Tråden om privatinvestering

Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Tråden om privatinvestering

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 4. nov 2019, 19:00

Efter lidt snak om privatinvestering i en anden tråd, tænkte jeg det kunne være sjovt at se om der var interesse for en investeringstråd.

De fleste investorer investerer nok i aktier. Men der findes jo alverdens muligheder for at investerer sine sparekroner eller sin pension.
Lad tråden her være inspiration og et sted hvor man kan spørge om råd og udveksle idéer.

Jeg har selv interesseret mig for investering i nogle år efterhånden. Startede så småt for 15-20 år siden hvor jeg handlede med aktier. Men har så været væk fra markedet i en del år.
De seneste år har jeg været åben for flere former for investering udover aktier.

Crowdfunding/crowdlending har fyldt en stor del af min portefølje. Det er udlån af penge til bl.a ejendomsprojekter og arbejdskapital med høje renter. Er dog ved at reducere nu, da jeg tror området er ved at blive lidt for risky.
Guld og sølv har også fået en plads i porteføljen det seneste år, hvor aktierne er blevet reduceret pga. frygt for recession.

Jeg har kigget på fysisk guld (guldmønter), men droppede idéen da jeg mener "spreadet" (forskellen mellem købs og salgspris er for stort). Men jeg er nu stadig lun på at købe en 1 oz guldmønt, mest bare for at have den. Den giver næppe det store afkast de første mange år, men holder højst sandsynligt prisen.
Vin har jeg også kigget på, da det efter sigende skulle være en af de bedste investeringer man kan lave. Men udfordringen blev at hvis det skulle gøres ordentligt (med min begrænsede viden om vin), så kræver det en alt for høj minimuminvestering. Der findes et nordjysk firma der tilbyder at sammensætte en vin-portefølje, som man så får opbevaret hos dem med rette temperatur, lys osv. Med forsikring og overvågning af prisudvikling og efterspørgsel. Men som sagt blev det for stor en investering i forhold til min strategi.
Lige p.t er jeg ved at undersøge muligheden for at investere i LEGO. Ja, de små plastikklodser :D Der er Lego-sæt der er steget 1000% i værdi, og en årlig stigning på 20% er ikke usædvanligt.

Men da året allerede ser ud til at give et pænt resultat på mindst 10% på den samlede portefølje, så gør det heller ikke noget at enten holde på kontanterne eller investere i mere sikre områder de sidste måneder af året.

Håber folk vil fortælle lidt om deres egne erfaringer med investering :gogo:
4
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2019, 15:54

Må man være med, hvis man bare gerne vil lære noget om investering? Jeg har efterhånden en pæn portion penge sparet op, og egentlig ville det være fornuftigt at investere dem, men jeg ved bare ikke ret meget om det og jeg er skide bange for at tabe en masse.
Omvendt vil jeg gerne kunne stoppe med at arbejde før jeg er 72, og hvis jeg skal det, så er jeg nødt til at komme i gang med at investere.

Så jeg vil virkelig gerne læse om, hvad andre investerer i og hvordan de finder ud af, at det er en god forretning.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Yossarian » 5. nov 2019, 16:32

Jeg begyndte først at investere i aktier for 2½ år siden og fortryder egentlig bare, at jeg ikke kom i gang noget før, men jeg føler sådan set, at jeg allerede har lært en del på den tid. Jeg har fra starten haft en langsigtet køb-og-behold strategi, men har ændret det til en mere rendyrket udbyttestrategi og frasolgt de lidt mere små og spekulative aktier, fordi jeg grundlæggende ikke rigtig var tilfreds med det og syntes, det havde et skær af gambling. Jeg kan bedre lide tanken om, at jeg løbende får konkrete penge i hænderne, uanset hvor stort et afkast der måske/måske ikke vil materialisere sig engang i fremtiden. Derudover betaler jeg også løbende til at par indeksforeninger på Nordnets månedsopsparing, som danner en slags bund under min portefølje.

