Rådighedsbeløb

Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Daine » 2. apr 2021, 12:10

Jeg er kun mig, så ved ikke om du kan bruge det til meget spejling :D
Men jeg har mellem 13000 og 15000 udbetalt (afhængig af måned, det kører i ring - 2 måneder med 13000 og 1 måned med 15000) og bruger ca. 8800 på faste udgifter. Ud af restbeløbet betaler jeg mad, tøj, personlig pleje, fornøjelser, gaver og opsparing.
Typisk har jeg et 14 dages-budget på 800 til mad. Derudover varierer resten meget, men jeg prøver at priotere min opsparing i år, så jeg ikke er helt på røven hvis feks min vaskemaskine står af.
Det går ok, selvom det ikke ligger naturligt til mig ikke at bruge penge. Elsker at shoppe :genert:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Pjeps » 2. apr 2021, 13:31

Jeg er 1 person , jeg har et rådighedsbeløb der svinger lidt pga skæve vagter. Men det ligger mellem 14 og 18000 om måneden når de faste udgifter er betalt. Jeg sætter 6000 på en forbrugskonto hver måned, resten ryger på rejseopsparingen.

Kæft hvor skal jeg ud at rejse når det bliver muligt igen :lol:
0
:ninja:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Joe » 2. apr 2021, 13:40

Vi har sådan cirka 26.000 i rådighedsbeløb til to voksne og en 2,5-årig.
Heraf sætter vi 3500 af til husholdningskontoen, men lige for tiden bruger vi noget mere på mad, da vi får måltidskasser fra HelloFresh.

Vi har ret mange konti. Boliglån+opsparing (samme konto), budget, vedligeholdelseskonto, husholdningskonto.
Herudover har jeg min egen løn-konto til alt det sjove, og egen opsparing, til alt det endnu sjovere, som koster lidt.

Det betyder at jeg kun bruger det jeg har, og det jeg må bruge. Jeg kunne helt sikkert være bedre til ikke hele tiden at bruge fra min private opsparing, dog. Men der er altid penge til det vigtigste.

Det er min mand der har styr på de ting, men ved hver løn, indbetaler vi et beløb til budgetkontoen, og de penge fordeles så til boliglån, vedligehold, husholdningskonto, samt naturligvis til at dække regninger. Herudover indbetaler vi hver noget fra eget rådighedsbeløb til opsparingen, og så styrer vi resten af pengene derudover. På vores opsparing prioriterer vi desuden at have til at vi kan være fuldstændig uden indtægt et halvt års tid eller noget, uden at måtte sælge huset.

Jeg er vokset op uden mange penge, og siden jeg blev færdiguddannet og begyndte at tjene ok for min alder som 24-årig, har jeg haft svært ved at styre det faktum at jeg har penge mellem hænderne. Jeg er ret god til at bruge penge :rulle: Men de mange konti giver mig bedre samvittighed, fordi alt det vigtige netop dækkes, så vi ikke umiddelbart kommer til at være fucked, sådan lige med det samme.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf RavenClaw » 2. apr 2021, 15:32

Det er slet ikke til at regne med for andre.

Jeg er på SU og har 1.500 Kr. tilbage, når alle faste udgifter er betalt. Jeg bruger 800 Kr. på mad hver måned. Resten går til tøj, medicin (vekslende udgift og er derfor ikke medregnet i budget) og diverse. Jeg smider ikke noget på opsparingen, da jeg har en kassekredit, jeg afvikler med resten.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf godtnavn » 7. apr 2021, 19:01

...
Senest rettet af godtnavn 7. apr 2021, 20:01, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf DenBruneMunk » 7. apr 2021, 19:19

Om 4-5 måneder, er min nye bil indfriet, så havner jeg på godt 17.500 i rådighedsbeløb til at bruge efter faste udgifter iflg. budget for 2021.
Der var feriebonus, alm.bonus, udbetalte feriefridage, indefrosne feriepenge, fritvalgs konto osv.. ikke talt med, de er pt røget på billån.

