Hjerneblødning i Finansrådet

wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf wh1971 » 7. sep 2015, 08:23

http://www.dr.dk/nyheder/penge/bankerne ... laane-mere

Enten har de en meget dårlig hukommelse i Finansrådet (boligboblen 2003-2008) eller så er dette forslag ganske enkelt bare én stor misforståelse. At lempe på kreditvurderingen ved boligkøb er det glade vanvid og giver mig associationer til de amerikanske subprime-lån i perioden op til finanskrisen - dvs. yde ikke-kreditværdige mennesker lån på et meget løst grundlag.

Et rådighedsbeløb på 13.500 kr. til 2 voksne og 2 børn er overhovedet ikke for meget - tværtimod! De 6000 kr. vil gå til mad og husholdning gennemsnitligt betragtet. TIlbage er der 7500 kr. til tøj, ferier, udflugter, gaver, tandlæge, uforudsete udgifter og meget andet. Det er ikke én krone for meget til en familie så at tillade eksempelvis et rådighedsbeløb på 10-11.000 kr. er komplet håbløst. Derudover skal man huske, at mange af husene i yderkantsområderne er relativt store og ofte i halvdårlig stand hvilket medfører store udgifter til vedligeholdelse. For slet ikke at tale om, at en familie typisk har behov for 2 biler grundet dårlig offentlig transport hvilket igen medfører mange udgifter til vedligeholdelse af disse biler.

Det er en OMMER Finansrådet!

PS: Og selvfølgelig skal man da være sparsommelig når man køber hus - uanset hvor man vælger at købe i landet. Et hus koster kassen og det skal man indrette sig efter. Er man typen der bruger rub og stub hver måned så er man ikke kandidat til en ejerbolig, men nærmere næste afsnit af Luksusfælden.
1
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 18:32

Dette er ikke møntet på TS, men på den generelle opfattelse af hvad det koster at leve.
Følgende er et tænkt eksempel:

To butiksansatte har ca. 12-14.000 udbetalt pr, person, så vi siger 2x13.000kr for en sikkerheds skyld =26.000
Husleje for en 4-værelses lejlighed, som ligger i ht-området: ca. 9000
17.000 tilbage
Telefon, internet, forsikringer og a-kasse kan osse spise et par 1000 om måneden
15.000 tilbage
Mindst 6000,- til mad og husholdning.. 9.000 tilbage

Må butiksansatte så ikke låne til et hus?
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Flora » 20. sep 2015, 18:36

Elvispop skrev:Dette er ikke møntet på TS, men på den generelle opfattelse af hvad det koster at leve.
Følgende er et tænkt eksempel:

To butiksansatte har ca. 12-14.000 udbetalt pr, person, så vi siger 2x13.000kr for en sikkerheds skyld =26.000
Husleje for en 4-værelses lejlighed, som ligger i ht-området: ca. 9000
17.000 tilbage
Telefon, internet, forsikringer og a-kasse kan osse spise et par 1000 om måneden
15.000 tilbage
Mindst 6000,- til mad og husholdning.. 9.000 tilbage

Må butiksansatte så ikke låne til et hus?


Men tælles udgifter til mad og husholdning ikke normalt med i rådighedsbeløbet? For så er rådighedsbeløbet i dit eksempel jo 15.000 kr., som er nok til at de godt kan låne.
1
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 18:40

Flora skrev:
Elvispop skrev:Dette er ikke møntet på TS, men på den generelle opfattelse af hvad det koster at leve.
Følgende er et tænkt eksempel:

To butiksansatte har ca. 12-14.000 udbetalt pr, person, så vi siger 2x13.000kr for en sikkerheds skyld =26.000
Husleje for en 4-værelses lejlighed, som ligger i ht-området: ca. 9000
17.000 tilbage
Telefon, internet, forsikringer og a-kasse kan osse spise et par 1000 om måneden
15.000 tilbage
Mindst 6000,- til mad og husholdning.. 9.000 tilbage

Må butiksansatte så ikke låne til et hus?


