Tjekker og forstår du din lønseddel?

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Rapfisk » 7. jan 2019, 10:15

Som så mange andre har jeg ikke en specielt kompliceret lønseddel, heldigvis. Jeg tjekker en gang imellem, men ikke hver gang. Det burde jeg nok.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Chatsy » 8. jan 2019, 06:25

Jeg tjekker altid min lønseddel, når den tikker ind. Jeg går dog ikke så meget op i selve beregningerne, men jeg tjekker, at de beløb, enheder og procentsats, der indgår, er korrekte. Har før manglet mit tillæg, blevet trukket forkert i antal ferietimer og ikke fået overarbejde udbetalt korrekt, så der er noget at komme efter.

Dertil skal det siges, at jeg selv har siddet med ansvaret for at indtaste løn, så jeg kender det system, vi bruger og ved hvor let det er at lave fejl og hvilke slags, der typisk forekommer.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf avdotja » 8. jan 2019, 07:42

I princippet ja, men da jeg er på en fast månedsløn, er det begrænset hvor meget der er at tjekke.

Hvilket i virkeligheden er ironisk: jeg har alle forudsætningerne for at forstå og efterregne en kompliceret lønberegning, men har på ingen måde behov for det, mens min sosu-venindes lønseddel nærmest kræver den kandidat i matematik som jeg er i besiddelse af....
0
Brugeravatar
Rothkeen
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30. dec 2015, 18:01
Kort karma: 32
Geografisk sted: Sjælland
Likede indlæg: 119

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Rothkeen » 19. jan 2019, 09:21

Ja og ja.
Har aldrig oplevet fejl, lige meget hvor jeg har arbejdet, heldigvis :D
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Stars » 19. jan 2019, 12:55

Wizzze skrev:Hver 4. dansker tjekker eller forstår ikke sin lønseddel, og der er fejl, mange fejl...
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-01-05 ... sat-250000

Går du din lønseddel igennem at tjekker alt er ok, også for om noget mangler?


Det kræver, man ret faktisk FÅR sin lønseddel.

Datteren startede nyt arbejde i november, og novembers lønseddel blev tjekket og fundet i orden.

Decembers lønseddel venter hun stadig på, selvom hun har bedt om den TO gange. Så den er af åbenlyse årsager ikke tjekket endnu.

Jeg er dog ret sikker på, hun mangler noget helligdagsbetaling.
Så vidt jeg kan forstå, er hun som butiksansat - og dermed funktionær - berettiget til løn på helligdage, hvis hun normalt skulle på arbejde. Jeg har bare ikke grejet endnu, hvor meget hun burde have fået for 1., 2. juledag og 1. januar, da deres vagtplaner er forskellige hver uge, og man ikke bare kan sige: “tirsdag arbejder jeg normalt kl. X -Y, så det skal jeg have løn for d. 25.12. og 1.1.”, eller: “onsdag har jeg normalt fri, så jeg skal ikke have løn for d. 26.12.”
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Tilly » 20. jan 2019, 14:23

Stars skrev:
Wizzze skrev:Hver 4. dansker tjekker eller forstår ikke sin lønseddel, og der er fejl, mange fejl...
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-01-05 ... sat-250000

Går du din lønseddel igennem at tjekker alt er ok, også for om noget mangler?


Det kræver, man ret faktisk FÅR sin lønseddel.

Datteren startede nyt arbejde i november, og novembers lønseddel blev tjekket og fundet i orden.

Decembers lønseddel venter hun stadig på, selvom hun har bedt om den TO gange. Så den er af åbenlyse årsager ikke tjekket endnu.

Jeg er dog ret sikker på, hun mangler noget helligdagsbetaling.
Så vidt jeg kan forstå, er hun som butiksansat - og dermed funktionær - berettiget til løn på helligdage, hvis hun normalt skulle på arbejde. Jeg har bare ikke grejet endnu, hvor meget hun burde have fået for 1., 2. juledag og 1. januar, da deres vagtplaner er forskellige hver uge, og man ikke bare kan sige: “tirsdag arbejder jeg normalt kl. X -Y, så det skal jeg have løn for d. 25.12. og 1.1.”, eller: “onsdag har jeg normalt fri, så jeg skal ikke have løn for d. 26.12.”

Er hun timelønnet eller månedslønnet?

Hvis hun er timelønnet, så har hun nok ikke ret til løn for helligdage hun normalt skulle have arbejdet.

Men hun må jo tjekke med sin fagforening.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Daine » 20. jan 2019, 15:28

Stars skrev:
Wizzze skrev:Hver 4. dansker tjekker eller forstår ikke sin lønseddel, og der er fejl, mange fejl...
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-01-05 ... sat-250000

Går du din lønseddel igennem at tjekker alt er ok, også for om noget mangler?


Det kræver, man ret faktisk FÅR sin lønseddel.

Datteren startede nyt arbejde i november, og novembers lønseddel blev tjekket og fundet i orden.

Decembers lønseddel venter hun stadig på, selvom hun har bedt om den TO gange. Så den er af åbenlyse årsager ikke tjekket endnu.

Jeg er dog ret sikker på, hun mangler noget helligdagsbetaling.
Så vidt jeg kan forstå, er hun som butiksansat - og dermed funktionær - berettiget til løn på helligdage, hvis hun normalt skulle på arbejde. Jeg har bare ikke grejet endnu, hvor meget hun burde have fået for 1., 2. juledag og 1. januar, da deres vagtplaner er forskellige hver uge, og man ikke bare kan sige: “tirsdag arbejder jeg normalt kl. X -Y, så det skal jeg have løn for d. 25.12. og 1.1.”, eller: “onsdag har jeg normalt fri, så jeg skal ikke have løn for d. 26.12.”

