Ikke flere 1000kr sedler?

MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf MrMister » 29. nov 2023, 18:13

landsbytossen skrev:
MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.

Tyv tror, hver mand stjæler


Nævn bare ét eksempel, hvor kontantbetaling >20.000 kr giver så store gevinster ift en dankortbetaling eller straksoverførsel, og hvor det er umuligt at bruge 40 500-sedler istedet for 20 1000-sedler. Hvis du kan problematisere det, er du immervæk dygtig
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7522
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23730

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2023, 18:17

MrMister skrev:
Aragorn skrev:
MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.


Hvis du ikke kan se problemet har du ikke tænkt godt nok over det.


Udover problematikken ved elektronisk nedbrud, som er mere teoretisk end praktisk, da butikker allerede ikke kan modtage eller returnere på 1000 kr, så er hele ideen om statslig kontrol vs frihed også en teoretisk diskussion mere end en praktisk diskussion. Staten ved mere om den gennemsnitlige dansker end de fleste stater, men tusind kr fra eller til ændrer ikke betragteligt i den problematik.

Og så er sort arbejde et træls prisoners dilemma. Hvis ingen benyttede sig af sort arbejde, ville skatten jo vitterligt kunne sættes ned. Istedet undskylder man sig med den høje skat, når man entrerer med sort arbejde. (Men ja, det er nu også komisk, at arbejderne repræsenteres af politikere, der nægter ideen om økonomisk incitament, men alligevel kan lokkes til weekendarbejde, hvis blot pengene er høje nok :lol:)


Jeg tror nok der ligger beregninger der viser at en vis mænge sort arbejde er gavnligt men jeg er for træt til at grave dybere i det.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf MrMister » 29. nov 2023, 18:45

Aragorn skrev:
MrMister skrev:
Aragorn skrev:
MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.


Hvis du ikke kan se problemet har du ikke tænkt godt nok over det.


Udover problematikken ved elektronisk nedbrud, som er mere teoretisk end praktisk, da butikker allerede ikke kan modtage eller returnere på 1000 kr, så er hele ideen om statslig kontrol vs frihed også en teoretisk diskussion mere end en praktisk diskussion. Staten ved mere om den gennemsnitlige dansker end de fleste stater, men tusind kr fra eller til ændrer ikke betragteligt i den problematik.

Og så er sort arbejde et træls prisoners dilemma. Hvis ingen benyttede sig af sort arbejde, ville skatten jo vitterligt kunne sættes ned. Istedet undskylder man sig med den høje skat, når man entrerer med sort arbejde. (Men ja, det er nu også komisk, at arbejderne repræsenteres af politikere, der nægter ideen om økonomisk incitament, men alligevel kan lokkes til weekendarbejde, hvis blot pengene er høje nok :lol:)


Jeg tror nok der ligger beregninger der viser at en vis mænge sort arbejde er gavnligt men jeg er for træt til at grave dybere i det.


Det gør der ift boligmassens værdi. Men dels er de ældre (pre energifokusset), dels er det fra et individualistisk perspektiv (at boligmassen falder i værdi er jo samfundet lidt ligegyldigt, omend det måske omsætter sig i øget forbrug).

Personligt forstår jeg skam godt dem, der gør det. Det er nærmest umuligt at finde en håndværker pt.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15523
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25963

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Delfin » 29. nov 2023, 19:32

Jeg kan ikke læse artiklen. Hvornår er det planen at det skal ske?

Jeg er i besiddelse af nogle kontanter efter at have tømt et par dødsboer, og det kan godt tage sin tid at få omsat dem.
Ikke sorte penge bare nogle skæve mennesker, der foretrak kontanter
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf landsbytossen » 29. nov 2023, 19:42

MrMister skrev:
landsbytossen skrev:
MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.

Tyv tror, hver mand stjæler


Nævn bare ét eksempel, hvor kontantbetaling >20.000 kr giver så store gevinster ift en dankortbetaling eller straksoverførsel, og hvor det er umuligt at bruge 40 500-sedler istedet for 20 1000-sedler. Hvis du kan problematisere det, er du immervæk dygtig

Det er nemmere at prutte om prisen, hvis der hives kontanter frem og der "tilfældigvis" ikke er nok til den krævede salgspris. Især hvis sælger er i pengenød.
500 sedler fylder mere i kalveskindet og dermed sværere at undgå unødig opmærksomhed fra kriminelle.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf MrMister » 29. nov 2023, 20:41

landsbytossen skrev:
MrMister skrev:
landsbytossen skrev:
MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.

