Pensions dagen

Havde du hørt om pensionsdagen, før du læste dette indlæg?

ja
8
13%
nej
53
85%
ved ikke
1
2%
andet
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 62
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Pensions dagen

Indlægaf Wizzze » 28. okt 2018, 13:17

I dag d. 28. oktober er det pensionsdagen, dagen hvor der prøves at gøre danskerne opmærksomme på pension, og få dem til at bruge lidt tid på emnet.

http://pensionsdagen.dk/

Noget kunne tyde på at mange er optaget af deres pensionstilværelse, og gerne vi sikre at der er penge nok, således sparer næsten halvdelen af lønmodtagerne ekstra op udover deres arbejdsmarkedspension, for at kunne leve det gode pensionsliv.
https://politiken.dk/forbrugogliv/forbr ... af-pension

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-2 ... d-siden-af

Er du en af dem der betaler ekstra til pensionen, eller er pension et emne du endnu ikke er nået til, på din to do liste?
Hvornår har du sidst brugt lidt tid på din pensionsordning, f.eks. ved at kigge på pensionsinfo.dk?
0
Do as I say! :whip:
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Pensions dagen

Indlægaf Fynerfin82 » 28. okt 2018, 14:34

Vi startede tidligt med at indbetale ekstra, vi var vel omkring 27 år. I et par år indbetalte vi ekstra på vores pensionsordninger. Mens vores børn var helt små, har det ikke været en prioritering. Idag hvor vi er midt i 30'erne betaler vi relativt kraftigt af på vores boliglån. Stadig for at skabe økonomisk frihed senere i livet, men også for at putte æg i en anden kurv end selve pensionsopsparingen.

Vi tjekker pensionsinfo Ca en gang hvert andet år. Primært for lige at tjekke op på forsikringsdækningerne.

Vi er begge bankuddannet og dermed nok en smule miljøskadet.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Pensions dagen

Indlægaf dgd2007 » 28. okt 2018, 14:44

I omkring halvdelen af mit arbejdsliv har jeg haft jobs der inkluderede pensionsindbetalinger.
0
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Pensions dagen

Indlægaf MOGA » 28. okt 2018, 15:44

Jeg startede min pensionsopsparing tidligt, og da jeg gik det hele igennem for et par uger siden, stod jeg til at have 75% af min nuværende indtægt, når jeg går på pension. Det sammenholdt med, at jeg betaler af på min bolig gør, at jeg forventer at have en fin økonomi som pensionist.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Pensions dagen

Indlægaf Artem » 28. okt 2018, 16:28

Nu er min pension gennem job på næsten 17% og hvor jeg har sørget for at samle min pension efterhånden som jeg har skiftet job.
Så for mig at se er der ikke grund til at gøre mere ved det. Er vist nærmest modsat ved at spare for meget op.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Pensions dagen

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. okt 2018, 17:41

Jeg sparer ikke rigtigt ekstra op. Men jeg har dog en aldersopsparing i min bank, hvor der står et lille beløb, dette egentlig for at have produkter nok i banken til at opnå en billigere rente på realkreditlånet. Men det er p.t. ikke prioriteret at spare op på denne.
Jeg sparer derimod op i friværdi i fast ejendom.

Jeg har de sidste mange år haft 14% i pensionsopsparing, nu 17% - og det i en af landets bedste & dygtigste pensionskasser med et flot årlig afkast.
Hvilket gør at min opsparing ligger på den gode side ifht anbefalinger.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Pensions dagen

Indlægaf Studsgaard » 28. okt 2018, 18:09

Jeg har ikke hørt om dagen før, men pensionen blev sidst gennemgået i foråret. Og vi betaler begge til alders og pensionsopsparinger.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Pensions dagen

Indlægaf DenBruneMunk » 30. okt 2018, 08:53

Når emnet nu kom op, så er dette vel nok en del aktuelt og stof til efter med gældende vilkår.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/anne-pe ... ventninger

