Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Persnikedy » 4. maj 2017, 06:20

Jeg faldt over denne her imorges da den blev diskuteret på min FB

https://munchies.vice.com/da/article/dr ... nchiesfbdk

Jeg må indrømme at jeg ikke giver drikkepenge som sådan. Hvis jeg har været ude til stor middag med tilhørende store armbevægelser så plejer jeg at runde op på regningen. Fx en regning på 762kr bliver bare 800kr. Men det er mere undtagelsen end reglen.
Jeg giver jo heller ikke drikkepenge til andre i service fag, og føler lidt at siden tjener vel er ansat under overenskomster som alle andre så får de jo deres (om end til tider lave) løn. Drikkepengene er ekstra krymmel.

Jeg har en veninde som er tilflytter til København (fra Århus af) og hun oplevede der at hun og en gruppe veninder på dametur kom lidt op og diskutere om drikkepengene. De havde spist (og drukket) for ca 100kr hver. Damerne ville så alle 5 smide en 20 til drikkepenge og bad min venide gøre det samme. Min venide sagde nej for så god en oplevelse var det heller ikke med en billig cafe burger at hun ville det. Det kunne damerne slet ikke forstå.
Så måske det er noget landsdelene imellem?

Hvad med jer. Giver i altid drikkepenge?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Sool » 4. maj 2017, 06:26

Hvis jeg synes betjeningen har været sød eller har klaret det ok trods underbemanding og megen travlhed giver jeg altid drikkepenge - det er min måde at sige "tak for god betjening på".

Enten gør jeg som du over runder op på regningen, eller også smider jeg en 20'er eller hvad jeg lige har i lommen. Jeg har selv arbejdet som tjener i nogle år, og for mig handler det ikke så meget om beløbet, men mere om den anerkendelse som et "tak for god betjening" eller en 20'er på tallerknen er.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Slettet bruger » 4. maj 2017, 06:29

Ikke altid, men jævnligt gør jeg. Når jeg gør, er det typisk i størrelsesordenen 10%.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Raenil » 4. maj 2017, 06:30

Jeg giver meget sjældent drikkepenge. Jeg forstår dybest set ikke hvorfor aflønning (der burde være et problem mellem restauratør og ansat) kan blive mit problem.
Og så forstår jeg ikke hvorfor madbranchen skal være unik på det område. Hvorfor ikke bilforhandleren? Eller tøjforhandleren? Eller børnehavepædagogen?
Ja, de ramte min kæphest - de skal bare udføre et fornuftigt stykke arbejde, til den løn der nu er forhandlet, og det vil jeg ikke rodes ind i.
20
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Ficus » 4. maj 2017, 06:36

Jeg runder op og på finere steder lægger jeg/vi som regel et rundt beløb oveni, fx har vi lige spist for 3450, der lagde vi så 300 oveni.

Hvor meget/lidt der rundes op afhænger meget af stedet, giver aldrig drikkepenge de steder hvor man skal op til bar/disk for at bestille. Har selv arbejdet på bar, hvor at drikkepenge nogen måneder var ligeså meget eller mere end min løn, men der er nok også forskel på at arbejde med fulde unge mænd og arbejde på restaurant :-D Men de var da værdsat!


Og når jeg rejser, så går jeg op i på forhånd at vide hvad der er normen, så man ikke falder ved siden af. Synes der er flere og flere steder der af sig selv lægger en form for service charge oveni regningen, så den har jeg med i min hovedregning.
Senest rettet af Ficus 4. maj 2017, 06:39, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Purple Haze » 4. maj 2017, 06:36

Giver heller ikke drikkepenge.
Eller dvs meget sjældent i hvert fald
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Jasmin » 4. maj 2017, 06:37

Hvis jeg har fået en god betjening ud over hvad man kan forvente er standard, så ja.
Ellers ikke.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Studsgaard » 4. maj 2017, 06:37

