Prioritering

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Prioritering

Indlægaf 1234 » 6. okt 2018, 14:03

ajnaM skrev:
Jeg gik egentlig den lige vej, men skiftede studie efter 2 år og fik så to børn under min anden, 6-årige kandidatuddannelse. Jeg blev færdig som 31-årig. Så jeg er lidt som din søster, bare med det økonomisk meget ukloge valg at få børn under studiet. ;)

Mine jævnaldrende veninder fra mit første studie er markant mere etablerede end mig. Mine jævnaldrende kollegaer tjener ligeledes noget mere.

Men livet bliver også bare lidt kedeligt, hvis man altid skal gøre det økonomiske mest fornuftige. Jeg skulle i hvert fald ikke skifte job om en måneds tid. Det medfører både mindre pension og væsentlig dyrere husleje. Hvis vi var blevet, hvor vi var kunne vi have haft et fint hus om 2-3 år og begyndt at spare op i det.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Prioritering

Indlægaf Misantropen » 6. okt 2018, 15:07

Wizzze skrev:Igen en form for prioritering, skære forbrug fra, spare op, og bruge opsparing til tidlig pension.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-0 ... -goere-det

En form for prioritering i kunne se for jer selv?

Jeg kan sagtens se det tiltalende i at spare op imens man har muligheden og så leve lettere uafhængigt i forhold til job og indtægt i lange perioder.

Men jeg gider simpelthen ikke leve efter et eller andet koncept hvor man er underlagt bestemte regler for hvordan man skal bo og leve for at det er rigtigt. Det er underordnet hvad den officielle betegnelse for livsstilen er :gab:

Jeg er heller ikke sikker på at jeg ville turde investere min opsparing.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Prioritering

Indlægaf LadyFox » 6. okt 2018, 15:19

Wizzze skrev:Igen en form for prioritering, skære forbrug fra, spare op, og bruge opsparing til tidlig pension.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-0 ... -goere-det

En form for prioritering i kunne se for jer selv?

Nej, men jeg leger lidt med tanken om engang at arbejde som vikar i et vikarbureau, for at kunne indrette mit arbejdsliv som det passer mig, og for at kunne arbejde meget i perioder for så at arbejde lidt eller slet ikke i andre. Og der er det jo klart en fordel hvis jeg kunne blive rigtig god til at spare sammen og at jeg bor rigtig billigt.
1
...
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Prioritering

Indlægaf KIM K » 6. okt 2018, 15:50

Jeg kan sagtens følge tankegangen der ligger bag.
Jeg tror desværre bare han overvurderer det forventede afkast formuen vil generere fremadrettet.
De sidste 9 år har såvel obligationer som aktier overpræsteret i forhold til det historiske gennemsnit, bruger han disse år som benchmark vil han blive skuffet.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26584

Re: Prioritering

Indlægaf Santa » 6. okt 2018, 17:12

Vi prioriterer at have råd til bil, hund, sommerhus.
God mad, at spise ude, rejse af og til.
Jeg prioriterer keramik og kunst, udstillinger, tøj, sko og møbler.
Kæresten prioriterer dyre cykler og elektronik, en bytur med gutterne.
Vi sparer begge op, jeg i rede penge og (med tiden) friværdi i sommerhuset, han i en ret stor friværdi på lejligheden.

Temmelig almindelig og fornuftig livsførsel, men meget bekvemt og trygt. Vi har aldrig haft ret meget gæld, er ret gammeldags på det punkt. Så at jeg nu skylder en del penge til sommerhuset er lidt grænseoverskridende. Min bankmand griner lidt af det.

Jeg planlægger faktisk osse at gå på pension før tid (70 år!!!) men har ikke fået lagt en seriøs plan endnu. Men det kommer.
Jeg vil dog ikke leve på en sten for det.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Prioritering

Indlægaf JoyNips » 7. okt 2018, 07:19

Jeg gad godt at kunne gå tidligt på pension, men Keg gider ikke at spinke og spare nu for det.

