Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf Pjeps » 9. mar 2019, 09:39

Jeg har lige haft et uheld med et cykelstyrt. Jeg slap heldigvis billigt med en smadret cykel (som min udvidede cykelforsikring jo dækker) og et par trykkede/brækkede ribben. Jeg har ikke en ulykkesforsikring, og skaden ville vel ikke være noget der blev dækket (svie og smerte?) eller hvad?

Nåh men det var et ret voldsomt styrt og kunne jo være gået meget værre, og jeg tænker at jeg virkelig burde have mig en ulykkesforsikring. Jeg kører vældig meget på cykel, og ofte stærkt på en el-cykel. Og det er i københavn , hvor cykling kan være med livet som indsats.

Jeg har lige siddet og tastet lidt på beregning, og der er meget der kan vælges til og fra. Deres forslag lyder på en heltidsforsikring, mengrad 5% og en eller ulykkesum på 1.2 mio. Og dødssum på 50.000 ( den kan ikke vælges fra, men ligegyldig for mig som single uden børn). Ca 1700 kr årligt.

Jeg er jo dækket på job , hvis der sker en ulykke. Men kan få dobbelt dækning hvis jeg tager en heltidsforsikring. Prisen på en fritidsulykke med samme vilkår er ca 950 kr årligt.
Jeg er sygeplejerske, og har ikke oplevet de store ulykker på mit job. Men jeg kan jo glide i noget, er det så en arbejdsskade/ulykke?

Så, mit spørgsmål er. Hvad har i gjort i forhold ulykkesforsikringer. Heltid/fritid, ulykkesum, invalideret % osv. Og hvad ligger til grund de valg der er taget?

Spørgsmålet er ikke om jeg har råd til 950 kontra 1700 kr årligt, men jeg gider heller ikke smide penge ud til ingenting.

Jeg har tænkt mig at ringe til mit forsikringsselskab og snakke med dem om hvordan sådan en forsikring egentlig fungerer, men det vil være rart at høre andres tanker og overvejelser i forhold til deres ulykkesforsikring.
0
:ninja:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf TinaW » 9. mar 2019, 13:48

Du kan sagtens få dækning fra flere forsikringer.
Da jeg brækkede min ankel og endte med en men grad på 5 %, fik jeg erstatning fra både min ulykkesforsikring gennem mit daværende arbejde og min a-kasse.
Men de dækkede så også begge to fuldtid.
Jeg har nu en ulykkesforsikring der minder om den du har beregnet. Ved faktisk ikke, om jeg også har en gennem mit nuværende arbejde.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf FruKuk » 9. mar 2019, 17:52

Jeg har heltidsulykke, og har 1 gang fået for 5% men både af arbejdsskadeforsikringen og min ulykkesforsikring. Dækningsgraderne er vis lig dem, du nævner.

Jeg har aktivt valgt, at der bliver udbetalt erstatning fra 5%, da jeg synes, at 10% er for meget. Ved dødsfald har jeg sat så lavt som muligt, da jeg er dækket via pension og det alligevel ikke er muligt at få et så højt beløb, at det batter noget.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf Pjeps » 9. mar 2019, 19:42

SurSødSovs skrev:Du skal være opmærksom på, det kan være umuligt at få en ulykkesforsikring, hvis du først er kommet til skade. Så det kan være en god ide med en fuldtidsforsikring, selvom du er forsikret gennem arbejde nu


Jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Det er fremadrettet jeg ønsker mig en ulykkesforsikring, heldigvis skete der jo ikke noget meget alvorligt i mit styrt. Men det fik mig til at tænke på, hvad der kunne være sket.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf Pjeps » 9. mar 2019, 21:07

SurSødSovs skrev:
Pjeps skrev:
SurSødSovs skrev:Du skal være opmærksom på, det kan være umuligt at få en ulykkesforsikring, hvis du først er kommet til skade. Så det kan være en god ide med en fuldtidsforsikring, selvom du er forsikret gennem arbejde nu


Jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Det er fremadrettet jeg ønsker mig en ulykkesforsikring, heldigvis skete der jo ikke noget meget alvorligt i mit styrt. Men det fik mig til at tænke på, hvad der kunne være sket.


Detvar for at sige, det kan være en god ide med fuldtidsforsikringen, selvom du ikke har brug for den nu.

:gogo:
0
:ninja:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21225

Re: Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf Nesnay » 10. mar 2019, 08:58

Jeg har heltidsdækning, mengrad fra 5 % (det var en prioritet for mig), forsikringssum på 1,5 mio. og dækning ved tandskade (dog ikke tyggeskade).

Ellers har jeg faktisk primært valgt selskab ud fra at få den bedste indboforsikring :)
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf RavenClaw » 18. mar 2019, 08:53

Jeg er berettiget til at få en ungdomsulykkesforsikring, som er væsentligt billigere end en voksen heltidsforsikring. Jeg valgte dog sidstnævnte.

Jeg har méngrad på 5 % og sum på 1,2 mio. Jeg betaler 1.200 Kr. pr. år. Jeg er en kæmpe ulykkesfugl, og jeg vurderede, at jeg havde brug for fuld dækning.

Jeg benyttede min fars børneulykkesforsikring som 20-årig, da jeg ødelagde min rygsøjle. Der var dækning ifølge policen på 1 mio. Kr. Alligevel udbetalte de kun erstatning ud fra en sum på 800.000, og da neurologen ikke rigtig undersøgte mig i forbindelse med speciallægevurderingen, fik jeg langt fra udbetalt, hvad jeg burde. Min fars gamle forsikring skal stadig dække, hvis der kommer nyt i sagen, men jeg blev så bevidst om, hvor vigtig størrelsen på summen er, når ulykken først sker. Forsikringen dækker udgifter til behandling i op til et år efter ulykken, og alligevel har jeg efterfølgende betalt over 10.000 Kr. for yderligere behandling, og jeg bliver aldrig fri for symptomer. Det er en ret stor sum for en på SU, og det blev til sidst så uoverskueligt, at jeg valgte at droppe al behandling - egentlig imod lægernes råd. Men jeg har den holdning til erstatningen, at den skal bruges i tilfælde af, at jeg en dag ikke er i stand til at varetage normalt arbejde og altså ikke skal bruges op på nyttesløse behandlinger. Alligevel mangler der i dag en hel del af de penge, som er brugt på meget andet end det tiltænkte.

Så mit råd er, at du skal tage den højeste erstatningssum, du kan. Måske virker det ligegyldigt nu, men meget ændrer sig, hvis du en dag skulle stå i en situation og have brug for den.

Jeg er forresten dækket af Tryg, som også kørte sagen med ovenstående ulykke.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Ulykkesforskring. Hvad, hvormeget og hvorfor?

Indlægaf Jedi » 18. mar 2019, 09:32

Jeg har samlet indbo, ulykke og rejseforsikring et sted, hvilket har gjort det billigere, men jeg kan på stående fod ikke huske, hvad prisen egentligt er.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"