Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf GoGetter » 27. jul 2016, 18:04

Hello, long time no write, sorry :genert:

Nu er min lejlighed endelig til salg. Den har været på markedet i under fjorten dage og nu er der kommet et bud på 15% under prisen. Min mægler skriver til mig, at jeg lige skal ringe, og så satser vi på at lukke salget med budgiver.
Jeg er sådan lidt...Nej??!
Faktisk gider jeg ikke engang komme med et modbud, fordi jeg egentlig ikke gider ende med at mødes på midten omkring de 7-8%.
Må dog indrømme, at jeg er en smule pigefornærmet over buddet og over at min ejendomsmægler vil handle med budgiver, så dette kan mudre min dømmekraft pt.
Hvad er jeres råd??

Lidt baggrund:
Dette er den anden mulige køber på de fjorten dage, første køber faldt fra, fordi de ville overtage hurtigere end jeg kan flytte i min nye bolig. Med dem var jeg ellers villig til at give et mindre nedslag som kompensation for besværet med at vente.
Jeg har selv en anden lejlighed til oktober, men har i princippet råd til at have dobbelt husleje i op mod et år.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25612

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. jul 2016, 18:11

Jeg ville ikke bare sige nej...
Bolgihandel er stort set altid en handel, med bud den ene og anden vej, og du har jo sat dig for hvor meget du er villig til at gå under udbudspriser.
Der er ingen grund til at blive fornærmet :) - Vi havde hus til salg til 2.4, og jeg blev først "fornærmet" når der kom bud under 2 millioner, vores mægler gad heller ikke intressere sig for disse bud.

I din situation ville jeg kontakte mægler og komme med et modbud til de intresserede køber, et modbud der ligger 3-4-5% under din pris, og så har du stadig et forhandlingsrum.
Mægler er altid sælgers mand, men mægler er også sin egen mand, så husk også at de har interesse i at du sælger hurtigt, det ser jo godt ud i deres statestikker. Så hold også gerne på dit ifht. pris og nedslag, og sig nej hvis ikke du får den ønskede pris.
Interessen synes jo at være tilstede :)
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf BlueBunny » 27. jul 2016, 18:14

Jeg ville vente. Hvis du mener det er en god pris du har sat den til. Det er dog ikke usædvanligt at handle ved at byde og mødes på midten. 5% afslag gives vist ofte. Så ingen grund til at være fornærmet. Sådan er branchen.

Modsat kan salget også gå over udbud hvis boligen er attraktiv.

Jeg vil mene liggetid på ca 3mdr er forventeligt.
At lukke en handel efter 14dage er umiddelbart tegn på for lav pris (måske).

Svært at vurdere ud fra det du skriver :)
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf kidkomb » 27. jul 2016, 18:16

Hvis du ikke har travlt, ville jeg bare sige nej.
Med så stor interesse på så kort tid, så er chancen for, at den bliver solgt til prisen absolut til stede.
Jeg ville sige nej og begrunde det med, at du ikke er villig til at gå ned i pris, når der allerede har været flere interesserede købere.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf GoGetter » 27. jul 2016, 18:21

Jeg er jo ikke interesseret i at "mødes på midten" af 15 % eller starte en forhandling ved 5% efter 14 dage. Er det så ikke at spilde alles tid at gå ind i det?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf Tobywan » 27. jul 2016, 18:21

Din mægler vil nok være interesseret i en handle hurtigst muligt, da salæret ikke bliver markant højere at du får de sidste 10-15%. Det betyder meget for dig, men knap så meget for mægler. At han kan spare tid på fremvisninger og markedsføring de næste mange måneder er billigt i forhold til et ekstra salær på nogle få tusinde(?) Derfor skal du selvfølgelig heller ikke bare acceptere.

Om du skal komme med et modbud eller ej synes jeg handler meget omkring liggetider i dit område. Du skal selvfølgelig ikke sælge til første og bedste bud, medmindre der er risiko for at liggetiden bliver meget lang i et købers marked. Derudover kommer det jo også an på hvor presset du er økonomisk. Står du med noget på hånden og vil gerne videre - det kan hurtigt blive dyrt at beholde boligen i mange måneder i forhold til at give et afslag.

Men har du ikke talt med din mægler om det her?, hvilken salgsstrategi I har, pris og hvad du/I har af forventninger til pris , afslag og salg, samt hvad der ellers er af liggetider og salgstider på lignende boliger i området?

