Husker du skat og fradrag?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Wizzze » 29. dec 2016, 11:27

Året er ved at være ovre, og dermed også skatteåret 2016. I morgen er sidste bankdag, så hvis du ønsker at gøre brug af de forskellige fradragsmuligheder, så er det også sidste chance i morgen.

Du kan f.eks. få op til 6.000kr. i fradrag pr. person i husstanden til rengøring, børnepasning, havearbejde osv. men du skal have regning inden i morgen (det er arbejdslønnen der kan trækkes fra, ikke rengøringsmateriale eller planter f.eks. )

Håndværkerfradrag på op til 12.000kr for ting som betegnes som "grønne forbedringer" nye døre/vinduer f.eks. energibesparelser, klimaforebyggelse ja selv bredbåndsinstallation kan trækkes fra (igen kun løn, ikke materialer).

Har du lånt penge af en ven, mor eller far eller andre der ikke er en finansiel virksomhed, hvor I har aftalt en rente, så skal du betale inden i morgen og elektronisk (så der kommer et papirspor) hvis du vil trække pengene fra.

Hvis du vil udnytte muligheden for pensionsfradrag, så skal du indbetale til pensionen senest i morgen. Hvis du f.eks. er på SU og har tjent for meget og står til at skulle betale tilbage næste år, så kan du i stedet indbetale på en pension, og dermed få fradrag og undgå tilbagebetaling!
Samme hvis du bare har tjent mere end forventet, og ikke har fået rettet forskudsopgørelse til, så kan du indbetale på rate- eller livrente pension.
1
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Slettet bruger » 29. dec 2016, 11:47

Jeg så tilfældigt en artikel om 25-procentsgodtgørelse ved rejseaktivitet hvor arbejdsgiver betaler kost og logi. Det kendte jeg ikke, men har rettet min forskudsopgørelse med ca. 4500,- i fradrag på den konto. Det giver vel ca. 1500,- ekstra efter skat for året.
0
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Tricolette » 5. jan 2017, 11:16

Men selv om I har rettet det på forskudsopgørelsen osv, så husk det også skal indberettes til selvangivelsen, når adgangen hertil bliver åbnet.
0
marcias
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 08:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf marcias » 9. jan 2017, 12:05

abcd skrev:Jeg så tilfældigt en artikel om 25-procentsgodtgørelse ved rejseaktivitet hvor arbejdsgiver betaler kost og logi. Det kendte jeg ikke, men har rettet min forskudsopgørelse med ca. 4500,- i fradrag på den konto. Det giver vel ca. 1500,- ekstra efter skat for året.


Forstår jeg det rigtigt, at du skriver, at man kan få fradrag for rejseaktivitet? Og har du link til artiklen?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Slettet bruger » 9. jan 2017, 12:39

marcias skrev:
abcd skrev:Jeg så tilfældigt en artikel om 25-procentsgodtgørelse ved rejseaktivitet hvor arbejdsgiver betaler kost og logi. Det kendte jeg ikke, men har rettet min forskudsopgørelse med ca. 4500,- i fradrag på den konto. Det giver vel ca. 1500,- ekstra efter skat for året.


Forstår jeg det rigtigt, at du skriver, at man kan få fradrag for rejseaktivitet? Og har du link til artiklen?


Ja. Jeg kan ikke lige finde den artikel igen, men her er en anden om det samme: http://nyheder.tv2.dk/2015-03-10-derfor ... er-per-dag. Hvis arbejdsgiveren heller ikke betaler kost, kan man få et noget større fradrag. Det overraskende for mig var at man kan få fradrag selv om arbejdsgiver betale både kost og logi.
0
marcias
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 08:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf marcias » 9. jan 2017, 13:02

abcd skrev:
marcias skrev:
abcd skrev:Jeg så tilfældigt en artikel om 25-procentsgodtgørelse ved rejseaktivitet hvor arbejdsgiver betaler kost og logi. Det kendte jeg ikke, men har rettet min forskudsopgørelse med ca. 4500,- i fradrag på den konto. Det giver vel ca. 1500,- ekstra efter skat for året.


Forstår jeg det rigtigt, at du skriver, at man kan få fradrag for rejseaktivitet? Og har du link til artiklen?


Ja. Jeg kan ikke lige finde den artikel igen, men her er en anden om det samme: http://nyheder.tv2.dk/2015-03-10-derfor ... er-per-dag. Hvis arbejdsgiveren heller ikke betaler kost, kan man få et noget større fradrag. Det overraskende for mig var at man kan få fradrag selv om arbejdsgiver betale både kost og logi.