Pt prioriterer vi bolig højt, vi sidder ret stramt i det pga huskøb, men det var vigtigt for os at skabe de helt rigtige rammer om vores familieliv.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Prioritering

Indlægaf D.itsen » 7. okt 2018, 08:36

Jeg /vi prioriterer ikke at skulle prioriterer. Lige nu bor vi røv billigt, og det gør at der er plads til alt det sjove +opsparing uden at der skal tænkes ret meget over det. Der er ingen af os der er forfaldne til dyre mærker eller den nyeste elektronik, og jeg gider basalt set ikke at have en masse ting jeg ikke bruger, så prøver at lade være med at købe ting, bare fordi jeg kan.
Jeg har altid prioriteret at have råd til at se venner og familie og at se musik nogle gange om året og så fornuftig mad - det var sådan det var på su, så ser det stadig som min basale prioritering.
Vi sidder så den ene af os uden problem kan gå på dagpenge, hvilket faktisk er aktuelt lige nu. Kan godt være der bliver en ferie mindre, hvis det skal stå på længe, men vi er Ikke nødt til at ændre en masse i vores hverdag. Det er dog en god anledning lige til at kigge udgifter og vaner iggenm, jeg gider ikke bruge penge jeg ikke føler jeg får noget ud af.
Skulle vi vælge at få børn, ville jeg meget gerne have af en af os kan gå på nedsat tid. Jeg synes ikke det ræs, mange børnefamilier kører ser særlig tiltrækkende ud, så det vil jeg gerne undgå. Så kan det godt være de store ferie må sættes på stand by nogle år, men det går nok lige
Vi er priviligeret med gode lønninger (eller var, men jeg er nu rimelig sikker på at kæresten finder noget igen med en fornuftig løn) og at bo i et område med billige boliger. Huset er til salg, og vi overvejer da ind i mellem om vi vil tættere på kbh, indtil vi får kigget på priserne, så er det ligemeget. Og det er vel også en prioritering
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Prioritering

Indlægaf avdotja » 7. okt 2018, 14:48

Så vidt jeg kan se lever han for 9.000 kr om måneden, inklusiv en billig men tilsyneladende fin lejlighed (2 værelser og central beliggenhed på Nørrebro) hvilket han har gjort siden han fik sit første job, så mit bud er at han “bare” har fortsat livsstilen fra hans studietid og dermed reelt ikke føler han ligefrem lever på en sten.

Han understreger jo faktisk også i artiklen at formålet ikke er at stoppe med at arbejde om 5 år, men at have friheden til at gøre præcis hvad han vil - inklusiv at sige sit job op om nødvendigt.

Personligt kan jeg sagtens følge ham. Ikke at være bundet af at have et job, giver en enorm frihed som jeg egentlig gerne ville “betale” en del for. Og har man i forvejen et liv, hvor det materielle ikke har en fremtrædende rolle, er prisen ikke nødvendigvis så høj som mange med et “normalt” liv måske forestiller sig :).

Jeg kiggede faktisk lidt på FIRE for et par år siden, men i og med at jeg reelt ikke ønsker at stoppe med at arbejde (heller ikke nødvendigvis når jeg fylder 60), men derimod gerne vil have mere fritid nu (og en større lejlighed :genert:), blev det lagt på hylden igen.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Prioritering

Indlægaf 1234 » 7. okt 2018, 15:50

avdotja skrev:Så vidt jeg kan se lever han for 9.000 kr om måneden, inklusiv en billig men tilsyneladende fin lejlighed (2 værelser og central beliggenhed på Nørrebro) hvilket han har gjort siden han fik sit første job, så mit bud er at han “bare” har fortsat livsstilen fra hans studietid og dermed reelt ikke føler han ligefrem lever på en sten.

Han understreger jo faktisk også i artiklen at formålet ikke er at stoppe med at arbejde om 5 år, men at have friheden til at gøre præcis hvad han vil - inklusiv at sige sit job op om nødvendigt.

Personligt kan jeg sagtens følge ham. Ikke at være bundet af at have et job, giver en enorm frihed som jeg egentlig gerne ville “betale” en del for. Og har man i forvejen et liv, hvor det materielle ikke har en fremtrædende rolle, er prisen ikke nødvendigvis så høj som mange med et “normalt” liv måske forestiller sig :).

Jeg kiggede faktisk lidt på FIRE for et par år siden, men i og med at jeg reelt ikke ønsker at stoppe med at arbejde (heller ikke nødvendigvis når jeg fylder 60), men derimod gerne vil have mere fritid nu (og en større lejlighed :genert:), blev det lagt på hylden igen.


Jeg synes egentlig hellere ikke det lyder så skrabet og jeg kunne nok nemt leve for 9000 kr. om måneden, hvis jeg ellers fandt en billig nok lejlighed.
Vi har også bevidst forsøgt at holde forbruget lavt efter vi blevet færdiguddannet for ikke at blive vant til et højt forbrug.
For vi kunne nemt bruge 20.000 kr. efter faste udgifter på lige det vi ville om måneden lige nu.
Det ønsker vi bare ikke at blive vant til eller at gøre, fordi forbrug bare for forbrugets skyld ikke siger os noget.

