Den nye vurdering?

Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Artem » 21. sep 2023, 21:01

TV2 Østjylland har fundet formlen på de nye vurderinger. :lol:
https://www.facebook.com/watch?v=251156680724459
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Tux » 22. sep 2023, 04:31

Artem skrev:
Tux skrev:
Artem skrev:
Madam Pomfrey skrev:Det lyder næsten til at Vurderingsstyrelsen har fået lidt sved på panden over folks reaktioner på de foreløbige vurderinger

https://www.dr.dk/nyheder/penge/dr-genn ... svarer-paa


https://www.dr.dk/nyheder/politik/minis ... rdering-er

https://www.dr.dk/nyheder/politik/68000 ... r-minister

Den logiske konsekvens burde være at man dropper de nye foreløbige vurderingen for denne gang, og udskyder det et år.

Personligt mener jeg at de helt burde droppe deres system. For tror ikke på at det kommer til at fungere, og så lade landets ejendomsmæglere lave vurderingen.

Så kan du nok godt regne med at prisen bliver astronomisk meget højere end de 4mia systemet har kostet, men okay..

Det handler om 1,7 mio boliger.
Hvis vi nu siger at mæglerne skal bruge 1 time pr bolig til 700 kr som abcd nævner. Giver det 1,2 mia.

Men det vil primært være en omkostning første gang. Efterfølgende kan man jo bare ændre værdien i procenter ud fra udviklingen i hvert enkelt lokalområde.
Så er der måske 5% af boligerne de skal bruge mere energi på som er blevet renoveret, ombygget osv.
Der skal der naturligvis laves nogle regler for de følgende år med hvordan de skal lave vurderingen der, hvor de ikke behøver at være lige så grundige med alle boliger.
Pointen med at bruge de lokale mæglere er bare at de har en finger på pulsen, og ved hvad der rører sig i området.

For mig er det bare vigtigt at det er lokale folk der laver de vurderingen som kender området. Man kunne måske også lave en model hvor man tager udgangspunkt i vurderingen fra realkredit.
De fleste omlægger jo lån løbende, så der findes en rimelig ny og tidssvarende vurdering på de fleste boliger, og ellers kan man lave en regel om at der løbende skal laves en ny vurdering mindst hvert 5-10 år feks. Hvor man indeksregulerer i de mellemliggende år.

Hvis der skal genvurderes hvert år kommer du til at betale igen og igen, for ikke at tale om behandlingen af den klagestorm der vil komme hvert evigt eneste år, fordi Torben fra lokalbolig lige synes særligt godt om dit hus, og derfor synes det er ekstra meget værd. Da vi fik vurdering fra tre forskellige ejendomsmæglere da vi solgte bolig sidst, svingede vurderingen med 20% - og det var endda i et område med 800 stort set ens rækkehuse. Jeg tør slet ikke tænke på forskellen, når det kommer ud i de mere komplicerede vurderinger.

Men ejendomsmæglerne vil da helt sikkert sætte pris på den lukrative deal.
0
pinkmoon
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6845

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf pinkmoon » 23. sep 2023, 07:56

Vi har lige købt hus til 4.450.000,- og den foreløbige vurdering for 2024 siger 4.312.000,-. Så det passer jo meget fint.

Men er det korrekt forstået at den offentlige vurdering burde ligge 20% under salgsprisen?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. sep 2023, 08:19

:ad!:
pinkmoon skrev:Vi har lige købt hus til 4.450.000,- og den foreløbige vurdering for 2024 siger 4.312.000,-. Så det passer jo meget fint.

Men er det korrekt forstået at den offentlige vurdering burde ligge 20% under salgsprisen?



Nej, de trækker 20% fra beløbet når skatten beregnes, netop for at tage forbehold for fejlmargin på vurderingerne.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
pinkmoon
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6845

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf pinkmoon » 23. sep 2023, 08:23

Madam Pomfrey skrev::ad!:
pinkmoon skrev:Vi har lige købt hus til 4.450.000,- og den foreløbige vurdering for 2024 siger 4.312.000,-. Så det passer jo meget fint.

Men er det korrekt forstået at den offentlige vurdering burde ligge 20% under salgsprisen?



Nej, de trækker 20% fra beløbet når skatten beregnes, netop for at tage forbehold for fejlmargin på vurderingerne.


