Indbrud og misbrug af kortoplysninger

OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Indbrud og misbrug af kortoplysninger

Indlægaf OberstNasig » 23. jun 2017, 23:58

Kan det lade sig gøre at tyve finder oplysninger på ens fulde navn og kontonummer og derefter kan misbruge det til at købe ting?
For ikke så længe siden var der indbrud på min arbejdsplads. Jeg husker, at jeg fandt min kontrakt, der var taget frem, men uden at notere mig det synderligt.

Indtil nu. For nu er mit kort spærret og jeg finder ud af, at det skyldes adskillige transaktioner i DSB´s system med periodekort og onlinebilletter. I min kontrakt fremgik mit fulde navn og kontonummer.
Er det virkelig nok til at misbruge mit kort?
Mit kort har på intet tidspunkt været stjålet og mig bekendt heller ikke afluret, da jeg altid holder øje med om nogle står tæt på, når jeg bruger mit kort.

Nåjah, kom i tanke herefter, at mit cpr-nummer står der også!
Skal jeg nu forvente i fremtiden at hæfte for adskillige lån eller lignende? :shock:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Indbrud og misbrug af kortoplysninger

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2017, 06:13

Der er vist efterhånden lukket godt ned for at man kan alverdens ting med et CPR-nummer, så det tror jeg ikke du behøver at være bekymret for. Men til onlinekøb er det jo ofte nok med navn og kortoplysninger, f.eks. når man køber togbilletter på DSB's hjemmeside.

Du skal bare have et nyt kort, og så ville jeg ikke bekymre mig mere om det.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Indbrud og misbrug af kortoplysninger

Indlægaf Pandesteg » 24. jun 2017, 06:17

Dine kontooplysninger kan ikke bruges til onlinekøb - kun dine kort-oplysninger. Men de stod vel ikke i din kontrakt.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Indbrud og misbrug af kortoplysninger

Indlægaf OberstNasig » 24. jun 2017, 21:31

Nej, kortoplysningerne stod ikke i kontrakten. Kun kontooplysninger.
Men jeg har fået en mistanke om, at det er DSB´s system, den er gal med, for ved nærmere eftersyn kan jeg se, at ihvertfald 1300 kroner er tilbageført dagen efter, at de blev trukket.
Men nu taler jeg med min bank imorgen og så får jeg et nyt kort og forhåbentlig også en opklaring fra DSB.

Men rart at vide at cpr ikke længere kan misbruges på samme måde, som man måske har kunnet tidligere.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"