Lige nu er vi dog ved se, hvordan vi skal prioritere fremadrettet, da vi har prioriteret at flytte til hovedstaden for, at jeg kan få drømmejobbet.
Det kommer til at gøre bolig væsentlig dyrere i hvert fald her i starten og så skal vi se om det koster bilen, som vi har, fordi den var nødvendigt for mit nuværende arbejde. Det kommer til at koste lidt det hele, men det er rart at have den frihed uden det kommer til at presse økonomien.

Jeg tror dog aldrig jeg får til formål at kunne gå tidligt på pension. Jeg kan bedst lide at være i gang og hvis jeg havde evig fritid ville jeg nok bare lave en masse frivilligt arbejde, så kan man vel ligeså godt have et arbejde man kan lide, som giver løn.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Prioriter

Indlægaf avdotja » 7. okt 2018, 16:54

Det er mit klare indtryk at kun et absolut fåtal af de folk som er interesseret i/opnår økonomisk uafhængighed ud fra den beskrevne filosofi, går på pension i gængs forstand. Nogle fortsætter helt som før, andre går ned i tid/tager mere ferie, en del kaster sig over et nyt arbejdsfelt og hvad der nu ellers er af muligheder. Selvfølgelig skal der nok være nogle der går på traditionel pension, men min fornemmelse er at fællesnævneren er frihed/muligheder, ikke pension :)

Her er et par stykker som har opnået økonomisk frihed (til dels via ekstrem sparsommelighed) og fortsat blogger:
https://www.frugalwoods.com
http://earlyretirementextreme.com (dansker, men bosat i USA)
https://www.mrmoneymustache.com
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Prioritering

Indlægaf KIM K » 7. okt 2018, 17:11

Det også mit indtryk.
Man skal ikke underkende den tryghed det giver at kunne klare sig økonomisk dersom man rammes af sygdom, mister arbejdet, etc.
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Prioritering

Indlægaf Krølle » 7. okt 2018, 18:56

Jeg er nået til et punkt, hvor jeg prioriterer frihed over alt andet. Det er så også kun muligt, fordi jeg på nogen punkter er heldig/priviligeret omend på andre udfordret. Jeg sidder i en gældfri lejlighed i centrum af Kbh. og bruger derfor ca 4.000/mdr på bolig og varme/vandforbrug. Det giver rum til at gøre, som det passer mig, men reelt er jeg med årene blevet fan af at minimere forbrug og køber nærmest ikke andet end brugte ting, hvis jeg mangler noget. Min luksus består i en ny bil, der dog er betalt kontant, god mad og dyr, der koster mig mere end min bolig på månedsbasis :genert:

Desuagtet er jeg reelt økonomisk uafhængig af arbejdsmarkedet, hvis jeg vil, og det giver en kæmpe mental frihed, som jeg ikke ville bytte for et hus i Kbh.
2
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Prioritering

Indlægaf missme » 7. okt 2018, 20:11

Vi prioritere uddannelse lige nu. På SU er der bare andre ting som der ikke er råd til. Vi har hele tiden prioriteret at få nedbetalt vores lån, og desuden låne så lidt som muligt. Det giver os nemlig frihed til at kunne vælge det arbejde vi har lyst til, uden at skele til lønnen. Eller som nu, at jeg uddanner mig igen.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Prioritering

Indlægaf Allmost_Famous » 7. okt 2018, 20:36

Jeg prioriterer at lægge til side til en regnvejrsdag. Efter mange år på SU, er det bare fedt at kunne spare lidt op.

Herhjemme er reglen som udgangspunkt "hvis du ikke kan smage forskel, så tager du den billige". Sønnike plejer selv at tage hvad han vil have af pålæg til madpakken, og der kan jeg tydeligt se, at den er han helt med på. Kødpølsen er den billigste, for han kan vitterligt ikke smage forskel. Omvendt, så tager han nærmest den dyreste leverpostej, han kan komme i nærheden af, for der kan han smage forskel, og foretrækker den dyre.
På samme måde har jeg også nogle ting, jeg gerne kaster gode penge efter, og andre ting hvor det bare skal være det billigste.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Prioritering

Indlægaf Alphilia » 8. okt 2018, 12:59

Vi prioriterer lidt det hele tror jeg. Både at spare op, rejser og en "god" hverdag med plads til gode råvarer, at gå ud at spise, i biografen osv. Det betyder selvfølgelig at opsparingen vokser lidt mindre end den kunne gøre.
Vi prioriterer ikke aktuelt bolig og bil.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"