Betaler du topskat?

Betaler du topskat?

Ja
20
18%
Nej
86
76%
Er ikke helt sikker
3
3%
Lyserød Rumgorilla
4
4%
 
Afgivne stemmer: 113
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Karkluden » 3. jan 2016, 11:42

Pjeps skrev:Det må være sygeplejersker i lederstillinger :tie:

Ja, det tænkte jeg også. Der er et pænt stykke fra de 25000-ish, jeg kan se, jeg tjener før skat som nyuddannet til 41500. Men okay.. Hvis man så stiger i løn efter nogle år, og så som wizzze siger tager en masse ekstra-arbejde.. Men hold kæft, der skal alligevel arbejdes en del.

Og nej, jeg betaler langt fra topskat. Jeg er på SU, og lige om lidt er jeg nyuddannet og arbejder freelance.
Senest rettet af Karkluden 3. jan 2016, 11:47, rettet i alt 1 gang.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Karkluden » 3. jan 2016, 11:47

adagio skrev:
Karkluden skrev:
Pjeps skrev:Det må være sygeplejersker i lederstillinger :tie:

Ja, det tænkte jeg også. Der er et pænt stykke fra de 25000-ish, jeg kan se, jeg får udbetalt som nyuddannet til 41500


Man skal ikke have 41500,- udbetalt for at betale topskat, man skal have 41500,- i bruttoløn efter pension. Hvis man har 41500,- udbetalt, betaler man en del i topskat, man tjener omkring 80000,- om måneden.

Det ved jeg godt, og det var også en skrivefejl. Jeg mente "tjener" og ikke udbetalt. Jeg har heller ikke på nogen måde 25000 kr udbetalt som nyuddannet :lol: Men det var jo svært for dig at vide, at jeg bare ikke kan formulere mig i dag :D
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Elvispop » 3. jan 2016, 12:00

Nej, så skulle min løn da fordobles først... (cirka... Gider ikke at regne på det)
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf BlueBunny » 3. jan 2016, 12:14

Wizzze skrev:Hvem betaler egentlig topskat?

Tjaa, rigtig mange forskellige, bl.a ca. 7.300 gymnasielærere
5000 Sygeplejersker
5000 Folkeskolelærere.
2800 Lastbilchauffører
2400 Mekanikere
2000 Elektrikere
1700 Pædagoger
1400 VVS´ere
1200 Tømrere
1000 Politifolk
200 Skraldefolk
200 Buschauffører

Bare for at nævne nogle, som man nok ikke så tit tænker på som topskatte betalere.

http://borsen.dk/nyheder/politik/artike ... n_her.html


Topskatten er lønafhængig og ikke jobafhængig.
Jeg vil mene at en skraldemand, sygeplejerske, bankansat og advokat er lige berettiget til at betale skat. Kan ikke se hvorfor nogen mener at det ene er mere "leverpostejs-agtigt" og almindeligt end det andet.

Ja jeg betaler topskat, ja jeg bidrager (meget) gerne, men jeg er også en af dem som meget gerne ser skatte-niveauet sat ned/ topskatte-grænsen hævet. Og det vil jeg også godt kunne sige over for en kontanthjælpsmodtager, førtidspensionist, salgsassistent med minimum løn. At jeg ønsker dem der betaler høj skat skal betale mindre, betyder ikke at jeg mener dem der ikke har et højt rådighedsbeløb skal have mindre.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jan 2016, 12:54

Nej, jeg ligger lige under grænsen. Min mand kommer til at betale topskat.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. jan 2016, 13:05

Delfin skrev:Tja, men det er jo det, jeg skriver. Jeg er sådan en pædagog og i fast nattevagt, så kan der vist ikke skrabes flere tillæg hjem.
Du skal op på højt lederniveau, før du rammer løntrin på topskatteniveau.


Der er altså nogle af vores kollegaer der bon'er godt ud i løn, fordi de sidder i nogle specielle og hardcore stillinger.
Jeg kender en der er uudannet, som var i et enkeltmandsprojekt, hvor hun kørte døgnvagter, de havde enormt mange tillæg da vold var en del af det daglige billede, hun havde en højere månedsløn end jeg har.
Min kollegas sønner har været i lignenden stillinger, og de har også tjent knaster på det.
Men det er jo også med helbred og psyke som indsats, hvis man ikke stopper i tide.

