Julen koster det samme, men vi får mindre for pengene

Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Julen koster det samme, men vi får mindre for pengene

Indlægaf Mette » 14. dec 2023, 05:48

Sorenspige skrev:
Mette skrev:For filan, nu har jeg jo regnet sammen... :nerve:

10.000 kr i gaver til børn og mand/mig. Plus alle smågaverne som nissen kommer med og skrabekalender til os alle 4. Det ender nok nærmere på 11.000 Det er da alt for meget. Fuck mand.

Og så har jeg givet adventsgaver til 4 vigtige kvinder i mit liv. Det endte nok i 3000.

Nå, det er da godt jeg ikke ødsler penge væk på den måde normalt.. :fløjt:


Maden bruger vi ikke noget særligt på. Det er max 1000 mere i december end normalt.


Hvad giver du/I i gave, som koster så meget?

Tablets+covers, Lego, akvarelmaling (de der Selvtids-bokse), flødebollekursus, restaurantbesøg (regner jeg med at få :) ). Det er de dyre, resten er fx adventsgaver som er forskellig tøj, drikkedunk og legetøj. Vi plejer slet ikke at købe så meget, men børnene ønsker sig ikke de tablets helt vildt, det er mere fordi jeg synes de skal have nogle andre end dem der er lappet med tape.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22006
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59742

Re: Julen koster det samme, men vi får mindre for pengene

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. dec 2023, 07:06

Jeg har ikke som sådan et budget, men mere nogle principper for gavegivning. Jeg synes, det er vigtigt at give noget, som formodes at være i brug i lang tid, hvilket både kan handle om kvalitet og interesse, og til langt de fleste er pris og volume efter gensidig aftale blevet holdt på erkendtlighedsniveau, selvom økonomien godt ville kunne bære mere. Dette kan bl.a. lade sig gøre, fordi ingen af os er de store shoppere, som allerede selv har købt diverse småting, og fordi der sjældent bruges ønskeseddel. Julegaverne betyder noget og er en glæde, ellers gad vi dem ikke, men de skal omvendt ikke blive en stressfaktor, hvis nogen af os fx. oplever et fald i indtægt eller aktuelt har store udgifter et andet sted.

Ligesom andre i tråden synes jeg heller ikke, at mad, drikke og snacks er dyrt. Jeg er ingen kostfornægter og har altid stor fornøjelse af spiselige sager, men mængden af måltider øges ikke rigtigt i december, da det jo er så som så med velbehaget, hvis jeg får ondt i maven eller kvalme af at proppe mig. At jeg, som et eksempel, forleden spiste æbleskiver om formiddagen betød, at jeg skød min frokost til om aftenen, fordi jeg ikke kunne spise mere, så julesnacking ender sjældent med at generere et merkøb.

Min far og jeg er begge prisbevidste og hygger os i løbet af november med at skrive en udførlig indkøbsseddel, så vi tidligt har overblikket og kan benytte os af diverse tilbud uden at få købt for meget eller produkter, som vi faktisk ikke får spist.

I år er der især to ting, der fylder i mit juleforbrug, nemlig at jeg en af dagene i forbindelse med vores juletur til Sverige har givet min veninde en middag ude i kalendergave, og at jeg har købt præcis det nattøj og den morgenkåbe, som jeg ved, at min far foretrækker, når han skriver den slags på sin ønskeseddel, uden at det af den grund bliver de eneste gaver, han får.
De ting har bare ikke så meget med budget at gøre, da de ikke påvirker prisen på andres jule/kalendergaver, og kun bliver prioriteret, fordi der er rigeligt råd til det i år
0

Tilbage til "Privatøkonomi"