Tråden om privatinvestering

Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Nesnay » 11. dec 2023, 21:14

Hunkat skrev:Jeg har fået opgjort årets afkast på min alderspension i min bank fordi jeg har valgt at hæve den (der stod kun 18K og jeg betaler ikke ind pt).

1500kr, ca 8%

Afkastet på mit nordnet depot er 34% i indeværende år…
Men 34 % er også højt - så har man formentlig også taget flere risici.

Min aldersopsparing er udelukkende sat i kedelige indeksfonde, der kan købes uden kurtage, og jeg er plus 9,7 % i år. Det er jeg fint tilfreds med.

Også selv om mine andre depoter er steget mere - dog langt under 34 %, men jeg er også sådan en kedelig "spredning er redning"-type :)
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2773

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 20. dec 2023, 12:01

Millionærklubben havde i dag besøg af en lille dansk Investeringsforening ved navn Great Dane Invest. Jeg havde ikke hørt om den tidligere, men foreningen har eksisteret siden 2014.

De har kun tre fonde at vælge mellem, 2 aktive og en passiv.
Søger man en passiv fond der følger MSCI World Indekset, finder man næppe noget billigere inden for landets grænser. De årlige løbende omkostninger udgør beskedne 0,05 %. Det er ETF territorie, men med de fordele der er knyttet til en dansk fond vs. en udenlandsk.
Derudover er der ganske vist en Performance omkostning på 35 % af et eventuelt merafkast ift. MSCI World Indekset som de forsøger at slå med 0,5 – 1% om året ved hjælp af bl.a. faktorinvestering (Small Cap, Value, Momentum, Minimum Volatility). Men en passiv fond slår normalt ikke sit indeks, så et hvert merafkast må være at betragte som en ekstra bonus.

Til sammenligning starter Sparindex aktiebaserede passive fonde ved 0,3 % i årlige løbende omkostninger.

https://greatdaneinvest.dk/
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13073

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 22. dec 2023, 22:21

Så lige at ASK sættes op til 135.900 allerede næste år, og så lige et år hvor vi nok ikke får råd til at fylde op. Vores ene ask er langt over så er ikke aktuelt for den, men den anden ville vi kunne smide ca 15.000 ind på med de nye regler (alt efter hvordan de sidste dage af året går). Hvis de tilknytter valutakonti til ask på et tidspunkt vil jeg dog overveje at sælge de amerikanske udbytteaktier jeg har på et almindeligt depot og have dem på ask i stedet, ved dog ikke om der er noget lovmæssigt imod at have valutakonti på ask eller om det bare er et valg nordnet har taget.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2773

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 2. jan 2024, 07:17

Jeg havde ret meget held i sprøjten i 2023, hvor især den amerikanske portefølje udmærkede sig.
I forbindelse med rebalanceringen har jeg skiftet ud og omlagt porteføljen så den nu ser ud som følger:
Så skal folk være velkomne til at slå sig på lårene af grin når det (sikkert) går helt galt i 2024 :D

Abercrombie & Fitch Co.
Advanced Drainage Systems Inc
Alpha Metallurgical Resources Inc
AppLovin Corporation
Cavco Industries Inc
Celestica Inc.
Comcast Corporation
Crocs Inc
Deckers Outdoor Corp
Green Brick Partners Inc
International Seaways
KLA Corp
Lennar Corp
Manulife Financial Corporation
Meta Platforms, Inc.
Modine Manufacturing Company
M/I Homes, Inc.
Oppfi inc
Sterling Infrastructure, Inc.
Wells Fargo & Company
1
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 2. jan 2024, 15:17

Jeg havde et afkast på knap 18% i 2023 (hvilket var NOGET bedre end i 2022 :tie:). Rigtig fint, når man sammenligner med danske C25, men knap så imponerende, når man sammenligner med de udenlandske markedsindekser :lol:

Men i kroner/øre, er det (urealiseret!) stadigvæk mere end jeg får i løn :)

Jeg tror gerne jeg vil have nogle flere udbytteaktier i 2024. Overvejer om jeg måske skal have nogle Mærsk-aktier i 2024 (selvom jeg selvfølgelig godt er klar over at de ikke giver samme udbytte som i 2023!) :gruble:

Er der nogen der har gode bud, på udbytteaktier? Fik i 2023, primært udbytte fra Nordea, Danske Bank, Sydbank og Pandora.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2773

