Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Wizzze » 21. sep 2017, 19:11

Færre og færre vælger den fulde fællesøkonomi, som ellers har været traditionen for par, siden ruder konges tid.

http://www.dr.dk/nyheder/penge/flere-pa ... g-penge-ad

Er det udtryk for at vi er blevet meget egenrådige og individualistiske? eller har forhold og parlivet ikke bare ændret sig en del, siden dengang man enten var alene eller gift, og var man gift, så arbejdede manden og morlil gik hjemme. Så det er vel ret naturligt at som parforholdet har udviklet sig, så udvikler det økonomiske forhold sig også? :gruble:

https://www.dr.dk/tv/se/penge/penge-tv/penge-2017-09-21

Er I gået fra fællesøkonomi til en af de mange andre metoder?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Artem » 21. sep 2017, 19:16

Nu har jeg aldrig boet sammen med en, men jeg vil godt nok være meget modvillig i forhold til ideen om fælles økonomi.
Som nok mest handler om at jeg har en rimelig stor opsparing og formue på den måde, og at jeg ikke kan lide ideen om at jeg skal "spørge" min partner om lov til at købe diverse dyrt værktøj osv.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2017, 19:22

Vi har fællesøkonomi. Jeg kan ikke komme på en god grund til at vi ikke skulle have det.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Sangius » 21. sep 2017, 19:24

Jeg har svært ved at se fordelen i, at samle ens kontoer?
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Hunkat » 21. sep 2017, 19:31

Vi kommer til at have fællesøkonomi i starten i hvert fald i det der går to år før min mand får en selvstændig indtægt.
Men jeg ser så heller ikke fællesøkonomi som at vi skal spørge hinanden lov til hvad vi bruger penge på. Vi lægger nogle overordnede linjer sammen og så lufter man det selvfølgelig lige hvis man har lyst til at bruge 10.000 på noget. Men ellers er vi jo netop fælles om det og stoler på at den anden ikke går shopamok med fælleskortet.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2017, 19:38

Sangius skrev:Jeg har svært ved at se fordelen i, at samle ens kontoer?


Færre overførsler. Men det handler vel ikke bare om det helt lavpraktiske med hvor mange kontoer man har, men hvordan man deles om pengene. Om den ene part f.eks. kan sætte sine egne penge til side og have en opsparing som kun er hans eller hendes.

Hvis jeg skulle have min egen konto, kun til mig, skulle der være et eller andet konkret formål for at retfærdiggøre den ekstra administration. Jeg har svært ved at se hvad det formål skulle være, hvis det ikke på en eller anden måde skulle handle om at jeg skulle have flere penge til mig selv eller sikre mig at jeg fik min del, og det er jeg ikke interesseret i.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Moxy-lady » 21. sep 2017, 19:48

Det kan jeg slet ikke se grunden til at have. Altså det er da fair nok, at andre har det anderledes, men personligt kommer det nok aldrig på tale. Vi har jo stadig fælles økonomi - vi indbetaler til diverse konti/opsparinger, og så er resten til fornøjelser. Lige nu tjener vi nogenlunde det samme, og hvis (når) det ændrer sig, så har vi allerede snakket om at det bliver noget med en procentvis fordeling af udgifterne, så rådighedsbeløbet ikke er helt skævt.
Jeg ville ikke bryde mig om at have en fælleskonto til forbrug. Måske hvis vi havde mange penge, så der aldrig var problemer. Men hvis han nu gik ud og købte højtalere til 15.000 og jeg lige samtidig havde udset mig et eller andet andet i den prisklasse (jeg kan nu ikke helt se hvad det skulle være)

Jeg har det trygt og godt med selv at have styr på hvad jeg har af penge, og om en given måned indbyder til mere tant og fjas eller livremmen skal strammes ind. Det overblik mister jeg hvis vi er to der bruger den samme konto.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Moxy-lady » 21. sep 2017, 19:50

abcd skrev:
Sangius skrev:Jeg har svært ved at se fordelen i, at samle ens kontoer?


