Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Fru Sunshine » 24. aug 2015, 11:07

Ja. Til ferie, kjoler, botox og plastikkirurgi.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf kidkomb » 24. aug 2015, 11:13

Jeg sparer ikke op. Det har jeg aldrig været god til. Faktisk mindre end god :(
Til gengæld er jeg ok god til, ikke at bruge penge jeg ikke har. Har aldrig taget et forbrugslån feks.
Lige nu har jeg lånt 30k til min søster og jeg ved, at hun har dem, så de kan blive betalt tilbage. Så det tæller vel i virkeligheden som en slags opsparing. Et sted, hvor jeg ikke får renter, præcis som i banken, men også et sted, hvor min søster kan bruge dem i nødstilfælde til kassekredit.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Planten » 24. aug 2015, 11:18

Mens jeg arbejder heroppe, sparer jeg op til indskud i en lejlighed, når jeg kommer til Danmark, møbler og til at holde ferie for næste år.
Derudover vil jeg spare op, så jeg har til et kørekort, hvis lysten skulle melde sig, og så til de der tandlægeregninger jeg forventer vil komme, men som jeg ikke ønsker mig :)
Jeg ville egentlig også gerne have en kolonihave, men det afhænger af, hvad jeg får at bo i, når jeg kommer hjem :)

Jeg har tidligere været rigtig god til at bruge alt jeg havde plus lidt mere, og det er slut nu. Ikke mere minus.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Akehurst2 » 24. aug 2015, 11:30

Wizzze skrev:
Pjeps skrev:Jeg sparer op til kørekort, tropemedicinkursus og "til at overleve, når jeg skal ud at rejse/arbejde for læger uden grænser".
Og til ferier inden da.

@Wizzze men jeg forstår ikke det der med at det ikke kan betale sig at spare op fordi man ingen renter får, mener du så at man bare skal bruge sine penge for at bruge dem ?


Ja egentlig. Penge mister deres værdi over tid fordi ting stiger i pris (undtagen mælk åbenbart) så hvis der er noget man går og kigger på (og har pengene!) så er det bedre at købe nu, end senere. (Hvis man ved det kommer på udsalg lige om lidt, skal man selvfølgelig vente). Det samme gælder hvis man kan forrente sine penge med mere end hvad priserne stiger, men den slags konti er der ikke mange af pt. og de er typisk begrænset i hvor meget man kan spare op, eller en form for binding.
Man skal naturligvis ikke gå ud at købe bare for at købe, ingen grund til tv nummer 2 eller 3, hvis man ikke har behovet. Men har man et behov, så er der ingen grund til at fornægte sig selv, med mindre behovet er store mængder sukker og slik, men så er det ikke længere af økonomiske årsager ;)

Alt dette gælder selvfølgelig kun hvis man ikke har gæld, ellers er nedbringelse af gæld altid den bedste form for opsparing.


Næ, men hvis behovet rent faktisk er "kunne stå uden indtægt under udsendelse indenfor en overskuelig fremtid", så må man jo spare op. Så hjælper det ikke at bruge løs, uanset at man havde kunnet købe flere fjernsyn året før.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf lulu-p » 24. aug 2015, 12:00

Jeg sparer op af princip. Det giver mig ro i sjælen, at jeg ikke skal sweet-talke med banken hvis bilen bryder sammen, eller jeg en dag står uden ansættelse.

Og så er jeg så kedelig at jeg også tænker i pension. Jeg har en fin arbejdsgiverbetalt pension, men udsigten til en pensionsalder tæt på 70 (hvis vi slipper så let til den tid, passer mig ikke). Jeg vil gerne have muligheden for at kunne stoppe tidligere, og så forhåbentlig nå at være en god støtte for mine børn og forhåbentlig kommende børnebørn. Altså hvis de gider mig til den tid ;-)
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf lulu-p » 24. aug 2015, 12:01

Og ja. Renterne er elendige. Jeg skiftede til vestjysk bank sidste efterår fordi de gav ca 1,2% i rente....nu hedder det vist 0,2%.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Daine » 24. aug 2015, 13:16

Jeg sparer op til egen bolig, men stærkt kan man ikke påstå at det går. På en butiksløn er der ikke sindssygt meget at spare op af, men lidt hver måned er bedre end ingenting. Og det giver mig også mulighed for at trække på opsparingen, skulle der komme en uventet stor tandlægeregning etc.