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 2. jan 2024, 19:04

avdotja skrev:Jeg havde et afkast på knap 18% i 2023 (hvilket var NOGET bedre end i 2022 :tie:). Rigtig fint, når man sammenligner med danske C25, men knap så imponerende, når man sammenligner med de udenlandske markedsindekser :lol:

Men i kroner/øre, er det (urealiseret!) stadigvæk mere end jeg får i løn :)

Jeg tror gerne jeg vil have nogle flere udbytteaktier i 2024. Overvejer om jeg måske skal have nogle Mærsk-aktier i 2024 (selvom jeg selvfølgelig godt er klar over at de ikke giver samme udbytte som i 2023!) :gruble:

Er der nogen der har gode bud, på udbytteaktier? Fik i 2023, primært udbytte fra Nordea, Danske Bank, Sydbank og Pandora.


Det kommer lidt an på hvor meget du tillægger mulighed for vækst i aktiekursen.
D/S Norden er en oplagt kandidat, hvor der samtidig er mulighed for kursgevinst (jeg har faktisk lige solgt min beholdning i dag). Har du taget et blik på Thorleif Jacksons Nordiske udbyttportefølje?
https://www.nordnet.dk/blog/thorleif-ja ... tier-2024/

Min bedste udbytteaktie med lille sandsynlighed for dividendenedsættelse, og som tillige har gode vækstudsigter er Manulife Financial Corporation (Finans). Den har en forward yield på 4,83 % og selskabet er super profitabelt ift. sine peers. Payout Ratio ligger på omkring 40 % så udbyttebetalingerne er ikke anstrengte, og analytikerne venter stigende indtjening per aktie de næste to år på ca. 7 % om året.
Jeg tror både der er muligheder for moderat kursgevinst samt stigende udbytter. De sidste 10 år i træk har selskabet hævet udbyttet, de sidste 5 år med ca. 10 % om året.

En anden aktie med moderat højt udbytte, jeg synes virker næsten ligeså sikker ift. fremtidige udbyttebetalinger er Gilead Sciences, Inc. (Biotech) Den har jeg dog ikke selv. Men selskabet har nogenlunde samme karakteristika som Manulife Financial Corporation. Super profitabelt ift. sine peers, fornuftig prisfastsættelse og ikke anstrengt Payout Ratio og med udsigter til stigende indtjening jf. analytikerkorpset og god udbyttehistorik med stigende udbytter 8 år i træk. Forward yield er 3,7 % og aktien handles i øjeblikket under sit historiske gennemsnit målt på Price/ Earnings.
2
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 2. jan 2024, 21:59

Tak Kim, det vil jeg lige prøve at kigge på.

Har egentlig primært danske aktier, men måske meget godt at få det spredt lidt ud :lol:
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13073

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 3. jan 2024, 13:38

Jeg steg 30% sidste år, det var helt crazy.

Jeg er glad for udbytteaktier, kan anbefale facebookgruppen til inspiration, mener bare den heddre udbytteaktier.
Min bedste udbytteaktie sidste år var BW LPG men der er kursen steget meget nu, så spørgsmålet er om det er sent at hoppe med. Er også glad for 2020bulkers, men de har også en lidt høj kurs pt.
Derudover har jeg også mere kedelige udbytteaktier som O, Simon Property group og arcc.

D/S norden har jeg også haft af flere omgange, men bliver ved med at sælge når den bliver dyr og købe igen når den falder, har bare alt for meget shipping så skal ikke have dem, så må sidde lidt på hænderne når de falder meget :lol:

I år vil jeg prøve at få købt i sektorer jeg har for lidt i, deriblandt energi, jeg kan bare ikke finde energi-aktien jeg bare må eje.
Forsyning og cyklisk forbrug burde jeg nok også have ldit mere af.
Kommer desværre ikke til at investerer yderligere, så det bliver alene omrokering og udbytter der bliver handlet for i år. Satser på at få 15-20.000 i udbytte i år og der er et par aktier jeg gerne vil have mindre i, jeg håber bare de stiger lidt før jeg vil sælge.
1
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 3. jan 2024, 18:13

D/S Norden, har jeg faktisk overvejet før. Den vil jeg kigge lidt på igen.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Artem » 3. jan 2024, 18:22

Godt nok nogle pæne afkast i har haft i 2023 hvor mit ligger på 12%
Men har også primært danske C25 aktier og hvor en del udbetaler udbytte.