Er dine penge på vej ind i skattefars kasse, når du går på pension, eller omvendt skal du tage af skattefars kasse når du ikke sparede op i 45 år, hvad vil du helst? Betale til skattefar og få en smule mere efter 45 år, eller have mere i 45 år, og så få en smule mindre når du bliver 68-69 år?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Pensions dagen

Indlægaf Hunkat » 30. okt 2018, 09:02

Jeg har jævnligt mulighed for at få gennemgået min pensionsordning via min fagforening og pensionselskabet. Så jeg ved ca. hvor jeg ligger.
Jeg har også en privat ved siden af men kun på små 400 kr. om måneden siden reglerne blevet lavet om. Lige nu er prioriteten at betale af på huslån så jeg får lidt mere friværdi at arbejde med om nogle år.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Pensions dagen

Indlægaf Akehurst2 » 30. okt 2018, 09:24

Artem skrev:Nu er min pension gennem job på næsten 17% og hvor jeg har sørget for at samle min pension efterhånden som jeg har skiftet job.
Så for mig at se er der ikke grund til at gøre mere ved det. Er vist nærmest modsat ved at spare for meget op.


Det tænkte jeg også - sparer 17,1 % op genenm arbejde og har gjort det siden jeg var 24, så mente bestemt jeg var på den gode side. Min bank mente dog, at jeg dels burde betale lidt ekstra af hensyn til topskatten, dels at det ikke nødvendigvis var nok. Det gælder især, hvis jeg gerne vil nogenlunde tidligt på pension (min mand er 9 år ældre end mig, og vi vil gerne på pension med ikke for lang afstand), men også i øvrigt, hvis jeg gerne vil have mulighed for et fortsat højt forbrug som pensionist - og det vil jeg gerne.
0
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Pensions dagen

Indlægaf hyben » 30. okt 2018, 09:56

Jeg har fravalgt alt, hvad der kan fravælges af pension. Derfor er min pensionsopsparing ringe eller som en privat økonomisk rådgiver udtrykte det, så står jeg ved afgrundens rand, når jeg går på pension.

Jeg ved godt det er lidt uansvarligt, men det bekymrer mig ikke. Jeg har haft god brug for alle mine penge undervejs i livet og jeg har altid sat tæring efter næring. Det gør mig ikke noget at skulle leve på en sten, når jeg går på pension.

Nu har jeg så giftet mig med en mand, som er totalt modsat. Han har sparet op til pensionen siden han var ung. Vi har fællesøkonomi, hvor jeg i de seneste 7 år har bidraget med noget mere end ham - så mon ikke han giver lidt til kaffen, når jeg går på pension. Han kommer til at gå noget senere på pension end jeg, da han er 5 år yngre end jeg.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Pensions dagen

Indlægaf Artem » 30. okt 2018, 12:07

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Nu er min pension gennem job på næsten 17% og hvor jeg har sørget for at samle min pension efterhånden som jeg har skiftet job.
Så for mig at se er der ikke grund til at gøre mere ved det. Er vist nærmest modsat ved at spare for meget op.


Det tænkte jeg også - sparer 17,1 % op genenm arbejde og har gjort det siden jeg var 24, så mente bestemt jeg var på den gode side. Min bank mente dog, at jeg dels burde betale lidt ekstra af hensyn til topskatten, dels at det ikke nødvendigvis var nok. Det gælder især, hvis jeg gerne vil nogenlunde tidligt på pension (min mand er 9 år ældre end mig, og vi vil gerne på pension med ikke for lang afstand), men også i øvrigt, hvis jeg gerne vil have mulighed for et fortsat højt forbrug som pensionist - og det vil jeg gerne.

Vi er jo meget forskellige på den måde. For det første er jeg langt fra topskat, og har på den måde generelt et meget lavere forbrug end dig.

Men har en gang taget en test, og sammen med min aktie opsparing og friværdi i bolig. Vil jeg faktisk have en meget fornuftigt opsparing, ja og så har jeg helt generelt et meget lavt forbrug.

