Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Zoxa » 4. okt 2017, 07:01

Principielt kan man jo godt have en delt "fælles økonomi".

Dermed mener jeg at man deler fælles udgifter - men udelader fks realkredit lån hvis boligen kun ejes af den ene part, og man kan jo også sagtens have en fælles opsparing til fks fælles ferie.

Men der ud over er mine penge mine og hvad den enkelte så prioriterer er ens egen sag, om det er cafe besøg, egen opsparing mm.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 4. okt 2017, 07:07

abcd skrev:Det lyder skørt at have en ekstra konto bare for at sikre sig adgang til et beløb der vel for de fleste er omkring 10.000 kroner hvis ens partner dør. Jeg kan forstå at man føler behov for at have en konto der er ens egen i det daglige, men at tilføje ekstra overførsler og besvær i sin daglige økonomi bare fordi man ikke vil stå og mangle 10.000 kroner hvis ens partner bliver kørt ned i morgen, lyder som noget der gør livet unødvendigt besværligt for en selv. Man skal heller ikke have en fryser med nedfrosne færdigretter til at stå hvis konen bliver kørt ned i morgen, og man ikke selv kan finde ud af at lave mad. Nogle broer skal først krydses hvis man kommer til dem.


HVorfor er det, du bliver ved med at påstå, at det er så besværligt at have sin egen lønkonto og vil medføre ekstra overførsler?

Altså, jeg får løn, og så overføres der automatisk til egen budget, egen opsparing, fælles budget og fælles madkonto. I de her nymodens banker behøver man kun sætte det op en eneste gang, så går det helt af sig selv.

Og hvorfor insisterer du på, at der ikke kan være gode grunde til at adskille økonomien i et ægteskab, selv når der bliver beskrevet grunde?
4
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf dykkersild » 4. okt 2017, 07:19

abcd skrev:
JoyNips skrev:Selvfølgelig kan man det. Men alt afhængigt af hvornår partneren er død, man opdager at man ikke kan få afgang til de fælles midler, man opretter en ny konto og arbejdspladsen sætter løn til udbetaling, så kan der jo godt gå 2 måneder hvor man faktisk ikke har nogen penge til rådighed. Man kan selvfølgelig gå tiggergang hos familie og venner, men det tror jeg, de fleste voksne mennesker helst vil undgå at være nødt til. Så derfor er anbefalingen fra eksempelvis banken (fx https://www.jyskebank.dk/produkter/pension/konto) at man har sin egen lønkonto.


Det lyder skørt at have en ekstra konto bare for at sikre sig adgang til et beløb der vel for de fleste er omkring 10.000 kroner hvis ens partner dør. Jeg kan forstå at man føler behov for at have en konto der er ens egen i det daglige, men at tilføje ekstra overførsler og besvær i sin daglige økonomi bare fordi man ikke vil stå og mangle 10.000 kroner hvis ens partner bliver kørt ned i morgen, lyder som noget der gør livet unødvendigt besværligt for en selv. Man skal heller ikke have en fryser med nedfrosne færdigretter til at stå hvis konen bliver kørt ned i morgen, og man ikke selv kan finde ud af at lave mad. Nogle broer skal først krydses hvis man kommer til dem.


Jeg har som tidligere nævnt ovenstående løsning - og det af fuldstændig samme grund som Joynips og de danske banker anbefaler. Det ser ud til, at du er en af de eneste der ser det som besværligt at "jonglere" to separate lønkonti. Det er ikke besværligt og du har ikke overbevist mig om, at dit set-up er bedre.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 07:26

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:Det lyder skørt at have en ekstra konto bare for at sikre sig adgang til et beløb der vel for de fleste er omkring 10.000 kroner hvis ens partner dør. Jeg kan forstå at man føler behov for at have en konto der er ens egen i det daglige, men at tilføje ekstra overførsler og besvær i sin daglige økonomi bare fordi man ikke vil stå og mangle 10.000 kroner hvis ens partner bliver kørt ned i morgen, lyder som noget der gør livet unødvendigt besværligt for en selv. Man skal heller ikke have en fryser med nedfrosne færdigretter til at stå hvis konen bliver kørt ned i morgen, og man ikke selv kan finde ud af at lave mad. Nogle broer skal først krydses hvis man kommer til dem.


