Den nye registreringsafgift

Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 27. sep 2017, 19:14

Falstria skrev:
Artem skrev:
Helt generelt tror jeg på at de fleste på den måde vil købe lidt større og dyrere biler hvis man ikke på samme måde føler at man bliver flået i afgifter som man gør i dag.



Der tager du så ikke højde for, hvis afgiften blev krævet ind på brændslet istedet, altså omfordeling af afgift istedet for bare at sænke den.
Det skal lige med :)

Du har helt ret i at man kan flytte mere afgift fra køb til brug.
Helt generelt finder jeg de laveste grønne ejerafgifter for lave når en del små biler er nede på 200-500 kr om året.
Men ja der vil staten også få lidt flere penge i kassen hvis folk køber større biler
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 27. sep 2017, 19:29

Falstria skrev:Som liberal synes jeg jo ikke staten skal gå og vurdere hvad den mener folks behov må være.

Hvis de rigtig store slæder bliver billige nok, bliver der måske ansat flere privat chauffører, dem er der jo stort set ingen af længere.

4-hjulstræk og diesel motor er dyrt nok i sig selv uden afgifter, der hvor de er nødvendige er jo så de steder hvor der kan ligge sne i ugevis om vinteren uden at det bliver ryddet, det er også der man har langt til alting, så der har man behov for den teknologi.
Det er da selvfølgeligt lidt ærgerligt at det så primært er folk i København der har råd til at købe dem, så de fleste kører rundt derinde, men det kan man jo løse lokalt istedet.

Når du skriver det der kan jeg ikke lade være med at tænke på at Københavnerne ødelægger det for os andre. Da vores bilafgifter langt hen af vejen er lavet i forhold til folk der bor i storbyerne.
Hvor argumenterne er at vi ikke skal have flere biler end højest nødvendigt da det giver kø og trængsel i byerne, hvorfor vi skal have høje afgifter så folk ikke køber biler.
Store firehjulstrækkere skal både være dyre at købe og eje med meget høj grøn ejerafgift, da folk slet ikke skal købe sådan nogle, da det er rent luksus uden behov.

Men for os der bor i mere tyndt befolkede områder af landet er offentlig trafik slet ikke en mulighed, og når vi køber firehjulstrækkere er det ikke for at være smarte men fordi vi har brug for firehjulstrækket eller en bil som kan trække en stor anhænger.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Tux » 27. sep 2017, 20:07

Falstria skrev:Biler m.m. har en genanvendelse på 99% eller noget i den stil, det er ikke spildt energi at producere en bil selvom den holder stille meget af tiden.
Det er udmærket (og billig bortset fra afgifterne) kilde til råstoffer her i landet hvor vi jo ikke rigtig har nogen ellers.
De optager ikke plads på vejene når de holder stille og de forbrænder heller ikke noget når de holder stille.

Det er godt nok det dårligste forsøg på et argument jeg længe har set:
https://www.theguardian.com/environment ... nt-new-car
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8309

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Fru Himmelblå » 28. sep 2017, 07:07

Falstria skrev:
Tux skrev:
Falstria skrev:Biler m.m. har en genanvendelse på 99% eller noget i den stil, det er ikke spildt energi at producere en bil selvom den holder stille meget af tiden.
Det er udmærket (og billig bortset fra afgifterne) kilde til råstoffer her i landet hvor vi jo ikke rigtig har nogen ellers.
De optager ikke plads på vejene når de holder stille og de forbrænder heller ikke noget når de holder stille.

Det er godt nok det dårligste forsøg på et argument jeg længe har set:
https://www.theguardian.com/environment ... nt-new-car


Ok, så har du jo bare ikke set ret mange, måske ingen andre...

Vi har ikke hverken jern, kobber eller aluminium miner her i landet, vores eneste kilde er genbrug, det er vores art af mine.

Det eneste et dansk stålvalseværk kan producere, er genbrugsstål.
Det er ikke dårlige stål, nærmest tværtimod, det er heller ikke dyrere stål, kun vores lønninger og afgifter kan gøre det dyrt.
Et ton stål alu og kobber, som allerede har kørt på vejen i 20 år, der får et nyt liv efter genanvendelse, er rigtig godt miljømæssigt og økonomisk på samme tid. Det giver os en lokal produktion vi ellers ikke havde haft.


Det er rigtig fint at det bliver genanvendt. Det skulle da også bare mangle. Det ændrer dog ikke på, at miljø- og klimamæssigt ville det stadig være bedre ikke at producere den ekstra bil. Den kommer seriøst aldrig til at give plus i regnskabet.
0
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Privatøkonomi"