Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 28. jan 2019, 19:01

Det har jeg gjort et par gange efterhånden.... Har jeg en opsparing, nej, ikke endnu, jeg har prioriteret at komme af med mine lån hurtigst muligt... Men banken elsker at låne mig penge, så en måned eller to kunne jeg nok godt overleve...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf MrMister » 30. jan 2019, 20:48

Kunne klare 12 mdr indtil regningen for nye investeringers til boligen kom igennem.

Blev jeg opsagt, kunne jeg klare mig i ca 12-18 mdr før panikken ville sætte ind. Der er tilstrækkelig varsel, faldskærms-pakke og opsparing til det.

Men med 3 børn og dyr bolig er det simpelthen begrænset, hvor meget der kan spares op uden for boligen.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Rothkeen
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30. dec 2015, 18:01
Kort karma: 32
Geografisk sted: Sjælland
Likede indlæg: 119

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Rothkeen » 5. feb 2019, 11:14

Jeg kunne klare mig små 16 måneder, med det forbrug jeg har nu.
Sikkert over to år, hvis jeg skar alt væk.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf godtnavn » 15. feb 2019, 14:39

Nu er jeg studrende og får dermed su, men med en mand der tjener fint ville vi nemt kunne undvære min indtægt, også permanent, omend det ville være mindre sjovt. Mistede vi begge indtægten ville vi kunne klarer et par måneder som vi lever nu, og sparede vi kunne vi selvfølgelig klarer længere.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf godtnavn » 15. feb 2019, 14:49

Jeg er i øvrigt imponeret over hvor store opsparinger folk har stående, eller hvor lave faste udgifter, siden mange kan klarer sig så længe! Jeg synes det er ret vildt at vi ville kunne klarer os et par måneder :lol:
8
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Yossarian » 16. feb 2019, 20:36

Jeg kunne nok klare mig lidt over et års tid, hvis jeg spændte livremmen lidt ind. Cirka dobbelt så længe, hvis jeg valgte at sælge mine værdipapirer.

Jeg har i min hverdag oplevet en del, som stort set går i nul hver måned, og jeg har svært ved at sætte mig ind i det. Jeg er helt med på, at nogle har svært ved at få enderne til at nå sammen, eller at man kan vælge midlertidigt at sætte sig stramt af en eller anden årsag, men generelt forstår jeg ikke, at man tør flyve så lavt, så at sige, og ikke lige lægger lidt til side til en regnvejrsdag.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf godtnavn » 17. feb 2019, 09:25

Yossarian skrev:Jeg kunne nok klare mig lidt over et års tid, hvis jeg spændte livremmen lidt ind. Cirka dobbelt så længe, hvis jeg valgte at sælge mine værdipapirer.

Jeg har i min hverdag oplevet en del, som stort set går i nul hver måned, og jeg har svært ved at sætte mig ind i det. Jeg er helt med på, at nogle har svært ved at få enderne til at nå sammen, eller at man kan vælge midlertidigt at sætte sig stramt af en eller anden årsag, men generelt forstår jeg ikke, at man tør flyve så lavt, så at sige, og ikke lige lægger lidt til side til en regnvejrsdag.


Men tænker alligevel der er et stort spænd, for jeg tænker de fleste har lidt stående, men at have mange hundrede tusind stående på en konto og miste værdi tænker jeg heller ikke er så smart, så jeg er overrasket over folk der som dig kan leve over et år for deres opsparing. Omvendt kan det være du har meget lave udgifter og dermed ikke har så mange penge stående :)

Vi får kun rigtig rente på de første 70.000 kr, så mere end det vil tabe værdi. De fleste får slet ikke renter så der taber alle pengene værdi ved at stå.
0
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Yossarian » 22. feb 2019, 21:28

godtnavn skrev:Men tænker alligevel der er et stort spænd, for jeg tænker de fleste har lidt stående, men at have mange hundrede tusind stående på en konto og miste værdi tænker jeg heller ikke er så smart, så jeg er overrasket over folk der som dig kan leve over et år for deres opsparing. Omvendt kan det være du har meget lave udgifter og dermed ikke har så mange penge stående :)

Vi får kun rigtig rente på de første 70.000 kr, så mere end det vil tabe værdi. De fleste får slet ikke renter så der taber alle pengene værdi ved at stå.

Tja, jeg har nok rimeligt lave udgifter. :-D Jeg har f.eks. ikke bil. Man kan jo også risikere, at ens penge mister værdi, hvis man investerer dem. For mig handler det også om tryghed og at se det som en slags forsikring, fordi jeg ikke ved, hvad livet vil bringe af vanskeligheder. Derfor vil jeg gerne have en rimeligt stor kontantreserve. Ikke for at være en apokalyptisk foliehat, men jeg synes måske, at folk kan tage det lidt for meget for givet, at der bare altid vil blive ved med at ryge noget ind på kontoen hver måned.
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2019, 10:18

Yossarian skrev:
godtnavn skrev:Men tænker alligevel der er et stort spænd, for jeg tænker de fleste har lidt stående, men at have mange hundrede tusind stående på en konto og miste værdi tænker jeg heller ikke er så smart, så jeg er overrasket over folk der som dig kan leve over et år for deres opsparing. Omvendt kan det være du har meget lave udgifter og dermed ikke har så mange penge stående :)

Vi får kun rigtig rente på de første 70.000 kr, så mere end det vil tabe værdi. De fleste får slet ikke renter så der taber alle pengene værdi ved at stå.

