Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Nesnay » 9. mar 2023, 14:52

Nesnay skrev:Thanks! Marts bliver lidt mere presset på privatforbrugsfronten - har allerede købt både en telefon (nødvendigt pga. smadret skærm på den gamle), nogle lækre vandflasker og en stor kondolencebuket, så der skal tænkes over ikke at bruge for meget mere på tant og fjas.
Nu har jeg også købt et kunstigt juletræ til den nette sum af 2000,-, så der skal ikke klattes for meget væk resten af måneden, hvis jeg skal overholde målsætningen for privatforbrug. 1100 tilbage, og de 250 ryger til mad til en julefrokost. Til gengæld bruger jeg fortsat nærmest ingen penge på husholdning - man kommer langt på rester og ting fra skabene.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf 1234 » 14. mar 2023, 08:53

Det er åbenbart meget mærkelig for banker, at man vil have sit andelslån både som kredit og med kort løbetid.
Er det virkelig så usædvanligt gerne at ville afbetale sin gæld så hurtigt som muligt og spare så meget rente, som muligt?
Alle banker, jeg har været i kontakt med, har spurgt 2 gange om, vi var sikre.
1
fisken80
Indlæg: 22606
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53162

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf fisken80 » 14. mar 2023, 11:03

1234 skrev:Det er åbenbart meget mærkelig for banker, at man vil have sit andelslån både som kredit og med kort løbetid.
Er det virkelig så usædvanligt gerne at ville afbetale sin gæld så hurtigt som muligt og spare så meget rente, som muligt?
Alle banker, jeg har været i kontakt med, har spurgt 2 gange om, vi var sikre.


Ja. Vi lavede et par gange ekstra indbetalinger på vores kreditforeningslån inden vi så tidligere i år betalte det helt ud. Det var de også meget undrende over.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf 1234 » 14. mar 2023, 11:26

fisken80 skrev:
1234 skrev:Det er åbenbart meget mærkelig for banker, at man vil have sit andelslån både som kredit og med kort løbetid.
Er det virkelig så usædvanligt gerne at ville afbetale sin gæld så hurtigt som muligt og spare så meget rente, som muligt?
Alle banker, jeg har været i kontakt med, har spurgt 2 gange om, vi var sikre.


Ja. Vi lavede et par gange ekstra indbetalinger på vores kreditforeningslån inden vi så tidligere i år betalte det helt ud. Det var de også meget undrende over.

Jeg vil dog sige til min nuværende bankrådgivers ros, at hun ligeså har forstået, hvilken type vi er, så hun stiller ikke så mange dumme spørgsmål mere :fløjt:
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Nesnay » 31. mar 2023, 08:11

Nesnay skrev:Nå, men jeg har brugt rigtig mange penge i 2022, så jeg kunne godt tænke mig at bruge lidt færre penge på tant og fjas i 2023. Jeg må meget gerne bruge flere penge på rejser og oplevelser, men personlig pleje, brætspil, diverse til boligen mv. kunne jeg godt skære ned på.

Så mine mål for 2023 er:
-Spare 8300 kr. op i snit om måneden/mindst 100.000 på året
-Bruge max 6000 i snit om måneden på posten privatforbrug i Spiir (det er 1500 kr. lavere end i år - posten inkluderer ikke rejser)
-Holde udgifter til husholdning på max 1600 om måneden i snit (det var lige stramt nok sidste år).

Status for marts/gennemsnit for året:
-5358/9211 kr. sparet op
-Privatforbrug 6889/5875 kr.
-Husholdning 1336 kr./999 kr.

