Spørgsmål til foreningsregnskab

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Mi55y » 1. apr 2016, 10:44

Kassereren i en forening har netop fremlagt regnskabet. I regnskabet figurerer desuden et meget højt beløb som en del af omsætningen. Men dette beløb dækker over, at denne forening i forbindelse med VM bestilte hotel og rejser samlet for flere klubber, som så har overført dette store beløb, som foreningen så har betalt videre til rejsearrangøren. Kassereren fastholder, at det er en del af omsætningen... Men... det er det da ikke, vel? :genert: Kassereren står ret stejlt på dette og henviser til sit kassererkursus, men jeg kan simpelthen ikke forstå, at en simpel pengeoverførsel, hvor der hverken er solgt produkt eller ydelse til gengæld, skal tælle som en del af omsætningen.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Code71 » 1. apr 2016, 10:48

Jeg har ligeledes lige modtaget foreningsregnskab

Danske Bank havde ved en fejl overført kr. 50,000 for meget til foreningen den 30.12. Som jeg førte tilbage med det samme den 5.1. Det siger revisor skal medtages som omsætning og så som kortfristet gæld.

Så jeg kan nemt forestille mig at jeres kasserer har helt ret i at det skal medtages.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Mi55y » 1. apr 2016, 10:51

Code71 skrev:Jeg har ligeledes lige modtaget foreningsregnskab

Danske Bank havde ved en fejl overført kr. 50,000 for meget til foreningen den 30.12. Som jeg førte tilbage med det samme den 5.1. Det siger revisor skal medtages som omsætning og så som kortfristet gæld.

Så jeg kan nemt forestille mig at jeres kasserer har helt ret i at det skal medtages.


Hm, det bliver de nok trætte af. Der er der tale om en ret lille forening, så beløbet gør forskellen for, om de er momspligtige eller ej.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. apr 2016, 10:56

Kasseren har ret, vil jeg også mene.
Det er en indtægt og en del af jeres omsætning.
Det er derimod ikke indtjening/profit, da I ikke tjener på bevægelsen.
Måske er det her, kasseren og du taler forbi hinanden?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Mi55y » 1. apr 2016, 11:03

DetSorteCirkus skrev:Kasseren har ret, vil jeg også mene.
Det er en indtægt og en del af jeres omsætning.
Det er derimod ikke indtjening/profit, da I ikke tjener på bevægelsen.
Måske er det her, kasseren og du taler forbi hinanden?


Nu er det ikke en forening, jeg hører til, men det var et medlem af bestyrelsen, der fortalte det, og jeg synes jo også, at det lød underligt.

Men tak for svar, det vil jeg give videre.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Mani » 1. apr 2016, 14:37

Code71 skrev:Jeg har ligeledes lige modtaget foreningsregnskab

Danske Bank havde ved en fejl overført kr. 50,000 for meget til foreningen den 30.12. Som jeg førte tilbage med det samme den 5.1. Det siger revisor skal medtages som omsætning og så som kortfristet gæld.

Så jeg kan nemt forestille mig at jeres kasserer har helt ret i at det skal medtages.

Ej, det lyder helt skørt, hvis det er tilfældet. Hvis en kunde betaler os 1.000.000 ved en fejl i stedet for 10.000 har det da intet med omsætningen at gøre!
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Mani » 1. apr 2016, 14:49

Mi55y skrev:Kassereren i en forening har netop fremlagt regnskabet. I regnskabet figurerer desuden et meget højt beløb som en del af omsætningen. Men dette beløb dækker over, at denne forening i forbindelse med VM bestilte hotel og rejser samlet for flere klubber, som så har overført dette store beløb, som foreningen så har betalt videre til rejsearrangøren. Kassereren fastholder, at det er en del af omsætningen... Men... det er det da ikke, vel? :genert: Kassereren står ret stejlt på dette og henviser til sit kassererkursus, men jeg kan simpelthen ikke forstå, at en simpel pengeoverførsel, hvor der hverken er solgt produkt eller ydelse til gengæld, skal tælle som en del af omsætningen.

Der skelnes mellem viderefakturering af en omkostning og udlæg. Hvis det er et udlæg på vegne af en anden forening bogføres det på balancen - så det ikke påvirker regnskabet. Udlæg må ikke tillægges avance.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Code71 » 1. apr 2016, 17:03

Mani skrev:
Code71 skrev:Jeg har ligeledes lige modtaget foreningsregnskab

Danske Bank havde ved en fejl overført kr. 50,000 for meget til foreningen den 30.12. Som jeg førte tilbage med det samme den 5.1. Det siger revisor skal medtages som omsætning og så som kortfristet gæld.

Så jeg kan nemt forestille mig at jeres kasserer har helt ret i at det skal medtages.

Ej, det lyder helt skørt, hvis det er tilfældet. Hvis en kunde betaler os 1.000.000 ved en fejl i stedet for 10.000 har det da intet med omsætningen at gøre!


Ja helt enig. Men revisoren var ikke til at rykke på det punkt. Jeg fatter det ikke. Nu ser det ud til at vi går og optager gæld og det hader jeg at man kan tro. For det er det sidste jeg ville gøre
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Mi55y » 1. apr 2016, 18:25

Mani skrev:
Mi55y skrev:Kassereren i en forening har netop fremlagt regnskabet. I regnskabet figurerer desuden et meget højt beløb som en del af omsætningen. Men dette beløb dækker over, at denne forening i forbindelse med VM bestilte hotel og rejser samlet for flere klubber, som så har overført dette store beløb, som foreningen så har betalt videre til rejsearrangøren. Kassereren fastholder, at det er en del af omsætningen... Men... det er det da ikke, vel? :genert: Kassereren står ret stejlt på dette og henviser til sit kassererkursus, men jeg kan simpelthen ikke forstå, at en simpel pengeoverførsel, hvor der hverken er solgt produkt eller ydelse til gengæld, skal tælle som en del af omsætningen.