Alt efter hvordan boligen er prissat, kan et bud 15% under sagtens være et fair og reelt bud. Jeg synes det kommer meget an på situationen. Som boligkøber er jeg selv ret kold og vil ikke betale mere end højst nødvendigt.
5
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25612

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. jul 2016, 18:27

GoGetter skrev:Jeg er jo ikke interesseret i at "mødes på midten" af 15 % eller starte en forhandling ved 5% efter 14 dage. Er det så ikke at spilde alles tid at gå ind i det?


Så siger du selvfølgelig bare til mægler at du ikke er interesseret i at forhandle om prisen når boligen kun har været på markedet 14 dage, og der allerede er kommet bud 2 gange.
Egentligt fornuftigt nok :)

Hvis køber for alvor er interesseret og har råd, så skal de jo nok komme opad i prisen.
Og ellers kommer der jo nok en anden.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf milisa » 27. jul 2016, 18:31

Jeg forstår ikke en meter af, at du er fornærmet? 10-15% under er da ikke et skambud? Du kan da umuligt mene, at du gik ind i en ejendomshandel i den tro, at du vil få solgt din lejlighed uden et eneste forsøg på afslag i prisen? Det kan sagtens være, at din lejlighed kan sælges til prisen, men derfra til at blive overrasket endsige fornærmet over, at nogen forsøger at handle, ja, det lyder en kende naivt i mit hoved.

Men hul nu i det.

Hvis jeg var dig og havde haft to seriøse købere de første 14 dage OG havde råd til at sidde med dobbelt husleje i 1 år, så ville jeg dælme heller ikke slå en krone af prisen - i hvert fald ikke lige med de første par måneder! Jeg ville bare stille og roligt sende en mail til mægler og sige, at der ikke rigtig er nogen grund til at ringe, for du vil pt ikke gå under den udbudte pris. Mvh og kyskys. Jeg er helt enig med dig i, at når du har det, som du har det, så er der ingen grund til at komme med et modbud.

Om den udbudte pris er realistisk, det aner jeg naturligvis ikke, og dermed kan jeg heller ikke vurdere, om du er naiv i din tro om, at du ikke behøver at gå ned i pris. Men som sagt: Du sidder i en så gunstig situation, at jeg da bestemt ville lade det komme an på en prøve. Så kan du jo altid revurdere din holdning, hvis lejligheden stadig er ledig om et par måneder.

Held og lykke uanset!
4
Tally-ho
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf GoGetter » 27. jul 2016, 19:24

milisa skrev:Jeg forstår ikke en meter af, at du er fornærmet? 10-15% under er da ikke et skambud? Du kan da umuligt mene, at du gik ind i en ejendomshandel i den tro, at du vil få solgt din lejlighed uden et eneste forsøg på afslag i prisen? Det kan sagtens være, at din lejlighed kan sælges til prisen, men derfra til at blive overrasket endsige fornærmet over, at nogen forsøger at handle, ja, det lyder en kende naivt i mit hoved.

Men hul nu i det.

Hvis jeg var dig og havde haft to seriøse købere de første 14 dage OG havde råd til at sidde med dobbelt husleje i 1 år, så ville jeg dælme heller ikke slå en krone af prisen - i hvert fald ikke lige med de første par måneder! Jeg ville bare stille og roligt sende en mail til mægler og sige, at der ikke rigtig er nogen grund til at ringe, for du vil pt ikke gå under den udbudte pris. Mvh og kyskys. Jeg er helt enig med dig i, at når du har det, som du har det, så er der ingen grund til at komme med et modbud.

Om den udbudte pris er realistisk, det aner jeg naturligvis ikke, og dermed kan jeg heller ikke vurdere, om du er naiv i din tro om, at du ikke behøver at gå ned i pris. Men som sagt: Du sidder i en så gunstig situation, at jeg da bestemt ville lade det komme an på en prøve. Så kan du jo altid revurdere din holdning, hvis lejligheden stadig er ledig om et par måneder.

Held og lykke uanset!

Tak :)

Måske er det heller ikke så meget fornærmet, jeg er, måske er jeg mere irriteret egentlig. Der er ikke ret meget krejler i mig, og jeg synes derfor selv at prisen er rimeligt sat - den er ikke engang så høj, som jeg selv købte for før krisen, og det er ikke noget med at jeg skal have så meget ud af det som muligt. Og med den - måske lidt naive mentalitet - så er jeg slet ikke typen, som synes at et "går den, så går den"-bud er et seriøst oplæg til forhandling. Derudover er jeg jo også noget forundret og lidt småskeptisk over, at min ejendomsmægler tilsyneladende synes, at det ER et oplæg til en handel.

