Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf MrMister » 13. jun 2019, 16:39

Spændende tråd.

Vores mål er lidt simplere, tror jeg. Vi vil bare holde budgettet, så der er sparet op til udbetaling til forældrekøbslejlighed, når næste dyk i priserne kommer. Med tre børn, en (for dyr) lejlighed og en masse andre ting i gang, handler det også om at få overskud til det årlige system-gennemgang, herunder:

- Bankskifte eller ej (skifter kun hvis obl omlægges)
- Omlægning af lån (ekstremt fristet af de lave, lange renter, men koster knapt 250.000 at lægge om plus realisering af tab fra forrige omlægning).
- Gennemgå forsikringerne igen-igen. Det gør jeg ca hvert andet år. Skifter kun, hvis der er min 1500 at spare.
- Få omstruktureret vores konti struktur. Vi mangler både en madkonto og opsplittede konti (fælles låses eks ved død - plus man kan tjekke hinandens køb på fælles).
- Rent praktisk ville jeg gerne være i stand til at spare alle rejsediæter op.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaScrooge » 14. jun 2019, 04:35

Santopia skrev:Jeg bruger ikke voldsomt mange teknikker eller værktøjer. Jeg bor dog også alene og er månedslønnet, så der er ikke så meget at holde tjek på.

Noget af det mest virkningsfulde jeg har gjort er:
- få seperat dankort til madbudgettet
- lave budget i excel

Et andet godt trin ville være en seperat konto til alt køb af tøj og skønhedsprodukter, for det er nok min akilleshæl i min økonomi. Der aner jeg faktisk ikke, hvad jeg bruger. Men jeg ved jeg absolut godt kunne skære det ned til det halve :genert: men jeg gider ikke betale ekstra for visakort til det, og siden jeg handler en del i udenlandske webshops ville det nok være et must :gruble:

.. hvad gør I andre ifht at holde hånd i hanke med den type køb?


Du kunne beslutte et beløb du max vil bruge på de ting og så kan du begynde løbende at registrere alle dine køb i arket, så du får overblik over dit forbrug. Selvom det er en kedelig proces er den helt sikkert øjenåbnende og det har måske endda en præventiv effekt, hvis du hele tiden har en frisk total i bevidstheden, der tæller op med hvert køb.

Ifht hvordan jeg holder styr på det, så gør jeg det bare ved løbende at trække beløb fra det beløb jeg ved, at jeg har til forbrug hver måned, i hovedet, og så holder jeg løbende øje med min konto. Det er forholdsvis simpelt, fordi jeg ikke impulsshopper så meget, heller ikke skønhedsprodukter. Til gengæld bruger jeg meget på sociale ting og de klatbeløb er måske det jeg har mindst hånd i hanke med. Jeg har klart bedst styr på min forbrugsøkonomi, når jeg er striks med at holde øje med min konto.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jun 2019, 05:06

Jeg tjekker også ind her.
Jeg kan se, at jeg siden 1.1. har sparet 26.000 kr. op, og det er for mig utilfredsstillende, når jeg sætter indtægt og faste udgifter op mod hinanden.
Jeg har en stor opsparing og ingen gæld, ved godt, hvad pengene er gået til og har især efter min mors død haft fokus på at få brugt nogle penge på rare ting, efterhånden som de kommer ind, i stedet for altid at tænke i opsparing, men jeg har så godt som taget nogle valg for juli 2020 og frem, hvor det vil være en stor fordel med ekstra depoter, og generelt skal der ikke så meget til, før jeg føler mig kvalt i forbrug.
Min metode kommer i høj grad til at være at få brugt, hvad jeg allerede har i stedet for at købe nyt, og i første omgang har jeg bestilt bestilt varer for 420 kr. hos Nemlig, som sammen med mit lager skal række frem til 1.7.
1
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Anne Droid » 14. jun 2019, 05:24

Santopia skrev:Jeg bruger ikke voldsomt mange teknikker eller værktøjer. Jeg bor dog også alene og er månedslønnet, så der er ikke så meget at holde tjek på.