Jeg har også lidt guld i form af Krügerrand og andre mønter, men det ser jeg nok ikke så meget som investering, men mere som en måde at opbevare nogle af mine penge på og en slags forsikring, så jeg ikke mister alt, hvis der skulle gå Zimbabwe i den eller ske andre sjove ting i fremtiden. Jeg vil gerne have noget i baghånden, der er fysisk og uden for systemet, så at sige. Ligesom med de penge, jeg har stående i banken, ser jeg egentlig bare de manglende renter som en slags forsikringspræmie.
2
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Yossarian » 5. nov 2019, 16:33

NejJegErIkkeAsiat skrev:Lige p.t er jeg ved at undersøge muligheden for at investere i LEGO. Ja, de små plastikklodser :D Der er Lego-sæt der er steget 1000% i værdi, og en årlig stigning på 20% er ikke usædvanligt.
Okay, så jeg skal IKKE skille mig af med mit gamle Lego, kan jeg se. :-D
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2019, 17:07

I min verden er der 3 slags investeringer.

1) Investering med båndlagte midler, det er typisk arbejdsmarkedspensioner, børneopsparinger og lign.
2) Investering med frie midler, det er typisk opsparet overskud, arv og lign.
3) Investering som ikke er investering, det er investeringer man foretager, men hvor investering ikke er den primære årsag, typisk er det huskøb, sommerhuse, vinsamlinger, smykker, tasker osv.

De fleste i dag har 1)-investeringer, enten gennem jobbet, eller privat i banken, hvor der hver måned sættes et beløb ind til den fremtidige pension. Disse investeringer kan man helt selv styre, eller nok mere normalt overlade til pensionsselskabet eller banken at styre jvf en eller anden profil, hvor man vælger hvor meget risiko man kan leve med.

2)-investeringer er nok dem som passer bedst på denne tråd. Her er man helt frit stillet til hvordan man vil placere sine penge, i traditionelle papirer som aktier og obligationer, lidt mere specielle papirer som optioner og futures, eller man kan spekulere i valuta, ædelmetaller, kunst, vin, jord, ejendomme osv. osv.

3)-investeringer tænker de fleste nok ikke over i hverdagen, vi køber primært huse og lejligheder for at bo i dem, ikke så meget for at tjene på dem. Og de fleste køber nok kunst for at se og nyde den, ikke for at sælge og tjene penge. Og vin køber de fleste nok også for at drikke, ikke gemme og sælge.

Personligt har jeg lidt af det hele, men når jeg tænker investering er det primært type 2 jeg tænker på. Også selvom jeg faktisk ejer både guld- og sølvbarrer, ditto mønter, og også har en betydelig vinsamling, de er mest sjov/hobby, ikke så meget indkøbt med værdistigning for øje.

Mine frie midler har jeg groft opdelt på følgende måde:
Jeg har delt pengene op i 4 dele af ca. 25% hver. De første 25% står i indeksfonde, delt nogenlunde lige over 8 forskellige fonde/ETF. De næste 25% står i det jeg kalder "sikre" aktier, andre bruger ordet value, men det er aktier som ikke er så kursfølsomme som andre, ting som fødevarer, medicin, luksusgoder, selv hvis økonomien går ad helvede til, så drikker folk stadig Coca Cola, skal stadig have deres Novo insulin, og de rige har altid penge til champagne, en ny taske eller lign. så den slags steder har jeg aktier i.
Så har jeg 25% i mere "usikre" aktier, det er mest nye industrier som IT, biotech, robotter, grøn energi osv. Ting som der er lidt mere risiko over, men også med mulighed for større gevinst. Så ting som Google (alfabet), Apple, Genmab, Vestas og lign. Og endelig så har jeg de sidste ca. 25% i kontanter, eller ihvertfald til den hurtige ind/ud investering som opstår i markedet. Det er mest når jeg vurderer at markedet har overreageret, og sendt en aktie for langt ned, så køber jeg op, indtil aktien stiger op til et ordentligt niveau igen.
Her på det seneste har det været ind og ud af AMBU, som røg helt ned i 80´erne før den er endt i 100-120, det var små 25% tjent over 1½ måned, og ligeså med Vestas som for en 14 dages tid siden var under kurs 500, og nu ligger omkring 550-560, så den slags "daytrading" eller korte ind/ud investering bruger jeg de sidste 25% til. Mens de andre 75% er ting jeg køber og holder, typisk i mange år uden at røre ved investeringen. Når jeg vælger dem jeg køber og holder, ser jeg meget på at der er godt cashflow i virksomheden, at den er udbyttebetalende, og jeg kan gennemskue forretningsmodellen og se en fremtid i virksomheden.

