Store Forskudsopgørelsesdag

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2018, 14:03

godtnavn skrev:Er der noget man skal ændre når man er blevet gift? Eller skal den abre se ud som den plejer?


Hvis I begge udnytter jeres fradrag så sker der ikke noget, men er det f.eks. kun den ene der har indkomst, så kan den anden udnytte det ekstra fradrag.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2018, 14:05

Zombie skrev:Jeg har andelslån, jeg deler med kæresten.

Jeg er stoppet på ét arbejde og har fået et andet.
Men det første er jeg stadig vikar på.

Jeg skylder skat penge fra før og har derfor høj trækprocent. Men hverken de eller jeg kunne finde ud af, hvorfor der gik ged i det. Så det er jo betryggende.

Tror bare, jeg lægger mig ned og dør.


Så er forskudsopgørelsen jo et godt sted at starte forfra for 2019. Her skal du kun bekymre dig om fremtiden, og hvad du kommer til at tjene i 2019
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. nov 2018, 14:09

Pas på at i ikke alle sammen ender med en konsulentregning fra Wizz i jeres indbakke :lol:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf godtnavn » 16. nov 2018, 19:45

Wizzze skrev:
godtnavn skrev:Er der noget man skal ændre når man er blevet gift? Eller skal den abre se ud som den plejer?


Hvis I begge udnytter jeres fradrag så sker der ikke noget, men er det f.eks. kun den ene der har indkomst, så kan den anden udnytte det ekstra fradrag.


Hvordan rykker man fradraget? Det er ikke aktuelt næste år, men året efter har jeg nok kun indtægt 5 måneder som planen er nu (og su så bruger ikke hele mit fradrag).
0
honeybee
Indlæg: 254
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf honeybee » 16. nov 2018, 21:12

Er arbejdsgiveradministreret ratepension (som offentlig ansat i regionen) en af de ting under fradrag, SKAT kan have fikset med i 2018? Den stod der pludselig og kan se den gør det igen i 2019 - og jeg har ingen ide om, hvor det tal kommer fra.
Lidt detektivarbejde har dog vist, at det svarer til det min arbejdsgiver har indbetalt til pension i ‘18 (ud fra min lønseddel)...
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2018, 22:42

godtnavn skrev:
Wizzze skrev:
godtnavn skrev:Er der noget man skal ændre når man er blevet gift? Eller skal den abre se ud som den plejer?


Hvis I begge udnytter jeres fradrag så sker der ikke noget, men er det f.eks. kun den ene der har indkomst, så kan den anden udnytte det ekstra fradrag.


Hvordan rykker man fradraget? Det er ikke aktuelt næste år, men året efter har jeg nok kun indtægt 5 måneder som planen er nu (og su så bruger ikke hele mit fradrag).


Det sker automatisk, når I er gift så hænger jeres økonomier sammen. Du vil se at når vi kommer til marts 2019 og I skal lave årsopgørelser, så kan du ikke se din årsopgørelsen før din mands er klar og omvendt. Hvilket kan være irriterende hvis man er gift med en selvstændig, der har udviddet selvangivelse, som først er klar i juli.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2018, 22:50

honeybee skrev:Er arbejdsgiveradministreret ratepension (som offentlig ansat i regionen) en af de ting under fradrag, SKAT kan have fikset med i 2018? Den stod der pludselig og kan se den gør det igen i 2019 - og jeg har ingen ide om, hvor det tal kommer fra.
Lidt detektivarbejde har dog vist, at det svarer til det min arbejdsgiver har indbetalt til pension i ‘18 (ud fra min lønseddel)...


Det er i realiteten mest serviceinfo, da arbejdsmarkedspensioner går uden om selvangivelsen. Du betaler stadig AM-bidrag af de penge som indbetales fra arbejdsgiver til pensionsselskabet. Men sidstnævnte sørger selv for at trække og overføre til SKAT, derfor påvirker det ikke din indkomstskat.
Har du derimod selv oprettet en pensionsordning hos bank eller pensionsselskab hvor du selv indbetaler til, så skal det med under fradrag, da du der indbetaler med penge der allerede er blevet beskattet. Omvendt de penge som du aldrig har i hænderne, fordi de går direkte fra arbejdsgiver til pensionsselskab. Så ordet arbejdsgiveradministreret betyder skattemæssigt, det behøver jeg ikke bekymre mig om.
0
Do as I say! :whip:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf godtnavn » 16. nov 2018, 23:57

Wizzze skrev:
godtnavn skrev:
Wizzze skrev:
godtnavn skrev:Er der noget man skal ændre når man er blevet gift? Eller skal den abre se ud som den plejer?