Jeg kommer nok til at spare en del op til efteråret, og så....
0
Selma156
Indlæg: 2346
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Selma156 » 8. apr 2021, 11:52

Jeg er på SU og betaler 4.000 i husleje - dvs. 1.500 kroner tilbage, som passer med mit madbudget.

Derudover har jeg et studiejob, hvor jeg tjener ca. 2.500 kroner oveni om måneden. Noget af det går så til andre faste udgifter som mobil, fagforening, sygeforsikring osv. Jeg har ikke noget stort forbrug, så det er nok meget heldigt.

Jeg har en opsparing, primært til rejser og oplevelser.
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Fynerfin82 » 9. apr 2021, 06:27

Jeg er enlig med 2 børn på deltid.
Jeg har et rådighedsbeløb på ca 16.000 kr.
Jeg bruger mellem 10 og 11 tkr i måneden på de variable udgifter + Ca 20 tkr om året på ferier.
På husholdningen bruger jeg max 7.000 kr. Jeg bruger en del penge på fornøjelser og oplevelser (så de sidste måneder har jeg virkelig ikke brugt mange penge).
0
Hindbær
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:00
Kort karma: 32
Likede indlæg: 287

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Hindbær » 10. apr 2021, 18:50

Aurora skrev:
Alt i alt bliver mit rådighedsbeløb knap 14.000 kr efter faste udgifter (boligudgifter, forsikringer, A-kasse, SFO osv - alt der kører på pbs).
Altså til mad, tøj, frisør, gaver, ferier, opsparing osv. Vi er 1 voksen og 2 børn på 8 og 10 år. Det ser jo okay ud når jeg kigger på bankernes tal ved boligkøb, men jeg synes det ser ud af lidt-lidt i virkelighedens verden.

Så dette spændende emne på en lørdag aften - hvor mange penge bruger I på de variable udgifter og hvor mange er I i husstanden? Gerne sådan lidt specifikt med hvor meget der går til hhv husholdning, underholdning, ferie og opsparing, eller hvordan I nu gør det op derhjemme, så jeg har noget at pejle efter.


jeg er i nogenlunde samme situation og med samme rådighedsbeløb og jeg synes også 14000 virker som lidt lidt selvom vi nok ikke er vant til at bruge mere.

Jeg har prøvet at dele det sådan her op med de godt 14000 og jeg er virkelig spændt på om det hænger sammen:

4000 til mad, husholdning og kattemad
1000 til børneopsparing
2000 til opsparing som jeg dog helst ikke vil røre ved men hvis der nu kommer større udgifter til huset og senere til konfirmation og efterskole.
1000 øvrig opsparing (tandlæge, medicin, lille buffer)
6500 til resten, dvs tøj, kontingenter fx Anders and junior og avis abb., ferie, sport og fritid, møbler, ting til børnenes værelser, når de skal have nye cykler, løbehjul, trampolin, bøger, perler, tusser og alt muligt Krea, opdatering af penalhus osv osv. synes hurtigt sådan noget her løber op så er virkelig spændt på om jeg har ramt rigtigt og kan få dem til at række til det hele. eller- det skal jeg jo kunne.

håber du vil vende tilbage om noget tid med en status på hvordan det går :)
0
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Polaris » 17. apr 2021, 15:16

Jeg holder ikke meget skarpt øje med vores husholdningsbudget, men jeg ved, at vi handler for 900-1200,- en gang om ugen. I dag har jeg fx handlet for 970,- men så kommer der fisk oveni på onsdag fra fiskehandleren. Ind i mellem har vi en uge, hvor der bliver købt til lager. Det havde vi forrige weekend, hvor vi købte ind for 1600,- (juice, kaffe, rengøringsmidler, hygiejneprodukter etc.). Undertiden er jeg et smut i Matas for ting, som jeg ikke lige kan finde i Netto/Coop. Jeg vil tror, at vi i øjeblikket ligger på ca 5500 kr/måned for tre voksne mennesker, hvilket dækker stort set alle måltider, rengøring- og hygiejneprodukter. Vi får måske takeaway 1-3 gange pr måned. Det kommer oveni de 5500 kr.

