Konfirmation og økonomi

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Konfirmation og økonomi

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2017, 08:07

Det er igen ved at være konfirmationstid, og dermed er det også tid for fest og gaver.

Det er ikke en lille udskrivning, en gennemsnitlig konfirmation koster over 30.000kr. hvoraf de 19k er festen, de 5k er tøj til konfirmand og familie og de 6k er gaven til konfirmanden.
Men det er ikke kun familien der har udgifter, venner og familie har også, således kan et familiemedlem til en konfirmand forvente at bruge ca. 1.000kr på en gave, mens at venner til familien kan forvente at skulle bruge ca. 500kr. på en gave til konfirmanden, (prisen er godt nok steget siden min tid! :8: )
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-2 ... for-i-gave

Nu det er et gennemsnit, så er der nogen der bruger meget mindre og nogen der bruger meget mere. Og så er der dem som slet ikke har råd til konfirmation, og som må håbe fra hjælp fra fonde, foreninger mm.
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-03-22 ... on:article

Har alt det her med konfirmation, blå mandag taget overhånd? og skal der tages hensyn til dem som ikke kan følge med fest og gaveræset, og derfor kan føle sig udenfor, eller skal konfirmanderne fejres og forkæles uanset, og så må de familier der ikke har råd, leve med lavbudget versionen, eller bare springe over, og så være anderledes? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Sangius » 24. mar 2017, 08:23

Ja, jeg synes det har taget lidt overhånd.

Men det sagt. Jeg giver min nevø 1000 kr. De er ret fattige, og jeg har råd. Så det gør jeg.

Jeg fik selv 3500 i gave til min :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf icelady » 24. mar 2017, 09:07

Personligt synes jeg det er stukket af for en del.

Godt nok er det en festdag, men for en del virker det mere som en "Se hvad vi har råd til"-dag. Leje af speciel bil, helikopter, store gaver etc.



Edit: Jeg uddyber lige... problemet for mig er de forældre, som ikke lærer deres børn at respektere at andre børn/familier ikke kan give det samme og som derfor bliver mobbet med at de har en lav-økonomisk konfirmation.

For jo, den slags sker desværre. Jeg ved ikke om mobningen er værre i dag end for omkring 30 år siden. hvor jeg blev konfirmeret. Min konfirmation blev holdt på gæld, fordi min mor absolut ville vise omverdenen at "Jeg har råd til ny kjole og en fest på en af de bedste restauranter i byen."

Jeg fik at høre for det, og da mine børn gik i skole kunne de fortælle samme historier om dem, der ikke havde mange penge til rådighed.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19610

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Animi » 24. mar 2017, 09:08

Jeg forstår slet ikke denne her diskussion*. Konfirmationer er private fester, finansieret af folks egne penge, så kan folk ikke være fuldkommen ligeglade med hvad andre bruger?
Og hvorfor skal man tage hensyn til at andre ikke har råd til ligeså meget som andre? Jeg har fx som barn aldrig nogensinde været på udlandsferie med min familie, da der ikke var råd til det. Mens andre tog på charterferie til Spanien, Italien osv bestod vores sommerferie af at vi lånte et sommerhus et sted i DK, som vi var i en uge. Men skulle andre familier have taget hensyn til os og andre familier, fordi det var træls for mig at skulle høre på de andres ferie år efter år?

Og så synes jeg også det er lidt sjovt, at konfirmationer må man ikke bruge mange penge på, men det er helt cool at bruge 80-100.000kr+ på et bryllup. Det kunne da sikkert også gøres for langt mindre, men hey, hvis folk gerne vil bruge de ekstra penge på deres fest, er det vel okay.

Derudover synes jeg ikke engang at et gennemsnit på 30.000kr alt i alt lyder af specielt meget. Da jeg læste overskriften havde jeg forventet en del mere.

(*og med det mener jeg ikke denne specifikke debat der er blevet oprettet herinde, men den generelle debat der er i nyhederne år efter år efter år.)
Senest rettet af Animi 24. mar 2017, 10:03, rettet i alt 3 gange.
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19610

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Animi » 24. mar 2017, 09:17

FruDulle skrev:Der er ingen her i tråden der har sagt at der skal tages hensyn til dem der ikke har samme økonomiske råderum. Det kan man jo hverken gøre fra eller til ift.

Og folk må da så absolut gøre som de vil. Mange synes at vi bruger mange penge på rejser, husholdning, mine tasker osv. Det må vi da om. Jeg er ligeglad med andres holdning til det og de må da gerne have en holdning til det. Ligeså vel som jeg må have en holdning til om folk bruger 30K til en konfirmation eller 100K til et bryllup. Jeg behøver ikke ytre den direkte til folk som gør det, men det bliver da et fattigt debatforum hvis man ikke kan diskutere holdninger til ting.


