Er forbrug blevet fy?

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Akehurst2 » 23. okt 2018, 12:32

Chichu skrev:Jeg tror i hvert fald, at der er en minimalistisk trend i tiden, hvor man ser mere kritisk på sig eget forbrug og hvad man egentlig har brug for. Og det giver nok meget god mening med sådan en modreaktion til 00’ernes hovedløse forbrug (mit eget inklusiv).

For mig er det egentlig ikke så vigtigt om man har pengene eller om man låner dem. For mig handler det om at det ikke harmonerer særlig godt med mine værdier at smide en masse penge efter ting, man ikke decideret har brug for - både pga planetens knappe ressourcer, men også fordi der stadig er børn der dør af sult i verden og måske skulle man/vi bruge lidt flere penge på at hjælpe dem i stedet for at købe endnu en ny carbonracer eller designertaske. Det er i hvert fald mit perspektiv :)


LaScrooge skrev:Det er i mine øjne indlysende, at man bliver mere påholdene, når den sikkerhed, der før kendetegnede vores samfund, er undergravet som den er. Når alt der skal samle os op hvis vi falder er lig med en evighed i Helvede, så tror jeg man vil gøre rigtig meget for at undgå det, og det kan man fx ved at have en stor opsparing. Og alt opsparet bliver som bekendt ikke brugt.


Jeg er enig med begge de ærede debattører her.

Op til finanskrisen blev forbruget nærmest manisk, alle havde ret til et fedt køkken, friværdi var det vigtigste samtaleemne, logoflash fyldte enormt meget og forbruget var som sådan vireklig opskruet. Og der må nødvendigvis komme en modreaktion. Jeg kan mærke det meget på mig selv - jeg har aldrig brudt mig om at tale om penge, men jeg er efterhånden blevet meget afvisende over for for meget snak om forbrug også. Jeg vil virkelig gerne nogen mere åndrige samtaler end det.

Samtidig er det meget muligt, at opsvinget har bidt sig fast, men samtidig er verden på mange måder mere usikker, og folks hukommelse er (heldigvis...) ikke så kort at de ikke kan huske, hvor lang tid, det egentlig tog at komme nogenlunde ovenpå igen efter finanskrisen. Der er jo stadig folk, hvis huse ikke har genvundet værdien eller som fx slæber rundt på en forbrugsgæld efter salg med tab som følge af arbejdsløshed.
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf DenBruneMunk » 23. okt 2018, 13:10

pige1987 skrev::banan2:
DenBruneMunk skrev:
pige1987 skrev:MEN det er altså mine egne penge jeg bruger på den "luksus"(sundt eller ej.. ;-) ) og jeg har aldrig ubetalt regninger, aldrig haft gæld/lån og en opsparing på 5000 kr pr måned.

Så er du skal huske; sæt grænser for den opsparing, du kan på grund af overforbrug på slik, ende med at få livsstil sygdomme eller værre, og så er dine hårdt opsparede penge spildte hvis du ender med en kedelig konsekvens, så det er ikke altid fornuftigt og personligt synes jeg ikke den kombination er god. Det er så min holdning :)
Nogle af disse sygdomme stopper glæden ved en fed bankbog, og så skal du bare ud i at lade andre arve, vil du det, hvor du selv kunne more dig.


Det er klart fornuftigt at spare, og så skal man bare sikre man også kan nå at bruge de penge, hvis det er til en tidlig pension :)


Jeg tror nu mit sukkerforbrug ligner mange andres.( ja vi dansker spiser lidt for meget sukker). Mit BMI ligger lige på grænsen af undervægtig/normalvægtig( vejer det samme som for 15 år siden..)og har en aktiv hverdag. Det var mere pointen i at bruge penge på noget unødvendigt da er helt i orden så længe det er ens egne penge... :) Altså det er da ikke FY at bruge penge på luksus hvis man har pengene...

