At få sine penge med ud af sit hjemland?

Sofakartoflen
Indlæg: 3888
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9225

At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Sofakartoflen » 21. okt 2023, 09:42

Jeg mødte en, der var ved at sælge sit hus til en amerikaner. Han skulle angiveligt være tålmodig, fordi det ville tage tid for køberen at få sine penge ud af landet.

Jeg forstår ikke historien, men jeg ville ikke være for nysgerrig, så nu spørger jeg her.

Kan man ikke bare overføre sin formue til en bank i et andet land? Hvis nej, hvor længe kan det så trække ud? Er det særligt for USA?

Ville det samme være tilfældet, hvis man som dansker skulle købe et hus i et andet land? Er der procedurer, som gør, at det er svært at flytte penge i større målestok fra en dansk til en udenlandsk bank?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Wizzze » 21. okt 2023, 10:01

Der er en række regler så snart det er beløb over 10.000 euro fra Europa, eller 10.000 usd fra USA, der skal udfærdiges specielle informationsdokumenter til myndighederne. Der findes et internationalt banksystem til den type overførsler (IBAN/Swift) men bankerne tager sig godt betalt for at benytte det, samtidig er mange udenlandske banksystemer ikke så digitale og avancerede som her i DK, derfor er der opstået en hel underskov af apps, bureauer osv. som tilbyder pengeoverførsler uden om bankerne, de er måske billigere, men tager ofte længere eller skal gennem flere forskellige skridt / mellemstationer.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Tux » 21. okt 2023, 10:49

Nej det kan man ikke bare, bankerne er forpligtede til at indhente dokumentation for pengenes oprindelse, såfremt beløbene er af en hvis størrelse for at forhindre hvidvask.
1
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14846

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf avdotja » 21. okt 2023, 14:52

Jeg ved ikke hvordan det er udenfor EU, men jeg har uproblematisk flyttet et par hundrede tusinde rundt indenfor EU (altså mere end 10.000 EUR). Det krævede ikke noget særlig og tog ikke mere end et par dage (om det var 2 eller 4 dage, kan jeg ikke huske, men det var i den størrelsesorden). Begge bankkonti, var i mit eget navn.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Raenil » 21. okt 2023, 15:00

avdotja skrev:Jeg ved ikke hvordan det er udenfor EU, men jeg har uproblematisk flyttet et par hundrede tusinde rundt indenfor EU (altså mere end 10.000 EUR). Det krævede ikke noget særlig og tog ikke mere end et par dage (om det var 2 eller 4 dage, kan jeg ikke huske, men det var i den størrelsesorden). Begge bankkonti, var i mit eget navn.

Hvis begge banker er EU banker, der har overholdt hvidvaskreglerne - så er de i ikke i tvivl om hvem du er, og afledt deraf formentlig heller ikke i tvivl om at der er betalt skat af pengene.

Af alle mulige fornuftige årsager, mest relateret til privatlivets fred og manglende rettigheder i tredjelandet, så udveksler EU-banksystemet ikke den slags informationer med banker uden for EU.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8995
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25729

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. okt 2023, 15:03

avdotja skrev:Jeg ved ikke hvordan det er udenfor EU, men jeg har uproblematisk flyttet et par hundrede tusinde rundt indenfor EU (altså mere end 10.000 EUR). Det krævede ikke noget særlig og tog ikke mere end et par dage (om det var 2 eller 4 dage, kan jeg ikke huske, men det var i den størrelsesorden). Begge bankkonti, var i mit eget navn.


Jeg har fået en overførsel fra min norske morfar, fra hans norske bank, til min konto i en dansk bank.
Det tog et par dage fra pengene blev overført fra hans konto, til de var på min. (60.000 dkk)

Efter en måneds tid blev jeg kontaktet telefonisk af min bank, der gerne ville spørge til hvor pengene kom fra, om det var en engangs ting eller noget der kom til at ske yderligt. De skulle dokumentere det ifht hvidvask reglerne.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
JoyNips
Indlæg: 12126
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34120

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf JoyNips » 21. okt 2023, 16:32

Man kan ikke bare overføre, banken skal lige ind over og gøre det for én, men så er det heller ikke sværere. Jeg købte en hest i Finland sidste år og det gik tjept nok. 2 dage fra anmodning til pengene gik ud af min konto og så yderligere et par dage før sælger kunne se dem.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1753
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6059

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Ondemand » 21. okt 2023, 16:59

Det er meget forskelligt fra land til land .. da jeg flyttede fra Sydamerika tilbage til Danmark kunne jeg ikke bare overføre de penge jeg havde stående til min konto i Danmark. Det endte med at jeg måtte skrive en check på hele beløbet i lokal valuta, veksle til USD og fragte pengene hjem i kontanter.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7522
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23729

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Aragorn » 21. okt 2023, 20:20

Tux skrev:Nej det kan man ikke bare, bankerne er forpligtede til at indhente dokumentation for pengenes oprindelse, såfremt beløbene er af en hvis størrelse for at forhindre hvidvask.


Eksisterede de regler dengang bankerne vaskede en hel masse penge i Baltikum?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7111
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13332

Re: At få sine penge med ud af sit hjemland?

Indlægaf Rapfisk » 22. okt 2023, 05:03

Aragorn skrev:Eksisterede de regler dengang bankerne vaskede en hel masse penge i Baltikum?

Nogle gjorde sikkert, men der er kommet nye regler på baggrund af de sager.
1
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Privatøkonomi"