Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf billiebean » 14. jun 2019, 10:19

Vores bankrådgiver forklarede at med så mange boligejere som har variabel rente nu, så er det så godt som sikkert at SKULLE renten stige uforholdsmæssigt meget, så vil der komme en politisk intervention, for landet har ikke råd til at så stor en del af befolkningen går bankerot.

Sådan en udtalelse er jo nem at slynge ud, men faktum er at de mellemlange og lange variable lån er ekstremt populære og det ville påvirke hele samfundet kraftigt i negativ retning, hvis så mange mennesker pludselig kom i uoverstigelig gæld.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf Santa » 14. jun 2019, 14:42

LaScrooge skrev:
Santa skrev:For mig handler min økonomi om tryghed og muligheder, så jeg vælger fast rente. Så kan jeg planlægge og forudsige økonomien, og det giver mig ro.


Også på andelslån?

Ja, det vil jeg tro. Har ikke optaget et sådant, men der skulle meget gode argumenter til at jeg valgte anderledes.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf MrMister » 15. jun 2019, 06:05

billiebean skrev:Vores bankrådgiver forklarede at med så mange boligejere som har variabel rente nu, så er det så godt som sikkert at SKULLE renten stige uforholdsmæssigt meget, så vil der komme en politisk intervention, for landet har ikke råd til at så stor en del af befolkningen går bankerot.

Sådan en udtalelse er jo nem at slynge ud, men faktum er at de mellemlange og lange variable lån er ekstremt populære og det ville påvirke hele samfundet kraftigt i negativ retning, hvis så mange mennesker pludselig kom i uoverstigelig gæld.


Det er salgsgas fra bankens “rådgiver”. Der er sket et voldsomt skifte henimod faste renter i takt med at renten er faldende & bidraget eksploderet. Banken, som alt for ofte har økonomiske interesser i realkreditinstitutionen, pusher en historie for at tjene mere.

Det samme med deres konverteringer. Også der handler et om gevinsten for dem. Sjældent kan det betale sig eksempelvis at konvertere ned for én procents gevinst med 7 års tilbagebetalingstid, som min bank anbefaler.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf MrMister » 15. jun 2019, 06:06

Til TS: Med mindre du kan få bankens til at juridisk forpligte sig til fast rente, så får du ikke fast rente. De plejer at lave fast renten som “diskonto plus x”
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf avdotja » 16. jun 2019, 17:43

Spørgsmålet om fast eller variabel rente, er først og fremmest et spørgsmål om hvem der skal bære risikoen for en potentiel rentestigning - noget banker typisk tager sig godt betalt for. Så forudsat at der var plads i økonomien til at klare at renten steg til mere end 5%, ville jeg vælge variabel rente, men lægge de sparede penge til side som enten buffer eller ekstra afdrag. Ville det omvendt vælte budgettet at renten feks steg til 6 eller 7%, ville valget falde på det fastforrentede.

Men som Mister også er inde på, skal du lige tjekke op på om det vitterlig er en fast-fast rente, så du ikke ender op med en ubehagelig overraskelse.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf Artem » 16. jun 2019, 17:55

Siden jeg købte hus første gang i 2004 har jeg haft variabel rente. Historien i medierne og fra mange rådgivere har hele tiden været at det er usikkert og man skal vælge fast rente da renten snart stiger igen.
Men ja den var også i kort tid oppe at toppe omkring 2008? :gruble: for hurtigt at falde igen.
Alt i alt har jeg virkelig sparet mange penge ved variabel rente. Og nærmest hver gang de har sagt at nu kan renten ikke komme længere ned, så er den faldet endnu længere ned.
Lige nu står vi måske over for en ny krise med lavere vækst. Det tilsiger jo kun at renten skal sættes endnu længere ned.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf MOGA » 16. jun 2019, 20:37

Jeg har Jyske Bank, og mig bekendt tilbyder de ikke fastforrentede andelsboliglån, og det er vist ikke unormalt.

Det sagt, så stiger renten jo ikke til 7% over natten, men hvis den er stigende, så må man jo kigge på løsninger.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Ny bank og omlægning af andelslån: skal jeg have fast rente?

Indlægaf MrMister » 16. jun 2019, 22:44

Artem skrev:Siden jeg købte hus første gang i 2004 har jeg haft variabel rente. Historien i medierne og fra mange rådgivere har hele tiden været at det er usikkert og man skal vælge fast rente da renten snart stiger igen.
Men ja den var også i kort tid oppe at toppe omkring 2008? :gruble: for hurtigt at falde igen.
Alt i alt har jeg virkelig sparet mange penge ved variabel rente. Og nærmest hver gang de har sagt at nu kan renten ikke komme længere ned, så er den faldet endnu længere ned.
Lige nu står vi måske over for en ny krise med lavere vækst. Det tilsiger jo kun at renten skal sættes endnu længere ned.


Det er korrekt. Men dels æder bidragssats-tyveriet en del af din gevinst (faktisk op til ~0.5%), dels skal du kun omlægge én gang, før alt det sparede er tjent hjem.

Jeg betaler ÅOP knapt 1.3-1.5% over nuværende variable med et 2.0% afdragsfrit. En “normal” lang rente svinger ml. 3-7%. Ryger den op i 7%, skulle jeg teoretisk kunne cutte en 25-40% af restgæld ved at konvertere til det lån, som du har. Det vædder jeg på.

Omvendt vædder du på, at jeg aldrig får den mulighed tids nok. Og er tæt på at være enig med dig. Eneste årsag for os var, at jeg sover bedre med tryghed på økonomien og ikke vil risikere stigningerne.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Privatøkonomi"