Ahhh okay, det giver mening.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Artem » 2. okt 2023, 23:12

Smart side boligsiden har lavet hvis man vil se sin vurdering i forhold til andre ejendomme...
https://www.boligsiden.dk/ejendomsvurde ... 56.29/10.4

Specielt min grundværdi stikker helt af fra mine naboer hvor min er blevet næsten 3 doblet. Giver virkelig ingen mening, men man kan jo ikke klage over det.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Oak123
Indlæg: 2146
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4003

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Oak123 » 3. okt 2023, 06:12

Artem skrev:Nu har jeg lige prøvet at dykke ned i sagen i Esbjerg og der er ingen tvivl om at det er en fejl, og at dem som sidder og laver de systemer til vurderingen intet ved om virkeligheden.

Vi kan starte med grundstørrelsen. 98.000 m2 til 130 grunde. Det giver 753 m2 pr grund.
Det er en lille grund i det jyske hvor en normal matrikelstørrelse er på 800-1200 m2.
Men ud over det skal der også laves veje i området, og man vil normalt også lave nogle fælles grønne områder, p-pladser osv. Hvor vi kan starte med at trække 25% af arealet fra til. Hvor vi er nede på 73.500 m2 til udstykninger. Vi laver nogle små grunde på 800 m2 Som gør at der kan der udstykkes 92 grunde.

Hvad kan sådan en grund sælges til i Esbjerg øst for motorvejen?
http://byggegrunde.esbjergkommune.dk/

Byggegrundende i Andrup er dem som kommer tættest på, hvor en 800 m2 grund koster ca. 540.000 kr.
http://byggegrunde.esbjergkommune.dk/da ... ardsparken

Grundværdien af de byggemodnede grunde burde altså højest kunne opgøres til 49.680.000 kr.
For der er lige en stor detalje med at de grunde skal være byggemodnet med kloak vand og veje før de er noget værd og kan sælges.
En grov tommelfingerregel her i det jyske siger at det koster en halv mio pr grund i snit at byggemodne et område.
Vi skal altså trække 46 mio fra de 49,68 mio grundende kan sælges til. Som gør at den bare mark kun kan have en værdi på omkring 3,68 mio.
Ja og så er der den konkrete vurdering af den her grund som grænser lige op til motorvejen, og altså ligger på den østlige side, hvor der ingen anden bymæssig bebyggelse er.

En forudsætning for at hele projektet kan lade sig gøre er at der bliver lavet en lokalplan for området som udlægger det til boliger.
Lige nu er der slet ikke en lokalplan for området. Hvor det altså slet ikke kan lade sig gøre før der kommer en projektudvikler, med konkrete planer for området, og som kan påvirke kommunen til lave en lokalplan for områder der tillader boliger.
Ind til da er den grund virkelig ikke mere værd end de 1,2 mio som den tidligere var vurderet til.
https://lokalplaner.esbjergkommune.dk/find-lokalplan/


Lige i det konkrete tilfælde, så tænker jeg også det er urealistisk at man vil lokalplanlægge for boliger så tæt på motorvejen, pga. støj.
1
MrMister
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf MrMister » 3. okt 2023, 06:31

Jeg læste, at det oprindelige budget for vurderingsprojektet var 88 millioner. Hvis det er korrekt, vil jeg aktivt begynde at lede efter skattehuller. En 50x overskridelse af budgettet uden at én eneste ledende medarbejder er blevet dybet i tjære og rullet i fjer, eller jeg i det mindste fik en lapdance af Birthe Rønn. Dét er uacceptabelt.
3
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Pandesteg » 3. okt 2023, 07:56

Vi har allerede gjort indsigelse og fået ændret vores vurdering. Den nye vurdering af huset var 3,2 mio og er nu nedsat til 1,7 mio. Grunden var vurderet til 1,4 mio og er nu nedsat til 700.000 kr. Og sagsbehandlingen var godt nok hurtig, der gik 2 hverdage så fik vi besked.

Så det var godt vi skyndte os at gøre noget ved det.
5
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2207
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3229

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf flicka » 3. okt 2023, 08:00

Pandesteg skrev:Vi har allerede gjort indsigelse og fået ændret vores vurdering. Den nye vurdering af huset var 3,2 mio og er nu nedsat til 1,7 mio. Grunden var vurderet til 1,4 mio og er nu nedsat til 700.000 kr. Og sagsbehandlingen var godt nok hurtig, der gik 2 hverdage så fik vi besked.

Så det var godt vi skyndte os at gøre noget ved det.