Tja, jeg har nok rimeligt lave udgifter. :-D Jeg har f.eks. ikke bil. Man kan jo også risikere, at ens penge mister værdi, hvis man investerer dem. For mig handler det også om tryghed og at se det som en slags forsikring, fordi jeg ikke ved, hvad livet vil bringe af vanskeligheder. Derfor vil jeg gerne have en rimeligt stor kontantreserve. Ikke for at være en apokalyptisk foliehat, men jeg synes måske, at folk kan tage det lidt for meget for givet, at der bare altid vil blive ved med at ryge noget ind på kontoen hver måned.


Jeg er fuldstændig som dig. Jeg sover bare bedre om natten med en stor opsparing i reserve. Og jeg vil ikke investere mine penge, for som du siger kan de også miste værdi af det. Og den risiko vil jeg ikke løbe, ikke lige nu i hvert fald.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf godtnavn » 23. feb 2019, 10:53

fisken80 skrev:
Yossarian skrev:
godtnavn skrev:Men tænker alligevel der er et stort spænd, for jeg tænker de fleste har lidt stående, men at have mange hundrede tusind stående på en konto og miste værdi tænker jeg heller ikke er så smart, så jeg er overrasket over folk der som dig kan leve over et år for deres opsparing. Omvendt kan det være du har meget lave udgifter og dermed ikke har så mange penge stående :)

Vi får kun rigtig rente på de første 70.000 kr, så mere end det vil tabe værdi. De fleste får slet ikke renter så der taber alle pengene værdi ved at stå.

Tja, jeg har nok rimeligt lave udgifter. :-D Jeg har f.eks. ikke bil. Man kan jo også risikere, at ens penge mister værdi, hvis man investerer dem. For mig handler det også om tryghed og at se det som en slags forsikring, fordi jeg ikke ved, hvad livet vil bringe af vanskeligheder. Derfor vil jeg gerne have en rimeligt stor kontantreserve. Ikke for at være en apokalyptisk foliehat, men jeg synes måske, at folk kan tage det lidt for meget for givet, at der bare altid vil blive ved med at ryge noget ind på kontoen hver måned.


Jeg er fuldstændig som dig. Jeg sover bare bedre om natten med en stor opsparing i reserve. Og jeg vil ikke investere mine penge, for som du siger kan de også miste værdi af det. Og den risiko vil jeg ikke løbe, ikke lige nu i hvert fald.


Jeg tror måske bare jeg er typen der synes at f.eks. 70.000 er rigeligt at have som buffer, og det kan vi alligevel langt fra klarer faste udgifter, mad og minimalt forbrug for i et år ;) Men nu bor vi heller ikke i hus hvor der kan komme store uforudsete udgiter, her er det højst f.eks. en ny vaskemaskine der kan komme uventet :)
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf avdotja » 23. feb 2019, 10:57

godtnavn skrev:
Yossarian skrev:Jeg kunne nok klare mig lidt over et års tid, hvis jeg spændte livremmen lidt ind. Cirka dobbelt så længe, hvis jeg valgte at sælge mine værdipapirer.

Jeg har i min hverdag oplevet en del, som stort set går i nul hver måned, og jeg har svært ved at sætte mig ind i det. Jeg er helt med på, at nogle har svært ved at få enderne til at nå sammen, eller at man kan vælge midlertidigt at sætte sig stramt af en eller anden årsag, men generelt forstår jeg ikke, at man tør flyve så lavt, så at sige, og ikke lige lægger lidt til side til en regnvejrsdag.


Men tænker alligevel der er et stort spænd, for jeg tænker de fleste har lidt stående, men at have mange hundrede tusind stående på en konto og miste værdi tænker jeg heller ikke er så smart, så jeg er overrasket over folk der som dig kan leve over et år for deres opsparing. Omvendt kan det være du har meget lave udgifter og dermed ikke har så mange penge stående :)

Vi får kun rigtig rente på de første 70.000 kr, så mere end det vil tabe værdi. De fleste får slet ikke renter så der taber alle pengene værdi ved at stå.

Letsælgelige aktiver (f.eks. aktier købt for frie midler, ikke som pensionsopsparing), tæller jeg personligt med i det beløb som jeg har til rådighed. De kan jo veksles direkte til penge i det øjeblik man har brug for dem.
0
vildreng12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6. mar 2019, 14:47
Kort karma: 0

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf vildreng12 » 14. mar 2019, 07:52

Formentlig ikke, jeg er på nuværende tidspunkt på SU. Men kunne da godt klare en måned eller to på nød og næppe. Ikke fordi at jeg ville prøve og se :D
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Kommodedyret » 14. mar 2019, 08:50

Under ingen omstændigheder, da jeg har et rådighedsbeløb på 0 kroner.
0
Closure, closure, closure closure closure
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf ajnaM » 14. mar 2019, 09:19

Jeg havde 8 måneder helt uden indtægt til sidst på mit studie, hvor jeg var gravid og havde en 3-årig, ikke havde mere SU, og udbetaling Danmark fuckede op i mine barselsdagpenge.

Det var godt nok stramt. :tie:


I dag har vi en opsparing, men det ville lynhurtigt blive stramt, hvis vi begge stod uden indtægt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Privatøkonomi"