Jeg har tidligere været i obligationer, og haft midler på bunden opsparing, men det kan simpelthen ikke betale sig mere med så lave renter, og så har man det problem at pengene hele tiden skal genanbringes når obl. udtrækkes eller bindingsperioder udløber, det gider jeg ikke bruge tid på.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2019, 17:11

Yossarian skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Lige p.t er jeg ved at undersøge muligheden for at investere i LEGO. Ja, de små plastikklodser :D Der er Lego-sæt der er steget 1000% i værdi, og en årlig stigning på 20% er ikke usædvanligt.
Okay, så jeg skal IKKE skille mig af med mit gamle Lego, kan jeg se. :-D


Man skiller sig ALDRIG af med sit Lego !!!
3
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 5. nov 2019, 17:16

Det er vel efterhånden 13-14 år siden jeg købte min første aktie, for mine hårdtprøvede su-penge.

Jeg har aldrig rigtig forsøgt at lære om de forskellige investeringsstrategier, men har fra starten bare kastet mig ud i det. I beyndelsen uge/måned-tradede jeg en del :D Mener feks jeg havde nogle Vestasaktier som var ret volatile og når prisen blev høj nok solgte jeg, for så at købe tilbage når prisen var faldet lidt igen. Som ung studerende var det fantastisk at se at man kunne tjene 2.000 kr på et par uger på den måde :). I dag er jeg for doven til den slags - og derudover måtte jeg jo erkende at jeg som oftest fik solgt/købt for tidligt. Til gengæld fik jeg mange mindre gevinster, så er faktisk ikke sikker på hvad der er bedst. Nu har jeg nogle "faste" positioner, hvor jeg kan finde på at handle løs med en del af beholdningen. Hvis man kun sælger 10% af sine vestasaktier når de er nået til et nyt all-time high, behøver man ikke ærgre sig helt så meget når prisen stiger yderlig 12% ugen efter!

Et del af mine aktier giver udbytte, men det er ikke noget jeg kigger særskilt efter.

Min aktiver er absolut ikke spredt nok i forhold de gængse anbefalinger, men til gengæld er jeg konservativ når det kommer til instrumenter og holder mig hovedsaligt til danske aktier fra C25 plus et par enkelte indeksfonde for at få eksponering mod det amerikanske hhv. kinesiske marked.

og 2019 har været et godt år for mig. Jeg er oppe med mere end 30%* og tror at jeg - for første gang nogensinde - får et afkast der er større end min samlede årsløn :banan:

*Men altså, det går op og ned. I 2014 havde jeg et negativt afkast...
2
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 5. nov 2019, 17:25

Yossarian skrev:... Derudover betaler jeg også løbende til at par indeksforeninger på Nordnets månedsopsparing, som danner en slags bund under min portefølje.
...

Det vidste jeg ikke de havde, det vil jeg da overveje tror jeg.
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2019, 17:26

Må jeg spørge om noget, der muligvis kan lyde dumt?

Når Avdotja snakker om et stort afkast betyder det så, at aktierne er solgt og penge hentet ud? Eller er det værdistigningen i løbet af året?
For hvis det er det sidste, så kan kurserne vel risikere at falde igen, og så er afkastet vel væk?

Jeg er virkelig en newbie i det her :genert:
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 5. nov 2019, 17:33

fisken80 skrev:Må jeg spørge om noget, der muligvis kan lyde dumt?

Når Avdotja snakker om et stort afkast betyder det så, at aktierne er solgt og penge hentet ud? Eller er det værdistigningen i løbet af året?
For hvis det er det sidste, så kan kurserne vel risikere at falde igen, og så er afkastet vel væk?

