Prioritering

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Prioritering

Indlægaf Wizzze » 26. sep 2018, 01:26

Vi har alle forskellige prioriteter her i livet. Denne familie prioriterer ihvertfald ikke mad :8:

https://www.bt.dk/samfund/familie-paa-t ... m-maaneden

Men rejser og oplevelser.

Hvad prioriteret du/i og er du lige så disciplineret omkring dine prioriteringer som denne familie?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Prioritering

Indlægaf twinkle » 26. sep 2018, 04:29

Vi prioriterer vores barn først, og alt hvad han har brug for, og selvfølgelig også mad. Så prioriterer vi også forbedringer på huset, det kan være nyt bryggers.

Der er vi nok meget strukturerede og finder ud af, hvor meget det vil koste os, for at vi ved hvor meget der skal sættes til side, og hvornår vi kan realisere vores plan.

Rejser er ikke en prioritet for os lige nu, jeg vil hellere vente til Benjamin er ældre, og han kan være mere aktivt deltagende i destination, udflugter mv.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Prioritering

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. sep 2018, 05:28

Vi prioriterer et nemt liv. Hushjælp, chauffør, mad leveret til døren så vidt det er muligt, spise ude et par gange om ugen, købe hvad der er brug for uden at tænke om det hele ramler og så rejser. Det er vigtigt for os at der er råd til det.

Lige nu prioriterer vi også at spare op fordi der en mulighed for at vi ender i DK om et par år og det kommer til at koste os en del. Så det skal der også være plads til. Så kommer tøj og andet ligegyldigt på sidsteplads for os voksne. Barnet får hvad han skal have.
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Prioritering

Indlægaf Petrix » 26. sep 2018, 05:32

Jeg prioriterer mad, fritidsinteresser og rejser.
0
27102021
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Prioritering

Indlægaf Mani » 26. sep 2018, 05:36

Vi prioriterer rejser og oplevelser. Men ikke i en grad så hverdagen bliver så stram. Herunder lukket for det varme vand :tie:
Vi kunne helt sikkert have købt et andet hus, hvis ikke vi hellere ville have plads til rejser. Vi bruger heller ikke mange penge på tøj og indretning. En del bliver købt brugt eller i outlet/udsalg - men kvalitet er vigtigt. Vores biler griner vennerne lidt af, men de er måske kedelige mærker, men vi vil hellere bruge pengene på andet så her er sikkerhed og benzinøkonomi vigtigere end så meget andet.
Maden spare vi ikke på - det er en del af den type oplevelser vi gerne vil have - også i hverdagen.
Og vores drenge mangler heller ikke noget. De er så store, at de tager del i prioriteringen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Prioritering

Indlægaf Æble » 26. sep 2018, 05:59

Vi bor i en kommune hvor priserne på huse er til at betale. Det er en prioritering ift at bo i Gentofte osv. Dvs selvom vi har et dyrt for kommunen hus så har vi et stort rådighedsbeløb.

Vi prioriterer (eller sløser kan man måske sige) ift mad. Kigger sjældent efter tilbud, køber øko og jeg kan finde på at købe alt i Føtex eller lignende fordi jeg ikke gider gå flere steder. Vi spist også Take out rimelig ofte. Og vi går ud og spiser når og hvor vi har lyst. Vores husholdningsbudget er på ca 15.000 til 2 voksne og tre børn, hvilket jeg synes er temmelig højt, men det prioriterer vi.

Vi lægger 6000 til side om måneden til ferier. Desværre synes jeg ikke vi har tid nok til at rejse, så det er mest i sommerferien vi får fyret budgettet af suppleret med mindre/ kortere weekend ture Fordelt henover året.

Min mand og jeg får hver 3000 til lommepenge, tøj og gaver og evt egen opsparing.

Og så sparer vi resten op, ca 10.000 så vi altid har en god opsparing, fx vil vi gerne have ny terrasse til foråret så tager vi pengene derfra.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Prioritering

Indlægaf Sof » 26. sep 2018, 06:06

Vi har (bo)sat os sådan at vi ikke behøver prioritere hårdt og ikke rigtig behøver overveje indkøb, madpost, hverdagsbudget, opsparinger eller ferier og oplevelser, vi køber det vil vil ha og har lyst til, det har vi fint råd til.

Vi har prioriteret et hus og have med lavt generelt vedligeholdsniveau og hvor de projekter der så er, enten er nogle vi kan lave i fællesskab eller nogen vi synes det er værd at betale os fra. Vi prioriterer også tid sammen som familie, men det har ikke rigtig noget med vores økonomi at gøre.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Prioritering

Indlægaf sigge » 26. sep 2018, 06:17

Jeg prioriterer at have en (leje)bolig af en vis størrelse, stand og beliggenhed. Dog må den ikke være dyrere end, at jeg har råd til blive boende, hvis jeg skulle miste mit job og ende på dagpenge. Mad er også til dels en prioritet, men mest på den måde, at jeg ikke gider at gå på tilbudsjagt eller lave alt fra bunden selv for at spare. Jeg køber ikke nødvendigvis dyre og eksklusive råvarer, men jeg køber en del convenience food, og jeg vil gerne spise ude nogle gange om måneden, hvis muligheden byder sig. Desuden prioriterer jeg at have en ny og dermed (forhåbentlig) driftsikker (mikro)bil.