Desuden ryger min opsparing måske lige om lidt til en andelsbolig.. (250000)

Det er da en god plan :) Bare hold igen med slikket, personligt kan jeg godt bekræfte , at ens krop ændre mønster og lige pludselig sætter det hele sig, selvom man i 30 år kunne spise som en gal, og spise mange wienerbrød hver dag, så er det ikke sådan mere. Og aktiv, der skal jeg nok bare gå lidt mere, så kan man vist sige jeg er super aktiv der.
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf D.itsen » 23. okt 2018, 13:33

Krølle skrev:Jeg har lige indrettet en lejlighed på 83 m2 fra scratch inklusiv køkkenting, pynt og dims (som jeg har VIRKELIG meget af) men eksklusiv seng for under 20.000 (enkelte brugte møbler havde jeg i forvejen men har indregnet i totalbeløbet). Det er ikke gjort som et egentligt forsøg på at spare og være politisk korrekt, men det slår mig alligevel, at det er rørende billigt sammenlignet med at købe nyt bras. Vi taler vel at mærke danske møbelklassikere, B&G service, Le Creuset gryder + pander og Lyngby glas.
Jeg er faktisk en smule stolt af, at jeg ikke alene har købt bæredygtigt og billigt men også kvalitet, der holder nærmest uendeligt og - i al ubeskedenhed - er super tjekket at se på. Lige på det punkt synes jeg faktisk, at jeg sætter et godt eksempel, selvom jeg aldrig ville se skævt til venner og bekendte, der vælger anderledes. For mig er det bare naturligt, og jeg håber, jeg via eksempel kan inspirere folk til at løbe brugt (og billigt :-D)

Hvor finder du det henne? Jeg giver op inden jeg kommer i gang
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Chichu » 23. okt 2018, 13:52

Spjaerten skrev:Mange af os har ikke haft den lønstigning det offentlige har gennem de sidste år. Meget blir dyrere og husleje/køb er kum blevet dyrere med årene.
Så sådan en som mig har været tvunget til at sætte forbruget ned.


Det kan godt være, at din personlige løn ikke er steget, men de offentlige og private lønstigninger har fulgt hinanden nogenlunde de senere år. Så din manglende lønudvikling handler nok mere om arbejdsområde end om sektor :)
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf lulu-p » 23. okt 2018, 15:50

Jeg har aldrig haft det store forbrug og har derfor også altid kunnet spare op når indkomsten var lille. Men jeg kan da mærke en holdningsforskel hos mig selv, men selvfølgelig også hos andre.

Jeg har altid syntes at folk skal bruge deres penge som de har lyst. Det mener jeg egentlig stadig. Men jeg forstår meget lidt, at man forbruger ud over behov. Jeg er klar over at der findes samlere...men hvilken kvinde eller mand har brug for 50 par sko i skabet? Hvor meget legetøj har vores børn brug for?

Jeg synes det giver mening at tænke funktionalistisk. Hvis tingene ikke har en praktisk anvendelse...eller affektionsværdi, så har man ikke behov for dem.

Vi sparer en ret stor del af vores rådighedsbeløb op. VI tænker i den frihed ekstra midler kan give os. En lang orlov, ekstra feriedage og forhåbentlig også en tidligere pension. Frihed vil jeg gerne kaste mange penge efter.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Annione » 24. okt 2018, 05:39

I København er loppemarkeder det nye sort - i hvert fald i min omgangskreds. Det bliver betragtet som helt fantastisk, hvis man i stedet for nye jeans/ny kjole, finder noget lige så fedt til mellem 20 og 100 kr på loppemarked.
I vores gård har vi en byttecentral, hvor man stiller ting, man ikke skal bruge mere. Der har jeg fundet en lampe, nyt toiletbræt (stadig monteret på et helt nyt toilet), bøjler, urtepotter, bøger, cd’er, film og tøj. Folk smider vildt meget ud - men reolen er typisk tom, fordi lige så mange bruger brugte ting. Det synes jeg siger rigtig meget om, hvad folk synes er fedt. De bruger måske flere penge på økologi - mindre penge på hjemmet.

