Årsopgørelsen 2023

Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4897
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8821

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf Skorstenen » 10. mar 2024, 17:36

godtnavn skrev:Manden får lige under 1000 kr retur :banan: Og jeg frygtede virkelig et stort skattesmæk fordi hans udbetalte løn faldt så meget i januar, så nu må vi finde ud af hvorfor det er, om det er som det skal eller om vi får en pose penge tilbage til næste årsopgørelse.

Ejendomsskatten?
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25799

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf Delfin » 10. mar 2024, 17:58

PaleSeptember skrev:
sigge skrev:Jeg tænkte, at den værste kø måtte være ovre nu. Men nej: Næsten 1/2 mio. i kø foran mig og ventetid på over 1 time. Hvor mange skatteydere er vi egentlig i Danmark, siden der kan vedblive med at være så mange i kø over 3 dage?


Jeg har logget på 2 gange. I fredags skulle jeg bare lige se hurtigt, og i går loggede jeg på og indtastede kørselsfradrag :)


Det undrer mig til gengæld. Hvorfor ikke have det parat, når du logger ind første gang?
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
fisken80
Indlæg: 22415
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52728

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf fisken80 » 10. mar 2024, 18:06

Delfin skrev:
PaleSeptember skrev:
sigge skrev:Jeg tænkte, at den værste kø måtte være ovre nu. Men nej: Næsten 1/2 mio. i kø foran mig og ventetid på over 1 time. Hvor mange skatteydere er vi egentlig i Danmark, siden der kan vedblive med at være så mange i kø over 3 dage?


Jeg har logget på 2 gange. I fredags skulle jeg bare lige se hurtigt, og i går loggede jeg på og indtastede kørselsfradrag :)


Det undrer mig til gengæld. Hvorfor ikke have det parat, når du logger ind første gang?


Det kunne jo være, at man lige hurtigt ville tjekke det foreløbige resultat, men ikke havde tid eller orkede at begynde at taste fradrag ind.
Jeg har gjort præcis det samme andre år og det samme har min kæreste. Det tror jeg altså er rimelig normalt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19664
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2450
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46344

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf LadyFox » 10. mar 2024, 18:09

Delfin skrev:
PaleSeptember skrev:
sigge skrev:Jeg tænkte, at den værste kø måtte være ovre nu. Men nej: Næsten 1/2 mio. i kø foran mig og ventetid på over 1 time. Hvor mange skatteydere er vi egentlig i Danmark, siden der kan vedblive med at være så mange i kø over 3 dage?


Jeg har logget på 2 gange. I fredags skulle jeg bare lige se hurtigt, og i går loggede jeg på og indtastede kørselsfradrag :)


Det undrer mig til gengæld. Hvorfor ikke have det parat, når du logger ind første gang?

Jeg hat ikke tastet kørselsfradrag da jeg var inde, dels var jeg bare nysgerrig og ville kigge.
Derudover så var jeg optaget af andet (og træt) da jeg endelig kom ind.

Men jeg er også en af dem der er sikker på de lukker færre ind af gangen en venligt. På trods af at have under 100.000 foran mig kom jeg ikke hurtigere ind end andre år hvor jeg har haft væsentlig flere før mig i køen.
0
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25799

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf Delfin » 10. mar 2024, 18:09

fisken80 skrev:
Delfin skrev:
PaleSeptember skrev:
sigge skrev:Jeg tænkte, at den værste kø måtte være ovre nu. Men nej: Næsten 1/2 mio. i kø foran mig og ventetid på over 1 time. Hvor mange skatteydere er vi egentlig i Danmark, siden der kan vedblive med at være så mange i kø over 3 dage?


Jeg har logget på 2 gange. I fredags skulle jeg bare lige se hurtigt, og i går loggede jeg på og indtastede kørselsfradrag :)


Det undrer mig til gengæld. Hvorfor ikke have det parat, når du logger ind første gang?


Det kunne jo være, at man lige hurtigt ville tjekke det foreløbige resultat, men ikke havde tid eller orkede at begynde at taste fradrag ind.
Jeg har gjort præcis det samme andre år og det samme har min kæreste. Det tror jeg altså er rimelig normalt.