Men tælles udgifter til mad og husholdning ikke normalt med i rådighedsbeløbet? For så er rådighedsbeløbet i dit eksempel jo 15.000 kr., som er nok til at de godt kan låne.

Så kan vi gi' den ene en bil, og den anden et alle zoners månedskort, så de kan komme på arbejde, så er vi under de 13.500, hvor man åbenbart er usolvent.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 18:46

Jeg anfægter blot påstanden om at 2 voksne og 2 børn ikke kan leve for 13.500k om måneden, efter faste udgifter.
Så meget har jeg/vi sgu aldrig haft, og jeg synes at det virker forkert at sætte levestandarden sådan.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Flora » 20. sep 2015, 18:46

Elvispop skrev:
Flora skrev:
Elvispop skrev:Dette er ikke møntet på TS, men på den generelle opfattelse af hvad det koster at leve.
Følgende er et tænkt eksempel:

To butiksansatte har ca. 12-14.000 udbetalt pr, person, så vi siger 2x13.000kr for en sikkerheds skyld =26.000
Husleje for en 4-værelses lejlighed, som ligger i ht-området: ca. 9000
17.000 tilbage
Telefon, internet, forsikringer og a-kasse kan osse spise et par 1000 om måneden
15.000 tilbage
Mindst 6000,- til mad og husholdning.. 9.000 tilbage

Må butiksansatte så ikke låne til et hus?


Men tælles udgifter til mad og husholdning ikke normalt med i rådighedsbeløbet? For så er rådighedsbeløbet i dit eksempel jo 15.000 kr., som er nok til at de godt kan låne.

Så kan vi gi' den ene en bil, og den anden et alle zoners månedskort, så de kan komme på arbejde, så er vi under de 13.500, hvor man åbenbart er usolvent.


Så får de nok noget kørselsfradrag så udgiften er lavere ;)

Nej, jeg forstår selvfølgelig godt hvad du mener. Men bankerne/realkreditselskaberne sætter vel det beløb fordi de erfaringsmæssigt ved at det er det der giver mindst mulig risiko for at folk kommer i en situation hvor de ikke kan betale. Det er vel fair nok.

Og det er jo heller ikke sådan så man ikke kan låne. De kan så bare kun låne til et hus der koster mindre end de 9000 du nævner. Eller de må undlade at købe bil. Eller spare noget af beløbet op først, så lånebeløbet bliver mindre. Det er vel sådan det kan lade sig gøre med den indtægt.
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 18:47

@Flora
Læs lige det jeg skrev samtidig med dig ;)
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Flora » 20. sep 2015, 18:51

Elvispop skrev:Jeg anfægter blot påstanden om at 2 voksne og 2 børn ikke kan leve for 13.500k om måneden, efter faste udgifter.
Så meget har jeg/vi sgu aldrig haft, og jeg synes at det virker forkert at sætte levestandarden sådan.


Det kan de da også godt, men som husejer kan der jo komme mange uforudsete udgifter. Pludselig skal taget skiftes eller andet bekosteligt. Det er banken jo bare nødt til at have en sikkerhed for at man har råd til.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Stars » 20. sep 2015, 19:07

Flora skrev:
Elvispop skrev:Jeg anfægter blot påstanden om at 2 voksne og 2 børn ikke kan leve for 13.500k om måneden, efter faste udgifter.
Så meget har jeg/vi sgu aldrig haft, og jeg synes at det virker forkert at sætte levestandarden sådan.


Det kan de da også godt, men som husejer kan der jo komme mange uforudsete udgifter. Pludselig skal taget skiftes eller andet bekosteligt. Det er banken jo bare nødt til at have en sikkerhed for at man har råd til.

Jeg vil give Finansrådet og Elvis ret i, at nogle familier godt kan få det til at løbe rundt med et lavere rådighedsbeløb.

