Hvordan forvalter du dine penge?

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Torn » 4. apr 2016, 06:09

Jeg tænker ikke på dit forbrug, men på de penge, du har "tilovers" eller i overskud.

Sættes de på en særlig bankkonto til opsparing, får du dem syet ind i sofaen, køber du aktier, obligationer eller ejendomme? Tjener dine penge penge eller tabes de i inflationen? Står de i en virksomhedskonto, på en pensionsopsparing eller befinder de sig i skattely? Investeres de i kunst eller møbler? Eller hvad? Og er du tilfreds med din placering af pengene? Hvad ville du gøre, hvis du havde bedre tid/andre muligheder?



Min nysgerrighed udspringer sig af, at jeg længe har overvejet at gøre noget ved mine penge. De står i en opsparingskonto i banken, hvor renten er elendig (men gennemsnitlig) og keder sig. Jeg kigger lidt på aktier, men føler ikke, at jeg har fritid eller sans nok til at regne den ud og tjene på det. Så nu kigger jeg lidt på ejendom, vil vist alligevel gerne eje noget, men arh, jeg er bare ikke den risikovillige type.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Wizzze » 4. apr 2016, 06:35

Torn skrev:Jeg tænker ikke på dit forbrug, men på de penge, du har "tilovers" eller i overskud.

Sættes de på en særlig bankkonto til opsparing, får du dem syet ind i sofaen, køber du aktier, obligationer eller ejendomme? Tjener dine penge penge eller tabes de i inflationen? Står de i en virksomhedskonto, på en pensionsopsparing eller befinder de sig i skattely? Investeres de i kunst eller møbler? Eller hvad? Og er du tilfreds med din placering af pengene? Hvad ville du gøre, hvis du havde bedre tid/andre muligheder?



Min nysgerrighed udspringer sig af, at jeg længe har overvejet at gøre noget ved mine penge. De står i en opsparingskonto i banken, hvor renten er elendig (men gennemsnitlig) og keder sig. Jeg kigger lidt på aktier, men føler ikke, at jeg har fritid eller sans nok til at regne den ud og tjene på det. Så nu kigger jeg lidt på ejendom, vil vist alligevel gerne eje noget, men arh, jeg er bare ikke den risikovillige type.


Hvis du ikke er risikovillig, så er der ikke mange muligheder udover den lave rente i banken. Alle de andre placeringsmuligheder indebærer en eller anden form for risiko. Det er jo så et spørgsmål om at vælge en placering hvor man kan overskue og leve med risikoen, i forhold til det afkast der kan opnås.

Hovedparten af mine penge, står pt. i aktier, både de "frie" og dem der er sparet op via pensionsopsparing. Synes der har været gode købspotentialer her i første kvartal i forbindelse med vi fik et dyk. Men der er jo risiko for yderligere dyk, så kan du leve med den risiko?
Jeg gør typisk det at aktier jeg gerne vil holde, køber jeg for pensionsmidler, køb og hold-strategi, mens de papirer jeg køber for frie midler, skal sælges igen, når jeg synes afkastet er godt. Problemet med køb og sælg er at pengene skal placeres igen. Umiddelbart går de jo tilbage på en bankkonto, men som du selv er inde på, så får man ikke meget i rente, hvis noget, på en bankkonti. Problemet med geninvestering er også årsagen til at jeg ikke gør så meget i obligationer, hvor der hele tiden er udtrækninger, og man så skal geninvestere hele tiden.

Ejendom indebærer også en del risiko, dels for prisfald, men også skatter, vedligehold, og hvis man skal leje ud, er der en stor verden af risiko der. Så ejendom vil jeg sige kun skal være for selv at bebo, ellers skal man virkelig afse tid og ressourcer til investeringen.

I det nuværende klima, så øger vi ikke vores opsparing, overskydende penge "investeres" i stedet i livskvalitet, dvs. rejser og hverdagsforkælelse :love: Det føler vi pt. er den bedste placering vi kan foretage:D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. apr 2016, 07:07

Min børneopsparing står i min lejlighed, hvor den indtil videre er blevet firedoblet.
Det er jeg selvfølgelig glad for, men det var ikke med den intention, jeg i sin tid satte pengene der.