Det blev der spurgt ind til i startindlægget.

Og selvfølgelig må man ytre sin holdning - det er bare generelt hele debatten omkring konfirmationer jeg ikke forstår - ikke at der bliver diskuteret det herinde, men at der hvert år bliver skrevet artikler og lavet undersøgelser om det. Jeg forstår bare ikke hvorfor folk går op i det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19610

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Animi » 24. mar 2017, 09:28

FruDulle skrev:Ja det så jeg bagefter. Jeg synes bare hele dit indlæg er små aggresivt hvor jeg skrev som jeg gjorde. Det synes jeg egentligt stadig at det er.

Vi diskuterer jo de samme ting år efter år herinde, sådan er det jo. Det er hvad der sker i samfundet. Om det er konfirmation, julpakker til mindre bemidlede, fastelavnsboller eller om det er okay at børn får sukker. Det bliver en lidt tom debat hvis det hele skal dreje sig om hvad der har påvirket ens dags positivt, kærestesorger og hjemmsyede trusseindlæg.


Okay. Det kan jeg så slet ikke se at det skulle være. Og som jeg skrev lige før, handler det ikke om hvad vi diskuterer herinde, men hele den generelle debat der er i nyhederne hvert år, hvor der bliver skrevet de samme artikler og laver undersøgelser om det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf MOGA » 24. mar 2017, 09:33

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad andre bruger af penge. Der er stadig nogle år til, at mine skal konfirmeres, men nogle tanker har jeg da gjort mig. Limousiner og lignende kommer jeg ikke til at betale for, men vi skal holde det ude, vi skal have god mad, vi skal have pænt tøj på, og jeg kunne forestille mig, at gaven bliver en rejse. Alt i alt regner jeg ikke med, at det bliver billigt, men heller ikke show off. Kvalitet over kvantitet.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Ficus » 24. mar 2017, 10:05

Synes egentligt ikke 30.000 i snit er meget.

5.000 er meget på et sæt tøj, tænker at det nok inkluderer blå mandag tøj. Stadig et højt beløb, men lige det her snit, tror jeg der er nogle dyre, designerkjoler der trækker meget op. Den almindelige konfirmand tror jeg næppe har tøj på for 5.000.

Men 19.000 for mad/selve festen, det synes jeg lyder meget rimeligt/normalt. Måske endda lidt lavt, nu det er et snit. Prøver i hovedet at sammenligne med fester jeg selv/mine forældre har holdt:

Er ikke selv konfirmeret, men holdt en større 15-års fødselsdag(12 år siden nu). Der var 15-17 gæster, vi var på restaurant, hvor menuen kostede 500 pr mand, dertil kom drikkevarer til mad og timerne efter vi havde spist. Mine forældre overraskede mig med en flot kage fra et kendt københavnsk konditori. Mit tøj har nok kostet 1500-2000. Og fik en cykel, et par øreringe og et gavekort på 2500kr til LV af forældre og minesøskende. Tilsammen giver det nok omkring 20.000

Forældres sølvbryllup. Omkring 45-50 gæster, mener at maden kostede omkring 20.000 i sig selv/400 pr kuvert, dertil kom dyre vine, andet drikkelse, lokaleleje, deres tøj. Plus de købte tøj til os børn. Gaven til min mor fra min far kostede 25.000(men den ville man nok ikke tælle med i budgettet). Men fest har jo så nok i hvert fald kostet 35.000, sikkert også mere.

I år skal vi holde navngivningsfest. 65 gæster, holder det ude. Mad og drikke 18.500, det er inkl de fleste drikkevarer, men vi har budgetteret med at skulle af med 20.000. Dertil kommer kage, tøj(ikke lagt ind i festbudget), en lille gave(vi giver nok vores eget barn rigeligt i forvejen, så vi tror vi nok sløjfer den), invitationer, pynt og andet småtteri. Vi har afsat 25.000 i alt.


Synes ikke 30.000 lyder som meget på nogen måde. Alle festerne her kunne selvfølgelig være billigere afholdt og nok også uden man havde syntes at der manglede noget.
Jeg tænker derfor også at når man får børn og ved at der kommer fx konfirmation, så burde de fleste, selv dem med lave indtægter kunne spare måske 20.000 op til en konfirmation, inden dagen kommer. Man er vel 13-14 år når man bliver konfirmeret?
Senest rettet af Ficus 24. mar 2017, 10:11, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf LadyFox » 24. mar 2017, 10:08

Jeg synes ikke det er gået amok. 30.000 er selvfølgelig mange penge, og jeg ville selv have råd til at betale den slags. Men hvis jeg havde et job, og 14 år til at spare op synes jeg ikke at det virker uoverskueligt.
Det er ikke billigt at holde en stor fest, slet ikke hvis det er en fest på et højere niveau end en almindelig fødselsdag, man har en stor familie, og man måske bor i København hvor ordenlige lokalet heller ikke ligefrem er billige hvis man ikke er heldig at have egnede lokaler til rådighed igennem boligforegningen eller ligene.