Du rammer mine overvejelser spot on. Jeg tænker også, at jeg har en position til at afslå.
0
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf GoGetter » 27. jul 2016, 19:53

Dikus skrev:Hvad er dine månedlige udgifter til lejligheden? Og hvad svarer et nedslag på 10 % til?


8000 (fordi jeg har 20-årigt lån) og 125.000.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf milisa » 27. jul 2016, 19:53

GoGetter skrev:Tak :)

Måske er det heller ikke så meget fornærmet, jeg er, måske er jeg mere irriteret egentlig. Der er ikke ret meget krejler i mig, og jeg synes derfor selv at prisen er rimeligt sat - den er ikke engang så høj, som jeg selv købte for før krisen, og det er ikke noget med at jeg skal have så meget ud af det som muligt. Og med den - måske lidt naive mentalitet - så er jeg slet ikke typen, som synes at et "går den, så går den"-bud er et seriøst oplæg til forhandling. Derudover er jeg jo også noget forundret og lidt småskeptisk over, at min ejendomsmægler tilsyneladende synes, at det ER et oplæg til en handel.

Du rammer mine overvejelser spot on. Jeg tænker også, at jeg har en position til at afslå.


Hahaha, ja, selv som 36 årig finder man nogle gange ud af, at man er frygtelig selvcentreret og uden forståelse for andres væremåde! :-D Jeg havde vitterligt ikke troet, at der fandtes mennesker, som ikke tænkte "går den, så går den"! Jeg var nok lidt for hård i min tone i det forgangne indlæg, det beklager jeg - selvom du tilsyneladende (ikke åbenlyst i hvert fald!) ikke tog på vej! :)

Sagen er nok den, at jeg er så meget krejler, at jeg tydeligvis ikke er i stand til (før nu, kan man håbe) at sætte mig ind i "anti-krejler"-tankegangen. Jeg ville til hver en tid byde under en udbudspris - også selvom jeg synes, prisen er 100% fair. Netop fordi, går den, så går den.

Nå, min pointe er egentlig bare, at i mine øjne er der absolut intet skeptisk eller underligt ved din ejendomsmæglers ageren. JEG ville OGSÅ synes, buddet var et oplæg til en handel. Altså, havde det været over 30-40% under udbudsprisen, så havde jeg delt din skepsis og undren, men ikke ved 10-15% - jeg ville nærmest endda forvente et sådant afslag i en normal handel (med forbehold for udbud og marked osv, naturligvis). Så jeg ville trække på skulderen, hvis jeg var dig, og så som sagt meddele mægler, at som sagen er pt, så behøver han ikke henvende sig med bud under udbudsprisen.
1
Tally-ho
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf GoGetter » 27. jul 2016, 20:37

Dikus skrev:
GoGetter skrev:
Dikus skrev:Hvad er dine månedlige udgifter til lejligheden? Og hvad svarer et nedslag på 10 % til?


8000 (fordi jeg har 20-årigt lån) og 125.000.


Hmm,... Det lyder ikke som dine månedlige udgifter.

Med det mener jeg alle dine udgifter, men ikke afdrag på lån.


:genert: Hov. Nåeh. Salgsopstillingen siger 3600.
0
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf GoGetter » 28. jul 2016, 04:42

Altså, du skrev jo ikke i første omgang "månedlige udgifter ved at havde den stående tom", vel? :P
Så er vi tilbage ved de 8000 inkl realkredit, heraf 1000 kr. som jeg betaler aconto for vand og varme men ikke bruger.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf Stars » 28. jul 2016, 05:11

GoGetter skrev:Altså, du skrev jo ikke i første omgang "månedlige udgifter ved at havde den stående tom", vel? :P
Så er vi tilbage ved de 8000 inkl realkredit, heraf 1000 kr. som jeg betaler aconto for vand og varme men ikke bruger.


Vil det ikke nærmere være de 3600 i ejerudgifter + rentedelen af realkreditlånet?

Afdragsdelen er jo en opsparing og aconto indbetaling for vand og en del af varmen får du jo tilbage, når der bliver aflæst (noget varme bliver der vel brugt, selvom du ikke bor i lejligheden)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Bud på min lejlighed - jeg siger bare nej, ikke?

Indlægaf JoyNips » 28. jul 2016, 06:20

Jeg ville være kølig og sige nej. Lige nu udbydes lejligheder i min forening til 20 % over, hvad jeg gav i maj 2006 og de handles til endnu mere - de bliver simpelthen budt op.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Privatøkonomi"