Marts blev som forventet hårdere. Jeg har købt en ny telefon og et kunstigt juletræ i god kvalitet til 2000 samt lige for en gangs skyld et par billetter til teater/musicals, så det gik samlet set hårdt ud over privatforbruget. Opsparingen er ramt af, at jeg har betalt fly og hotel til en rejse i maj. Men i snit for året er alt stadig fint, og mine mål går jo på snit :)

I april kommer jeg til at bruge en del penge på bryllupsgaver, men ellers forventes privatforbruget at blive o.k. og i hvert fald under de 6000. Husholdningen bliver nok lidt presset, da jeg skal holde 3* fødselsdag, have et par retter med til påskefrokost, bage fødselsdagskage til hele afdelingen og så lige have gæster et par gange. Det bliver udfordrende, men der er jo heldigvis noget at give af, og derudover har jeg frysere og køleskab fyldt og regner med stort set at leve af mit lager, når jeg ikke lige har gæster.
3
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Nesnay » 30. apr 2023, 10:34

Nesnay skrev:Nå, men jeg har brugt rigtig mange penge i 2022, så jeg kunne godt tænke mig at bruge lidt færre penge på tant og fjas i 2023. Jeg må meget gerne bruge flere penge på rejser og oplevelser, men personlig pleje, brætspil, diverse til boligen mv. kunne jeg godt skære ned på.

Så mine mål for 2023 er:
-Spare 8300 kr. op i snit om måneden/mindst 100.000 på året
-Bruge max 6000 i snit om måneden på posten privatforbrug i Spiir (det er 1500 kr. lavere end i år - posten inkluderer ikke rejser)
-Holde udgifter til husholdning på max 1600 om måneden i snit (det var lige stramt nok sidste år).

Status for april/gennemsnit for året:
-9980/9403 kr. sparet op
-Privatforbrug 7919/6386 kr.
-Husholdning 1956 kr./1239 kr.

Opsparing gik fint med lidt hjælp fra overskydende skat. Privatforbruget stak lidt af, primært pga. 1000 kr. brugt på gaver til senere på året og 2000 brugt på diverse teaterbilletter. Det er nogle af de ting, jeg gerne vil prioritere, så det er o.k., men der skal spares lidt i de kommende måneder.
Husholdning stak som forventet af pga. tre gange fødselsdagsfejring og diverse gæster derudover, men snittet er stadig super. I maj har jeg indtil videre kun gæster i kalenderen en enkelt dag.
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7789
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19145

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 30. apr 2023, 11:00

Vi landede på 2400 kr. på diverseposten i april og jeg er faktisk lidt stolt. Vi plejer snildt at bruge 2.2,5x mere. Vi sparede ca. 6500 kr. op plus 10k tilbage fra skat, så opsparingen fik et tiltrængt boost.

Nu skal vi bare gøre det igen de næste par måneder. Og så er der håb om at både min mand og jeg får lidt mere i indtægt i løbet af i år, så forhåbentlig kan vi snart for alvor begynde at lægge tilside.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf 1234 » 30. apr 2023, 12:25

1234 skrev:Målene fra 2023
- Andelsgæld under 300.000 kr.
- Opsparing gerne 300.000 kr. så vi rustet til selvbetalt barsel i 2024.

Medmindre vi får mulighed for at købe en større andel.
Vi kunne godt sætte mere ambitiøse mål, men med en lille ny på vej, vil vi gerne have luft til lidt lette løsninger og lidt ekstra rejseri i vores fælles barsel.

Vi mangler kun 40.000 kr på gælden og 30.000 kr. Opsparingen, så vi når helt sikkert målene. Vi dog også fået en del uforudset indkomst i 2023.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf 1234 » 21. maj 2023, 15:23

Vores mqdbuget er for første gang siden inflationen steg udfordret. Det er en blanding af flere ting, at jeg tidligere fik frokost og frugt på alle hverdage for 450 kr. på arbejde. Det kan vi ikke helt gøre det for selv, når jeg har ammeappetit, gerne vil spise sundt og varieret. Min datter kommer tidligere hjem, så hun får oftere eftermiddagsmad hjemme. Vi har været lidt mindre struktureret og sparsommelig, da vi var på fælles barsel og i alle de ekstra fri dage. Nu mister vi så køkkenet i 4 uger, mens der bliver lavet faldstammer, så det er heller ikke der man lige strammer op. Min mand synes dog heller ikke vi skal stramme op, når vi i forvejen er under normalen, mens min indre von and gerne vil stramme op :lol:
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13074