Jeg ved ikke om folk sparer så meget op? Jeg gør ikke, men jeg har også lige købt lejlighed og bruger stadig mange penge på hjemmet. Denne måned har jeg fx købt sofabord, måtte til badeværelset og en router.
Generelt rejser folk mere - men det tæller vel også som forbrug?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Annione » 24. okt 2018, 05:41

Spjaerten skrev:Mange af os har ikke haft den lønstigning det offentlige har gennem de sidste år. Meget blir dyrere og husleje/køb er kum blevet dyrere med årene.
Så sådan en som mig har været tvunget til at sætte forbruget ned.


Hvem har fået lønstigning? :gruble:
Jeg får i hvert fald stadig ca samme usle løn, som for 10 år siden.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf fisken80 » 24. okt 2018, 08:17

Annione skrev:
Spjaerten skrev:Mange af os har ikke haft den lønstigning det offentlige har gennem de sidste år. Meget blir dyrere og husleje/køb er kum blevet dyrere med årene.
Så sådan en som mig har været tvunget til at sætte forbruget ned.


Hvem har fået lønstigning? :gruble:
Jeg får i hvert fald stadig ca samme usle løn, som for 10 år siden.


Det har jeg da blandt andet. Senest med overenskomstforhandlingerne i år, hvor der blev forhandlet en okay lønstigning hjem. Og så vidt jeg husker fik jeg også lidt i 2013. Og jeg er offentligt ansat.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. okt 2018, 08:21

Annione skrev:
Spjaerten skrev:Mange af os har ikke haft den lønstigning det offentlige har gennem de sidste år. Meget blir dyrere og husleje/køb er kum blevet dyrere med årene.
Så sådan en som mig har været tvunget til at sætte forbruget ned.


Hvem har fået lønstigning? :gruble:
Jeg får i hvert fald stadig ca samme usle løn, som for 10 år siden.

Jeg har kun fået 5% over 5 år, sån cirka... Det er da bedre end 0 på 10 år men jeg synes ikke det er særligt flot.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf kidkomb » 24. okt 2018, 09:12

Jeg er glad for at forbrugsfesten er stilnet af. Der er ikke lige så mange som kigger mistroisk på mig og tænker "hun nasser på sin kæreste", når jeg fortæller at jeg kan leve for 15 timer om ugen.
Jeg har endda oplevet at nogen så det som en inspiration.
Jeg føler virkelig ikke at jeg sparer. Men når jeg kigger på hvad andre bruger på tøj, overtøj, sko, boligindretning og elektronik, så giver det alligevel mening at jeg ikke føler afsavn. Det interesserer mig bare ikke særlig meget at shoppe. Jeg synes det er kedeligt og jeg bliver træt bare ved tanken om at skulle ind i en tøjbutik.
Så ja, jeg synes godt jeg kan mærke at forbrug er blevet mere fy, hvis man skal sige det sådan.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Little_Woman » 25. okt 2018, 13:57

Jeg ved ikke om det er blevet fy, men jeg tror mange af os sætter mere og mere pris på brugt og genbrug. Til min kommende søn har jeg fået meget, købt meget brugt og også selv givet videre hvad jeg ikke kunne bruge, gennem diverse rotationsgrupper på fb. Udstyr jeg havde to af, en kommode/lampe/madras/køkkenting som jeg ikke skulle bruge - men som andre blev glade for. Diverse puslespil er givet til veninder og dem der ikke var rift om, i en rotationsgruppe. Jeg bliver så glad, både for at modtage og give videre - det er sund fornuft :gogo:
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf DenBruneMunk » 25. okt 2018, 16:16

Hvorfor er folk så forskellige, ting som er ordentlige og velproduceret, det er jo bare en variant at meningløst og tankeløst spild af penge, intet andet, bare en anden holdning til ting. Så er det jo sagt.

