Huskøb - lån - hjælp

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf Neenah » 3. jan 2019, 12:29

Vi har forelsket os i et hus, og kunne godt bruge lidt sparring ifb. med det. Efter noget forhandling frem og tilbage ender vi, hvis vi køber huset, med at give 2,75 mio, som vi i virkeligheden nok synes er mindst 100K for meget (i forhold til markedet) - men vi kan godt klare det økonomisk, og vi er ret vilde med huset. Vi har ikke selv til udbetalingen, men har det, når vi overtager huset. I mellemtiden låner vi af mine forældre.

Første spørgsmål: På en skala fra 1-10, hvor dumt er det at give så meget for et hus, som i markedspris nok ikke helt er det værd? Der er pt. ingen andre huse til salg i området, som vi synes er lige dét.

Næste del: vi vil skulle låne max beløb. Vi påtænker et fastforrentet realkreditlån. Hvad er der at forhandle om der, når renten er den samme alle steder? Banklånet er som udgangspunkt på 3,95% i rente. Vi tænker at vores rådgiver nok godt kan forhandles ned til 3,8. Er det fornuftigt? Er der andet vi kan forhandle om, når vi skal snakke med banken? Vi har hentet et par andre tilbud, men ikke noget, som vi synes giver os væsentligt bedre vilkår eller priser.

Vi er førstegangskøbere, 1 barn, årsindkomst i omegnen af 800.000, ingen anden gæld.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf Æble » 3. jan 2019, 17:29

Hvordan er priserne i området? Er de på vej op eller ned? Er det let at sælge i området? Hvor længe skal i bo der?

Hvis det er et populært område som er nemt at sælge i og i påtænker at bo i mange år i huset, og i har råd, så ville jeg gøre det.

Det betyder også noget at det er drømmehuset.

Måske fordi vi selv gjorde det samme for et par år siden. Vi købte til prisen fordi jeg var højgravid og vi havde brug for hurtig overtagelse. Prisen var nok 1-200.000 for meget. Men vi havde råd (har endda også friværdi) og vi skal bo her mange år plus det er et populært område, så vi tror det er meget usandsynligt at vi kommer i klemme.

Har i undersøgt mulighederne for flexlån? Man kan få en langt bedre rente. Risikoen er at om de tre eller fem år til de skal refinansieres de lån der er til den tid evt er dyrere. Men med de penge man sparer i mellemtiden kan det godt betale sig afhængig af hvad man tror man kan refiniancere til. Løbetiden for et gennemsnitligt lån er 9 år fordi folk lægger om. Så man behøver ikke nødvendigvis binde sig for 30 år.

Hvis i skal have banklån så undersøg om det kan ide sig gøre at få afdragsfrihed på realkreditlånet. Så kan i bruge pengene til at få banket det dyre lån af først.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. jan 2019, 17:54

jeg tænker i har beregnet hvad jeres månedlige ydelse vil være på hhv realkredit og banklån - men dertil, så ville jeg også lige kigge på hhv ejendomsværdi skatte (som trækkes via skat, og påvirker fradraget) samt beløb for ejendomsskat, grundskyld osv, og se på den samlede "husleje" med disse beløb.

Hvis jeres forældre har opsparing, og kan undvære det beløb i låner af dem nu, så kan i jo evt også lave en aftale med dem om at låne et større beløb af dem istedet for banken og dermed undgå den højere rente.

I kan muligvis med fordel vælge at se på muligheden for at vælge afdragsfrit på selve realkreditten i f.x. 5 år, og så afbetale banklånet over denne periode, fremfor at have f.x. 30 års løbetid på begge lån. På den måde får i afviklet det rentetunge lån hurtigst muligt, og slipper derfor væsentligt billigere i rente.
Men en rente på under 4% på boliglån lyder absolut rimeligt! - jeg mener vi fik forhandlet renten ned fra 7 til 5,5% da jeg og min eksmand havde banklån i huset.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf DenBruneMunk » 3. jan 2019, 18:21

Neenah skrev:Første spørgsmål: På en skala fra 1-10, hvor dumt er det at give så meget for et hus, som i markedspris nok ikke helt er det værd? Der er pt. ingen andre huse til salg i området, som vi synes er lige dét.
Brug http://www.boliga.dk , så kan i finde huset i vil købe, og der er også historik på andre boliger tidligere været til salg på samme vej.

Neenah skrev:Næste del: vi vil skulle låne max beløb. Vi påtænker et fastforrentet realkreditlån. Hvad er der at forhandle om der, når renten er den samme alle steder? Banklånet er som udgangspunkt på 3,95% i rente. Vi tænker at vores rådgiver nok godt kan forhandles ned til 3,8. Er det fornuftigt? Er der andet vi kan forhandle om, når vi skal snakke med banken? Vi har hentet et par andre tilbud, men ikke noget, som vi synes giver os væsentligt bedre vilkår eller priser.

Som andre foreslår, så kan vejen være et afdragsfrit lån i X år, og få banket det banklån af på den periode, så i hurtigere og billigere kan betale reelkreditlån bagefter. Det lyder måske lidt risiko fyldt af vælge uden afdrag men fordelene på renten og det hurtigere afdrag er jo vigtigst, hvis man skal være fornuftig over en periode og ikke kun vurdere nu og her.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf Neenah » 4. jan 2019, 10:23

Æble skrev:Hvordan er priserne i området? Er de på vej op eller ned? Er det let at sælge i området? Hvor længe skal i bo der?