Jeg tror heller ikke, at det er usædvanligt. Jeg synes bare, det er spild af tid, men det er jo bare mig. Andre må selvfølgelig gøre, som de vil, selvom jeg undrer mig

Jeg tror nok, jeg mest undrer mig, fordi man alligevel ikke kan bruge det forhåndskig til ret meget
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
MOGA
Indlæg: 4054
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf MOGA » 10. mar 2024, 18:16

godtnavn skrev:Manden får lige under 1000 kr retur :banan: Og jeg frygtede virkelig et stort skattesmæk fordi hans udbetalte løn faldt så meget i januar, så nu må vi finde ud af hvorfor det er, om det er som det skal eller om vi får en pose penge tilbage til næste årsopgørelse.


Han har betalt topskat af en løb, der reelt var lavere?
0
abcd
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10187

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf abcd » 10. mar 2024, 18:17

Flora skrev:
sigge skrev:Jeg tænkte, at den værste kø måtte være ovre nu. Men nej: Næsten 1/2 mio. i kø foran mig og ventetid på over 1 time. Hvor mange skatteydere er vi egentlig i Danmark, siden der kan vedblive med at være så mange i kø over 3 dage?


Hvis man stiller sig i kø, kan man ikke komme ud af den igen (så vidt jeg kunne se). Selvom man lukker browservinduet, beholder man sin plads i køen, og når det så bliver ens tur, har man ti minutter til at logge på. Jeg tænker, at mange har stillet sig i kø og så lukket siden igen, da de opdagede, hvor lang den var, fordi de hellere ville vente, til der var kortere ventetid. Men de optager jo stadig en plads i køen og "blokerer" i 10 min., når det bliver deres tur. Jeg tænker, det kan være en del af forklaringen på, at den bliver ved med at være så lang. Skat burde have givet en "forlad køen"-mulighed.


Jeg ved ikke hvordan det er konstrueret, men det ville give mening at hvis man ikke bruger sin plads, koster det ikke rigtigt dem bag ved en noget. Jeg vil tro det er derfor man ikke bruger energi på det.

En måde at bygge det på ville være f.eks. hvert 5. sekund at tjekke "hvor mange er logget ind nu", og så frigive pladser i køen der matcher det. Hvis en person så aldrig logger ind, optager vedkommende kun en plads i 5 sekunder. Jeg ved godt man har længere tid til at logge ind, men det modsvares af flowet af dem der logger ud.

Det kan også være at det fungerer med push-beskeder, og hvis brugerens browser ikke svarer når de kommer forrest i køen, mister de pladsen med det samme.

Uanset er pointen at jeg tror ikke at det koster nogen noget at man ikke kan forlade køen.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14839
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24972

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf sigge » 10. mar 2024, 18:33

Nu lykkedes det mig at komme gennem køen, og jeg skal have godt 4.000 tilbage.
0
You can't spell awesome without me.
vestjyden
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30. aug 2021, 14:39
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf vestjyden » 10. mar 2024, 18:43

10.575 kr tilbage efter indtastet befordring

ift. plads i køen, så har man tidligere kunne vælge at hoppe ud af køen.
Et skærm-billede fra 2014 her (har ikke kunne finde nyere eksempler):
https://finans.dk/erhverv/ECE7523203/Ov ... 3%B8relse/
Det burde de indføre igen.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25799

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf Delfin » 10. mar 2024, 18:54

Jeg oplevede køen som ekstremt langsom i år, og jeg kan se, at andre også har siddet i kø gennem voldsomt mange timer. Det har jeg aldrig oplevet før, så et eller andet halter i hvert fald i forhold til tidligere år
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf Flora » 10. mar 2024, 19:06

abcd skrev:
Flora skrev:
sigge skrev:Jeg tænkte, at den værste kø måtte være ovre nu. Men nej: Næsten 1/2 mio. i kø foran mig og ventetid på over 1 time. Hvor mange skatteydere er vi egentlig i Danmark, siden der kan vedblive med at være så mange i kø over 3 dage?