Der skelnes mellem viderefakturering af en omkostning og udlæg. Hvis det er et udlæg på vegne af en anden forening bogføres det på balancen - så det ikke påvirker regnskabet. Udlæg må ikke tillægges avance.


Der er ikke tale om udlæg. Pengene er samlet på foreningens konto, før der blev betalt. For nemheds skyld i stedet for at hver enkeltperson skulle indbetale XX kr. direkte til rejsearrangøren.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
MitBrugernavnHer
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 32

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf MitBrugernavnHer » 1. apr 2016, 18:33

Code71 skrev:Jeg har ligeledes lige modtaget foreningsregnskab

Danske Bank havde ved en fejl overført kr. 50,000 for meget til foreningen den 30.12. Som jeg førte tilbage med det samme den 5.1. Det siger revisor skal medtages som omsætning og så som kortfristet gæld.

Så jeg kan nemt forestille mig at jeres kasserer har helt ret i at det skal medtages.


Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan han vil bogføre det?

Debet bank
Kredit kortfristet gæld
Kredit omsætning

Det balancerer ikke.

Det er en ren balancepostering.
Debet bank
Kredit kortfristet gæld

Det skal ikke via resultatopgørelsen.
Hvis nu det var en skattepligtig forening, så ville i jo også komme til at betale skat af det i år (og næste år få skattefradrag, hvis han så modsat indregner en omkostning her)
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Code71 » 1. apr 2016, 18:44

MitBrugernavnHer skrev:
Code71 skrev:Jeg har ligeledes lige modtaget foreningsregnskab

Danske Bank havde ved en fejl overført kr. 50,000 for meget til foreningen den 30.12. Som jeg førte tilbage med det samme den 5.1. Det siger revisor skal medtages som omsætning og så som kortfristet gæld.

Så jeg kan nemt forestille mig at jeres kasserer har helt ret i at det skal medtages.


Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan han vil bogføre det?

Debet bank
Kredit kortfristet gæld
Kredit omsætning

Det balancerer ikke.

Det er en ren balancepostering.
Debet bank
Kredit kortfristet gæld

Det skal ikke via resultatopgørelsen.
Hvis nu det var en skattepligtig forening, så ville i jo også komme til at betale skat af det i år (og næste år få skattefradrag, hvis han så modsat indregner en omkostning her)


Det står i regnskabet som kortfristet gæld. At jeg så førte pengene tilbage den 5.1 siger han at man først kan se i næste regnskab. Der er posten bare væk. Suk

Tilbage står det som om vi optager gæld og intet kunne være mere forkert. Det vil jeg ALDRIG gøre :-(
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
MitBrugernavnHer
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 32

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf MitBrugernavnHer » 1. apr 2016, 18:55

Code71 skrev:Det står i regnskabet som kortfristet gæld. At jeg så førte pengene tilbage den 5.1 siger han at man først kan se i næste regnskab. Der er posten bare væk. Suk

Tilbage står det som om vi optager gæld og intet kunne være mere forkert. Det vil jeg ALDRIG gøre :-(


Men er du sikker på at det også står som omsætning? Det er mest det jeg mener er forkert.

At det står som en gæld er umiddelbart ikke forkert, og tilsvarende er jeres bankindestående i regnskabet så også 50.000 højere. Det mener jeg ikke er forkert. Likviderne i regnskabet skal jo gerne stemme med årsopgørelsen fra banken. Så han er nødt til at bogføre de 50.000 på banken, og så skal der være en modpost for at det balancerer, og det er jo så gæld.

Om man kunne slippe for det, nu hvor du er så ked af at have gæld i regnskabet, måske. Men det er ikke noget jeg vil udtale mig helt fast om. Man kunne jo argumentere for at nettoficere det, da det jo er samme bank. Det er jeg lige ved at tro ville være ok.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Spørgsmål til foreningsregnskab

Indlægaf Code71 » 1. apr 2016, 19:12

MitBrugernavnHer skrev:
Code71 skrev:Det står i regnskabet som kortfristet gæld. At jeg så førte pengene tilbage den 5.1 siger han at man først kan se i næste regnskab. Der er posten bare væk. Suk

Tilbage står det som om vi optager gæld og intet kunne være mere forkert. Det vil jeg ALDRIG gøre :-(


Men er du sikker på at det også står som omsætning? Det er mest det jeg mener er forkert.

At det står som en gæld er umiddelbart ikke forkert, og tilsvarende er jeres bankindestående i regnskabet så også 50.000 højere. Det mener jeg ikke er forkert. Likviderne i regnskabet skal jo gerne stemme med årsopgørelsen fra banken. Så han er nødt til at bogføre de 50.000 på banken, og så skal der være en modpost for at det balancerer, og det er jo så gæld.

Om man kunne slippe for det, nu hvor du er så ked af at have gæld i regnskabet, måske. Men det er ikke noget jeg vil udtale mig helt fast om. Man kunne jo argumentere for at nettoficere det, da det jo er samme bank. Det er jeg lige ved at tro ville være ok.


Ja jeg har så lige fået svar fra revisoren. De sletter posten i regnskabet. Dejligt. Så er jeg mere end tilfreds. For jeg hader gæld hehe og det kommer ikke til at ske sålænge jeg er formand i hvert fald. Vi bruger max de penge vi har og ellers må vi vente til vi har dem
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Privatøkonomi"