Til sammenligning kommer et billigt bryllup nemt op på det dobbelte, og selvom det ikke er 100 procent de samme udgifter, så er mange af de store udgifter til et bryllup ting man også har til en konfirmation.
0
...
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 902

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Jydepigen » 24. mar 2017, 10:35

Det er jo selvfølgelig meget forskelligt, hvor mange penge hver familie har råd til at spytte i kassen, for at holde en konfirmationsfest.

Min lillebror, der skal konfirmeres her til maj, har fået et dyrt jakkesæt til dagen. Til gengæld betaler han selv sit tøj til blå mandag. Der er mange holdninger til om man overhovedet skal have nyt tøj til blå mandag. På en eller anden måde virker det lidt skørt, at man skal se godt ud i sprit nyt tøj dagen efter festen, for at tage ud og shoppe og hygge sig med klassen. Men fred være med det, tror at de fleste unge blot følger strømmen og gør hvad vennerne gør.

Men noget der har forandret sig, er transporten fra kirken og til festlokationen. Da jeg selv blev konfirmeret for 16 år siden, var der ingen der blev hentet i fancy biler, motorcykler eller lign. I dag er man næsten unormal (overdrivelse fremmer forståelsen) hvis man ikke har et anderledes eller sejt transportmiddel til dagen. Min lillebror ønsker sig også at blive hentet i en sej bil eller på mc. Lige på det punkt, synes jeg at udviklingen har taget overhånd.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Rapfisk » 24. mar 2017, 10:39

Det begynder snart at blive en "ungdommen nutildags"-diskussion. Jeg kan i hvert fald huske den fra min egen konfirmation i 1995. Det er 22 år siden, og jeg forestiller mig ikke, at det var første gang (jf. i øvrigt afsnittet "At tænke og at tro" fra Matador). 30.000 lyder heller ikke for mig af meget som gennemsnit. Når jeg begynder at få konfirmander i omgangskredsen igen, regner jeg da med, at gaverne bliver i det beskrevne leje - lidt større end julegaver og fødselsdagsgaver. Jeg vil tro, at jeg fik gaver for et par hundrede fra gæsterne til min konfirmation, og med almindelig inflation skal der under alle omstændigheder lidt oveni.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19610

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Animi » 24. mar 2017, 11:36

Jeg ved at min konfirmation for 11 år siden kostede 25.000kr. Så det er kun lidt under gennemsnittet.
Vi var 35 i alt, så kuvertprisen der inkluderede forret, hovedret, dessert, natmad, ½ flaske vin og chokolade har nok været ca 300kr, så i alt 10.500kr.
Mit konfirmationstøj + Blå Mandag tøj har været ca. 3000kr.
Min gave fra mine forældre har nok været på ca 3-4000kr. Lad os bare sige 4000kr. Jeg fik i hvert fald både et fjernsyn og en cykel, og smågaver fra mine kæledyr :P
Plus 1000kr i løn til de to piger der hjalp til.

Så der er vi oppe på 18.500kr. De resterende 6500kr har så skulle dække tøj til mine søskende, vand, vin + øl, slik, leje af telt + gulv da vi holdt det i vores have, leje af borde + stole, leje af varmelamper, porto til invitationer, + småting som bordpynt, bordkort osv.

Selvfølgelig kunne det sagtens have været holdt billigere. Det vil man jo stort set altid kunne gøre, i sidste ende kunne man jo bare invitere familien til et sammenskudsgilde, hvor de alle kom med en ret hver i stedet for en gave.
Men jeg synes ikke at vores fest har været en overdådig luksusfest. Det der helt klart har kostet meget er maden, og selvom det selvfølgelig har kostet en del ekstra har mine forældre altid prioriteret at bestille det udefra, så de kunne hygge sig til festen og ikke skulle stå for al maden selv :)
Senest rettet af Animi 24. mar 2017, 11:43, rettet i alt 3 gange.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2017, 11:40

Ficus skrev:Synes egentligt ikke 30.000 i snit er meget.

5.000 er meget på et sæt tøj, tænker at det nok inkluderer blå mandag tøj. Stadig et højt beløb, men lige det her snit, tror jeg der er nogle dyre, designerkjoler der trækker meget op. Den almindelige konfirmand tror jeg næppe har tøj på for 5.000.