Tyv tror, hver mand stjæler


Nævn bare ét eksempel, hvor kontantbetaling >20.000 kr giver så store gevinster ift en dankortbetaling eller straksoverførsel, og hvor det er umuligt at bruge 40 500-sedler istedet for 20 1000-sedler. Hvis du kan problematisere det, er du immervæk dygtig

Det er nemmere at prutte om prisen, hvis der hives kontanter frem og der "tilfældigvis" ikke er nok til den krævede salgspris. Især hvis sælger er i pengenød.
500 sedler fylder mere i kalveskindet og dermed sværere at undgå unødig opmærksomhed fra kriminelle.


Så de bedste argumenter er, at din tegnebog er for tynd og dine forhandlingsevner udfordret?

At bruge mobilepay har aldrig forhindret mig i at forhandle om prisen, ej heller at have en walk away pris, som en fiks sum er. Jeg havde grint, hvis folk valgte at bruge manglende penge som forhandlingsargument. Det manglende kan de mobilepaye ;)
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1651
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2771

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf KIM K » 30. nov 2023, 04:21

MrMister skrev:
landsbytossen skrev:
MrMister skrev:
landsbytossen skrev:
MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.

Tyv tror, hver mand stjæler


Nævn bare ét eksempel, hvor kontantbetaling >20.000 kr giver så store gevinster ift en dankortbetaling eller straksoverførsel, og hvor det er umuligt at bruge 40 500-sedler istedet for 20 1000-sedler. Hvis du kan problematisere det, er du immervæk dygtig

Det er nemmere at prutte om prisen, hvis der hives kontanter frem og der "tilfældigvis" ikke er nok til den krævede salgspris. Især hvis sælger er i pengenød.
500 sedler fylder mere i kalveskindet og dermed sværere at undgå unødig opmærksomhed fra kriminelle.


Så de bedste argumenter er, at din tegnebog er for tynd og dine forhandlingsevner udfordret?

At bruge mobilepay har aldrig forhindret mig i at forhandle om prisen, ej heller at have en walk away pris, som en fiks sum er. Jeg havde grint, hvis folk valgte at bruge manglende penge som forhandlingsargument. Det manglende kan de mobilepaye ;)


Men det problem ville du støde ind i såfremt du handlede med mig da jeg ikke har omtalte app.
Desuden kan jeg komme i tanke om mange køb, hvor jeg ikke nødvendigvis er interesseret i at sælger ved hvem jeg er.

Og for øvrigt vil regeringens kommende lovinitiativ til nedsættelse af kontantforbuddet for erhvervsdrivende ikke blive fastsat til 20.000,-
De 20.000,- er grænsen vi har i dag.
Om regeringsudspillet vil sænke beløbet til kr. 5.000,- eller 10.000,- i denne fjerde omgang af rækken hvor man inden for meget få år sætter beløbsgrænser på kontantbetalinger ved vi endnu ikke. Men ingen bør længere være i tvivl om at planen er helt at forbyde kontantbetalinger når man skal handle med erhvervsdrivende.

Først satte de grænsen til kr. 100.000,- ( i 2006), dernæst 50.000,- (i 2013), og senest til 20.000 ( i 2021), og nu vil regeringen altså sænke beløbet yderligere.
Man skal være håbløs naiv såfremt man ikke kan se et mønster hvor man har taget salamimetoden i brug til inden for få år at forbyde alle kontantbetalinger når man handler med erhvervsdrivende.
2
godtnavn
Indlæg: 11200
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13054

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf godtnavn » 30. nov 2023, 07:04

Jeg har intet behov for 1000 kr sedler, hader selv når jeg har haft dem fordi jeg jo ved det er besværligt for butikkerne at jeg betaler med dem.