Hvilke argumenter brugte I og var I nødt til at gennempløje div. servitutter og lokalplaner?
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Pandesteg » 3. okt 2023, 08:03

flicka skrev:
Pandesteg skrev:Vi har allerede gjort indsigelse og fået ændret vores vurdering. Den nye vurdering af huset var 3,2 mio og er nu nedsat til 1,7 mio. Grunden var vurderet til 1,4 mio og er nu nedsat til 700.000 kr. Og sagsbehandlingen var godt nok hurtig, der gik 2 hverdage så fik vi besked.

Så det var godt vi skyndte os at gøre noget ved det.


Hvilke argumenter brugte I og var I nødt til at gennempløje div. servitutter og lokalplaner?


Min mand udfyldte bare en formular på hjemmesiden og så vidt jeg ved udfyldte han ikke en masse fritekst ift argumenter, nej. Men vores hus er sat til salg for et par uger siden så vi har en spritny vurdering fra mægleren. Så den vedhæftede vi selvfølgelig. Så måske det har været årsagen til at det gik så nemt igennem.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5242

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf girl_beat » 3. okt 2023, 08:30

Pandesteg skrev:Vi har allerede gjort indsigelse og fået ændret vores vurdering. Den nye vurdering af huset var 3,2 mio og er nu nedsat til 1,7 mio. Grunden var vurderet til 1,4 mio og er nu nedsat til 700.000 kr. Og sagsbehandlingen var godt nok hurtig, der gik 2 hverdage så fik vi besked.

Så det var godt vi skyndte os at gøre noget ved det.

Fedt at høre :gogo:
Vi har netop gjort indsigelse, da vi har sat vores bolig til salg, og grundværdien er helt i hegnet ift. den nye vurdering og lignede boliger i nabolaget.

Vi er spændte på, om der er noget at komme efter, da den samlede vurdering som sådan ikke virker helt skæv.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
IrmaPigen
Indlæg: 7809
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12476

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf IrmaPigen » 13. okt 2023, 13:43

Sidder lige med en sag....

Grund på 296 kvm i Husum, hvoraf de 60 kvm er vej.

I vurderingen 2020 er grundværdier steget fra 750.000 til 1.960.000. Ved den foreløbige vurdering 2022 er grundværdier steget yderligere til 3.105.000.

Det er jo helt skørt for ca 235 kvm grund i Husum :lol:

Jeg må sige, at mit indtryk er der er nogle gevaldige problemer med grundværdierne. Stort set alle lejligheder jeg har haft siden de nye foreløbige vurderinger er offentliggjort har inden for op til en til to hundrede tusinde kr i forskel stort set samme grundværdi. De fleste ligger under 2100 kilo i firskelsværdi. Dette er uanset grunden størrelse. Det er jo meget bemærkelsesværdigt. Har så haft en enkelt sag i dag i Odense c, hvor grundværdier var latterlig lav, og det kan man jo så yderligere undre sig over.
0
Lupa2800
Indlæg: 120
Tilmeldt: 22. dec 2015, 18:32
Kort karma: 4
Likede indlæg: 62

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf Lupa2800 » 2. dec 2023, 17:55

Jeg fatter hat

Vores gamle ejendomsvurdering var på 1.600.000, grund på 389.400

Den nye er ejendomsvurderingen på 4.244.000 og grund på 4.776.000

Det er jo helt skørt.

Synes jeg læste noget om at de grunde hvor grundværdi var højere end ejendomsværdi, ville blive genberegnet, men er ikke sikker.

Kan jeg klage i vores tilfælde eller skal jeg bare være glad for at den gamle vurdering var så lav.

Kan lige tilføje, at vi bor i let industriområde i et hus hvor der er tilladt at ha erhverv.
0
abcd
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10187

Re: Den nye vurdering?

Indlægaf abcd » 2. dec 2023, 20:44

Lupa2800 skrev:Jeg fatter hat

Vores gamle ejendomsvurdering var på 1.600.000, grund på 389.400

Den nye er ejendomsvurderingen på 4.244.000 og grund på 4.776.000

Det er jo helt skørt.

Synes jeg læste noget om at de grunde hvor grundværdi var højere end ejendomsværdi, ville blive genberegnet, men er ikke sikker.

Kan jeg klage i vores tilfælde eller skal jeg bare være glad for at den gamle vurdering var så lav.

Kan lige tilføje, at vi bor i let industriområde i et hus hvor der er tilladt at ha erhverv.


Hvad kan det sælges for?
0

Tilbage til "Privatøkonomi"