Jeg er virkelig en newbie i det her :genert:

Det afhænger at hvem der siger noget :D

For mit vedkommende snakker jeg om urealiseret afkast - dvs afkast der ikke er realiseret endnu og som jeg derfor godt kan nå at tabe igen :) Realiseret afkast er når man har solgt positionen og fået gevinsten i hus.
Senest rettet af avdotja 5. nov 2019, 17:35, rettet i alt 1 gang.
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2019, 17:34

avdotja skrev:
fisken80 skrev:Må jeg spørge om noget, der muligvis kan lyde dumt?

Når Avdotja snakker om et stort afkast betyder det så, at aktierne er solgt og penge hentet ud? Eller er det værdistigningen i løbet af året?
For hvis det er det sidste, så kan kurserne vel risikere at falde igen, og så er afkastet vel væk?

Jeg er virkelig en newbie i det her :genert:

Det afhænger at hvem der siger noget :D

For mit vedkommende snakker jeg om urealiseret afkast - dvs afkast der ikke er realiseret endnu og som jeg derfor i princippet godt kan nå at tabe :) Realiseret afkast er når man har solgt positionen og fået gevinsten i hus.


Tak for svar. Men bør man så ikke sælge og så eventuelt geninvestere afkastet? Eller er det ikke den rette strategi?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 5. nov 2019, 17:38

fisken80 skrev:
avdotja skrev:
fisken80 skrev:Må jeg spørge om noget, der muligvis kan lyde dumt?

Når Avdotja snakker om et stort afkast betyder det så, at aktierne er solgt og penge hentet ud? Eller er det værdistigningen i løbet af året?
For hvis det er det sidste, så kan kurserne vel risikere at falde igen, og så er afkastet vel væk?

Jeg er virkelig en newbie i det her :genert:

Det afhænger at hvem der siger noget :D

For mit vedkommende snakker jeg om urealiseret afkast - dvs afkast der ikke er realiseret endnu og som jeg derfor i princippet godt kan nå at tabe :) Realiseret afkast er når man har solgt positionen og fået gevinsten i hus.


Tak for svar. Men bør man så ikke sælge og så eventuelt geninvestere afkastet? Eller er det ikke den rette strategi?

Det er en smagssag. Hvis jeg har købt en aktie til 100kr og den så 2 måneder senere er 120kr værd, så kunne jeg selvfølgelig sælge den og købe en anden aktie der koster 120kr. Men hvis jeg forventer at min nuværende aktie måske ender på 150kr senere på året, mens den anden aktie jeg kan købe for 120kr kun vil stige til 130kr, ville det jo være dumt. Men nogen gange går det jo selvfølgelig også den anden vej :fløjt:
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf TomKah » 5. nov 2019, 17:44

Når man taler om investering i Lego så tænker jeg det er reel investering, hvor man køber og gemmer specielle sæt som MISB. Det er en ting.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 5. nov 2019, 17:48

Min holdning til aktiehandel er i øvrigt at det bliver kørt alt for meget op. Jeg kan virkelig kun anbefale at man kaster sig ud i det, for at få lidt føling med det. Man skal selvfølgelig ikke gå ud og smide hele pensionen i en enkelt aktie, men hvis man har mindst 20.000kr som man ikke står og skal bruge de næste par år, kan jeg kun anbefale det.

Start med at købe for 5-10.000 ad gangen (normalt ville jeg sige mindst 10.000 pga handelsomkostninger, men når man er i gang med at øve sig, mener jeg at de lidt højere omkostninger kan være givet godt ud i bytte for lidt mere handlefrihed), hold dig til danske C25-aktier og lad være med at købe for hele formuen samme dag - så skal det nok gå :)
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 5. nov 2019, 17:49

TomKah skrev:Når man taler om investering i Lego så tænker jeg det er reel investering, hvor man køber og gemmer specielle sæt som MISB. Det er en ting.

Hvad er det :gruble:
0

Tilbage til "Privatøkonomi"