Færre overførsler. Men det handler vel ikke bare om det helt lavpraktiske med hvor mange kontoer man har, men hvordan man deles om pengene. Om den ene part f.eks. kan sætte sine egne penge til side og have en opsparing som kun er hans eller hendes.

Hvis jeg skulle have min egen konto, kun til mig, skulle der være et eller andet konkret formål for at retfærdiggøre den ekstra administration. Jeg har svært ved at se hvad det formål skulle være, hvis det ikke på en eller anden måde skulle handle om at jeg skulle have flere penge til mig selv eller sikre mig at jeg fik min del, og det er jeg ikke interesseret i.


Jeg kan overføre gratis og med det samme via mobilepay. Det er intet besvær. Ikke mere end hvis jeg skulle ind og rykke penge fra en konto til en anden.

Man kan jo sagtens have separat økonomi og stadig dele udgifterne op så den ene betaler mere end den anden så rådighedsbeløbet er mere ligeligt fordelt.
0
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2017, 19:57

Moxy-lady skrev:Jeg kan overføre gratis og med det samme via mobilepay. Det er intet besvær. Ikke mere end hvis jeg skulle ind og rykke penge fra en konto til en anden.

Man kan jo sagtens have separat økonomi og stadig dele udgifterne op så den ene betaler mere end den anden så rådighedsbeløbet er mere ligeligt fordelt.


Selvfølgelig er det besvær. Ikke ret meget besvær, men dog besvær. Jo flere kontoer, jo mere rykken rundt med penge, og jo mere administration. Udgangspunktet må være at man har én konto med alle de penge man nu har som familieenhed, og hver gang man opretter en ny konto, skal den tjene et eller andet formål for at retfærdiggøre det ekstra bøvl. Jeg har svært ved at se hvilket formål den private konto til mig tjener hvis ikke det på en eller anden måde er at beskytte min egen økonomi fra min families, og det ville jeg være ked af at føle behov for.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Moxy-lady » 21. sep 2017, 20:43

abcd skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg kan overføre gratis og med det samme via mobilepay. Det er intet besvær. Ikke mere end hvis jeg skulle ind og rykke penge fra en konto til en anden.

Man kan jo sagtens have separat økonomi og stadig dele udgifterne op så den ene betaler mere end den anden så rådighedsbeløbet er mere ligeligt fordelt.


Selvfølgelig er det besvær. Ikke ret meget besvær, men dog besvær. Jo flere kontoer, jo mere rykken rundt med penge, og jo mere administration. Udgangspunktet må være at man har én konto med alle de penge man nu har som familieenhed, og hver gang man opretter en ny konto, skal den tjene et eller andet formål for at retfærdiggøre det ekstra bøvl. Jeg har svært ved at se hvilket formål den private konto til mig tjener hvis ikke det på en eller anden måde er at beskytte min egen økonomi fra min families, og det ville jeg være ked af at føle behov for.


Eksempel et:

Lønnen går ind på seperate konti: Begge har en fast overførsel der sender x kr til budgetkonto, madkonto og opsparingskonto. Resten er til eget forbrug. Man ved nogenlunde hvad man har tilbage når tingene er betalt, og bruger derfor som man synes.
Ingen besværlige overførsler - alt foregår automatisk.

Eksempel to:

To lønninger går ind på samme konto. Der er en fast overførsel der sender x kr til budgetkonto, madkonto og opsparingskonto. Resten er til fælles forbrug. Og dem bruger man så af, men når man skal gøre et større køb skal man lige vende det med partneren, og man bliver også nødt til (igen, hvis midlerne ikke er ubegræsede) engang imellem lige at tjekke saldoen, for lige at se hvad status er.
Ingen besværlige overførsler, alt foregår automatisk. Men mindre overblik og man skal "tjekke ind" ved større handler.