Er dog ikke for at de skal udfases hurtigt, jeg tænker der er flere ældre der har kontanter og har brug for lidt længere til at få vekslet, min mormor har f.eks. fornyligt forlagt 1000 kr, og det kan være der går ½ år før hun finder dem, skal i hvert fald forbi hende og hjælpe med at lede hvis de udgår hurtigt som de snakker om. Det er ikek fordi hun er rig, hun er bare gammel og glemsom og kan ikke huske hvor hun lægger ting, og hendes generation bruger kontanter, tænker ikke hun er den eneste ældre der kan gøre det, hun er bare heldig at have masser af familie der kan hjælpe hende.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf landsbytossen » 30. nov 2023, 09:07

31. maj 2025 udfases 1000 kr. sedlen. Samme dato udfases de ældre seddelserier, der er udstedt siden seneste pengeombytning i 1945
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Wizzze » 30. nov 2023, 09:29

Ældre seddelserier bliver ugyldige efter 31. maj 2025
Alle andre sedler end de nuværende med motiver af broer og oldtidsfund (2009-serien) vil være ugyldige som betalings-middel efter 31. maj 2025. Det omfatter alle ældre seddelserier – fra den såkaldte ’ombytningsserie’ (1944-serien) til og med serien med portrætter og kirkekunst (1997-serien).

Fra 1. juni 2025 og frem til lanceringen af en ny seddelserie i 2028-2029 vil der dermed være én gyldig seddelserie bestående af fire sedler: 50-, 100-, 200- og 500-kronesedler. Se illustrationen nedenfor.
En ny sikkerhedsopdateret version af 500-kronesedlen blev sendt i omløb i 2020, og fra begyndelsen af 2024 og i 2025 vil også sikkerhedsopdaterede 50-, 100- og 200-kronesedler i den nuværende serie blive sendt i omløb.

gamle_sedler.jpg


God tid til at gennemføre omstillingen
Frem til og med 31. maj 2025 vil borgere og virksomheder fortsat kunne bruge 1000-kronesedlen og de ældre seddelserier til at betale med. Både i butikker og ved betalinger mellem borgere og hos bankerne.

1000-kronesedlen og sedler fra 1997-serien kan indsættes på en konto via deres banks kontantautomater og i egen bank. Nogle automater kan også modtage endnu ældre sedler. Borgere og virksomheder vil også kunne indsætte ældre seddelserier på deres konto i egen bank frem til 31. maj 2025.

Der vil være forskel på, hvordan de enkelte banker i praksis tilbyder deres kunder at indsætte kontanter på en konto. Derfor skal man som borger se på sin egen banks hjemmeside, hvordan banken tilbyder at håndtere kontanter, og hvor store beløb og hvilke sedler bankens kontantautomater kan tage imod.

https://www.nationalbanken.dk/da/viden- ... nitiativer
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Wizzze » 30. nov 2023, 09:32

Regeringen har tilkendegivet, at den i fra starten af 2024 vil fremsætte lovforslag om at nedsætte grænsen for, hvor mange kontanter man må betale med kontanter i butikker m.v., fra 20.000 kr. til 15.000 kr.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Moe » 30. nov 2023, 09:40

Jeg bruger ikke kontanter, men jeg kan ikke se nogen grund til ikke at have kontanter eller beløbsgrænser på kontanter. Men jeg er heller ikke vild med meget statslig kontrol med borgende.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Wizzze » 30. nov 2023, 09:50

Personligt skal jeg lige rundt i hytten og tjekke diverse bøtter og gemmer, tror stadig vi har nogle sedler fra 1997 serien liggende og måske endda et par fra 1972 serien også :gruble: (dog ingen egern :lol: )

har altid haft et beløb liggende efter den store strømafbrydelse på Sjælland, hvor man intet kunne, uden kontanter, fordi de fleste steder havde udfaset fluesmækkerne til kort.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15000
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25248

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf sigge » 30. nov 2023, 10:12

Wizzze skrev:Personligt skal jeg lige rundt i hytten og tjekke diverse bøtter og gemmer, tror stadig vi har nogle sedler fra 1997 serien liggende og måske endda et par fra 1972 serien også :gruble: (dog ingen egern :lol: )

har altid haft et beløb liggende efter den store strømafbrydelse på Sjælland, hvor man intet kunne, uden kontanter, fordi de fleste steder havde udfaset fluesmækkerne til kort.


Årh, dem med egern var fine. :lun:
4
You can't spell awesome without me.
Kedimifu
Indlæg: 314
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 22
Likede indlæg: 370

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Kedimifu » 30. nov 2023, 12:17

Jeg har 1000 kr sedler liggende. En kontant opsparing om man vil. Til hvis nu alt går ned så kar jeg stadig penge.
Men jeg har længe tænkt at jeg burde have dem i 100 eller 200 kr sedler i stedet. Så det passer mig fint. Så får jeg endelig gjort det.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"