Og undskyldninger med, at billige huse er dyrere i drift - helt ærligt, det er da noget, man må indregne i det enkelte budget.
Hvis en familie gennem 5 år har vist, at de kan holde husholdningsbudgettet på 4.000 og diverseposten på 3.000, så lad dem dog beholde de tal (reguleret for inflation og familieforøgelse/ ændrede pasnings- og transportudgifter osv) og indregn en realistisk varmeregning og opsparing til vedligehold.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf wh1971 » 20. sep 2015, 22:28

Elvispop skrev:Dette er ikke møntet på TS, men på den generelle opfattelse af hvad det koster at leve.
Følgende er et tænkt eksempel:

To butiksansatte har ca. 12-14.000 udbetalt pr, person, så vi siger 2x13.000kr for en sikkerheds skyld =26.000
Husleje for en 4-værelses lejlighed, som ligger i ht-området: ca. 9000
17.000 tilbage
Telefon, internet, forsikringer og a-kasse kan osse spise et par 1000 om måneden
15.000 tilbage
Mindst 6000,- til mad og husholdning.. 9.000 tilbage

Må butiksansatte så ikke låne til et hus?


Underligt spørgsmål? Selvfølgelig må butiksansatte låne til et hus - hvis økonomien er sund nok og de har en tilstrækkelig opsparing, ingen gæld osv. Ganske som det er tilfældet for alle andre der skal købe hus.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf wh1971 » 20. sep 2015, 22:30

Elvispop skrev:Jeg anfægter blot påstanden om at 2 voksne og 2 børn ikke kan leve for 13.500k om måneden, efter faste udgifter.
Så meget har jeg/vi sgu aldrig haft, og jeg synes at det virker forkert at sætte levestandarden sådan.


Ingen påstår at man ikke kan leve for 13.500 kr/md - men man er bare ikke kvalificeret til et lån til huskøb med et sådan rådighedsbeløb og navnlig ikke hvis man ingen opsparing af betydning har.
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Elvispop » 21. sep 2015, 05:06

wh1971 skrev:
Elvispop skrev:Jeg anfægter blot påstanden om at 2 voksne og 2 børn ikke kan leve for 13.500k om måneden, efter faste udgifter.
Så meget har jeg/vi sgu aldrig haft, og jeg synes at det virker forkert at sætte levestandarden sådan.


Ingen påstår at man ikke kan leve for 13.500 kr/md - men man er bare ikke kvalificeret til et lån til huskøb med et sådan rådighedsbeløb og navnlig ikke hvis man ingen opsparing af betydning har.


Kan du blive enig med dig selv?
I startindlæg skriver du
Et rådighedsbeløb på 13.500 kr. til 2 voksne og 2 børn er overhovedet ikke for meget - tværtimod! De 6000 kr. vil gå til mad og husholdning gennemsnitligt betragtet. TIlbage er der 7500 kr. til tøj, ferier, udflugter, gaver, tandlæge, uforudsete udgifter og meget andet. Det er ikke én krone for meget til en familie så at tillade eksempelvis et rådighedsbeløb på 10-11.000 kr. er komplet håbløst


Der skriver du jo at 13.500 ikke er meget, tværtimod.
Din tråd går på at finansrådet er tossede at de sætter grænsen ned.

Mange par ville da være lykkelige over at ha' et rådighedsbeløb af den størrelse.

Hvis ovenstående familie taster deres indkomst i låneberegnere på nettet, har de råd til et hus til 1,6 millioner.

Så hvorfor er det en ommer for finansrådet?
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf wh1971 » 21. sep 2015, 07:01

Elvispop skrev:Kan du blive enig med dig selv?

I startindlæg skriver du


Et rådighedsbeløb på 13.500 kr. til 2 voksne og 2 børn er overhovedet ikke for meget - tværtimod! De 6000 kr. vil gå til mad og husholdning gennemsnitligt betragtet. TIlbage er der 7500 kr. til tøj, ferier, udflugter, gaver, tandlæge, uforudsete udgifter og meget andet. Det er ikke én krone for meget til en familie så at tillade eksempelvis et rådighedsbeløb på 10-11.000 kr. er komplet håbløst


Elvispop skrev:Der skriver du jo at 13.500 ikke er meget, tværtimod.
Din tråd går på at finansrådet er tossede at de sætter grænsen ned.