Har butikken overenskomst?
Hvor mange timer er hun ansat pr uge?

Du kan læse lidt her vedr overenskomst og helligdagsbetaling. Hvis hun er feks. fuldtidsansat, så skal hun have 7,5 time for hver helligdag, uanset om hun iflg. arbejdsplan havde fri, færre eller flere timer.
83D83C10-FA92-406D-97E1-A22D62A285D9.jpeg


Se evt her https://www.hk.dk/raadogstoette/overens ... ller-lager
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Stars » 20. jan 2019, 17:55

Ingen overenskomst og hendes ansættelseskontrakt siger 30 timer pr uge +/- :wacko:

I januar har i hvert fald 3 af de fem ansatte fået færre timer end normalt, fordi:
Pga. forhånds aftale om praktikplads til F, vil der være en del frie dage til næsten alle og især til R.
F har praktik hos os med henblik på en evt. fast ansættelse efter praktiks periode.

R har normalt 2 eftermiddage hver uge og hveranden lørdag - i januar har hun nøjagtig 0 vagter.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Daine » 20. jan 2019, 19:24

Stars skrev:Ingen overenskomst og hendes ansættelseskontrakt siger 30 timer pr uge +/- :wacko:

I januar har i hvert fald 3 af de fem ansatte fået færre timer end normalt, fordi:
Pga. forhånds aftale om praktikplads til F, vil der være en del frie dage til næsten alle og især til R.
F har praktik hos os med henblik på en evt. fast ansættelse efter praktiks periode.

R har normalt 2 eftermiddage hver uge og hveranden lørdag - i januar har hun nøjagtig 0 vagter.

Jeg er ikke klar over, om en butik uden overenskomst har frit slag til at kunne opføre sig sådan, men rigtig meget er jo overenskomstmæssigt aftalt, og hvis butikken så heller ikke følger den, skal man være meget obs på at få det skrevet ind i sin ansættelseskontrakt. Hun kan evt lige runde sin fagforening, men jeg tror ikke der er det helt store at gøre :/
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Stars » 20. jan 2019, 22:52

Daine skrev:
Stars skrev:Ingen overenskomst og hendes ansættelseskontrakt siger 30 timer pr uge +/- :wacko:

I januar har i hvert fald 3 af de fem ansatte fået færre timer end normalt, fordi:
Pga. forhånds aftale om praktikplads til F, vil der være en del frie dage til næsten alle og især til R.
F har praktik hos os med henblik på en evt. fast ansættelse efter praktiks periode.

R har normalt 2 eftermiddage hver uge og hveranden lørdag - i januar har hun nøjagtig 0 vagter.

Jeg er ikke klar over, om en butik uden overenskomst har frit slag til at kunne opføre sig sådan, men rigtig meget er jo overenskomstmæssigt aftalt, og hvis butikken så heller ikke følger den, skal man være meget obs på at få det skrevet ind i sin ansættelseskontrakt. Hun kan evt lige runde sin fagforening, men jeg tror ikke der er det helt store at gøre :/

Det er småpenge, hvis der er noget at hente. I hvert fald i forhold til, et krav om evt helligdagsbetaling sandsynligvis vil blive besvaret med en fyreseddel.

R kunne måske få noget - jeg tror ikke, de bare må fjerne alle hendes vagter med et knips (ca 1 uges varsel). Hun havde mere end 8 timer om ugen, så hun falder jo ind under funktionærloven.

Men vi har finpudset hendes CV og går i gang med hendes ansøgning, så hun kan finde sig en bedre arbejdsgiver :)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf MyGirl » 23. jan 2019, 12:56

Tja og ja.

Jeg forstår min lønseddel, men tjekker den kun, hvis der er uregelmæssigheder i, hvad jeg får udbetalt. Har fast månedsløn, så min lønseddel er marginalt spændende.
0
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Kruspersille » 24. jan 2019, 07:12

Tjekker aldrig. Har fast månedsløn + tillæg, så det er kun, hvis der sker noget på fradraget, at udbetalingen er anderledes, og sådan har det været i årevis. Men hvis jeg en dag ikke fik løn, ville jeg nok tjekke :P
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 24. jan 2019, 07:26

Nej, jeg tjekker om beløbet der går ind på min konto er korrekt. Men burde selvfølgelig tjekke om resten bliver fordelt som de skal.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf JoyNips » 24. jan 2019, 08:14

Ja, jeg løber den altid lige igennem selvom jeg får fast løn. Men jeg synes faktisk at sådan nogle lønsedler er lidt svære at gennemskue. Særligt har de sidste par år været svære at gennemskue pga barsel, udflytning under barsel, bonus for udflytning, barselsdagpenge, udbetaling af feriepenge fremfor ferie med løn, fuckup i feriepenge etc.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tjekker og forstår du din lønseddel?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2019, 09:44

Alle jer der bare tjekker om det rigtige beløb går ind på kontoen, tjekker I også at der overføres korrekt til jeres pensioner?
Efter hvad jeg kan læse mig til, så er det tit her det går galt, og der enten slet ikke overføres, eller der overføres for lidt / forkert.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Privatøkonomi"