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf godtnavn » 22. maj 2023, 14:25

1234 skrev:Vores mqdbuget er for første gang siden inflationen steg udfordret. Det er en blanding af flere ting, at jeg tidligere fik frokost og frugt på alle hverdage for 450 kr. på arbejde. Det kan vi ikke helt gøre det for selv, når jeg har ammeappetit, gerne vil spise sundt og varieret. Min datter kommer tidligere hjem, så hun får oftere eftermiddagsmad hjemme. Vi har været lidt mindre struktureret og sparsommelig, da vi var på fælles barsel og i alle de ekstra fri dage. Nu mister vi så køkkenet i 4 uger, mens der bliver lavet faldstammer, så det er heller ikke der man lige strammer op. Min mand synes dog heller ikke vi skal stramme op, når vi i forvejen er under normalen, mens min indre von and gerne vil stramme op :lol:


Hvad er normalen for madforbrug nu om dage? Herhjemme er den også steget her i maj, det skyldes nok primært at den store er startet i skole og der skal madpakker hver dag, før fik de begge varm mad i børnehaven. Tror dog langt fra vi ligger under gennemsnittet, er lidt for glad for lækker frugt og grønt samt ost, det trækker virkelig op når alt vi køber er øko. Så er lidt nysgerrig om vi ligger meget over normalen :genert:
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf 1234 » 22. maj 2023, 15:09

godtnavn skrev:
1234 skrev:Vores mqdbuget er for første gang siden inflationen steg udfordret. Det er en blanding af flere ting, at jeg tidligere fik frokost og frugt på alle hverdage for 450 kr. på arbejde. Det kan vi ikke helt gøre det for selv, når jeg har ammeappetit, gerne vil spise sundt og varieret. Min datter kommer tidligere hjem, så hun får oftere eftermiddagsmad hjemme. Vi har været lidt mindre struktureret og sparsommelig, da vi var på fælles barsel og i alle de ekstra fri dage. Nu mister vi så køkkenet i 4 uger, mens der bliver lavet faldstammer, så det er heller ikke der man lige strammer op. Min mand synes dog heller ikke vi skal stramme op, når vi i forvejen er under normalen, mens min indre von and gerne vil stramme op :lol:


Hvad er normalen for madforbrug nu om dage? Herhjemme er den også steget her i maj, det skyldes nok primært at den store er startet i skole og der skal madpakker hver dag, før fik de begge varm mad i børnehaven. Tror dog langt fra vi ligger under gennemsnittet, er lidt for glad for lækker frugt og grønt samt ost, det trækker virkelig op når alt vi køber er øko. Så er lidt nysgerrig om vi ligger meget over normalen :genert:

Jeg kan ikke huske den præcise, men vi bruger 3500 kr. Inklusiv madordning i institutionen og det var en del under normal for 2 voksne og 2 små børn, da jeg så den sidst.
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13074

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf godtnavn » 22. maj 2023, 15:49

1234 skrev:
godtnavn skrev:
1234 skrev:Vores mqdbuget er for første gang siden inflationen steg udfordret. Det er en blanding af flere ting, at jeg tidligere fik frokost og frugt på alle hverdage for 450 kr. på arbejde. Det kan vi ikke helt gøre det for selv, når jeg har ammeappetit, gerne vil spise sundt og varieret. Min datter kommer tidligere hjem, så hun får oftere eftermiddagsmad hjemme. Vi har været lidt mindre struktureret og sparsommelig, da vi var på fælles barsel og i alle de ekstra fri dage. Nu mister vi så køkkenet i 4 uger, mens der bliver lavet faldstammer, så det er heller ikke der man lige strammer op. Min mand synes dog heller ikke vi skal stramme op, når vi i forvejen er under normalen, mens min indre von and gerne vil stramme op :lol:


Hvad er normalen for madforbrug nu om dage? Herhjemme er den også steget her i maj, det skyldes nok primært at den store er startet i skole og der skal madpakker hver dag, før fik de begge varm mad i børnehaven. Tror dog langt fra vi ligger under gennemsnittet, er lidt for glad for lækker frugt og grønt samt ost, det trækker virkelig op når alt vi køber er øko. Så er lidt nysgerrig om vi ligger meget over normalen :genert:

Jeg kan ikke huske den præcise, men vi bruger 3500 kr. Inklusiv madordning i institutionen og det var en del under normal for 2 voksne og 2 små børn, da jeg så den sidst.