Fedt, tak! Der er endda link til SKAT i artiklen
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Olaf » 9. jan 2017, 14:04

abcd skrev:
marcias skrev:
abcd skrev:Jeg så tilfældigt en artikel om 25-procentsgodtgørelse ved rejseaktivitet hvor arbejdsgiver betaler kost og logi. Det kendte jeg ikke, men har rettet min forskudsopgørelse med ca. 4500,- i fradrag på den konto. Det giver vel ca. 1500,- ekstra efter skat for året.


Forstår jeg det rigtigt, at du skriver, at man kan få fradrag for rejseaktivitet? Og har du link til artiklen?


Ja. Jeg kan ikke lige finde den artikel igen, men her er en anden om det samme: http://nyheder.tv2.dk/2015-03-10-derfor ... er-per-dag. Hvis arbejdsgiveren heller ikke betaler kost, kan man få et noget større fradrag. Det overraskende for mig var at man kan få fradrag selv om arbejdsgiver betale både kost og logi.


Man skal bare huske at det ikke gør sig gældende hvis arbejdsgiver betaler småfornødenheder eller hvis man får skattefri rejsegodtgørelse efter standardsatsen af arbejdsgiver
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2017, 03:52

Olaf skrev:
abcd skrev:
marcias skrev:
abcd skrev:Jeg så tilfældigt en artikel om 25-procentsgodtgørelse ved rejseaktivitet hvor arbejdsgiver betaler kost og logi. Det kendte jeg ikke, men har rettet min forskudsopgørelse med ca. 4500,- i fradrag på den konto. Det giver vel ca. 1500,- ekstra efter skat for året.


Forstår jeg det rigtigt, at du skriver, at man kan få fradrag for rejseaktivitet? Og har du link til artiklen?


Ja. Jeg kan ikke lige finde den artikel igen, men her er en anden om det samme: http://nyheder.tv2.dk/2015-03-10-derfor ... er-per-dag. Hvis arbejdsgiveren heller ikke betaler kost, kan man få et noget større fradrag. Det overraskende for mig var at man kan få fradrag selv om arbejdsgiver betale både kost og logi.


Man skal bare huske at det ikke gør sig gældende hvis arbejdsgiver betaler småfornødenheder eller hvis man får skattefri rejsegodtgørelse efter standardsatsen af arbejdsgiver


Det er rigtigt, men det passer på min situation.
0
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Medd » 13. jan 2017, 13:27

Et spørgsmål til fradrag for småfornødenheder samt kost/logi.

Jeg var sidste år på et 3-dages kursus 250 km fra min arbejdsplads. Arbejdspladsen betalte kilometerpenge for min kørsel derover. Da mine forældre boede ca. 20 km fra kursusstedet, valgte jeg at bo og spise hos dem i de 3 dage. Dermed betalte min arbejdsplads hverken for kost eller logi da det jo var "gratis" (mine forældre betalte maden).

Ville jeg i det tilfælde kunne benytte mig af fradraget for kost og logi, selvom jeg ikke har haft nogen faktisk udgift til det? Som jeg forstår det kan jeg benytte mig af fradraget for småfornødenheder, men jeg er i tvivl om de to andre ting.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jan 2017, 14:27

Medd skrev:Et spørgsmål til fradrag for småfornødenheder samt kost/logi.

Jeg var sidste år på et 3-dages kursus 250 km fra min arbejdsplads. Arbejdspladsen betalte kilometerpenge for min kørsel derover. Da mine forældre boede ca. 20 km fra kursusstedet, valgte jeg at bo og spise hos dem i de 3 dage. Dermed betalte min arbejdsplads hverken for kost eller logi da det jo var "gratis" (mine forældre betalte maden).

Ville jeg i det tilfælde kunne benytte mig af fradraget for kost og logi, selvom jeg ikke har haft nogen faktisk udgift til det? Som jeg forstår det kan jeg benytte mig af fradraget for småfornødenheder, men jeg er i tvivl om de to andre ting.