Jeg har ikke behov for at skjule hvad jeg bruger penge på, min kæreste må hjertensgerne se mine kontoudskrifter og vice versa. Faktisk fortæller vi alligevel hinanden hvis vi køber ting. Så på den måde er det jo ikke anderledes end at vende det før et køb, bortset fra at det ikke er noget man er forpligtet til. Jeg er græsk-katolsk omkring hvad min kæreste bruger sine penge på. Jeg *forstår* det ikke altid, men hvis han har lyst til at købe et par høretelefoner til 6,500 kr, så kan han da gøre det. Ligesom han vender øjne af mit nummer 30 på stiletter og nummer 150 kjole. Det behøver vi ikke forklare for hinanden, for vi prioriterer forskelligt, og det har vi fred til, med hver vores rådighedsbeløb.

Der er ingen besværlige overførsler, for alt foregår automatisk. Der er et godt overblik fordi det kun er os selv der bruger penge fra vores rådighedsbeløb og der er ingen anledning til sure miner, selvom vi ikke forstår den andens prioriteringer.

Funny story. Jeg var nede med de der åndssvagt dyre høretelefoner til rep en gang. Vi stod og småsludrede et eller andet m det, og da jeg så nysgerrigt spurgte hvad de egentlig havde kostet (jeg vidste at de var dyre, men ikke hvad de kostede) ville han i første omgang ikke fortælle mig det, fordi han havde erfaring med at det gav anledning til problemer hos deres kunder, hvis deres partnere fandt ud af hvad xxx kostede. Jeg grinede og sagde at det var hans egne penge og min overraskede reaktion på hans udtalelse overbeviste ham så om at jeg talte sandt - og ja, jeg måbede - og regnede ud hvad *jeg* kunne have købt for de samme penge :lol:

Jeg synes at det siger en del om hvilke fordele der kan være ved at man ikke tager penge fra en stor fælleskasse, når butikker ved at det giver anledning til problemer hos deres kunder. Bortset fra sex og børn er økonomi det folk skændes mest over. Hvorfor ikke fjerne det element, automatisere de overførsler til de ting man skal betale/spare op til, og afklare sammen hvad man betragter som en rimelig fordeling af de økonomiske byrder, så ingen sidder og har 5 kr til sig selv, mens partneren har 5000.

Jeg er ked af at du kun synes at det kan skyldes at man ønsker at skjule noget for sin partner, men det er, ærlig talt, stærkt subjektivt.
5
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Moxy-lady » 21. sep 2017, 20:48

Jeg er i øvrigt ikke helt med på hvorfor du synes at det er et bøvl at oprette en ny konto, og at man skal retfærdiggøre det? Det er 0- og 1-taller det hele. Det tager 2 minutter i netbank, og så er det hele sat op. Min kæreste og jeg har snakket om at oprette en datekonto, fordi vi er dårlige til at tage ud og lave noget sammen. Den har jeg planer om at sætte op d. 1, det koster ikke noget, og så sætter vi hver især en fast overførsel til, og så tænker vi ikke mere over det. Så når vi har lyst til at tage ud at spise eller der kommer en musiker vi gerne vil se, så bruger vi pengene derfra. Bum.

Fordi vi har hver sin lønkonto har vi vitterligt EN konto mere end vi ville have hvis vi havde fælles lønkonto. Det batter sgu ikke meget i det store netværk af ting. Bankerne er sgida ligeglade. Og selv hvis *de* synes at det er besværligt, så er det deres job. Vi synes at det er nemmere og mere overskueligt sådan.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Artem » 21. sep 2017, 22:31

Angelina skrev:Ingen af os har nogensinde spurgt om lov til at købe noget som helst, hverken dyrt eller billigt. Men større investeringer (så som min næste bil), har vi selvfølgelig talt om, men altså mest om hvor meget vi kunne / ville investere på en bil.