Noget af det mest virkningsfulde jeg har gjort er:
- få seperat dankort til madbudgettet
- lave budget i excel

Et andet godt trin ville være en seperat konto til alt køb af tøj og skønhedsprodukter, for det er nok min akilleshæl i min økonomi. Der aner jeg faktisk ikke, hvad jeg bruger. Men jeg ved jeg absolut godt kunne skære det ned til det halve :genert: men jeg gider ikke betale ekstra for visakort til det, og siden jeg handler en del i udenlandske webshops ville det nok være et must :gruble:

.. hvad gør I andre ifht at holde hånd i hanke med den type køb?


Jeg har brugt spiir til at få overblik over mit forbrug. Det har hjulpet en del.
Det største minus ved app-en, er at man ikke kan lave egne kategorier.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Anne Droid » 14. jun 2019, 05:30

Jeg vil gerne flytte om et års tid og det kræver penge. Jeg er i gang med en opsparing, men min søn bliver student om et par uger og der ryger det meste af opsparingen.

Jeg vil også gerne nedbringe min gæld hurtigere end jeg gør nu.

Det btyder at jeg skal sætte mit forbrug ned. Og det er nik meget godt, for det er blevet for højt.

Mål - opsparing: 40.000
Mål - lån: så meget som muligt
1
Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jun 2019, 12:03

Så er maden kommet. Satser på ikke at skulle i supermarkedet de næste to uger.

De markerede varer skal bruges til en middag i morgen sammen med lidt af det grønne og tæller derfor ikke rigtig med i fadeburet.
Det blev 417 kr. i alt eks. fragt og div. Paneer-osten var en gratis gave.
Har masser af tørvarer på lager, Masser.

Køl:
Salatost i kryddermarinade
Pizzadej m. fuldkorn
Halloumi (grillost)
Mozzarella
Grillost paneer

Grønt:
Hvidløg
Persille krus
Bagekartoffel
Ingefær
Jordbær
Skalotteløg
2 x grøntkasse med i alt:
- 4 agurker
- 4 kæmpetomater
- 2 hvide auberginer
- 6 chilier
- 2 grønne peberfrugter
- 6 skoleagurker
- 4 tomater alm. størrelse
- Et utal af cherrytomater
Aubergine
Cafe-salat

Kød og fisk:
Hakket oksekød
Frilandspølser

Frost:
Spinat
Wokmix øko.

Kolonial
2 x sorte oliven u. sten
Havregryn

Drikke:
Danskvand m. ingefær og citron
Havredrik Sommerskål
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Wizzze » 15. jun 2019, 12:27

DetSorteCirkus skrev:Så er maden kommet. Satser på ikke at skulle i supermarkedet de næste to uger.

De markerede varer skal bruges til en middag i morgen sammen med lidt af det grønne og tæller derfor ikke rigtig med i fadeburet.
Det blev 417 kr. i alt eks. fragt og div. Paneer-osten var en gratis gave.
Har masser af tørvarer på lager, Masser.

Køl:
Salatost i kryddermarinade
Pizzadej m. fuldkorn
Halloumi (grillost)
Mozzarella
Grillost paneer

Grønt:
Hvidløg
Persille krus
Bagekartoffel
Ingefær
Jordbær
Skalotteløg
2 x grøntkasse med i alt:
- 4 agurker
- 4 kæmpetomater
- 2 hvide auberginer
- 6 chilier
- 2 grønne peberfrugter
- 6 skoleagurker
- 4 tomater alm. størrelse
- Et utal af cherrytomater
Aubergine
Cafe-salat

Kød og fisk:
Hakket oksekød
Frilandspølser

Frost:
Spinat
Wokmix øko.

Kolonial
2 x sorte oliven u. sten
Havregryn

Drikke:
Danskvand m. ingefær og citron
Havredrik Sommerskål


Ha, vi har også lige lagt en ordre hos Nemlig, incl. gratis ost og grøntkasser, lyder godt med indhold :gogo:
Efter denne ordre, har vi stadig brugt under halvdelen af vores husholdningsbudget, og vi skal måske kun supplere med lidt ekstra mælk, brød og grønt, ellers har vi til resten af måneden nu, så nu går der lidt sport i at holde budgettet lavt resten af måneden.
Ellers er det ved at være tid til halvårs status, lige gå vores faste udgifter efter, tjekke om vi skal ændre i abonnementer (vi har lige sparet på Viaplay, efter de er kommet i Telmore pakken :banan: ) og så skal vi tale om større indkøb / mangler.
Vi vil godt skifte bilen til noget mere miljøvenligt, men politikkerne gør det ikke let, og at bo i lejlighed gør det ikke lettere. Man kan ikke bare trække en ledning ud af vinduet, ned over fortorvet :lol: Er der nogen af jer der har kendskab til økonomien i at køre på el?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 15. jun 2019, 12:48

Nå, nu skal bæltet strammes mere af nød end af lyst.