HVorfor er det, du bliver ved med at påstå, at det er så besværligt at have sin egen lønkonto og vil medføre ekstra overførsler?

Altså, jeg får løn, og så overføres der automatisk til egen budget, egen opsparing, fælles budget og fælles madkonto. I de her nymodens banker behøver man kun sætte det op en eneste gang, så går det helt af sig selv.

Og hvorfor insisterer du på, at der ikke kan være gode grunde til at adskille økonomien i et ægteskab, selv når der bliver beskrevet grunde?


Nu taler vi om grunden "penge hvis partner dør". Det er en ringe grund til at have en separat konto, det er detailforberedelse af et usandsynligt problem som man sagtens kan løse på andre måder hvis det skulle opstå - man kan f.eks. skrive en mail til banken og bede om et lån på 10.000,-, eller man kan have 5.000,- til at ligge i en sokkeskuffe i soveværelset. Ligesom det er spild af energi altid at have fryseren fyldt hvis konen dør i morgen. Hvis konen dør, må man lige handle lidt fastfood eller spise rugbrødsmadder indtil man har lært at lave mad. Hvis man er afhængig af to indkomster, skal man have en livsforsikring til den eventualitet at konen dør så man ikke skal gå fra hus og hjem, men ud over det synes jeg man skal glæde sig over at være i live og undlade at tynge sin tilværelse unødigt med alle mulige ligegyldige småbekymringer.

"Jeg vil have mine egne penge som min partner ikke har adgang til", eller "Jeg ejer mit eget sommerhus i Sydfrankrig som kun jeg skal betale til" er grunde som vedrører det liv man lever lige nu, og det er fair nok. Sådan ville jeg ikke selv indrette mit liv, men det giver i det mindste mening.
Senest rettet af Slettet bruger 4. okt 2017, 07:29, rettet i alt 1 gang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 07:27

dykkersild skrev:Jeg har som tidligere nævnt ovenstående løsning - og det af fuldstændig samme grund som Joynips og de danske banker anbefaler. Det ser ud til, at du er en af de eneste der ser det som besværligt at "jonglere" to separate lønkonti. Det er ikke besværligt og du har ikke overbevist mig om, at dit set-up er bedre.


Hvis de danske banker anbefalede at man kun havde én lønkonto til deling, ville du så følge den anbefaling?
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2017, 07:30

abcd skrev:
JoyNips skrev:Selvfølgelig kan man det. Men alt afhængigt af hvornår partneren er død, man opdager at man ikke kan få afgang til de fælles midler, man opretter en ny konto og arbejdspladsen sætter løn til udbetaling, så kan der jo godt gå 2 måneder hvor man faktisk ikke har nogen penge til rådighed. Man kan selvfølgelig gå tiggergang hos familie og venner, men det tror jeg, de fleste voksne mennesker helst vil undgå at være nødt til. Så derfor er anbefalingen fra eksempelvis banken (fx https://www.jyskebank.dk/produkter/pension/konto) at man har sin egen lønkonto.


Det lyder skørt at have en ekstra konto bare for at sikre sig adgang til et beløb der vel for de fleste er omkring 10.000 kroner hvis ens partner dør. Jeg kan forstå at man føler behov for at have en konto der er ens egen i det daglige, men at tilføje ekstra overførsler og besvær i sin daglige økonomi bare fordi man ikke vil stå og mangle 10.000 kroner hvis ens partner bliver kørt ned i morgen, lyder som noget der gør livet unødvendigt besværligt for en selv. Man skal heller ikke have en fryser med nedfrosne færdigretter til at stå hvis konen bliver kørt ned i morgen, og man ikke selv kan finde ud af at lave mad. Nogle broer skal først krydses hvis man kommer til dem.