Hvis det er et populært område som er nemt at sælge i og i påtænker at bo i mange år i huset, og i har råd, så ville jeg gøre det.

Det betyder også noget at det er drømmehuset.

Måske fordi vi selv gjorde det samme for et par år siden. Vi købte til prisen fordi jeg var højgravid og vi havde brug for hurtig overtagelse. Prisen var nok 1-200.000 for meget. Men vi havde råd (har endda også friværdi) og vi skal bo her mange år plus det er et populært område, så vi tror det er meget usandsynligt at vi kommer i klemme.

Har i undersøgt mulighederne for flexlån? Man kan få en langt bedre rente. Risikoen er at om de tre eller fem år til de skal refinansieres de lån der er til den tid evt er dyrere. Men med de penge man sparer i mellemtiden kan det godt betale sig afhængig af hvad man tror man kan refiniancere til. Løbetiden for et gennemsnitligt lån er 9 år fordi folk lægger om. Så man behøver ikke nødvendigvis binde sig for 30 år.

Hvis i skal have banklån så undersøg om det kan ide sig gøre at få afdragsfrihed på realkreditlånet. Så kan i bruge pengene til at få banket det dyre lån af først.


Vi endte med at gå med på sælgers pris og forhandle om dispositionsret og løsøre i stedet. Det lader til at være noget nemmere.

Vi vil vende flexlån og afdragsfrihed med vores bankrådgiver. Det kan være han kan opstille et par scenarier for os.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf Neenah » 4. jan 2019, 10:25

Madam Pomfrey skrev:jeg tænker i har beregnet hvad jeres månedlige ydelse vil være på hhv realkredit og banklån - men dertil, så ville jeg også lige kigge på hhv ejendomsværdi skatte (som trækkes via skat, og påvirker fradraget) samt beløb for ejendomsskat, grundskyld osv, og se på den samlede "husleje" med disse beløb.

Hvis jeres forældre har opsparing, og kan undvære det beløb i låner af dem nu, så kan i jo evt også lave en aftale med dem om at låne et større beløb af dem istedet for banken og dermed undgå den højere rente.

I kan muligvis med fordel vælge at se på muligheden for at vælge afdragsfrit på selve realkreditten i f.x. 5 år, og så afbetale banklånet over denne periode, fremfor at have f.x. 30 års løbetid på begge lån. På den måde får i afviklet det rentetunge lån hurtigst muligt, og slipper derfor væsentligt billigere i rente.
Men en rente på under 4% på boliglån lyder absolut rimeligt! - jeg mener vi fik forhandlet renten ned fra 7 til 5,5% da jeg og min eksmand havde banklån i huset.


Heldigvis er ejendomsværdiskat, skat osv. forholdsvist lavt. Samtidig er der meget billige forbrugsudgifter og børnepasning i området.

Vores forældre kan ikke undvære så mange penge - der er alligevel over 400.000. Det tror jeg i hvert fald ikke. Min mand er også loren ved at låne så meget af familie.

Det lyder godt med renten - vi prøver alligevel at se om vi kan presse banken lidt. Hvordan forhandlede I? Var det bare at spørge?
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf billiebean » 4. jan 2019, 10:43

Jeg forhandlede boliglån i går. Ikke ifht sammensætning af lån, men ifht hvilken bank vi skulle vælge. Vi havde to banker, som underbød hinanden.

Vi endte på banklånsrente på 3,75% med prioritetslån, samlede omkostninger for oprettelse af lån inkl kurtage på 3800,- (dvs de gebyrer banken tager - udgifter til staten kan man ikke forhandle om) og ingen pris for stillelse af garanti samt vi kommer i en ny kundeklasse med gratis kort, færre gebyrer mv.

Jeg har prøvet at undersøge om der er andet man kan forhandle om, men umiddelbart er det typisk rente på banklån, diverse gebyrer samt ekstra goder.

Vi havde ikke regnet med at spare så meget, men Nordea er åbenbart pænt desperate pt, hvilket viste sig at være til vores fordel.. Tror jeg da! Synes selv vi kom langt ned.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Huskøb - lån - hjælp

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jan 2019, 11:03

Neenah skrev:
Heldigvis er ejendomsværdiskat, skat osv. forholdsvist lavt. Samtidig er der meget billige forbrugsudgifter og børnepasning i området.

Vores forældre kan ikke undvære så mange penge - der er alligevel over 400.000. Det tror jeg i hvert fald ikke. Min mand er også loren ved at låne så meget af familie.

Det lyder godt med renten - vi prøver alligevel at se om vi kan presse banken lidt. Hvordan forhandlede I? Var det bare at spørge?


Det er også et højt beløb, havde ikke lige hovedregnet på hvor meget det reelt ville være, så mange penge ville jeg nok heller ikke låne, med mindre jeg var helt sikker på de kunne undvære pengene uden problemer. Men det ville også være med en høj tilbagebetaling, så pengene hurtig var retur.
Jeg lånet 100.000 kr af min mor for at købe eksmand ud, egentlig for at stå stærkere økonomisk i bankens øjne, ifht at kunne overtage boligen selv.

Vi havde et møde med rådgiver og ville bare gerne have renten ned, da den var ret høj, og fik en lavere rente mod at vi flyttede til samarbejdende forsikringsselskab (der så viste sig at være noget værre lort) - og så sparede vi vel små 8000 kr årligt, selvom forsikringen var dyrere.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Privatøkonomi"