Jeg er ret glad for at rejse, og det er meget vigtigt for mig, men bolig og komfortabel hverdag kommer før det. Heldigvis er jeg lige nu et så privilegeret sted i mit liv, at jeg ikke behøver at vælge. Mine rejsedrømme går dog ikke umiddelbart i retning af flere måneders uafbrudt rejse som familien i artiklen. Jeg kan godt "nøjes" med forlængede weekender og rejser af op til en uges varighed for det meste, og så måske en 3 ugers rejse med års mellemrum.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Prioritering

Indlægaf Hunkat » 26. sep 2018, 06:20

Vi prioriterer at vi kan leve komfortabelt uden at overdrive, på en indtægt. Det vil sige, et gennemsnitligt madforbrug hvor der er plads til at fejre store ting i livet med sushi eller et glas rødvin, og varme bade! Der er ikke nogen rejse der er så vigtig for mig at jeg ville fryse fra april til oktober for at komme afsted.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Prioritering

Indlægaf Tobywan » 26. sep 2018, 06:35

Vi prioriterer fleksibilitet i hverdagen. Det betyder at vi blandt andet har 2 nyere biler, da vi begge pendler og har behov for fleksibilitet.
Vores realkredit er med kort løbetid, så vi kan blive helt gældfri en del år inden pensionsalderen. Det betyder højere afdrag, men mange hundrede tusinde på rentebesparelser - ingen af os har til hensigt, at arbejde til vi er 67+, så målet er at ramme de 60 med en høj opsparing og på det tidspunkt have været gældfri en del år.

Derudover:
Det mad vi vil have, når vi har lyst. Derfor laver vi heller ikke madplaner for en hel uge ad gangen, men maksimalt 2-3 dage ad gangen.
Jeg har en hang ny elektronik, derfor går der også en del til IT og Hifi udstyr - dog altid ting som vi får glæde af (de vil sige ingen, eller i hvert fald kun meget få fejlkøb, som står og samler støv).
Vi sparer op til alle større ting, så vi undgår at betale renter. Det kan være biler, nyt tag, nye vinduer osv). Det betyder også, at vi prioriterer et høj rådighedsbeløb, så der står penge på kontoen, når der eksempelvis skal laves noget på huset.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Prioritering

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2018, 14:35

Som Formerlyknownas og Tobywan prioriterer vi et nemt liv, nu og på sigt.

I dagligdagen rengøring, taxaer, betale os fra opgaver, takeaway og spise ude, ikke rende efter tilbud i mange butikker og generelt bare gøre tingene nemt og rart for os selv. Kolde bade og skralderi er i den grad ikke noget, jeg ville vælge i min magelighed.

Vi prioriterer også oplevelser højt, rejser, spændende restauranter og kulturelle oplevelser.

Med et lidt længere fokus prioriterer vi at spare meget op til pension og betale meget af på vores realkreditlån med henblik på at kunne lade os pensionere nogenlunde tidligt.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Prioritering

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2018, 14:36

Hunkat skrev:Vi prioriterer at vi kan leve komfortabelt uden at overdrive, på en indtægt. Det vil sige, et gennemsnitligt madforbrug hvor der er plads til at fejre store ting i livet med sushi eller et glas rødvin, og varme bade! Der er ikke nogen rejse der er så vigtig for mig at jeg ville fryse fra april til oktober for at komme afsted.


Præcis! Jeg vil meget hellere have en rar hverdag.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Prioritering

Indlægaf LadyFox » 26. sep 2018, 14:41

Jeg prioriterer kæledyr og oplevelser. Også selvom jeg aldrig har haft særlig mange penge.

Nu kommer jeg til at have væsentlig flere penge mellem hænderne fra oktober af, dog uden på nogen måde at blive rig. Men jeg glæder mig til at finde ud af hvad jeg så vil prioriterer nu hvor jeg faktisk har muligheden for at lave prioriterer. Jeg bilder mig ind at jeg vil prioriterer nogenlunde på samme måde, men nu må vi jo se om jeg virkelig gider at prioriterer en lav madpost, købe lige så meget genbrug, og arve lige så mange ting gratis når jeg har bedre råd til at smide flere penge der, men altså, det er min plan.
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Prioritering

Indlægaf DenBruneMunk » 26. sep 2018, 15:48

Jeg prioriterer vand og føde. Så er hundene min næste prioritet, mit job og en stabil økonomi.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Prioritering

Indlægaf fisken80 » 26. sep 2018, 18:21

Jeg prioriterer hverdagen. Forstået på den måde, at ting som mad i god kvalitet er vigtigt for mig. Det er vigtigt for mig, at jeg ikke fryser når jeg er hjemme og at jeg kan tage et varmt bad når det er koldt udenfor. Og så prioriterer jeg, at vi nogle gange går ud og oplever ting i weekenden, biografen, museum og den slags.

I bund og grund så prioriterer jeg nok det stik modsatte af kvinden i artiklen. Hverdage er for mig de dage der er flest af, og jeg ville slet ikke kunne overskue at skulle spare på basale ting som mad og varme.
Vi kommer også ud og rejse. Men der er kortere ture og ikke noget der koster en formue.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Privatøkonomi"