Uanset om jeg kun fik 10.000 kr i løn, så er det et beløb jeg nødigt ville ud at bede venner om at låne mig. Hvis du og din hustru ikke har et problem med det, så skal I jo bare indrette jer derefter. :gogo:
Personligt ville jeg synes det var mere besværligt at skulle huske at oprette en ny NemKonto midt i sorgen over min partners død og alt det andet praktiske i den forbindelse end jeg/vi synes det er at lønnen automatisk går ind på min NemKonto og at der automatisk derfra overføres til vores fælleskonti, så det har vi jo bare indrettet os efter.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 4. okt 2017, 07:37

abcd skrev:
"Jeg vil have mine egne penge som min partner ikke har adgang til", eller "Jeg ejer mit eget sommerhus i Sydfrankrig som kun jeg skal betale til" er grunde som vedrører det liv man lever lige nu, og det er fair nok. Sådan ville jeg ikke selv indrette mit liv, men det giver i det mindste mening.


Så for dig gælder kun det totale fællesskab i ægteskabet, et fællesskab, der overruler alle andre beslutninger truffet tidligere og andre fællesskaber?

Det skal også gælde uanset om det gør tingene mere besværlige?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 07:39

JoyNips skrev:Uanset om jeg kun fik 10.000 kr i løn, så er det et beløb jeg nødigt ville ud at bede venner om at låne mig. Hvis du og din hustru ikke har et problem med det, så skal I jo bare indrette jer derefter. :gogo:
Personligt ville jeg synes det var mere besværligt at skulle huske at oprette en ny NemKonto midt i sorgen over min partners død og alt det andet praktiske i den forbindelse end jeg/vi synes det er at lønnen automatisk går ind på min NemKonto og at der automatisk derfra overføres til vores fælleskonti, så det har vi jo bare indrettet os efter.


Det synes jeg også det er, men du skal jo huske at gange besværet med sandsynligheden for at det opstår. Hvis sandsynligheden for at din mand dør de næste 20 år er 1%, og besværet ved at oprette en NemKonto ved den lejlighed er f.eks. 20 ud af 100, så er det vægtede besvær = 20 * 0,01 = 0,2. Så besværet ved at have to lønkontoer skal være højst 0,2 eller 100 gange mindre end besværet ved oprettelse af NemKonto for at det giver mening at have de ekstra kontoer. Hvis det altså kun har at gøre med dødsfaldet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 07:40

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
"Jeg vil have mine egne penge som min partner ikke har adgang til", eller "Jeg ejer mit eget sommerhus i Sydfrankrig som kun jeg skal betale til" er grunde som vedrører det liv man lever lige nu, og det er fair nok. Sådan ville jeg ikke selv indrette mit liv, men det giver i det mindste mening.


Så for dig gælder kun det totale fællesskab i ægteskabet, et fællesskab, der overruler alle andre beslutninger truffet tidligere og andre fællesskaber?

Det skal også gælde uanset om det gør tingene mere besværlige?


Det gør ikke tingene mere besværlige at have kun én konto. Det gør tingene helt målbart simplere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 07:45

Dikus skrev:Besværet ved at have to lønkontoer er ca 0,000000000001


Men dog strengt større end 0...
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 4. okt 2017, 07:47

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
"Jeg vil have mine egne penge som min partner ikke har adgang til", eller "Jeg ejer mit eget sommerhus i Sydfrankrig som kun jeg skal betale til" er grunde som vedrører det liv man lever lige nu, og det er fair nok. Sådan ville jeg ikke selv indrette mit liv, men det giver i det mindste mening.


Så for dig gælder kun det totale fællesskab i ægteskabet, et fællesskab, der overruler alle andre beslutninger truffet tidligere og andre fællesskaber?

Det skal også gælde uanset om det gør tingene mere besværlige?


Det gør ikke tingene mere besværlige at have kun én konto. Det gør tingene helt målbart simplere.