Vi kigger på større lejlighed! Vi skal lige have banken med på det og det kommer til at kræve at vi lever lidt mere sparsommeligt i et års tid før vores indtægt går op igen og det hele bliver lidt sjovere igen. Men det kan vi også sagtens. Et rådighedsbeløb på lige under 8000 burde ikke få alarmklokkerne til at ringe.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Wizzze » 15. jun 2019, 12:53

Hunkat skrev:Nå, nu skal bæltet strammes mere af nød end af lyst.

Vi kigger på større lejlighed! Vi skal lige have banken med på det og det kommer til at kræve at vi lever lidt mere sparsommeligt i et års tid før vores indtægt går op igen og det hele bliver lidt sjovere igen. Men det kan vi også sagtens. Et rådighedsbeløb på lige under 8000 burde ikke få alarmklokkerne til at ringe.


Det kommer nok an på hvilken bank I spørger, og så jeres situation, tror ikke den gik for 2 voksne med flere børn ;)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 15. jun 2019, 12:56

Wizzze skrev:
Hunkat skrev:Nå, nu skal bæltet strammes mere af nød end af lyst.

Vi kigger på større lejlighed! Vi skal lige have banken med på det og det kommer til at kræve at vi lever lidt mere sparsommeligt i et års tid før vores indtægt går op igen og det hele bliver lidt sjovere igen. Men det kan vi også sagtens. Et rådighedsbeløb på lige under 8000 burde ikke få alarmklokkerne til at ringe.


Det kommer nok an på hvilken bank I spørger, og så jeres situation, tror ikke den gik for 2 voksne med flere børn ;)


Det er derfor vi spørger mere end en :D
Vi er to voksne som er vant til at leve på en indkomst og vores indkomst stiger med 5000/m om senest et år, så det er ikke så længe vi skal sidde lidt hårdt i det.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf MOGA » 16. jun 2019, 17:13

Santopia skrev:
Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Så er maden kommet. Satser på ikke at skulle i supermarkedet de næste to uger.

De markerede varer skal bruges til en middag i morgen sammen med lidt af det grønne og tæller derfor ikke rigtig med i fadeburet.
Det blev 417 kr. i alt eks. fragt og div. Paneer-osten var en gratis gave.
Har masser af tørvarer på lager, Masser.

Køl:
Salatost i kryddermarinade
Pizzadej m. fuldkorn
Halloumi (grillost)
Mozzarella
Grillost paneer

Grønt:
Hvidløg
Persille krus
Bagekartoffel
Ingefær
Jordbær
Skalotteløg
2 x grøntkasse med i alt:
- 4 agurker
- 4 kæmpetomater
- 2 hvide auberginer
- 6 chilier
- 2 grønne peberfrugter
- 6 skoleagurker
- 4 tomater alm. størrelse
- Et utal af cherrytomater
Aubergine
Cafe-salat

Kød og fisk:
Hakket oksekød
Frilandspølser

Frost:
Spinat
Wokmix øko.

Kolonial
2 x sorte oliven u. sten
Havregryn

Drikke:
Danskvand m. ingefær og citron
Havredrik Sommerskål


Ha, vi har også lige lagt en ordre hos Nemlig, incl. gratis ost og grøntkasser, lyder godt med indhold :gogo:
Efter denne ordre, har vi stadig brugt under halvdelen af vores husholdningsbudget, og vi skal måske kun supplere med lidt ekstra mælk, brød og grønt, ellers har vi til resten af måneden nu, så nu går der lidt sport i at holde budgettet lavt resten af måneden.
Ellers er det ved at være tid til halvårs status, lige gå vores faste udgifter efter, tjekke om vi skal ændre i abonnementer (vi har lige sparet på Viaplay, efter de er kommet i Telmore pakken :banan: ) og så skal vi tale om større indkøb / mangler.
Vi vil godt skifte bilen til noget mere miljøvenligt, men politikkerne gør det ikke let, og at bo i lejlighed gør det ikke lettere. Man kan ikke bare trække en ledning ud af vinduet, ned over fortorvet :lol: Er der nogen af jer der har kendskab til økonomien i at køre på el?