Man kan enten fradrage faktiske udgifter (med dokumentation) eller standardsatser. Kritierne for at fradrage er at du er langt væk hjemmefra, overnatter og at din arbejdsgiver ikke betaler. Så vidt jeg kan læse opfylder du alle de kriterier, så jeg ville trække det hele fra hvis jeg var dig. Jeg kan ikke se nogen grund til at det ikke skulle være gyldigt. Standardsatserne stiller ikke nogen krav til dine faktiske udgifter. Du kunne f.eks. også sove på en bænk og leve af en pose havregryn du havde taget med hjemmefra, fradraget ville være det samme.
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf fisken80 » 14. jan 2017, 15:08

Hvis man får timedagpenge eller hvad det nu hedder til dækning af mad når man er på censorrejse, så er man ikke berettiget til fradraget, er man?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Wizzze » 14. jan 2017, 16:09

Rejsegodtgørelse virker som følger:

Har du ophold, dvs. overnatning uden for dit hjem, i forbindelse med arbejde så kan du få udgifter i forbindelse hermed dækket eller du kan få et fradrag,op til 26.200kr. i 2016. Dækket betyder at arbejdsgiver enten betaler det hele, eller du få skattefri diæter, gør du ikke dette, så kan du selv trække fra på årsopgørelsen (rubrik 53)

Logi dækkes med 205kr.pr.døgn

og Kost dækkes efter denne formel:
Morgenmad 15%
Frokost 30%
Aftensmad 30%
Småfornødenheder 25%
Op til en samlet sats i 2016 på 477kr. pr.døgn.

Da logi og mad for det meste betales af arbejdsgiver, så er det som oftest de sidste 25% til småfornødenheder som folk ikke er opmærksomme på.

25-procentsgodtgørelse for småfornødenheder
Hvis arbejdsgiver dækker rejseudgifterne som udlæg efter regning, kan han herudover skattefrit udbetale 25 procent af kostsatsen til at dække småfornødenheder.
For udgifter til småfornødenheder, som ikke er dækket af skattefri rejsegodtgørelse, kan medarbejderen få et fradrag pr. dag på rejse med 25 procent af satsen for kostgodtgørelse.
Medarbejderen kan uden dokumentation tage fradrag med 25 procent af kostsatsen, når arbejdsgiveren har dækket kostudgifter på rejsen efter regning, men ikke har udbetalt en skattefri godtgørelse på 25 procent af kostsatsen til at dække udgifter til småfornødenheder. Det gælder også, hvis medarbejderen har fået fri kost på rejsen.
Hvis logiudgiften er dækket efter regning, og der er inkluderet morgenmad, anser SKAT det som fri morgenmad. Er kostudgifterne i denne situation bliver dækket ved skattefri kostgodtgørelse, skal denne godtgørelse reduceres med 15 procent for værdien af fri morgenmad.

25% af 477kr. er 119,25 kr. Som man altså enten kan få udbetalt skattefrit af arbejdsgiveren, og så kan man selvfølgelig ikke også trække dem fra. Eller også kan man trække dem fra, hvis man ikke har fået dem udbetalt via arbejdsgiveren.

Har man selv her ud over betalt eller sørget for kost (ved at spise hos venner/familie f.eks.) så kan man udover de 25%, også fradrage f.eks. de 30% til aftensmad, hvis man f.eks. kun har fået frokost på rejsen, eller har man heller ikke fået det, så yderligere 30% til frokost og evt. også de 15% til morgenmad, hvis man ikke har fået det, eller det ikke er en del af overnatningen (f.eks. på et hotel)

Man skal også være opmærksom på at fradraget opgøres pr. time over døgnet, så har du f.eks. en tur der starter hjemmefra mandag kl 09.00 og ender hjemme igen tirsdag klokken 16, hvor du har overnattet hos forældre eller venner, så kan du få:

205 (logi) + 477 (kost) = 682 / 24 = 28,4166 x 15 (mandag) = 426,25
+
205 + 477 = 682 / 24 = 28,4166 x 16 (tirsdag) = 454,67

I alt 880,92 til rubrik 53 på årsopgørelsen.

Har du overnattet på hotel betalt af arbejdsgiveren så kan du ikke medregne de 205kr. og fik du også morgenmad på hotellet, så skal du trække 15% fra de 477kr. og 30% mere for henholdsvis frokost og aftensmad hvis det også bliver betalt for dig.

Håber det ikke var alt for forvirrende?
1
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf fisken80 » 14. jan 2017, 17:51

Wizzze skrev:Rejsegodtgørelse virker som følger:

Har du ophold, dvs. overnatning uden for dit hjem, i forbindelse med arbejde så kan du få udgifter i forbindelse hermed dækket eller du kan få et fradrag,op til 26.200kr. i 2016. Dækket betyder at arbejdsgiver enten betaler det hele, eller du få skattefri diæter, gør du ikke dette, så kan du selv trække fra på årsopgørelsen (rubrik 53)

Logi dækkes med 205kr.pr.døgn

og Kost dækkes efter denne formel:
Morgenmad 15%
Frokost 30%
Aftensmad 30%
Småfornødenheder 25%
Op til en samlet sats i 2016 på 477kr. pr.døgn.

