Sat i RKI ved en fejl

Brugeravatar
Yuna
Kort karma: 17
Likede indlæg: 485

Sat i RKI ved en fejl

Indlægaf Yuna » 23. okt 2016, 13:44

Jeg fik brev den anden dag omkring en gæld til et firma jeg aldrig havde brugt. Ringede til dem der har sat mig i RKI, og de kunne godt se, at der var sket en stor fejl, så hun slettede mig hurtigt. (Utroligt at det faktisk kan ske...)

Der er en side, hvor man kan logge ind med nemID, og se sin info i RKI, og der står, at jeg har været registreret én gang.

Mit spørgsmål er, om firmaer der benytter dette register, også kan se den info, eller om det kun er mig, da det er min "personlige" side?

Når jeg overhovedet ikke har haft noget med sagen at gøre, forventer jeg da at ALT er slettet
(Har skrevet til firmaet, men de har ikke svaret tilbage i nogle dage nu)
Senest rettet af Yuna 11. aug 2017, 16:10, rettet i alt 1 gang.
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 313
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 10312

Re: Sat i RKI ved en fejl

Indlægaf Hunkat » 23. okt 2016, 13:56

Du kan også skrive til firmaet bag RKI og undsige dig den 'gæld'. De må ikke sætte dig i registret hvis du fortæller dem at du ikke vil vedkende dig gælden.

Men firmaer burde ikke kunne se det når du først er slettet.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 23. okt 2016, 14:02

Hunkat skrev:Du kan også skrive til firmaet bag RKI og undsige dig den 'gæld'. De må ikke sætte dig i registret hvis du fortæller dem at du ikke vil vedkende dig gælden.

Men firmaer burde ikke kunne se det når du først er slettet.

Det er allerede gjort, det er det jeg mener med at "de slettede alt" :) Jeg kendte intet til den sag - har hverken fået rykkere eller andre breve vedr. den "forkerte" gæld, indtil jeg fik brevet vedr. RKI
0
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 31. maj 2017, 12:15

Ved ikke om nogle stadig følger/læser denne tråd, men igen i dag har jeg fået inkasso-brev fra et andet firma, Mortang, omkring et energiselskab jeg aldrig har brugt, for forbrug på en adresse jeg aldrig har boet :/

Kan det virkeligt være rigtigt, at inkasso-firmaer bare sidder og søger efter navne og postnummer, og prøver lykken??? Jeg har et meget almindeligt navn, og er da træt af at ryge op i det røde felt, når sådan en ting sker IGEN!!!

(Denne gang blev Nørregade også nævnt, som jeg har boet på for 17-18 år siden, så det er muligvis den samme person de søger igen)
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 149
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 2790

Indlægaf Mistermor » 31. maj 2017, 12:22

Hold nu op, hvor må det være irriterende!
0
Brugeravatar
Jydepigen
Kort karma: 59
Likede indlæg: 439

Indlægaf Jydepigen » 31. maj 2017, 12:37

Det er skræmmende at høre, at man kan ende i RKI ved en fejl :gruble: Håber at det snart holder og du ikke skal frygte inkasso breve og RKI mere.
2
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 694
Likede indlæg: 13259

Indlægaf Juki » 31. maj 2017, 13:13

Det lyder vanvittigt! :nerve: Ikke at jeg anklager dig for at lyve, det virker bare sært at det overhovedet er muligt.

Er du sikker på der ikke er nogen der har misbrugt dine personlige oplysninger?
3
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 31. maj 2017, 17:13

Juki skrev:Det lyder vanvittigt! :nerve: Ikke at jeg anklager dig for at lyve, det virker bare sært at det overhovedet er muligt.

Jeg tror enten at det er en meget uheldig tilfældighed, at 2 personer med samme navn har boet på den samme adr ( ca 30 stk. i ungdomsboliger) i løbet af så mange år - hvis det virkelig er forklaringen.

Ellers er det måske bare normal inkasso-skik at søge på navn og postnr, og så bare sende breve ud indtil de finder den rigtige, eller en eller anden (som også er den forkerte) ikke forstår det, og bare betaler for at få det ud af verdenen :/

Men det får man jo nok ikke firmaerne til at indrømme, men måske gemmer der sig en tidligere inkasso-ansat herinde, som tør fortælle om deres metoder? :D
0
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 31. maj 2017, 17:14

Dikus skrev:Jeg røg også i RKI ved en fejl i sidste måned. Det blev ligeledes slettet med det samme og var netop det: En fejl.

Lad mig bare sige, jeg nåede en enkelt katastrofetanke eller to, før jeg fik det bekræftet.

Det er bare vildt ubehageligt at komme hjem til et brev, hvor der f.eks. står "Advokat *******"/experian på :P
1
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 25
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1096

Indlægaf Raenil » 31. maj 2017, 18:35

Jeg har også været ude for det et par gange. Bad dem (på en pæn måde) om at hoppe i havnen, og hørte ikke mere til det.

Den slags firmaer agerer økonomisk fornuftigt: De skyder med spredehagl, og gider ikke bruge mere energi på det, hvis man ringer og forklarer sin sag. Det er for dyrt.
0
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 41
Likede indlæg: 624

Indlægaf Daflo » 31. maj 2017, 19:00

Mortang er desværre ikke kendte for at være forstående og rette deres fejl hurtigt.
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 125
Likede indlæg: 3605

Indlægaf Tibbler » 31. maj 2017, 19:22

Juki skrev:Det lyder vanvittigt! :nerve: Ikke at jeg anklager dig for at lyve, det virker bare sært at det overhovedet er muligt.

Der kan altid ske fejl - også ved RKI.

Min mand modtog for noget tid siden et brev fra politiet i Grønland, omkring noget gæld/bøde.

Han har så bare aldrig være i Grønland, så vi undrede os en hel del.
Det viste sig at være en mand med et personnummer magen til min mands - bare med 2 af tallene omvendt. Så de var ved en fejl blevet byttet om, og vupti dukkede indkrævningsbrevet op her.
0
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 31. maj 2017, 20:16

Daflo skrev:Mortang er desværre ikke kendte for at være forstående og rette deres fejl hurtigt.

Damen undskyldte meget og lovede at slette mig, og jeg fik det også på skrift via mail senere, at det var en fejl...
Men kan godt se på Trustpilot, at de ikke er så populære...
0
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 41
Likede indlæg: 624

Indlægaf Daflo » 31. maj 2017, 20:18

Yuna skrev:
Daflo skrev:Mortang er desværre ikke kendte for at være forstående og rette deres fejl hurtigt.

Damen undskyldte meget og lovede at slette mig, og jeg fik det også på skrift via mail senere, at det var en fejl...

Dejligt, godt at høre der også er gode historier :)
0
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 31. maj 2017, 20:27

Daflo skrev:
Yuna skrev:

Dejligt, godt at høre der også er gode historier :)

Ja, nu må vi se om jeg får endnu et brev i næste uge, som det skete med Svea :P :cuss:
0

Tilbage til "Privatøkonomi"