Jeg har en konto i Belgien og min mand har en i Frankrig. Har du prøvet at åbne en konto i udlandet? Det er rigtig besværligt, og det vil kun gøre det mere besværligt at skulle tilføje yderligere en person, der også skal igennem KYC. Så det er på alle måder lettere at vi bare har hver sin til bolig i udlandet.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 4. okt 2017, 07:50

Dikus skrev:
abcd skrev:
JoyNips skrev:Uanset om jeg kun fik 10.000 kr i løn, så er det et beløb jeg nødigt ville ud at bede venner om at låne mig. Hvis du og din hustru ikke har et problem med det, så skal I jo bare indrette jer derefter. :gogo:
Personligt ville jeg synes det var mere besværligt at skulle huske at oprette en ny NemKonto midt i sorgen over min partners død og alt det andet praktiske i den forbindelse end jeg/vi synes det er at lønnen automatisk går ind på min NemKonto og at der automatisk derfra overføres til vores fælleskonti, så det har vi jo bare indrettet os efter.


Det synes jeg også det er, men du skal jo huske at gange besværet med sandsynligheden for at det opstår. Hvis sandsynligheden for at din mand dør de næste 20 år er 1%, og besværet ved at oprette en NemKonto ved den lejlighed er f.eks. 20 ud af 100, så er det vægtede besvær = 20 * 0,01 = 0,2. Så besværet ved at have to lønkontoer skal være højst 0,2 eller 100 gange mindre end besværet ved oprettelse af NemKonto for at det giver mening at have de ekstra kontoer. Hvis det altså kun har at gøre med dødsfaldet.


Besværet ved at have to lønkontoer er ca 0,000000000001


Jeg vil faktisk sætte det til 0. Jeg mener, jeg havde jo en lønkonto, da jeg mødte min mand - det er ikke noget, der efterfølgende er oprettet. Så hvor skulle besværet komme ind?
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Sangius » 4. okt 2017, 07:50

abcd, kan du egentlig anerkende, at hvad der er nemt for dig, ikke nødvendigvis er det for alle? ;)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 07:55

Akehurst2 skrev:Jeg har en konto i Belgien og min mand har en i Frankrig. Har du prøvet at åbne en konto i udlandet? Det er rigtig besværligt, og det vil kun gøre det mere besværligt at skulle tilføje yderligere en person, der også skal igennem KYC. Så det er på alle måder lettere at vi bare har hver sin til bolig i udlandet.


Bopæl i forskellige lande kan være en god grund til at have separate kontoer.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2017, 08:02

abcd skrev:
JoyNips skrev:Uanset om jeg kun fik 10.000 kr i løn, så er det et beløb jeg nødigt ville ud at bede venner om at låne mig. Hvis du og din hustru ikke har et problem med det, så skal I jo bare indrette jer derefter. :gogo:
Personligt ville jeg synes det var mere besværligt at skulle huske at oprette en ny NemKonto midt i sorgen over min partners død og alt det andet praktiske i den forbindelse end jeg/vi synes det er at lønnen automatisk går ind på min NemKonto og at der automatisk derfra overføres til vores fælleskonti, så det har vi jo bare indrettet os efter.


Det synes jeg også det er, men du skal jo huske at gange besværet med sandsynligheden for at det opstår. Hvis sandsynligheden for at din mand dør de næste 20 år er 1%, og besværet ved at oprette en NemKonto ved den lejlighed er f.eks. 20 ud af 100, så er det vægtede besvær = 20 * 0,01 = 0,2. Så besværet ved at have to lønkontoer skal være højst 0,2 eller 100 gange mindre end besværet ved oprettelse af NemKonto for at det giver mening at have de ekstra kontoer. Hvis det altså kun har at gøre med dødsfaldet.


Men det er sådan DU vil vægte besværet. Og så skal du jo bare indrette dig efter det og det er rigtigt og bedst for dig. Jeg vægter måske besværet anderledes. Og så indretter jeg mig efter det og det er rigtigt og bedst for mig. :-)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Privatøkonomi"