Inkl madordningen? Den har jeg aldrig regnet med i vores madbudget, det har jo været en 1500 kr/mnd bare for den til vores 2 børn, så med jeres budget skulle vi klarer morgenmad og aftensmad til os alle, samt frokost til 2 voksne for 2000 kr/mnd, det kan vi godt nok ikke :genert:
Det er egentlig en lidt crazy pris for mad i børnehave, så måske er vores madbudget ikke steget hvis vi regnede den med før :lol:

Tror vi ligger på omkring de 5.000 pt, og det uden den yngstes madordning i børnehaven, så en 5750 med den. Men vi har også spist en del take-away den seneste måned, hvilket vi næsten aldrig gør normalt, så vi plejer at ligge lavere omend ikke nede på 2000. Ville gerne ligge fast på under 4000 (+madordning) det håber jeg vi kommer ned på i løbet af året.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf 1234 » 22. maj 2023, 16:08

godtnavn skrev:
1234 skrev:
godtnavn skrev:
1234 skrev:Vores mqdbuget er for første gang siden inflationen steg udfordret. Det er en blanding af flere ting, at jeg tidligere fik frokost og frugt på alle hverdage for 450 kr. på arbejde. Det kan vi ikke helt gøre det for selv, når jeg har ammeappetit, gerne vil spise sundt og varieret. Min datter kommer tidligere hjem, så hun får oftere eftermiddagsmad hjemme. Vi har været lidt mindre struktureret og sparsommelig, da vi var på fælles barsel og i alle de ekstra fri dage. Nu mister vi så køkkenet i 4 uger, mens der bliver lavet faldstammer, så det er heller ikke der man lige strammer op. Min mand synes dog heller ikke vi skal stramme op, når vi i forvejen er under normalen, mens min indre von and gerne vil stramme op :lol:


Hvad er normalen for madforbrug nu om dage? Herhjemme er den også steget her i maj, det skyldes nok primært at den store er startet i skole og der skal madpakker hver dag, før fik de begge varm mad i børnehaven. Tror dog langt fra vi ligger under gennemsnittet, er lidt for glad for lækker frugt og grønt samt ost, det trækker virkelig op når alt vi køber er øko. Så er lidt nysgerrig om vi ligger meget over normalen :genert:

Jeg kan ikke huske den præcise, men vi bruger 3500 kr. Inklusiv madordning i institutionen og det var en del under normal for 2 voksne og 2 små børn, da jeg så den sidst.


Inkl madordningen? Den har jeg aldrig regnet med i vores madbudget, det har jo været en 1500 kr/mnd bare for den til vores 2 børn, så med jeres budget skulle vi klarer morgenmad og aftensmad til os alle, samt frokost til 2 voksne for 2000 kr/mnd, det kan vi godt nok ikke :genert:
Det er egentlig en lidt crazy pris for mad i børnehave, så måske er vores madbudget ikke steget hvis vi regnede den med før :lol:

Tror vi ligger på omkring de 5.000 pt, og det uden den yngstes madordning i børnehaven, så en 5750 med den. ØøaåMen vi har også spist en del take-away den seneste måned, hvilket vi næsten aldrig gør normalt, så vi plejer at ligge lavere omend ikke nede på 2000. Ville gerne ligge fast på under 4000 (+madordning) det håber jeg vi kommer ned på i løbet af året.