Så hvis jeg sparede mere op vil jeg nærmest ende med at have flere penge udbetalt end jeg har i dag, og det er helt unødvendigt.
Hvis vi ser på det rent statistisk lever enlige også kortere, som vil betyde at jeg ikke har brug for pension til så mange år.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Pensions dagen

Indlægaf Akehurst2 » 30. okt 2018, 15:38

Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Nu er min pension gennem job på næsten 17% og hvor jeg har sørget for at samle min pension efterhånden som jeg har skiftet job.
Så for mig at se er der ikke grund til at gøre mere ved det. Er vist nærmest modsat ved at spare for meget op.


Det tænkte jeg også - sparer 17,1 % op genenm arbejde og har gjort det siden jeg var 24, så mente bestemt jeg var på den gode side. Min bank mente dog, at jeg dels burde betale lidt ekstra af hensyn til topskatten, dels at det ikke nødvendigvis var nok. Det gælder især, hvis jeg gerne vil nogenlunde tidligt på pension (min mand er 9 år ældre end mig, og vi vil gerne på pension med ikke for lang afstand), men også i øvrigt, hvis jeg gerne vil have mulighed for et fortsat højt forbrug som pensionist - og det vil jeg gerne.

Vi er jo meget forskellige på den måde. For det første er jeg langt fra topskat, og har på den måde generelt et meget lavere forbrug end dig.

Men har en gang taget en test, og sammen med min aktie opsparing og friværdi i bolig. Vil jeg faktisk have en meget fornuftigt opsparing, ja og så har jeg helt generelt et meget lavt forbrug.

Så hvis jeg sparede mere op vil jeg nærmest ende med at have flere penge udbetalt end jeg har i dag, og det er helt unødvendigt.
Hvis vi ser på det rent statistisk lever enlige også kortere, som vil betyde at jeg ikke har brug for pension til så mange år.


Det er jo meget individuelt. Dog tror jeg, de fleste vil foretrække ikke at skulle gå voldsomt ned i forbrug som pensionster, uanset størrelsen på deres nuværende forbrug.

Konkret håber jeg, at vi får mulighed for at rejse mere i længere tid, når vi ikke begge er så bundet op på arbejde, så det er jo en ting, der skal tænkes ind.

Vi er færdig med vores realkreditlån om en ti års tid, så vi vil også have en god friværdi. Der er man bare nødt til at regne ind, at det kan være vanskeligt at tage nedsparingslån, når man når en vis alder, så det kan være mere hensigtsmæssigt at spare ekstra op til pension i stedet for at afdrage mest muligt. Pt. kan vi godt begge dele, men skulle vi vælge kunne vi godt hælde til mere pension.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Pensions dagen

Indlægaf Akehurst2 » 30. okt 2018, 15:40

Wizzze skrev:I dag d. 28. oktober er det pensionsdagen, dagen hvor der prøves at gøre danskerne opmærksomme på pension, og få dem til at bruge lidt tid på emnet.

http://pensionsdagen.dk/

Noget kunne tyde på at mange er optaget af deres pensionstilværelse, og gerne vi sikre at der er penge nok, således sparer næsten halvdelen af lønmodtagerne ekstra op udover deres arbejdsmarkedspension, for at kunne leve det gode pensionsliv.
https://politiken.dk/forbrugogliv/forbr ... af-pension

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-2 ... d-siden-af

Er du en af dem der betaler ekstra til pensionen, eller er pension et emne du endnu ikke er nået til, på din to do liste?
Hvornår har du sidst brugt lidt tid på din pensionsordning, f.eks. ved at kigge på pensionsinfo.dk?


Baseret på afstemningen her (indrømmet et noget sparsomt datagrundlag...) er pensionsdagen ikke voldsomt kendt. Jeg havde heller ikke hørt om den før tråden her :-D
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Pensions dagen

Indlægaf twinkle » 2. nov 2018, 18:44

Det gjorde jeg da vi købte hus - banken havde ingen bemærkninger.. Jeg har været kommunalt ansat siden jeg var 23 (fem år siden). Jeg føler måske ikke, at jeg allerede i en alder af ikke en gang 30 har behov for at indbetale ekstra. Så vil jeg hellere afvikle ekstra på vores banklån ifm. huskøb.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:

Tilbage til "Privatøkonomi"