Og så er der mange pædagoger der dobbeltjobbet, da mange gr. ulempetider har en del fritid, og det giver mulighed for at tage vikarvagter andre steder f.x.
En gammel kollega af mig kom i et job hvor de udelukkende kørte døgnvagter + personalemøder og supervision, det betød 5-6 døgnvagter pr. måned, så havde han dækket sin fuldtidsstilling.


Personligt betaler jeg ikke topskat, men der er da ikke SÅ langt derop! - min gennemsnitlige brutto månedsløn er ca. 33.000
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Karkluden » 3. jan 2016, 15:24

Jeg kan heller ikke se problemet i, at en sygeplejerske eller pædagog betaler topskat, hvis de tjener nok til det. så kan man diskutere, hvor grænsen for topskat skal ligge, men jeg kan ikke se, hvorfor den ene profession skulle være "i stand til" at betale topskat end den anden.
Min mor arbejder som specialpædagog på et døgntilbud primært med døgnvagter (og så p-møder og supervision). Hun har 15 års erfaring, hvilket giver tillæg, der er et miljø der giver ulempetillæg og derudover giver døgnvagterne en del tillæg. Hun ligger vist lige under grænsen, men hvis hun ikke havde sin kroniske lidelse kunne hun nok godt finde på at tage et par vagter i et vikarbureau af og til, fordi hun kun har 6-7 vagter på en måned på sit alm. job. Og så ville hun da nemt kommer deropad.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3217

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf klumphen » 21. jan 2016, 20:12

Jeg har skruet min pensionsindbetaling så højt op at jeg kommer under grænsen for topskat. Så må jeg håbe at topskatten er afskaffet når jeg engang skal have udbetalt pensionen, hvis den da ender med at blive så høj at det bliver aktuelt.
0
Aaliya81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 45

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Aaliya81 » 7. feb 2016, 21:29

DD_81 skrev:
Delfin skrev:Tja, men det er jo det, jeg skriver. Jeg er sådan en pædagog og i fast nattevagt, så kan der vist ikke skrabes flere tillæg hjem.
Du skal op på højt lederniveau, før du rammer løntrin på topskatteniveau.


Der er altså nogle af vores kollegaer der bon'er godt ud i løn, fordi de sidder i nogle specielle og hardcore stillinger.
Jeg kender en der er uudannet, som var i et enkeltmandsprojekt, hvor hun kørte døgnvagter, de havde enormt mange tillæg da vold var en del af det daglige billede, hun havde en højere månedsløn end jeg har.
Min kollegas sønner har været i lignenden stillinger, og de har også tjent knaster på det.
Men det er jo også med helbred og psyke som indsats, hvis man ikke stopper i tide.

Og så er der mange pædagoger der dobbeltjobbet, da mange gr. ulempetider har en del fritid, og det giver mulighed for at tage vikarvagter andre steder f.x.
En gammel kollega af mig kom i et job hvor de udelukkende kørte døgnvagter + personalemøder og supervision, det betød 5-6 døgnvagter pr. måned, så havde han dækket sin fuldtidsstilling.


Personligt betaler jeg ikke topskat, men der er da ikke SÅ langt derop! - min gennemsnitlige brutto månedsløn er ca. 33.000


Jeg har arbejdet med udadreagerende autister - der var tillægget for *farlighed* 1 fridag pr kvartal :) hvilket vidst omregnet giver en merværdi på 2,5kr pr time før skat. Indtil videre har de dog via deres forsikring fået lov til at betale 10.000kr for dokumentation for arbejdsskade, som forhåbentlig ender ud i erstatning.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Æble » 8. feb 2016, 17:35

Ja det gør jeg. Har det fint med det, selvom det er lidt surt nærmest ikke at kunne se det på udbetalingen når jeg får en lille lønforhøjelse. Men synes vi har rigeligt med penge ift de udgifter vi har sat os i, så det er mere princippet.

Ville også gerne betale mere hvis det betød bedre service i det offentlige.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Wizzze » 8. feb 2016, 17:58

adagio skrev:
Ballademager skrev:Nope :) Min kæreste gør, og det tager unægteligt en stor del af hans indkomst.