Hvis I begge udnytter jeres fradrag så sker der ikke noget, men er det f.eks. kun den ene der har indkomst, så kan den anden udnytte det ekstra fradrag.


Hvordan rykker man fradraget? Det er ikke aktuelt næste år, men året efter har jeg nok kun indtægt 5 måneder som planen er nu (og su så bruger ikke hele mit fradrag).


Det sker automatisk, når I er gift så hænger jeres økonomier sammen. Du vil se at når vi kommer til marts 2019 og I skal lave årsopgørelser, så kan du ikke se din årsopgørelsen før din mands er klar og omvendt. Hvilket kan være irriterende hvis man er gift med en selvstændig, der har udviddet selvangivelse, som først er klar i juli.


Pis! For min mand har egen virksomhed, dog var den sidste år klar samtidig med min (hans hobby er først lige røget op og tjene så meget at han skulle oprette firma inden for et års tid siden), men er der risiko for at jeg skal vente længere? Det har jeg da slet ikke tålmodighed til :lol:
0
honeybee
Indlæg: 254
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf honeybee » 17. nov 2018, 16:04

Wizzze skrev:
honeybee skrev:Er arbejdsgiveradministreret ratepension (som offentlig ansat i regionen) en af de ting under fradrag, SKAT kan have fikset med i 2018? Den stod der pludselig og kan se den gør det igen i 2019 - og jeg har ingen ide om, hvor det tal kommer fra.
Lidt detektivarbejde har dog vist, at det svarer til det min arbejdsgiver har indbetalt til pension i ‘18 (ud fra min lønseddel)...


Det er i realiteten mest serviceinfo, da arbejdsmarkedspensioner går uden om selvangivelsen. Du betaler stadig AM-bidrag af de penge som indbetales fra arbejdsgiver til pensionsselskabet. Men sidstnævnte sørger selv for at trække og overføre til SKAT, derfor påvirker det ikke din indkomstskat.
Har du derimod selv oprettet en pensionsordning hos bank eller pensionsselskab hvor du selv indbetaler til, så skal det med under fradrag, da du der indbetaler med penge der allerede er blevet beskattet. Omvendt de penge som du aldrig har i hænderne, fordi de går direkte fra arbejdsgiver til pensionsselskab. Så ordet arbejdsgiveradministreret betyder skattemæssigt, det behøver jeg ikke bekymre mig om.

Tak for svar - undrer mig dog over, at den overhovedet er angivet på forskudsopgørelsen så? Kan godt se, den ikke har nogen betydning, den forvirrer bare :lol:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Daine » 17. nov 2018, 22:27

Det var egentlig lidt ‘sjovt’, for hos mig var der ikke registreret lønindkomst for 2019, kun dagpenge. Men jeg har kun været ledig siden juni - jeg troede SKAT gik tilbage til sidste år, altså 2017, og trak tallene.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 18. nov 2018, 09:03

Daine skrev:Det var egentlig lidt ‘sjovt’, for hos mig var der ikke registreret lønindkomst for 2019, kun dagpenge. Men jeg har kun været ledig siden juni - jeg troede SKAT gik tilbage til sidste år, altså 2017, og trak tallene.


Ikke kun, ja de skæver til fortiden, men de ser også på hvad der løbende indberettes, og så laver de deres bedste gæt ud fra den information. Det er SKATs forsøg på at levere god service, men det betyder også at der ikke er ensartethed, og de ikke gør ting ens for alle. Det er også derfor det er så vigtigt at man selv gennemgår forskudsopgørelsen, for SKATS forsøg på at levere service kan nogen gange resultere i meget mærkelige "gæt" :tie:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 20. nov 2018, 14:59

Til dem med befordring i 2019 kan jeg oplyse at SKAT netop har fastsat fradraget til 1,98 kr. pr. kilometer næste år. Det er en stigning på 4 øre fra de 1,94 som gælder i år. Kilometer over 120-grænsen stiger til 0,99kr. fra de nuværende 0,97kr.

Men inden folk glæder sig for meget, så konverteres sundhedsbidraget til bundskat, og befordring kan ikke trækkes fra i bundskatten, så teknisk er befordring nu et "kvart-fradrag" fordi skatte effekten nu kun er ca. 25% modsat fradrag som fagforening og A-kasse som har skatte effekt på ca 1/3del. øv øv.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 29. nov 2018, 16:22

Sigga skrev:Jeg forstår ikke rubrik 347 og 628.

Hor finder jeg de oplysninger henne?


347 Indskud på arbejdsgiver administrerede ordninger hvor der ikke er fradrag
Typisk så trækkes alle betalinger til arbejdsgiveradministrerede ordninger fra din løn, inden der beregnes skat. Det mest typiske er pension
f.eks.
hvis løn er 20.000 og pension 5%
Så trækkes de 1000kr (5%) inden der beregnes skat, skatten beregnes altså af 19.000 og ikke de 20.000 som lønnen egentlig er.