Men 19.000 for mad/selve festen, det synes jeg lyder meget rimeligt/normalt. Måske endda lidt lavt, nu det er et snit. Prøver i hovedet at sammenligne med fester jeg selv/mine forældre har holdt:

Er ikke selv konfirmeret, men holdt en større 15-års fødselsdag(12 år siden nu). Der var 15-17 gæster, vi var på restaurant, hvor menuen kostede 500 pr mand, dertil kom drikkevarer til mad og timerne efter vi havde spist. Mine forældre overraskede mig med en flot kage fra et kendt københavnsk konditori. Mit tøj har nok kostet 1500-2000. Og fik en cykel, et par øreringe og et gavekort på 2500kr til LV af forældre og minesøskende. Tilsammen giver det nok omkring 20.000

Forældres sølvbryllup. Omkring 45-50 gæster, mener at maden kostede omkring 20.000 i sig selv/400 pr kuvert, dertil kom dyre vine, andet drikkelse, lokaleleje, deres tøj. Plus de købte tøj til os børn. Gaven til min mor fra min far kostede 25.000(men den ville man nok ikke tælle med i budgettet). Men fest har jo så nok i hvert fald kostet 35.000, sikkert også mere.

I år skal vi holde navngivningsfest. 65 gæster, holder det ude. Mad og drikke 18.500, det er inkl de fleste drikkevarer, men vi har budgetteret med at skulle af med 20.000. Dertil kommer kage, tøj(ikke lagt ind i festbudget), en lille gave(vi giver nok vores eget barn rigeligt i forvejen, så vi tror vi nok sløjfer den), invitationer, pynt og andet småtteri. Vi har afsat 25.000 i alt.


Synes ikke 30.000 lyder som meget på nogen måde. Alle festerne her kunne selvfølgelig være billigere afholdt og nok også uden man havde syntes at der manglede noget.
Jeg tænker derfor også at når man får børn og ved at der kommer fx konfirmation, så burde de fleste, selv dem med lave indtægter kunne spare måske 20.000 op til en konfirmation, inden dagen kommer. Man er vel 13-14 år når man bliver konfirmeret?


De 3k er konfirmanden, og så er der 2k til mor og far og resten af familien.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2017, 11:52

Bliver de unge der ikke får nyt tøj eller stor fest virkelig frosset ude? Eller er det at man ikke kan tage ud og spise/shoppe med de andre på blå mandag, fordi man ikke var så heldig at få gavekort/penge i gave, dagen før? :gruble:

Hvor kommer alle forventningerne fra, i forbindelse med konfirmationen? :gruble:

Jeg mistænker at det ikke er fra Konfirmanden, hverken ham/hende der får en masse eller ham/hende hvor det kniber med økonomien?
Er det ikke mere forældrenes egne forventninger til dem selv som forældre der skaber "presset" ? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Konfirmation og økonomi

Indlægaf Lykke » 24. mar 2017, 12:13

Jeg synes der måske er en tendens til at ting bliver gjort op i mængden af penge i forhold til mængden af sjov.
30.000 synes jeg da er mange penge for en fest, men tænker ikke det er muligt at spare op til det. Men bliver det en fed fedt for konfirmanden.

Jeg tænker mit barn, måske engang børn, hvis de ønsker at blive konfirmerede - så skal der da være en fest. Også hvis de ikke ønsker konfirmationen. Men forhåbentligt bliver der mere talt om hvor fed en fest det var - hvilket det nok ikke bliver alligevel. Det er jo mest en fest for de voksne.

Jeg synes ikke det var en vanvittig fed dag til min konfirmation - og jeg er bare glad for at den blev holdt hjemme, med mad ude fra og min far som tog nogle billeder af mig i min hvide kjole.
Så fik jeg en del pengegaver, hvilket var fedt nok - men når jeg tænker tilbage, så handlede det mest om at man skulle kunne sige et højt nok tal til de andre klassekammerater. Det synes jeg bare er så trist.
Jeg kunne godt ha ønsket mig, at mine forældre havde sat sig ned og snakket med mig om hvad der er værd her i livet. Om det er vigtigt med 5 eller 10 tusinde kroner i gave, og hvad det betyder, når man står der og siger høje tal, og nogle elever ikke kan være med. Ja hvad handler det så i sidste ende om?
Jeg ville nok ønske at mine forældre ikke havde givet mig en masse penge, men havde udfordret mig på hvad jeg ønsker mig.
Hvor kunne det ha været fedt at komme ud og opleve noget af verden fx - det håber jeg, at jeg kan give mit barn.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"