Hovedkort og bikort for dummies

Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Hovedkort og bikort for dummies

Indlægaf Nuttede-Nuser » 22. mar 2019, 01:19

Hvis man har fast arbejde og vikar arbejde SKAL man så bruge hovedkort til det faste og bikort til vikar. Eller kan man godt bruge hovedkort til begge dele hvis bare man sørge for at sætte forventet indkomst højt nok og rette til hen af vejen? Hjælp en SKAT dummie :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hovedkort og bikort for dummies

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2019, 03:05

Jeg ved ikke hvor meget man overhovedet "afleverer skattekort" til arbejdsgivere mere - de fleste ordner det vist elektronisk. Men den principielle forskel er jo at kun én af ens indkomster får fratrukket det månedlige skattefri bundfradrag. Det er så "hovedkortet" (hvad enten man så rent fysisk afleverer noget mere eller ej). De andre indtægter får trukket skat af hele beløbet uden fradrag. Så nej, du ikke have to arbejdsgivere på hovedkort. Du kan jo kun få bundfradraget én gang pr. måned, og da du formentlig tjener mest på det faste, er det mest logisk at få fradraget på den indtægt. I princippet kan du vel godt bytte om, men ikke begge to på en gang. :)
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Hovedkort og bikort for dummies

Indlægaf Nuttede-Nuser » 22. mar 2019, 04:51

dgd2007 skrev:Jeg ved ikke hvor meget man overhovedet "afleverer skattekort" til arbejdsgivere mere - de fleste ordner det vist elektronisk. Men den principielle forskel er jo at kun én af ens indkomster får fratrukket det månedlige skattefri bundfradrag. Det er så "hovedkortet" (hvad enten man så rent fysisk afleverer noget mere eller ej). De andre indtægter får trukket skat af hele beløbet uden fradrag. Så nej, du ikke have to arbejdsgivere på hovedkort. Du kan jo kun få bundfradraget én gang pr. måned, og da du formentlig tjener mest på det faste, er det mest logisk at få fradraget på den indtægt. I princippet kan du vel godt bytte om, men ikke begge to på en gang. :)

Tak for svar :kys: Så må jeg hellere få sagt til vikarbureauet at de skal bruge mit bikort i stedet :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hovedkort og bikort for dummies

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2019, 09:28

Men får du da skattefradrag i begge lønningerne nu?
Jeg ville tro at et vikarbureau elektronisk ville få besked om fra skattevæsnet at du bruger fradraget et andet sted, når de indberetter løn. Så det ville gå automatisk. Men jeg ved det da ikke. :)
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Hovedkort og bikort for dummies

Indlægaf Fynerfin82 » 22. mar 2019, 09:56

Det kan godt lade sig gøre at bruge hovedkort 2 steder i praksis, men det er meget lidt smart, da man jo så risikerer et temmeligt stort skattesmæk. Jeg skal manuelt fortælle lønsystemet, hvorvidt folk ønsker at bruge hovedkort eller bikort. Så har man mere end en indtægt, skal man altid sørge for at hovedkortet kun bliver brugt et sted (og helst det sted man har den største indtægt).
2

Tilbage til "Privatøkonomi"