Men ellers er mine aktier langtidsinvestering, hvor jeg feks kun har købt en ny aktie i 2023
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf 1234 » 3. jan 2024, 19:15

Artem skrev:Godt nok nogle pæne afkast i har haft i 2023 hvor mit ligger på 12%
Men har også primært danske C25 aktier og hvor en del udbetaler udbytte.

Men ellers er mine aktier langtidsinvestering, hvor jeg feks kun har købt en ny aktie i 2023

Mit er også deromkring med 11,25%. Jeg har indexfonde af forskellige karakter, der dækker hele verden.
Jeg har dog heller ikke ret meget investeret kun 40.000 kr.
MIne børns børneopsparinger overhaler mig snart, selvom jeg har investeret siden 2018.
De har sammenlagt 25.000 kr. nu og der bliver sat 12.000 ind hvert år.
Det er fordi vi har prioriteret det sikre, at have en størst mulig opsparing stående på vores andelskredit, selvom vi "kun" sparer 5 % der, men tilgengæld er det en sikker gevinst :D
1
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 3. jan 2024, 22:23

Artem skrev:Godt nok nogle pæne afkast i har haft i 2023 hvor mit ligger på 12%
Men har også primært danske C25 aktier og hvor en del udbetaler udbytte.

Men ellers er mine aktier langtidsinvestering, hvor jeg feks kun har købt en ny aktie i 2023

Mit afkast for 2023 var fint. Til gengæld var det negativt i 2022. Ser man på afkastet for de to år samlet, er der et overskud, men det er ikke ret stort. Et enkelt år, siger ikke nødvendigvis en hel masse :)
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Artem » 4. jan 2024, 07:33

avdotja skrev:
Artem skrev:Godt nok nogle pæne afkast i har haft i 2023 hvor mit ligger på 12%
Men har også primært danske C25 aktier og hvor en del udbetaler udbytte.

Men ellers er mine aktier langtidsinvestering, hvor jeg feks kun har købt en ny aktie i 2023

Mit afkast for 2023 var fint. Til gengæld var det negativt i 2022. Ser man på afkastet for de to år samlet, er der et overskud, men det er ikke ret stort. Et enkelt år, siger ikke nødvendigvis en hel masse :)

Nu kiggede jeg kun på det fordi andre skrev hvad de havde fået i afkast i 2023
Normalt har jeg aldrig gået særligt meget op i det, og har alene set på om det er blevet positivt eller negativt når året er gået.
Har haft aktier i omkring 20 år, og havde stort tab i 2008 med finanskrisen, og tror det var i 2021 jeg havde et lille tab samlet. Ellers alle andre år med fremgang.

Men ja det er gynger og karruseller, og er langtidsinvesteringer jeg har så går virkelig ikke op i om de går op og ned. Følger faktisk slet ikke med.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2773

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 4. jan 2024, 09:48

Hvis ens afkast adskiller sig markant fra markedsafkastet (hvad enten det er positivt eller negativt) skyldes det typisk som Nesnay skrev at man kører med høj risiko og det gør mange private investorer desværre.
Undersøgelser har vist at private ofte har en meget smal portefølje bestående af ganske få aktier, ligesom de er tungt eksponeret mod hjemmemarkedet. Det første er det farligste, men det japanske aktiekrak med et fald på svimlende 82 % fra toppen i 1989 er et eksempel på det sidste også kan være det.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 4. jan 2024, 09:56

Jeg lavede mig en “fastfood” portefølje, da verden åbnede op igen medio ´22, og jeg må sige at den har overrasket mig positivt det sidste halvandet år, med afkast i form af kursstigninger og udbytte på omkring 37% det er aktier som McDonalds, Coca Cola, Pepsi, Yum Brands (KFC, Pizza Hut & Taco Bell). Restaurant Brands International (Burger King, Popeyes, m.fl.) og Mondelez (Marabou, LU, Toblerone, Oreo, Cadbury m.fl.) det er især rart med de mange løbende udbyttebetalinger. Hvor mange danske selskaber kun udbetaler een gang, i forbindelse med årsregnskabet, så udbetaler mange af de internationale selskaber kvartalsvis eller endda månedligt.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Privatøkonomi"