Da logi og mad for det meste betales af arbejdsgiver, så er det som oftest de sidste 25% til småfornødenheder som folk ikke er opmærksomme på.

25-procentsgodtgørelse for småfornødenheder
Hvis arbejdsgiver dækker rejseudgifterne som udlæg efter regning, kan han herudover skattefrit udbetale 25 procent af kostsatsen til at dække småfornødenheder.
For udgifter til småfornødenheder, som ikke er dækket af skattefri rejsegodtgørelse, kan medarbejderen få et fradrag pr. dag på rejse med 25 procent af satsen for kostgodtgørelse.
Medarbejderen kan uden dokumentation tage fradrag med 25 procent af kostsatsen, når arbejdsgiveren har dækket kostudgifter på rejsen efter regning, men ikke har udbetalt en skattefri godtgørelse på 25 procent af kostsatsen til at dække udgifter til småfornødenheder. Det gælder også, hvis medarbejderen har fået fri kost på rejsen.
Hvis logiudgiften er dækket efter regning, og der er inkluderet morgenmad, anser SKAT det som fri morgenmad. Er kostudgifterne i denne situation bliver dækket ved skattefri kostgodtgørelse, skal denne godtgørelse reduceres med 15 procent for værdien af fri morgenmad.

25% af 477kr. er 119,25 kr. Som man altså enten kan få udbetalt skattefrit af arbejdsgiveren, og så kan man selvfølgelig ikke også trække dem fra. Eller også kan man trække dem fra, hvis man ikke har fået dem udbetalt via arbejdsgiveren.

Har man selv her ud over betalt eller sørget for kost (ved at spise hos venner/familie f.eks.) så kan man udover de 25%, også fradrage f.eks. de 30% til aftensmad, hvis man f.eks. kun har fået frokost på rejsen, eller har man heller ikke fået det, så yderligere 30% til frokost og evt. også de 15% til morgenmad, hvis man ikke har fået det, eller det ikke er en del af overnatningen (f.eks. på et hotel)

Man skal også være opmærksom på at fradraget opgøres pr. time over døgnet, så har du f.eks. en tur der starter hjemmefra mandag kl 09.00 og ender hjemme igen tirsdag klokken 16, hvor du har overnattet hos forældre eller venner, så kan du få:

205 (logi) + 477 (kost) = 682 / 24 = 28,4166 x 15 (mandag) = 426,25
+
205 + 477 = 682 / 24 = 28,4166 x 16 (tirsdag) = 454,67

I alt 880,92 til rubrik 53 på årsopgørelsen.

Har du overnattet på hotel betalt af arbejdsgiveren så kan du ikke medregne de 205kr. og fik du også morgenmad på hotellet, så skal du trække 15% fra de 477kr. og 30% mere for henholdsvis frokost og aftensmad hvis det også bliver betalt for dig.

Håber det ikke var alt for forvirrende?


Jeg tror jeg er med. Jeg får netop en skattefri godtgørelse fra min arbejdsgiver, hvor der som der står fradrages ved morgenmad og frokost.
Så jeg kan ikke få fradraget også, det regnede jeg heller ikke med.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Ficus » 30. jan 2017, 12:33

Jeg har lige opdaget at jeg ikke i hvert fald de sidste 3 år, har haft indberettet renteudgifter på nogle lån. Troede de blev indberettet automatisk og ja, så er det gået i glemmebogen...

I samme glemmebog ligger der en mappe med papirer - jeg aner simpelthen ikke hvor jeg har lagt den - så jeg har virkelig sparsomt med dokumentation. Pænt nederen at have betalt gæld i omegnen af 350.000 og kunne dokumentere selve renten, som har været rimelig hæftig(det meste er inkasso, gæld stiftet med en eks da man var ung og rigtig, rigtig dum og naiv...)

Hvis jeg nogenlunde kan regne mig frem til noget, ville nok sætte det lavt, just in case, er det så noget hvor man kan forvente at SKAT kræver dokumentation. Eller er der grænser for hvor "små" sager de kigger efter?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Husker du skat og fradrag?

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. jan 2017, 12:41

Wizzze hjælp mig lige så :)

Jeg og mine kollegaer, pædagoger, er så godt som årligt på en ferie med vores beboere.
Transport, ophold og alle måltider er dækket af arbejdsgiver.
Vi får et kolonitillæg på ca. 220 kr/døgn ud over timeløn for 10 timer.

Kan vi så stadig trække de 25% fra, småfornødenheder?

Kolonitillægget er et overenskomst forhandlet tillæg, et ulempetillæg, lige som vi får ulempetillæg i 17-07 timer, lørdage, søndage, etc.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Privatøkonomi"