Hvis man stiller sig i kø, kan man ikke komme ud af den igen (så vidt jeg kunne se). Selvom man lukker browservinduet, beholder man sin plads i køen, og når det så bliver ens tur, har man ti minutter til at logge på. Jeg tænker, at mange har stillet sig i kø og så lukket siden igen, da de opdagede, hvor lang den var, fordi de hellere ville vente, til der var kortere ventetid. Men de optager jo stadig en plads i køen og "blokerer" i 10 min., når det bliver deres tur. Jeg tænker, det kan være en del af forklaringen på, at den bliver ved med at være så lang. Skat burde have givet en "forlad køen"-mulighed.


Jeg ved ikke hvordan det er konstrueret, men det ville give mening at hvis man ikke bruger sin plads, koster det ikke rigtigt dem bag ved en noget. Jeg vil tro det er derfor man ikke bruger energi på det.

En måde at bygge det på ville være f.eks. hvert 5. sekund at tjekke "hvor mange er logget ind nu", og så frigive pladser i køen der matcher det. Hvis en person så aldrig logger ind, optager vedkommende kun en plads i 5 sekunder. Jeg ved godt man har længere tid til at logge ind, men det modsvares af flowet af dem der logger ud.

Det kan også være at det fungerer med push-beskeder, og hvis brugerens browser ikke svarer når de kommer forrest i køen, mister de pladsen med det samme.

Uanset er pointen at jeg tror ikke at det koster nogen noget at man ikke kan forlade køen.


Ok. Det håber jeg, du har ret i. Det andet er i hvert fald fjollet.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf PaleSeptember » 10. mar 2024, 19:24

Delfin skrev:
PaleSeptember skrev:
sigge skrev:Jeg tænkte, at den værste kø måtte være ovre nu. Men nej: Næsten 1/2 mio. i kø foran mig og ventetid på over 1 time. Hvor mange skatteydere er vi egentlig i Danmark, siden der kan vedblive med at være så mange i kø over 3 dage?


Jeg har logget på 2 gange. I fredags skulle jeg bare lige se hurtigt, og i går loggede jeg på og indtastede kørselsfradrag :)


Det undrer mig til gengæld. Hvorfor ikke have det parat, når du logger ind første gang?

Jeg gad ikke taste det ind halvsent fredag aften.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27485

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf ajnaM » 10. mar 2024, 21:47

Min kæreste har lige orienteret mig om, at man kan få fradrag for alle de døgn, man er væk med arbejdet.

Hold op, jeg føler mig snydt for en masse penge nu. :genert:

Hvordan får man overblik over den slags? Er der andre spændende fradrag, man burde kende til? Føler det lidt stenet, at jeg først finder ud af det nu som knap 40-årig, efter jeg i en hel del år har rejst med arbejdet… :genert:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23524

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf Aragorn » 10. mar 2024, 21:52

Delfin skrev:Jeg oplevede køen som ekstremt langsom i år, og jeg kan se, at andre også har siddet i kø gennem voldsomt mange timer. Det har jeg aldrig oplevet før, så et eller andet halter i hvert fald i forhold til tidligere år


Det er ret tydeligt for mig at de fra fredag til lørdag har spundet flere servere op. Det er trods alt en relativt sindrig konstruktion og man skal have styr på sine load-balancers etc.

De har også skrevet i toppen at de tester systemet så det er bare almindelig IT drift med overvågning og kontrol inden man trykker på knappen der udløser maksimal kapacitet.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25799

Re: Årsopgørelsen 2023

Indlægaf Delfin » 11. mar 2024, 01:11

Aragorn skrev:
Delfin skrev:Jeg oplevede køen som ekstremt langsom i år, og jeg kan se, at andre også har siddet i kø gennem voldsomt mange timer. Det har jeg aldrig oplevet før, så et eller andet halter i hvert fald i forhold til tidligere år


Det er ret tydeligt for mig at de fra fredag til lørdag har spundet flere servere op. Det er trods alt en relativt sindrig konstruktion og man skal have styr på sine load-balancers etc.

De har også skrevet i toppen at de tester systemet så det er bare almindelig IT drift med overvågning og kontrol inden man trykker på knappen der udløser maksimal kapacitet.


Det ved du nok bedre end jeg, men min sammenligning var på baggrund af min oplevelse fra tidligere års dage med adgang før tid. Der har jeg som regel kunne smutte ind næste uden ventetid midt på natten, men det kan jeg se ikke har været tilfældet for en hel del mennesker i år
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Privatøkonomi"