Jeg deler både smag for dyrt og for det billige, dyre ure, billig tøj, smarte nips eller fed elektronik og mega biler. Penge skal ikke stoppe en, men være et mål for at tjene mere, så man kan købe mere, det er jo årsagen til folk sparer op, at købe mere, prisen ikke aktuel, da man kan spare 100kr eller 1000kr, pointen er et forbrug. Og det kan være fy.
0
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Selma156 » 25. okt 2018, 17:44

Endelig er det blevet min tidsalder! Ej. Jeg har bare aldrig rigtigt været med på forbrugsbølgen, selv om jeg følte mig mere presset til det, da jeg var yngre, og man skulle følge mode og tendenser etc.

Jeg er ikke særligt glad for at shoppe generelt. Jeg bruger kun tid på at finde en vare på nettet, hvis jeg ved der er en chance for at finde den brugt. Så kan jeg til gengæld også godt lide at købe ting i bedre kvalitet, så de holder. Flere har bemærket, hvor få ting jeg har i min lejlighed. Altså, her er ikke tomt, men har bare ikke så mange ting. Kun små minder fra mine rejser, og mine mange landekort.

Jeg har heller ikke meget tøj eller sko. Jeg køber først noget nyt, når det andet er slidt op. Jeg ejer fx kun to par jeans, og måske seks-syv kjoler. Jeg er vokset op i den lavere middelklasse, hvor der altså ikke bare kunne ødsles med pengene. Men rent miljømæssigt synes jeg faktisk også, det er noget svineri.

Jeg skal selvfølgelige feje foran egen dør, for jeg er en klimasynder, når det gælder flyrejser. Det er dog noget, jeg er blevet langt mere bevidst om i år. Og som gør, at jeg fremover måske nok vil flyve langt, men så opholde mig længe et sted og rejse til lands. Og droppe de små forlængede weekender i Europa.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Krølle » 25. okt 2018, 18:16

DenBruneMunk skrev:Hvorfor er folk så forskellige, ting som er ordentlige og velproduceret, det er jo bare en variant at meningløst og tankeløst spild af penge, intet andet, bare en anden holdning til ting. Så er det jo sagt.

Jeg deler både smag for dyrt og for det billige, dyre ure, billig tøj, smarte nips eller fed elektronik og mega biler. Penge skal ikke stoppe en, men være et mål for at tjene mere, så man kan købe mere, det er jo årsagen til folk sparer op, at købe mere, prisen ikke aktuel, da man kan spare 100kr eller 1000kr, pointen er et forbrug. Og det kan være fy.


Min pointe er frihed, ikke forbrug. Jo flere aktiver, jo friere er jeg. Det handler ikke om at spare op til at købe ting men om at kunne leve uden at være bundet af krav til fremtidig indtjening.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf DenBruneMunk » 25. okt 2018, 18:21

Krølle skrev:
DenBruneMunk skrev:Hvorfor er folk så forskellige, ting som er ordentlige og velproduceret, det er jo bare en variant at meningløst og tankeløst spild af penge, intet andet, bare en anden holdning til ting. Så er det jo sagt.

Jeg deler både smag for dyrt og for det billige, dyre ure, billig tøj, smarte nips eller fed elektronik og mega biler. Penge skal ikke stoppe en, men være et mål for at tjene mere, så man kan købe mere, det er jo årsagen til folk sparer op, at købe mere, prisen ikke aktuel, da man kan spare 100kr eller 1000kr, pointen er et forbrug. Og det kan være fy.


Min pointe er frihed, ikke forbrug. Jo flere aktiver, jo friere er jeg. Det handler ikke om at spare op til at købe ting men om at kunne leve uden at være bundet af krav til fremtidig indtjening.

Så flyt ud i naturen, du skal ikke bruge penge for at være fri, det er en misforståelse af den nye generation af mennesker som er afhængig af økonomisk frihed, og det er ikke frihed, du har jo behovet for at bruge penge, som du sparer op til.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"