Tråden om privatinvestering

Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Nesnay » 9. feb 2024, 09:04

Mine novoaktier (købt hhv. marts og september 2022) har lige ramt 100 % i stigning for første gang. De er langt min største enkeltaktie, men udgør kun 6,6 % af mine samlede investeringer (eller 7,9 %, når man også tager min C25-fond med).

På den ene side ville jeg ønske, jeg bare havde sat alle mine penge i Novo. På den anden side er jeg notorisk risikoavers og synes allerede, at knap 8 % er lige lovlig meget for en enkelt aktie at udgøre. Alt i alt er det nok meget godt :)
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Nesnay » 9. feb 2024, 11:34

Nesnay skrev:Jeg blev kortvarigt lidt bekymret, da mine fonde tog et hak ned i dag, men så kom jeg i tanke om, at det er udbyttesæson :D

Hvis jeg sjusser rigtigt, bliver det ca. 19.000 før skat i denne omgang.
18.736 før skat, 13.677 efter skat, så det var ikke helt ved siden af :)
1
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1923

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Skvatman » 9. feb 2024, 12:31

Nesnay skrev:Mine novoaktier (købt hhv. marts og september 2022) har lige ramt 100 % i stigning for første gang. De er langt min største enkeltaktie, men udgør kun 6,6 % af mine samlede investeringer (eller 7,9 %, når man også tager min C25-fond med).

På den ene side ville jeg ønske, jeg bare havde sat alle mine penge i Novo. På den anden side er jeg notorisk risikoavers og synes allerede, at knap 8 % er lige lovlig meget for en enkelt aktie at udgøre. Alt i alt er det nok meget godt :)

Måske jeg spørger dumt. Kan du fortælle lidt om den C25 fond? Hvor har du den? Og er det en du sætter penge ind på, og så investeres de af andre?
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Nesnay » 9. feb 2024, 12:42

Skvatman skrev:
Nesnay skrev:Mine novoaktier (købt hhv. marts og september 2022) har lige ramt 100 % i stigning for første gang. De er langt min største enkeltaktie, men udgør kun 6,6 % af mine samlede investeringer (eller 7,9 %, når man også tager min C25-fond med).

På den ene side ville jeg ønske, jeg bare havde sat alle mine penge i Novo. På den anden side er jeg notorisk risikoavers og synes allerede, at knap 8 % er lige lovlig meget for en enkelt aktie at udgøre. Alt i alt er det nok meget godt :)

Måske jeg spørger dumt. Kan du fortælle lidt om den C25 fond? Hvor har du den? Og er det en du sætter penge ind på, og så investeres de af andre?
Det er denne: https://www.morningstar.dk/dk/funds/sna ... F00000OEZM

Den afspejler C25, men dog med den afgrænsning, at ingen aktie må udgøre mere end 20 %. Jeg har den primært for at sprede risikoen ved at investere i mange selskaber på én gang (samme argument gælder for mit verdensindeks, som jeg har de fleste af mine penge i).

Den kan købes alle steder, men jeg har den gennem Nordnets månedsopsparing, så jeg ikke skal betale købskurtage. Jeg køer lidt flere hver måned gennem månedsopsparingen, men man kan også sagtens bare lade den købe en enkelt gang.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf 1234 » 21. feb 2024, 20:26

Så er årets investeringer gjort for både pigernes børneopsparinger og min aktiesparekonto.
Når min aktiesparekonto er fyldt, så går vi over til min mands, men der går nok nogle år før det sker, da vi kun investerer for et mindre beløb hvert år.
Jeg har tidligere kun kørt månedsopsparing, men nu var vi oppe på at have 50.000 kr. investret, så synes det gav mening at få dem overført til aktieopsparingen ligeså stille. Vi kunne godt investrer mere end vi gør, men vil gerne have vores boligsituation afklaret og samtidig sparer vi 4,7% rente ved at have opsparingen stående på vores andelskredit, så det jo en ret nem måde at spare penge på :)
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2024, 16:54

Vild dag, er kommet hjem til beskeden om at min kurstrigger, der var sat til 925kr. er blevet udløst, så jeg har solgt en femtedel af min Novo position.

Så nu skal jeg finde noget nyt at investere i, bliver interessant om markedet angrer i morgen, og kursen falder betydeligt tilbage, eller om festen fortsætter :gruble: tror jeg vil bruge weekenden på at gruble over hvilken retning den næste portefølje skal i, har allerede en IT/Tech portefølje, en Medico/biogen portefølje, en Fastfood & snacks portefølje, en luksus portefølje, en transportportefølje, en grøn portefølje og en ejendomsportefølje.

Hvor ser i de næste store ting? Måske noget rejse/fritid, måske våben, hvis Trump vinder, så måske gammel sort økonomi, eller noget preppimg :gruble:
1
Do as I say! :whip:
godtnavn
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13052

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 7. mar 2024, 17:03

Jeg solgte ud af Novo for nogle måneder siden (kan ikke huske præcis hvornår, måske ½ år siden) fordi de fyldte for meget i min portefølje, men nu er de steget så meget at de igen fylder alt for meget, det er sgu svært med de aktier der bare stiger og stiger :lol:

Det næste jeg køber er nok SSAB på min pension, har en smule af den på vores ene ask og tænker den ville passe godt ind på aldersopsparingen også, bliver dog nok først når jeg får de 2500 kr retur skat skylder mig (og hvis manden ikke får skattesmæk som de så skal dække) samlet med et par udbytter ender jeg med at have et ordentlig beløb at købe den for.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2770

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 8. mar 2024, 13:52

Wizzze skrev:Vild dag, er kommet hjem til beskeden om at min kurstrigger, der var sat til 925kr. er blevet udløst, så jeg har solgt en femtedel af min Novo position.