Jeg har det bare svært med ideen om at en partner skal bestemme hvad jeg bruger mine penge på. Som nok også er en af grundene til at jeg bedst kan forestille mig et COLA forhold hvor man bor hver for sig.
Jeg er ikke helt klar over hvor udbredt uenighed om hvad man bruger penge på er. Men ved da at bølgerne nogle gange går højt ved mine forældre, og når jeg på job taler med kollegaerne, og vi kommer ind på noget med værktøj, og med hvor meget jeg har. Så kan en kollega godt finde på at sige noget i retning af. "Man kan godt høre du er single, for min kone ville aldrig give mig lov til at købe alle de ting". Om det så bare er en dårlig undskyldning ved jeg reelt ikke. Men går nu ud fra at der er en del sandhed i det.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Straniera » 21. sep 2017, 22:55

Jeg er for individualistisk til fællesøkonomi. Sikkert også til at bo sammen. Da jeg var i tyverne kunne jeg godt, men jeg er blevet for egenrådig henad vejen.
Det skyldes så også, at jeg som ofte betragter mine forhold som midlertidige.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 22. sep 2017, 04:13

Moxy-lady skrev:Jeg er i øvrigt ikke helt med på hvorfor du synes at det er et bøvl at oprette en ny konto, og at man skal retfærdiggøre det? Det er 0- og 1-taller det hele. Det tager 2 minutter i netbank, og så er det hele sat op. Min kæreste og jeg har snakket om at oprette en datekonto, fordi vi er dårlige til at tage ud og lave noget sammen. Den har jeg planer om at sætte op d. 1, det koster ikke noget, og så sætter vi hver især en fast overførsel til, og så tænker vi ikke mere over det. Så når vi har lyst til at tage ud at spise eller der kommer en musiker vi gerne vil se, så bruger vi pengene derfra. Bum.

Fordi vi har hver sin lønkonto har vi vitterligt EN konto mere end vi ville have hvis vi havde fælles lønkonto. Det batter sgu ikke meget i det store netværk af ting. Bankerne er sgida ligeglade. Og selv hvis *de* synes at det er besværligt, så er det deres job. Vi synes at det er nemmere og mere overskueligt sådan.


Flere kontoer vil ofte betyde at penge ophobes eller mangler et eller flere steder, og de skal så kanaliseres rundt. Hvis I har hver jeres lønkonto kræver det at jeres forbrug er ret præcist afstemt efter hvor meget der efterlades tilbage hvis det skal være helt automatisk. Hvis du f.eks. efter noget tid står med 30.000,- på din personlige lønkonto fordi du har brugt mindre end forventet, skal du tage stilling til hvor de penge skal hen, enten på opsparing, ekstra betaling på et lån eller på forbrug. Hvis du bruger dem til forbrug, bare fordi du har dem og en følelse af at de er dine og ikke fællesskabets, ender I med færre penge end I kunne have haft. Hvis du indbetaler dem på en fælles opsparing eller lån, har du så en følelse af at have givet mere til forholdet end din kæreste? Hvis du indbetaler dem til en privat opsparing, hvad er så formålet med det?

Separate lønkontoer ville jeg synes var lidt ligsom vi havde hver vores slikskab herhjemme, og hvis mit var tomt, og jeg havde lyst til noget chokolade, skulle jeg spørge min kone om jeg måtte tage noget af hendes, eller gå ned at købe noget mere selv. Det er en ekstra arbejdsgang som kun tjener et formål hvis jeg har et problem med at styre mit chokoladeindtag, eller min kone synes jeg spiser for meget af chokoladen så der ikke er nok til hende. Det er fair nok at have problemer med at styre sit forbrug af det ene eller andet, men så har man også en god grund til at opdele tingene.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 04:26

Vi har en fælles budgetkonto, en fælles madkonto, en fælles opsparingskonto og en fælles boligprioritetskonto. Og så hver sin lønkonto. Det er simpelthen aldrig faldet os ind, at kombinere vores lønkontoer. Jeg kan vitterligt ikke se, hvad godt der skulle komme ud af det. Udover at man så skal passe på op til jul/fødselsdage/andre gave-giver-dage, så partneren ikke ser beløbet på netbank.

Og vi har både billån, boligllån og baby. Det fungerer :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Privatøkonomi"