Derudover har jeg ved siden af min arbejdsgiverpension også en alderspension. Der ryger lidt over 1000,- ind pr. måned.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Nurse
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14. aug 2015, 17:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 48

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Nurse » 24. aug 2015, 15:00

Først sparede vi op til en længere rundrejse. Da vi kom hjem fra dem, begyndte vi at spare op til hus. Nu har vi købt grund, så nu skal vi spare op til flytteomkostninger og nye møbler. Herefter skal vi spare op til en ny bil.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Stars » 24. aug 2015, 16:24

Jeg har det bedst med en buffer på 3x månedsløn. Forrige år havde jeg 3 teenagere, hvoraf den ene var på efterskole og den anden også blev sendt afsted, men kom hjem igen, fordi hun ikke faldt til - samt en eksmand, som kun kunne overskue at betale bidrag 4 måneder :rulle: ... Så bufferen var helt nede på 1x månedsløn :whine:

Bufferen er tilbage på rette niveau, og takket være en pæn gave fra min mor (samt et familielån) var der også til udbetalingen på et sommerhus :banan:
Nu sparer jeg op til at kunne betale realkreditten ud før tid :cool:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Rapfisk » 24. aug 2015, 17:15

Jeg er alene, og skulle jeg miste min indtægt, er det hele min husstandsindkomst, så jeg har en betydelig opsparing, der kan sikre, at jeg i hvert fald kan blive boende i min lejlighed nogen tid. Derudover kan den bruges på uforudsete udgifter på boligen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Derudover sparer jeg op til ferier, og jeg ved, jeg også inden for en overskuelig fremtid kommer til at købe en ny sofa, køleskab og gaskomfur.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Elvispop » 24. aug 2015, 18:31

Nej jeg sparer ikke op, men ville gerne.
Der er bare ikke nok frirum i min nuværende løn, til at jeg spare noget op.

Men jeg er så af den holdning at jeg ikke gider at lægge småbeløb til side.
Det skal være minimum 1000,- før jeg gider at lægge dem til side.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Fynerfin82 » 25. aug 2015, 06:43

Vi sparer op til pensionen, dvs skyder ekstraordinært ind næsten hvert år. Vi vil gerne have frihed til at gå før vi bliver folkepensionister. Vi afdrager på huset, det er vel også en slags opsparing.

Vi sparer ikke op til bil, ferier mv., i hvert fald ikke i ordet forstand. Vi tjener mere end vi normalt når at bruge, så på den måde har vi en pæn opsparing, men vi gør ikke noget aktivt og har intet mål for hvor meget der skal spares op hver måned eller hvad pengene skal bruges til.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Guldfisk » 25. aug 2015, 18:23

Næh, jeg har stille og roligt brugt min børneopsparing som supplement til SU. Så den er væk, og nu hvor jeg har job har jeg ikke råd til at spare op. Jeg skal i hvert fald først lige bruge et år på at betale banklån til depositum af (og bagefter kommer den bunke penge jeg lånte af min mor til det samme).
Man bliver fattig af at flytte for job. Seks mdr. ekstra på dagpenge i kollegieværelset ville have gjort underværker for min økonomi.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. aug 2015, 22:03

Ingen opsparing endnu...
det løbende overskud på vores budgetkonto p.t. omsættes i boligforbedering og lidt livs-luksus :)

Det er dog tanken at vi inden for et halvt års tid, når de vigtigste forbederinger er klaret, skal have oprettet 2 opsparingskonto
konto 1: festkonto (vi har mulige konfirmationer i 2018, 2020, og et kobberbryllup i 2019)
konto 2: opsparing til drømmerejse
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Annione » 25. aug 2015, 23:47

Altså... på en måde. Jeg støtter min kæreste virkelig meget, til at tjene masser af penge...

:fløjt:

Og nårh ja. Vi sparer op til rejser. Mange og lange helst.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"