Så nu skal jeg finde noget nyt at investere i, bliver interessant om markedet angrer i morgen, og kursen falder betydeligt tilbage, eller om festen fortsætter :gruble: tror jeg vil bruge weekenden på at gruble over hvilken retning den næste portefølje skal i, har allerede en IT/Tech portefølje, en Medico/biogen portefølje, en Fastfood & snacks portefølje, en luksus portefølje, en transportportefølje, en grøn portefølje og en ejendomsportefølje.

Hvor ser i de næste store ting? Måske noget rejse/fritid, måske våben, hvis Trump vinder, så måske gammel sort økonomi, eller noget preppimg :gruble:


Nogle mener der er lagt an til guldprisen fortsætter op de kommende år.
Tror man på det kunne man købe nogle guldmineselskaber, hvilket gearer eksponeringen mod guldprisen.


De sidste par år har centralbankerne globalt og den amerikanske centralbank, Fed, holdt pengepolitikken stram og renten høj for at dæmpe inflationen, men nu lader det til, at markedet for alvor er begyndt at positionere sig til et nyt paradigme, hvor renten over tid skal ned igen, statsgælden i USA fortsætter med at stige, og pengemængden globalt bliver væsentlig højere.

Det gør investeringscasen for guld interessant igen efter at have være en smule uinteressant de sidste par år.

Som det kan ses nedenfor, er statsgælden i USA eksploderet, men pengemængden (M2) har været faldende siden 2022 eftersom den amerikanske centralbank har haft en restriktiv pengepolitik og solgt ud af deres obligationsportefølje.

Falder inflationen dog som ventet, giver det anledning til, at centralbankerne igen vil øge pengemængden i samfundet, som de har gjort historisk set, og det vil give yderligere medvind til guldprisen.

https://www.euroinvestor.dk/finanskomme ... nde-er-det
1
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2024, 11:03

Er der nogen af jer, der kan regne ud hvorfor jeg ikke kan købe Zealand Pharma og Novo på mine børns børneopsparinger i Nordea?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 11. mar 2024, 11:42

Kan det skyldes den store ændring på Zealand i dag, måske stiller de ikke straks priser, kan du lave en limit order?
0
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2024, 11:49

Wizzze skrev:Kan det skyldes den store ændring på Zealand i dag, måske stiller de ikke straks priser, kan du lave en limit order?


Der står at jeg ikke kan handle det pågældende værdipapir. Både ved zeal og Novo.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2978
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8387

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Fru Himmelblå » 11. mar 2024, 12:04

JoyNips skrev:
Wizzze skrev:Kan det skyldes den store ændring på Zealand i dag, måske stiller de ikke straks priser, kan du lave en limit order?


Der står at jeg ikke kan handle det pågældende værdipapir. Både ved zeal og Novo.


Fylder de to virksomheder for meget i porteføljen? Der er regler for, hvor meget den enkelte virksomhed må fylde i porteføljen når det gælder børneopsparingen.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2024, 12:16

Fru Himmelblå skrev:
JoyNips skrev:
Wizzze skrev:Kan det skyldes den store ændring på Zealand i dag, måske stiller de ikke straks priser, kan du lave en limit order?


Der står at jeg ikke kan handle det pågældende værdipapir. Både ved zeal og Novo.


Fylder de to virksomheder for meget i porteføljen? Der er regler for, hvor meget den enkelte virksomhed må fylde i porteføljen når det gælder børneopsparingen.


Heller ikke. Men jeg har lige tjekket og der står det samme ved alt, så jeg tror der er kommet en generel fejl, for det er begge børn og jeg har lige fået lavet juniorkonti til dem begge også, så de har nok fået trykket på en knap i den forbindelse og fået lavet rod i børneopsparingen også.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf MrsHyacinth » 18. mar 2024, 13:07

Hvad gør I andre med jeres Novo aktier?

Jeg har ikke rigtig skænket mine en tanke før kursen stak af, og der er annonceret tilbagekøbsprogram.

Jeg købte en mindre sjat til kurs ca 125 (justeret) tilbage i 2017, fordi kursen havde taget nogle tæv, og jeg havde en rest, der skulle placeres. Det køb har klaret sig NOGET bedre end min samtidige investering i Pfizer, skulle jeg hilse og sige :tie:

Nu er værdien steget til 100+, så jeg synes, jeg bør forholde mig aktivt til det. Hælder til at holde på dem i hvert fald op til at vinduet for tilbagekøb udløber, men jeg kan se, at fx Wizze har valgt at sælge.

Hit me med jeres egne valg om Novo og begrundelser derfor.
0
avdotja
Indlæg: 4964
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14833

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 18. mar 2024, 20:27

Min Novo-beholdning er købt til ca samme kurs og jeg har valgt at beholde alle. Vægttabs-markedet er gigantisk og der går immervæk nogle år, før der vil være andre seriøse konkurrenter end Eli Lilly. Og tænker egentlig fint at markedet alligevel, vil være stort nok, til at der er plads til flere spillere.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"