Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf girl_beat » 17. nov 2023, 08:11

FruKuk skrev:
sigge skrev:Bliver du ikke tilbudt en samtale med en pensionsrådgiver ifm., at du tiltræder det nye job? Det gør alle nyansatte hos os (godt nok privat firma).


Pas - er for første gang blevet ansat i det offentlige, og det er ikke mit indtryk, at der tilbydes rådgivning

Jeg rykkede sidste år fra det private til det offentlige for første gang, og her på arbejdspladsen tilbydes ikke rådgivning, hvilket overraskede mig meget. Jeg bookede i stedet et virtuelt møde med en rådgiver fra den nye pensionskasse og fik en gennemgang af deres tilbud, forsikringer m.m.

Måske det ville være et godt sted at starte? :)

Edit: Start med at logge ind på pensionsinfo.dk, hvor du kan få et samlet overblik over din opsparing.
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
ajnaM
Indlæg: 10104
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27658

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf ajnaM » 17. nov 2023, 13:50

FruKuk skrev:Jeg kan godt fornemme, at jeg er langt bagud af dansen. Jeg forstår knap nok, hvad I skriver :genert:
Og det er mit indtryk, at det godt kan svare sig at sætte sig lidt ind i tingene, så jeg må vist til at oppe mig lidt

Men tusind tak for jeres svar


Du er langt fra alene. :genert:

Da jeg skiftede job for et par år siden, fik jeg at vide, at jeg bare skulle vælge et pensionsselskab, pengene skulle ind på. Jeg tænkte, at jeg jo allerede havde et pensionsselskab, så jeg meddelte HR-kontoret, at jeg havde en aftale hos AP allerede, og at det ville jeg gerne fortsætte med.

Randomly skiftede jeg job 9 måneder efter, hvor jeg så fandt ud af, at AP ikke havde kunnet sætte pengene ind på min eksisterende ordning, fordi det var en firmaordning efter aftale med min tidligere arbejdsplads, så den kunne jeg ikke selv sætte penge ind på. :stoned: Så jeg kunne pludselig risikere at skulle have 9 måneders pension udbetalt - med dertil følgende skatteudfordringer.

Jeg endte med at få min arbejdsplads' uvildige pensionsrådgiver ind over, som hjalp mig med at få det hele på plads. Det var en kæmpe hjælp, og jeg havde helt ærligt aldrig fundet ud af det uden hans hjælp. :genert:


Så bare en kæmpe opfordring til at få hjælp fra pensionskloge mennesker - gerne uvildige - hvis du ikke synes, du har styr på det.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6450
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15238

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Ata » 28. nov 2023, 15:44

Pas på med bare at flytte til det nye pensionsselskab. Jeg har lige undersøgt det og fundet ud af at jeg får markant dårligere rettigheder, hvis jeg flytter min gamle pension til mit nye pensionsselskab. Og min arbejdsgiver vil ikke lade mig betale ind til det gamle selskab, så det der bedst kan betale sig for mig er at have to ordninger. Det giver bl.a. langt bedre mulighed for tidlig tilbagetrækning. Man kan sagtens ringe til pensionsselskaberne og få rådgivning om det. Nogen gange skulle jeg ringe flere gange, før jeg helt havde forstået det. :D
0
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf avdotja » 28. nov 2023, 16:44

Ata skrev:Pas på med bare at flytte til det nye pensionsselskab. Jeg har lige undersøgt det og fundet ud af at jeg får markant dårligere rettigheder, hvis jeg flytter min gamle pension til mit nye pensionsselskab. Og min arbejdsgiver vil ikke lade mig betale ind til det gamle selskab, så det der bedst kan betale sig for mig er at have to ordninger. Det giver bl.a. langt bedre mulighed for tidlig tilbagetrækning. Man kan sagtens ringe til pensionsselskaberne og få rådgivning om det. Nogen gange skulle jeg ringe flere gange, før jeg helt havde forstået det. :D