Jeg kan godt finde på at give drikkepenge. Men det er ikke noget fast, mere pga der har været en sød og rar tjener. Måske har vedkomne formået at være positiv trods der er meget travlt og lignende. Dvs gjort noget ud over det almindelige.
Jeg syntes ofte at tjenere er kedelige og ikke gør dejlig meget ud af servicen og så kommer der ikke drikkepenge fra mig.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Chichu » 4. maj 2017, 06:43

Jeg hader, hader, hader drikkepenge og giver dem aldrig herhjemme. det med løn må de snakke med fagforeningerne om, men blande mig udenom. Til gengæld fravalgte jeg gerne eg sted, hvis de ikke gav ordenlige vilkår til de ansatte.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf girl_beat » 4. maj 2017, 06:51

Hvis der i forvejen er lagt 'service charge' oveni regningen, som vi ofte har oplevet i udlandet, giver jeg ikke ekstra drikkepenge. Herhjemme runder jeg engang imellem op, men det er som regel mindre beløb á la 20-50 kr. Jeg synes som udgangspunkt, at lønniveauet er højt nok til at drikkepenge kun er symbolsk :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 902

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Jydepigen » 4. maj 2017, 07:02

Giver aldrig drikkepenge. Så skal det være en helt uventet fantastisk service, der gør at jeg smider noget ekstra på regningen.
Jeg kan ikke se hvorfor netop tjenere skal have drikkepenge og ikke alle mulige andre servicefag?! Jeg har selv arbejdet som tjener på en lille kro, hvilket gav lidt drikkepenge af de udenlandske kunder, men det var meget lidt. Danskere er sikret en vis fast grundløn, så skal der ikke gøres forskel.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Wizzze » 4. maj 2017, 07:34

I DK, giver vi kun drikkepenge hvis der er gjort en ekstra indsats, udover hvad der kan forventes. Og så er det egentlig ligegyldigt om vi har spist for 200kr. eller 2.000kr. Hvis tjener bare har taget imod vores bestilling og bragt os maden, hvorfor skulle vi så betale ekstra bare fordi det er noget dyrere mad vi har bestilt.
Har tjeneren derimod ydet godt råd, hjulpet og vejledt, rendt lidt ekstra for at spørge i køkkenet, hentet ekstra, bifraget til ekstra hygge og den gode oplevelse, så giver vi gerne drikkepenge.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Annione » 4. maj 2017, 07:41

Det er ikke særligt ofte, og sjældent mere end omkring 20-25 kroner.
Vi får altså en god løn i Dk, også tjenerne.
Når det kommer til køkkenpersonale, så giver jeg lidt op. Der er så mange udenlandske kokke og køkkenmedarbejdere her, at jeg sagtens kan besøge 5 restauranter på en dag, uden at tale dansk. Opholder/arbejder man sig ikke lovligt i landet, så får man næppe den store løn. Men så nakker tjenerne nok også drikkepengene.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7799

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Filipai » 4. maj 2017, 07:49

Jeg giver aldrig drikkepenge. Hvis jeg har fået god service, udtrykker jeg det, og roser tjeneren. 120 kr i timen er omtrent det samme som jeg får, som butiksansat. Kan ikke se forskellen på en tjener der giver god service, og når jeg som butikansat gør det. Og jeg har oplevet at bruge halve og hele timer på samme kunde, hvor jeg altså står med dem hele tiden. I Danmark får vi god løn, og jeg synes det er forkælet at forvente drikkepenge.
6
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf lillebjoern » 4. maj 2017, 07:50

Jeg giver normalt ikke drikkepenge - det er kun, hvis personalet har gjort en ekstraordinær indsats for at få det til at være en god oplevelse, eller hvis jeg kan se, at tjeneren måske har været alene på vagt og rendt rundt for at gøre sit bedste. Jeg er sådan set enig med Raenil, at jeg ikke kan se, hvorfor det kun er inden for tjenerfaget, der skal gives drikkepenge. Det er meget mere relevant i udlandet; i Danmark synes jeg ikke, det er nødvendigt, hvis jeg har betalt meget for et måltid i forvejen (og stedet vel og mærke har en overenskomst).
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Privatøkonomi"