Men så er der nogen arbejdsgiver træk som ikke giver ret til fradrag i skatten. Som f.eks. hvis pengene som arbejdsgiveren trækkes bliver sat på en Aldersopsparing eller særlige gruppelivsordninger. Så hvis din arbejdsgiver administrerede pensionsordning ikke gå til en rate- eller livrente pension, som er normalt, men i stedet går til en aldersopsparing, så skal det beløb som arbejdsgiveren trækker med i rubrik 347, da der så skal svares skat af det beløb, da det ikke er skattefritaget.

628 Indskud på arbejdsgiver administrerede ordninger hvor der ER fradrag
Her er så det modsatte felt, nemlig der hvor arbejdsgiveren har trukket til ordninger hvor der ER fradrag, typisk de omtale rate- og livrente pensioner. Det er mest et felt til oplysning så du kan se hvad der er trukket og indbetalt til pension. Så det er mest oplysning og ikke noget du skal bekymre dig om skattemæssigt. Dog er der den lille hale, at beløbet indgår i beregningen af beskæftigelsesfradraget, så man får beskæftigelsesfradrag af den fulde løn, og ikke kun den løn der er beskattes.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 29. nov 2018, 18:42

Sigga skrev:
Wizzze skrev:
Sigga skrev:Jeg forstår ikke rubrik 347 og 628.

Hor finder jeg de oplysninger henne?


347 Indskud på arbejdsgiver administrerede ordninger hvor der ikke er fradrag
Typisk så trækkes alle betalinger til arbejdsgiveradministrerede ordninger fra din løn, inden der beregnes skat. Det mest typiske er pension
f.eks.
hvis løn er 20.000 og pension 5%
Så trækkes de 1000kr (5%) inden der beregnes skat, skatten beregnes altså af 19.000 og ikke de 20.000 som lønnen egentlig er.

Men så er der nogen arbejdsgiver træk som ikke giver ret til fradrag i skatten. Som f.eks. hvis pengene som arbejdsgiveren trækkes bliver sat på en Aldersopsparing eller særlige gruppelivsordninger. Så hvis din arbejdsgiver administrerede pensionsordning ikke gå til en rate- eller livrente pension, som er normalt, men i stedet går til en aldersopsparing, så skal det beløb som arbejdsgiveren trækker med i rubrik 347, da der så skal svares skat af det beløb, da det ikke er skattefritaget.

628 Indskud på arbejdsgiver administrerede ordninger hvor der ER fradrag
Her er så det modsatte felt, nemlig der hvor arbejdsgiveren har trukket til ordninger hvor der ER fradrag, typisk de omtale rate- og livrente pensioner. Det er mest et felt til oplysning så du kan se hvad der er trukket og indbetalt til pension. Så det er mest oplysning og ikke noget du skal bekymre dig om skattemæssigt. Dog er der den lille hale, at beløbet indgår i beregningen af beskæftigelsesfradraget, så man får beskæftigelsesfradrag af den fulde løn, og ikke kun den løn der er beskattes.


Jeg er lige skiftet stilling fra en lederoverenskomst til en almindelig sygeplejeske overenskomst. Det påvirker min pensionssats (selve procentsatsen). Jeg kan ikke gennemskue hvad jeg så skal rette de 2 rubrikker til.

Hvor mon jeg kan hjælp til det henne?


Med mindre du positivt ved, at du har valgt at din pension skal gå ind på en aldersopsparing, så ville jeg lade de 2 felter være blanke på forskudsopgørelsen. De er mere vigtige at få rigtige på årsopgørelsen, men der skulle arbejdsgiveren gerne udfylde dem for dig. Så her på forskudsopgørelsen vil langt de fleste (dem uden aldersopsparing) ikke opleve nogen effekt af at lade dem være blanke.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf computermus » 18. dec 2018, 12:35

Hjælp ! Jeg er totalt rundforvirret nu. Jeg kom lige i tanke om at jeg vist lige skulle kigge på min forskudsopgørelse , og det var da vist godt at jeg gjorde det, for hold da helt op .
Skat mener at jeg åbenbart kommer til at tjene 700.000 næste år . Gad da vide om det er gløggen der er steget til hovedet af en medarbejder .
Hvis de kigger på min årsopgørelse fra 2017 , så er min indtægt omkring 286.000 , så hvor i alverden får de 700.000 fra ?
De andre tal passer faktisk ret godt , bortset fra kørselsfradraget, som de har sat til godt 4.000 , og jeg har hvert år ændret den til et rundt 0 .
0

Tilbage til "Privatøkonomi"