Lige præcis den rettighed, kan man normalt godt bibeholde når man sammenlægger pensionsordninger. Men det skal gøres på en bestemt måde og indenfor et vist tidsrum (og det kan være du er faldet for den sidste del, i og med at du ikke er gået direkte til nyt job, men har læst imellem).
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6450
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15238

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Ata » 28. nov 2023, 17:17

avdotja skrev:
Ata skrev:Pas på med bare at flytte til det nye pensionsselskab. Jeg har lige undersøgt det og fundet ud af at jeg får markant dårligere rettigheder, hvis jeg flytter min gamle pension til mit nye pensionsselskab. Og min arbejdsgiver vil ikke lade mig betale ind til det gamle selskab, så det der bedst kan betale sig for mig er at have to ordninger. Det giver bl.a. langt bedre mulighed for tidlig tilbagetrækning. Man kan sagtens ringe til pensionsselskaberne og få rådgivning om det. Nogen gange skulle jeg ringe flere gange, før jeg helt havde forstået det. :D

Lige præcis den rettighed, kan man normalt godt bibeholde når man sammenlægger pensionsordninger. Men det skal gøres på en bestemt måde og indenfor et vist tidsrum (og det kan være du er faldet for den sidste del, i og med at du ikke er gået direkte til nyt job, men har læst imellem).

Ja okay. Det kunne ikke overføres for mig og det ville også bortfalde, hvis jeg overfører den nye ordning til den gamle.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2774

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf KIM K » 2. dec 2023, 10:03

Vil man bevare muligheden for tidlig pensionsudbetaling som omfatter pensionsordninger der er oprettet henholdsvis før 1. maj 2007 (pensionsudbetalinger kan påbegyndes når man er fyldt 60 år) og før 1. januar 2018 (pensionsudbetalinger kan påbegyndes 5 år før folkepensionsalderen), og ønsker man at overføre denne mulighed til også at gælde den nye pensionsordning gælder det om at sammenlægge dem inden for et tidsvindue på vistnok 36 måneder som jeg ved hurtig gennemlæsning forstår det (hæng mig ikke op på det. Det kan også være det er tidligere, så jeg vil anbefale dig at undersøge det relativt hurtigt og ikke slå det hen).

Pensionsordninger oprettet fra 2018 og frem kan normalt først påbegynde udbetalingerne 3 år før folkepensionsalderen, og sammenlægger man to pensionsordninger for sent, risikerer man ikke alene at miste mugligheden for at overføre gunstigere tilbagetrækningsvilkår fra gammel til ny ordning, man risikerer at den senere udbetalingsalder kommer til at gælde begge pensionsordninger der er blevet til én ordning efter sammenlægningen.

Nedenstående citat er et skrækeksempel fra sampension. De har flere gode eksempler under faq man kan læse.

Eksempel 2:

Peter får i 1992 en pensionsordning via sit job. Han kan tidligst få pensionsordningen udbetalt, når han fylder 60 år. I 2014 skifter Peter job og får en ny ordning i et andet pensionsselskab. Den nye ordning kan tidligst udbetales, når Peter fylder 62 år. Den tidligere ordning bliver stående i det gamle selskab som præmiefri forsikring. Peter fratræder sit nyeste job igen i 2018 uden at få ny pensionsordning.

Peter har indbetalt i 22 år til den gamle ordning med tidligste udbetalingsalder 60 år og i fire år til den nye ordning med den tidligste udbetalingsalder på 62 år. Overfører Peter den nyeste ordning (med lille værdi) til den gamle ordning (med stor værdi), bliver den tidligste udbetalingsalder 62 år for hele ordningen. Det vil sige, at udbetalingsalderen på den gamle ordning forhøjes fra 60 til 62 år.

https://www.sampension.dk/kunde/livsaen ... lingsalder



Ældresagen skriver også lidt om reglerne.

https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raa ... lingsalder
0

Tilbage til "Privatøkonomi"