Aktier

Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Aktier

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. apr 2017, 16:01

Jeg overvejer kraftigt!

.. eller dvs. jeg er ude over overvejelserne og har købet en smule (og har da 'tjent' 300 på et døgn - jeg er en haj, eller noget).

Jeg har læst stolpe op og vægge ned om denne kunstart, og er helt med på at jeg som lille privat hobbyinvestor skal gå efter buy and hold-princippet på de mere 'sikre' aktier, og den eneste grund til at jeg gør det er, at min opsparing gerne må kaste lidt af sig ift. at stå på en bankkonto uden nogen form for forrentning.
Jeg tjener ganske fint lige pt. og kan lægge en del penge til side hver måned, og overvejer at gøre lidt mere i dette - men hvad er erfaringerne hos jer?
Har I haft bare lidt held med at handle aktier i det små, eller skal jeg bare gemme pengene i madrassen?
1
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Aktier

Indlægaf Mirabella » 28. apr 2017, 16:45

Jeg handler selv aktier, nogle kører det ret godt for (op 30% på 6uger) andre går det på den korte bane knap så godt for - men jo mere tid jo bruger på det jo færre fejl begår jeg også. Det er ret værdifuldt at følge aktierne og forstå deres mønstre samt at deltage i div grupper (facebook) for at læne sig op af erfarrene folk.

Jeg ville dog ikke gide aktier med mindre jeg havde udsigt til en gevindst på mindst 10% pr år (da der jo også skal betales skat og kurtage)
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Aktier

Indlægaf Ficus » 28. apr 2017, 17:29

Jeg købte lidt(ret få) aktier for et års tid siden. Mest for at lære det/forstå bare en lille smule om hvad min kæreste snakkede om :genert:

Som Mirabella er inde på, så går det bedst der hvor jeg har brugt længst tid, på at sætte mig ind i det.

Har gjort det med tanke ikke at satse mere end jeg ville kunne leve med at miste. Er nok stadig ikke der, hvor jeg ville sætte min opsparing i det, men jeg synes det er meget sjovt at gå og følge dem. Men derfor har jeg heller ikke noget med en bestemt gevinst jeg går efter eller lign. Men indtil videre, så er de samlet i plus.

Op til at jeg købte dem hørte jeg en del podcasts og fx Millionærklubben og læste ca en milliard blogs om aktier på hobbyplan.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Aktier

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2017, 17:42

Det samlede index er steget ca. 11% i de første 4 mdr. af i år. Det er meget. Generelt siger det mig, at det nok går lidt ned igen snart :)
Jeg er ikke nær skrap nok til at ville rådgive andre - men jeg venter i hvert fald selv lidt med at købe noget.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7626

Re: Aktier

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 28. apr 2017, 18:07

Jeg har handlet en del siden jeg startede op i 2016. Har handlet for mange år siden, men stoppede igen.
Men hvis man sætter sig ind i hvordan det fungerer og er tålmodig (og ikke handler med hjertet), så forstår jeg nærmest ikke at alle ikke investerer fremfor at sætte pengene i banken.
Sidste år var mit afkast på 10-11% på 3 måneder, og det forventer jeg klart at slå i år.
Jeg har i øvrigt lige benyttet mig af mit pensionsselskabs unit link ordning og selv investeret halvdelen af min pensionsopsparing. Tror på at jeg kan gøre det bedre end deres ca. 10% årligt.

Udover at det økonomisk kan give betydeligt mere end bankrenten (eller pensionsselskabets afkast), så er det også enormt lærerigt og skidesjovt at følge med i markederne hver dag.
Min taktik er en blanding af buy and hold og swing. Forstået på den måde at jeg egentlig gerne sælger hurtigt og tager gevinsten. Men jeg køber ikke noget som jeg ikke ville ønske på lang sigt.
Jeg laver både fundemental anslyse af selskabet, for at vurdere om det overhovedet er interessant.
For derefter at lave teknisk analyse for at finde det rigtige tidspunkt at slå til.

Men holder man sig til gode etablerede selskaber i starten, så kan det ikke gå helt galt.
Sørg for spredning både i brancher og lande...og læs, læs, læs om emnet....og ta' aldrig imod aktieanbefalinger fra andre ;)
2
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Aktier

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. apr 2017, 18:25

Jeg er også ret sikker på at jeg kunne blive lidt hooked, og det taler egentlig mod mine generelle værdier :gruble:
Senest rettet af Velvet-Goldmine 29. apr 2017, 07:15, rettet i alt 1 gang.
1
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Aktier

Indlægaf Mirabella » 28. apr 2017, 18:30

Jeg vil da mene man indirekte bidrager ved at stille sin kapital til rådighed for et firma, hvilket generere arbejdspladser og skatteindtægter. Desuden er eventuelle aktieindtægter jo ikke dine alene men beskattes temmelig hårdt.
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Aktier

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. apr 2017, 18:56

Mirabella skrev:Jeg vil da mene man indirekte bidrager ved at stille sin kapital til rådighed for et firma, hvilket generere arbejdspladser og skatteindtægter. Desuden er eventuelle aktieindtægter jo ikke dine alene men beskattes temmelig hårdt.