Generelt vil jeg gerne have så lidt at gøre med penge-penge som muligt, forstået på den måde at penge i sig selv ikke interesserer mig.
Der skal selvfølgelig være nok til mine faste (lave) udgifter, en buffer/opsparing, så jeg ikke behøver bekymre mig, hvis fx. noget i hjemmet går i stykker, eller hvor jeg i perioder sparer op til noget konkret, og et rådighedsbeløb, som jeg kan leve godt for, hvilket jo altid vil være et individuelt skøn, men derudover er jeg temmelig indifferent.

Investering kunne godt give mening for mig, hvis afkastet skulle bruges filantropisk og dermed gøre en klar forskel, om det så var fx. humanitært eller kunstnerisk, men ynglen for ynglens egen skyld siger mig ikke noget, da jeg i dag knap nok aner, hvad jeg skal ønske mig til min fødselsdag og generelt er kritisk overfor forbrug og materialisme. Jeg kunne som nævnt sagtens finde på at spare op til noget, men det ville jo så allerede være sket, før jeg nåede frem til det punkt, hvor investering ville være relevant.
Jeg har et par gange brugt et økonomisk overskud som løn i en periode, hvor jeg ønskede at beskæftige mig med noget, der ingen indkomst gav. Det kunne jeg godt finde på at gøre igen.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Mani » 4. apr 2016, 07:47

De er mere eller mindre fordelt i 3 puljer:

1: Fast ejendom - vi har stadig noget kreditforeningslån, men mindst 1/2 af huset er vores.
2: Pensionsordning - her bliver pengene investeret for os, baseret på vores risikoprofil.
3: Aktier - her investerer vi selv.

Der ud over har vi opsparing til uforudsete udgifter og større udgifter i det kommende år (konfirmationer & ombygning). Havde tidshorisonten været længere havde vi nok valgt at investerer i stedet.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Juliet » 4. apr 2016, 17:12

Jeg har pt mine på forskellige bankkonti med rente mellem 0,25 og 5%. Men jeg er stadig studerende og bosat i lejebolig, og jeg regner med at jeg indenfor en 2-5 år skal købe bolig så jeg tør ikke investere pt, da jeg er bange for et tab når pengene skal hives ud igen efter så kort tid.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf avdotja » 4. apr 2016, 18:55

Aktier - som jeg selv leger med. I perioder synes jeg det er sjovt og kigger på det/handler dagligt, til andre tider rører jeg det slet ikke i et par måneder. Det svinger meget
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 19:26

Jeg sætter de penge som er nødvendige til side, også til alderdommen. Resten bliver brugt til at være ung (yngre) og dum. Andre ville sige leve livet.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Rothkeen
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30. dec 2015, 18:01
Kort karma: 32
Geografisk sted: Sjælland
Likede indlæg: 119

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Rothkeen » 30. apr 2016, 17:00

Jeg sætter omkring 5000kr af til opsparing om måneden, og det er ligesom det. Har dog ingen gæld eller noget andet i den dur.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Karkluden » 30. apr 2016, 17:05

Vi afbetaler alt, hvad vi kan på gæld. Pt svinger det mellem 6000 og 10000 kr pr måned. Det er på studiegæld.
Resten dækker naturligvis faste udgifter af enhver art og lidt sjov og ballade.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Firebird » 2. maj 2016, 20:10

Det jeg har tilovers, flyver i sølv. Det er ultralikvidt, følger markedet og er nemt at konvertere til andet interessant.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvordan forvalter du dine penge?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. maj 2016, 10:00

Vi har en "ind og ud" konto, hvor penge der er ud over budget og dagligt forbrug generes som opsparing, samt bruges efter lyst og behov.
Men p.t. ingen vild opsparing, så at spekulere i afkast ville ikke rigtig give mening.

En mindre sum placeret i nogle aktier dog.
Ellers er det børnenes opsparinger der tilgodeses, og vi sparer sammen til en længerevarende rejse også, derfor skal pengene ikke være bundet på nogen måde.

Ellers har vi prioriteret ejerbolig, med forholdsvis hurtig afbetaling, så vores formue er placeret i friværdi.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Privatøkonomi"