Før COVID-19 havde både min mand og jeg frokostordning på vores arbejde, og det brugte vi alligevel omkring 1200 kr/måned på. Kantinen er afskaffet på min mands arbejde, så det er madpakker nu. Jeg er stadigvæk hjemme 3-4 dage/ugen, men tænker egentlig at jeg vil gå over til madpakke også fremover. Der kan alligevel laves en del gode madpakker for 1200,-

Vi køber noget økologi (æg, mælk, det meste kød, noget grønt, noget konserves) uden at være fanatiske. Jeg bager langt det meste af vores brød selv bortset fra rugbrød. Jeg tror måske, at vi kunne bruge 800-1000 kr mindre om måneden på husholdningsbudgettet, hvis det kneb med at få det til at løbe rundt.

Øvrige poster i rådighedsbeløbet:

Frisør: Min mand bruger en trimmer, datter bliver klippet 2 gange om året og jeg hver 2. måned for 400 kr pr gang. Altså knap 300 kr pr måned.
Tandlæge/kiropraktor: Jeg går til tandlæge hver 6. måned og forebyggende til kiropraktor hver 3. måned. Ca 250 kr pr måned i snit. Det er almindelig “vedligehold”. Jeg var så uheldig at knække en tand for et par år siden, og det var halvpebret at få fikset.

Fritidsinteresser: Der bruger vi som familie ca 1500 kr/måned for tre personer (min mand er billigst, datter dyrest). Dette uden udstyr/tøj.

TV/Netflix etc: Det ved jeg faktisk ikke helt bortset fra, at det var ret meget på et tidspunkt, men manden har lige ryddet op i det.

Lommepenge barn: Indtil fornyelig har hun fået 500 kr/måned samt mobil, basis tøj/hygiejneting og fritidsinteresser betalt. Nu får hun hjemmeboende SU, så ikke længere de 500 kr/måned. Min mand og jeg har ikke faste lommepenge, men bruger det vi har behov for.

Bio/teater/spise ude/take away: 1500-2000 kr/måned. Der er dog på ingen måde jævnt fordelt. Typisk inviterer vi børn+kærester til koncert/show/bio et par gange om året. Nogen gange med spisning, andre gange uden. Og så er der måneder, hvor vi bruger 2*150 kr på at hente pizza.

Tøj/sko: Omkring 2000 kr/måned for tøj/sko til datter og mig (altså for os begge). I en anden jobfunktion ville jeg måske bruge mere, men der er ingen særlige krav til mig i modsætning til min mand (aner ikke hvad han bruger men en del).

Gaver: Det varierer en del og specielt har vores børn fået store gaver for at hjælpe dem i deres studietid. Altså fx ny mobil/pc/seng eller hvad de nu havde behov for (har to voksne børn, som ikke bor hjemme). Gaver i mellem min mand og jeg varierer også meget i pris. Gaver til andre fx nevø/bror/forældre/venner ligger typisk omkring 300 kr. En vært/værtindegave (blomst, buket, flaske vin) bruger jeg typisk 75-100 kr på måske 10-12 gange om året. I øvrigt så har vores børn tit fået sportstøj, tøj, deo/parfume etc i gave af den øvrige familie til jul/fødselsdag.

Ferie: Før COVID-19 brugte vi typisk omkring 60000,-/året fordelt på skiferie og 14 dages sommerferie. I 2020 fik jeg nyt gulv i stuen istedet :mellow:.

Vedligehold af hus/husholdning: Måske 600-800 kr/måned til de mindre ting: Nyt køkkenudstyr, en dug, lidt maling, udskiftning af badeforhæng, potteplanter/blomster, ting til haven, værktøj etc. Med års mellemrum er der så en større ting som fx udskiftning af gulvet i stuen eller en ny terrassedør, men der er det nok afgørende om det er ejer- eller lejebolig

Opsparing: Alt det vi ikke har brugt på ovenstående men der spares løbende op så der altid er penge til ny vaskemaskine, en knækket tand etc. På samme måde så tager vi de store vedligehold på huset samt udskiftning af min bil fra opsparingen. Vi har ikke separate konti til det, men ved jo godt at der skal lægges penge af til det.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"