Er det en rabatkode I har brugt hos nemlig?


Hver uge er der en eller anden gratis ting på Nemligs tilbudsside:

https://www.nemlig.com/tilbud
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 17. jun 2019, 15:00

Her går det stadig godt med at skære forbruget ned. I lørdags vandt jeg ellers et par øreringe i et væddemål med min mand om noget Matador-trivia, men jeg har ikke indløst min gevinst, så jeg er ret stolt af mig selv :D

Samtidig er vi begyndt at tænke i mere langsigtede mål. Vi vil gerne have en større bolig om 4-5 år, og derudover er vi på det seneste begyndt at drømme om sommerhus. Det er nu hyggeligt at have nogle lidt mere håndgribelige mål at arbejde hen imod.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Lover-Moses » 20. jun 2019, 07:22

Jeg har længe gået og spekuleret i at få afviklet prioritetslånet på mit hus, der er på 135.000kr. Realkreditlånet er på 576.000kr med 27 år tilbage. Så jeg var i banken igår for at snakke om det, og der kom det ud af det, at jeg fik afviklet prioritetslånet, som frigiver lidt over 10.000 om året, samtidigt fik jeg omlagt realkreditlånet, så det kommer ned på 15 år istedet for 27 år, med en rente på 0.5% istedet for 2%. Og jeg betaler kun ca. 500kr mere om måneden end jeg gør nu, da det andet lån er væk.

Jeg er ikke så god til det, men her må jeg gerne klappe mig selv lidt på skulderen, med tanke på at jeg er alene om at betale gildet :D
10
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 20. jun 2019, 07:41

Vi er begyndt at tænke i FIRE hjemme hos os :D Til dem der ikke ved hvad det er, så står det for Financial Independence Retirement Early.
Egentlig er det en lidt ekstrem bevægelse fra USA hvor man lever på en sten og forsøger at være selvforsynende, med det mål at man ikke behøver at arbejde.
Vores er lidt mere moderat. Vi sparer hvor vi kan og investerer vores penge. Men da vi er i gang med renovering af hus er der jo nogle nødvendige udgifter. Men det betragter vi egentlig også som en investering i huset, som så gerne skulle stige i værdi.
Anyway, vi har et mål om at huset er betalt om 7-8 år, og vi derefter kan begynde at spare 50-60% af vores indkomst op og investere. Med et afkast på 8-10% årligt. Om det er muligt må de kommende år vise. Men vi håber at det kunne give mulighed for at trække sig fra arbejdsmarkedet tidligere, eller måske bare gå ned i tid.

Vi har solgt en del ting og sager den seneste tid, og køber tit brugte ting fremfor nyt. Generelt skal forbruget holdes nede, uden at det hele bliver alt for kedeligt. Vi er også i gang med at blive delvis selvforsynende på grøntsager, og vi spiser nærmest ikke kød længere. På sigt vil vi måske forsøge os med at slagte egne kyllinger.
3
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf girl_beat » 20. jun 2019, 07:42

Lover-Moses skrev:Jeg har længe gået og spekuleret i at få afviklet prioritetslånet på mit hus, der er på 135.000kr. Realkreditlånet er på 576.000kr med 27 år tilbage. Så jeg var i banken igår for at snakke om det, og der kom det ud af det, at jeg fik afviklet prioritetslånet, som frigiver lidt over 10.000 om året, samtidigt fik jeg omlagt realkreditlånet, så det kommer ned på 15 år istedet for 27 år, med en rente på 0.5% istedet for 2%. Og jeg betaler kun ca. 500kr mere om måneden end jeg gør nu, da det andet lån er væk.

Jeg er ikke så god til det, men her må jeg gerne klappe mig selv lidt på skulderen, med tanke på at jeg er alene om at betale gildet :D

Det lyder meget fornuftigt :-D

Vi har lige omlagt til samme type lån, det er dog ikke effektueret endnu, og det må siges at være et scoop med en så lav fast rente. Vi strammer ballerne og øger terminen med ca. 2000 kr om måneden, til gengæld sparer vi et 7-cifret beløb på den lange bane. Det er næsten bedre end at investere :engel:
3
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Privatøkonomi"