Kan du få budgettet til at gå op, på SU?

Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Kan du få budgettet til at gå op, på SU?

Indlægaf Nesnay » 31. jul 2020, 10:59

ajnaM skrev:Nej, det er vist de færreste, der kan leve af en SU. Og i DR's budget mangler ting som licens, internet og mobiltelefon, tandlægeregninger, medicin og almindelig husholdning. Selv hvis man barberede det ned til et minimum, havde jeg stadig brug for shampoo, p-piller og toiletrens.

Jeg fik SU-lån, og det sidste stykke tid fik jeg slutlån og forældre-lån, da jeg skiftede studie undervejs og manglede SU det sidste halve år, hvor jeg samtidig stod med to små børn. Det SU-lån betaler jeg af på de næste mange år, og det klarer jeg såmænd nok, men det betyder, at mine muligheder for at låne, eksempelvis til en ejerbolig, er begrænsede af det. Og jeg tjener udmærket, så jeg tænker, at andre, der tjener mindre, må stå i en værre situation med SU-lån.

I mine øjne er det boligudgifterne i byerne, der er det springende punkt - og det er en helt generel problematik. Priserne er blevet så høje, at helt almindelige familier ikke kan bo i byerne, med mindre man har penge med fra tidligere salg. Det er nærmest umuligt at komme ind på markedet, selv for unge med okay job - så det er klart, at der er endnu mindre plads til studerende.

Har vi læst den samme artikel/set det samme budget? Jeg er ikke sikker på toiletrens/almindelig husholdning, men de nævner da specifikt panodiler, prævention, tandlægebesøg, licens, wi-fi og mobilabonnement.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"