Mange par ville da være lykkelige over at ha' et rådighedsbeløb af den størrelse.

Hvis ovenstående familie taster deres indkomst i låneberegnere på nettet, har de råd til et hus til 1,6 millioner.

Så hvorfor er det en ommer for finansrådet?


Jeg kan sagtens blive enig med mig selv ja.

De 13.500 kr. er det krav der nævnes i dag for 2 voksne + 2 børn og som er det beløb nogen i Finansrådet vil have længere ned. Har man 13.500 kr. i dag og ellers generelt har en fornuftig økonomi så er der rimelige chancer for at købe bolig. Hvis Finansrådet synes, at 10-11.000 kr. i nogle tilfælde er OK så er jeg lodret uenig uanset man har har levet meget spartansk i flere år. Årsagen er, at et boligkøb skal ses over rigtig mange år og det er bare ikke realistisk, at en familie har et husholdningsbudget på måske 4000 kr/md i gennemsnit over 10-15 år. Det kan gå i en periode og måske også i en årrække, men sgisme ikke i 10-15 år. Ja, hvis man ikke har mere så er sagen jo klar, men en boligkøber skal altså være en hel del mere velkonsolideret end en "fattig lejer" (undskyld udtrykket). Husk at man selv står med al vedligeholdelse 100% i et hus og enhver husejer ved hvor mange udgifter der følger med. Det kan selvfølgelig indregnes, men står man pludselig og skal skifte gasfyret, 2 vinduer og have udbedret en kloak så river det altså voldsomt i ethvert budget og står man med et lille rådighedsbeløb er der ikke meget yderligere at spare op af.

At forslaget så nok ikke har nogen gang på jord i bankerne i det daglige er så en anden sag.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf wh1971 » 21. sep 2015, 09:31

Marott skrev:Dvs. boligkøb forudsætter ingen gæld, opsparing og generelt en sund økonomi (hvad det så end dækker over)?

Jeg kender en hel del, der er blevet boligejere på trods af studiegæld, ingen udbetaling på ejendommen og billån. Det virker faktisk til at være normen i min omgangskreds samt ret små rådighedsbeløb set i forhold til min private økonomi, men de ser da ud til at leve fint og ikke på vej ud af huset pga. en rørledning eller andet akut på deres huse. :)


Ja, det ved jeg udmærket godt, men det er bare en rigtig dårlig idé fordi man starter ud som husejer med at være teknisk insolvent. Hvis man er nødt til at sælge ejendommen igen relativt kort tid efter (0-3 år) kan man risikere at stå tilbage med en stor højt forrentet forbrugsgæld. Omkostninger til køb, salg, advokat, flytning, tinglysning, kurstab osv. løber meget hurtigt op i 150-200.000 kr. alt efter ejendommens pris. For et hus til 2,5-3 mio er det nævnte beløb ganske godt dækkende. Og det vel at mærke under forudsætning af, at huset sælges til samme pris som det er købt til - ellers er tabet langt højere og restgælden ligeså.

Fra 1/11 bliver kravet fra bankerne, at man selv stiller med 5% udbetaling og det er såmænd rigtig udmærket. Der er naturligvis altid veje udenom dette krav, men grundlæggende er det et rigtig godt tiltag. For en ejendom til 3 mio skal man derfor stille med 150K kontant hvilket ganske godt svarer til alle omkostninger ved køb og salg.

Mennesker der låner til alt her i livet skal ikke være husejere - ikke efter min mening.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hjerneblødning i Finansrådet

Indlægaf Jacan » 21. sep 2015, 17:33

Dem forslaget er relevant for har jo bevist at de kan leve for det lave rådighedsbeløb, så det er da et fint forslag.
100 % belønning af et hus er ikke i sig selv et ildevarslende tegn, det giver ikke nogen mening at generalisere på den måde.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"