Jeg gør det mest, fordi jeg ikke synes det helt fair, at sammenligne et madbudget med 4 madpakker med et uden eller kun en enkel. Jeg ved ikke om det er normen at gøre det.
1
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13074

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf godtnavn » 22. maj 2023, 16:19

1234 skrev:
godtnavn skrev:
1234 skrev:
godtnavn skrev:
1234 skrev:Vores mqdbuget er for første gang siden inflationen steg udfordret. Det er en blanding af flere ting, at jeg tidligere fik frokost og frugt på alle hverdage for 450 kr. på arbejde. Det kan vi ikke helt gøre det for selv, når jeg har ammeappetit, gerne vil spise sundt og varieret. Min datter kommer tidligere hjem, så hun får oftere eftermiddagsmad hjemme. Vi har været lidt mindre struktureret og sparsommelig, da vi var på fælles barsel og i alle de ekstra fri dage. Nu mister vi så køkkenet i 4 uger, mens der bliver lavet faldstammer, så det er heller ikke der man lige strammer op. Min mand synes dog heller ikke vi skal stramme op, når vi i forvejen er under normalen, mens min indre von and gerne vil stramme op :lol:


Hvad er normalen for madforbrug nu om dage? Herhjemme er den også steget her i maj, det skyldes nok primært at den store er startet i skole og der skal madpakker hver dag, før fik de begge varm mad i børnehaven. Tror dog langt fra vi ligger under gennemsnittet, er lidt for glad for lækker frugt og grønt samt ost, det trækker virkelig op når alt vi køber er øko. Så er lidt nysgerrig om vi ligger meget over normalen :genert:

Jeg kan ikke huske den præcise, men vi bruger 3500 kr. Inklusiv madordning i institutionen og det var en del under normal for 2 voksne og 2 små børn, da jeg så den sidst.


Inkl madordningen? Den har jeg aldrig regnet med i vores madbudget, det har jo været en 1500 kr/mnd bare for den til vores 2 børn, så med jeres budget skulle vi klarer morgenmad og aftensmad til os alle, samt frokost til 2 voksne for 2000 kr/mnd, det kan vi godt nok ikke :genert:
Det er egentlig en lidt crazy pris for mad i børnehave, så måske er vores madbudget ikke steget hvis vi regnede den med før :lol:

Tror vi ligger på omkring de 5.000 pt, og det uden den yngstes madordning i børnehaven, så en 5750 med den. Men vi har også spist en del take-away den seneste måned, hvilket vi næsten aldrig gør normalt, så vi plejer at ligge lavere omend ikke nede på 2000. Ville gerne ligge fast på under 4000 (+madordning) det håber jeg vi kommer ned på i løbet af året.

Jeg gør det mest, fordi jeg ikke synes det helt fair, at sammenligne et madbudget med 4 madpakker med et uden eller kun en enkel. Jeg ved ikke om det er normen at gøre det.


Det er rigtig, det er bare forskelligt om det er billigere eller dyrere med madordning, for nogle er madordningen jo gratis hvis de har fuld friplads. For os der betaler for det er børnenes madordning helt sikkert dyrere end gjorde vi det selv, for vores madbudget er ikke steget svarende til besparelsen fra madordning, hvor mandens gamle arbjede der var madordningen langt billigere end vi selv kunne lave madpakke til ham for, hans nuværende er uden madordning.
Men i børnehaven er der en madmor der står i den "lille" børnehave og laver lækker varm mad til de 25 børn hver dag, laver mad over bål med dem osv.. så det er klart pengene værd og vi er så glade for ordningen, men vi kunne nok godt have lavet madpakkerne billigere end 1500 kr/mnd :)
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7789
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19145

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 22. maj 2023, 16:39

Jeg tror en enlig/par uden børn ligger omkring 4000-4500 i de seneste afsnit af luksusfælden. Altså, man kan jo snildt bruge 100 kr. hvis man skal have både smør og ost så...

Vi bruger ca. 4000 kr. på to mennesker og vi lider altså ikke nød overhovedet.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Privatøkonomi"