Njoo njaa.. "temmeligt hårdt"? 27% op til de 50.000 overskud på et år og 42% over det - det er jo ikke hårdt, da det er under hvad jeg betaler for min lønindkomst.
Senest rettet af Velvet-Goldmine 29. apr 2017, 07:15, rettet i alt 1 gang.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Aktier

Indlægaf avdotja » 28. apr 2017, 19:02

Mirabella skrev:Jeg vil da mene man indirekte bidrager ved at stille sin kapital til rådighed for et firma, hvilket generere arbejdspladser og skatteindtægter. Desuden er eventuelle aktieindtægter jo ikke dine alene men beskattes temmelig hårdt.

Som oftes køber man ikke aktier direkte fra firmaet, men fra andre investorer. Det er kun ved børsintroduktioner og kapitaludvidelser man låner penge til firmaet.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Aktier

Indlægaf avdotja » 28. apr 2017, 19:07

Velvet-Goldmine skrev:
Mirabella skrev:Jeg vil da mene man indirekte bidrager ved at stille sin kapital til rådighed for et firma, hvilket generere arbejdspladser og skatteindtægter. Desuden er eventuelle aktieindtægter jo ikke dine alene men beskattes temmelig hårdt.


Njoo njaa.. "temmeligt hårdt"? 27% op til de 50.000 overskud på et år og 42% over det - det er jo ikke hårdt, da det er under hvad jeg betaler for min lønindkomst.
....

Jeg betalte over 200.000 i aktieskat sidste år; det synes jeg var hårdt :wacko:
1
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Aktier

Indlægaf Mirabella » 28. apr 2017, 19:10

avdotja skrev:
Mirabella skrev:Jeg vil da mene man indirekte bidrager ved at stille sin kapital til rådighed for et firma, hvilket generere arbejdspladser og skatteindtægter. Desuden er eventuelle aktieindtægter jo ikke dine alene men beskattes temmelig hårdt.

Som oftes køber man ikke aktier direkte fra firmaet, men fra andre investorer. Det er kun ved børsintroduktioner og kapitaludvidelser man låner penge til firmaet.


Forstår ikke relevansen af dit indlæg, hvis den 1st investor ikke havde udsigt til et afkast, så ville der ikke findes nogen 1st investor.
0
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Aktier

Indlægaf Mirabella » 28. apr 2017, 19:14

Velvet-Goldmine skrev:
Mirabella skrev:Jeg vil da mene man indirekte bidrager ved at stille sin kapital til rådighed for et firma, hvilket generere arbejdspladser og skatteindtægter. Desuden er eventuelle aktieindtægter jo ikke dine alene men beskattes temmelig hårdt.


Njoo njaa.. "temmeligt hårdt"? 27% op til de 50.000 overskud på et år og 42% over det - det er jo ikke hårdt, da det er under hvad jeg betaler for min lønindkomst.
Men jeg er jo ikke blind for at jeg stiller min kapital til rådighed, men heller ikke blind for at der er mange der tjener styrtende med penge på ikke at bidrage med noget som helst på denne manøvre (mange firmaer investerer jo netop ikke i yderligere ansatte eller fremtid, men udbetaler afkast til aktionærerne) - men ok, der er en ideologisk diskussion som nok ikke hører hjemme her - og slet ikke eftersom jeg rent faktisk går stik imod den med mine handlinger.


For en del aktier går der mange år før de giver udbytte, hvis der ikke er nogen der vil investere, så når firmaet aldrig et punkt hvor de har økonomi til at betale aktionærene.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Aktier

Indlægaf avdotja » 28. apr 2017, 19:29

Hvis man har moralske betænkeligheder ved at handle med finansielle instumenter, er da yderst relevant at man ikke får det indtryk at ens penge går direkte til jobskabende aktiviteter på arbejdspladsen.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Aktier

Indlægaf avdotja » 28. apr 2017, 19:35

Nu ved jeg ikke hvor mange penge du har at investere for, men du kan jo evt vælge at dele dem op i to puljer: en buy-and-hold pulje samt en hvor du kan daytrade alt det du lyster. Så kan du se hvad for en der gør sig bedst på længere sigt.
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Aktier

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. apr 2017, 19:44

avdotja skrev:Nu ved jeg ikke hvor mange penge du har at investere for, men du kan jo evt vælge at dele dem op i to puljer: en buy-and-hold pulje samt en hvor du kan daytrade alt det du lyster. Så kan du se hvad for en der gør sig bedst på længere sigt.


Det er en god idé.
Senest rettet af Velvet-Goldmine 29. apr 2017, 07:16, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"