Hvis det ligefrem tager en stor del, skal man tjene mange penge, eller man skal have en løs definition af stor del. Hvis man f.eks. tjener 60000,- om måneden, skal man betale omkring de 1500,- i topskat. Tjener man 100.000,-, er det omkring 7000,- der ryger til topskat.


Næst efter kommuneskatten, er Topskatten det største træk på min skattebillet næsten 98.000kr. modsat kommuneskat, bundskat og sundhedsbidrag, får man jo ikke lidt retur i form af personfradraget, piv piv.

Om det er fair og rigtigt er jeg nok ikke den rigtige til at bedømme, som direkte berørt. Men vi taler meget om ligestilling i vores samfund, er det ligestilling/fair at hvis man tjener over en eller anden arbitrær grænse, så får man lige en ekstraskat? Hvis nu det ikke var penge, der var grænsen men ens vægt eller antal af lægebesøg, der bestemte ens sundhedsbidrag, så ville vi allesammen skrige højt, og sige det var unfair, og ikke at være ligestillet-

Tjener man mere, så betaler man også mere, en der tjener 200.000 kr. om året betaler 16.000 i arbejdsmarkedsbidrag, en der tjener 500.000kr. betaler 40.000 i ambi og ham der tjener en million betaler 80.000 i arbejdsmarkedsbidrag. Men ham, der tjener millionen, kan vi ikke lide, så han får en ekstra regning på 68.000 kr. oven i det han allerede betaler, hvis han var ligestillet med de andre. Men hvad gør det, de har jo råd?
Hvad hvis der i næste årsopgørelse stod "vi har noteret du vejer over 120kg, det betyder du vil blive mere syg, og være en større byrde for samfundet, så du skal betale 10.000kr. mere i skat end de andre" ? :gruble: Men hvad gør det, de kan jo bare tabe sig :tie:
Jeg har intet imod at betale min del, og bidrage til samfundet, jeg er bare ikke glad for at være specielt udpeget til "særbehandling", bare fordi jeg arbejder og tjener mere end naboen.

Men Ja, samfundet mangler penge, og vi vil gerne det hele, og så må nogen betale .... helst de andre ;)
5
Do as I say! :whip:
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Lilleluftballon » 10. feb 2016, 18:36

adagio skrev:
Wizzze skrev:
adagio skrev:
Ballademager skrev:Nope :) Min kæreste gør, og det tager unægteligt en stor del af hans indkomst.


Hvis det ligefrem tager en stor del, skal man tjene mange penge, eller man skal have en løs definition af stor del. Hvis man f.eks. tjener 60000,- om måneden, skal man betale omkring de 1500,- i topskat. Tjener man 100.000,-, er det omkring 7000,- der ryger til topskat.


Næst efter kommuneskatten, er Topskatten det største træk på min skattebillet næsten 98.000kr. modsat kommuneskat, bundskat og sundhedsbidrag, får man jo ikke lidt retur i form af personfradraget, piv piv.

Om det er fair og rigtigt er jeg nok ikke den rigtige til at bedømme, som direkte berørt. Men vi taler meget om ligestilling i vores samfund, er det ligestilling/fair at hvis man tjener over en eller anden arbitrær grænse, så får man lige en ekstraskat? Hvis nu det ikke var penge, der var grænsen men ens vægt eller antal af lægebesøg, der bestemte ens sundhedsbidrag, så ville vi allesammen skrige højt, og sige det var unfair, og ikke at være ligestillet-


Så tjener du jo også et stykke over 100.000,- om måneden. Jeg betaler til sammenligning kun ca. 27.000,- i topskat om året. Jeg har en kone på SU, så vi lever primært af min indkomst, to voksne og to børn. De penge er nok til et helt nyt hus på 185 kvadratmeter (som vi afdrager på, det er ikke fordi vi udskyder problemer), helt ny VW Passat og lige under 20.000,- til forbrug/opsparing efter alle faste udgifter. Når min kone engang bliver færdig og får et job - et hvilket som helst job - kan vi jo leve som grever og baroner. Derfor kan jeg ikke rigtigt med når Liberal Alliance foreslår at lette topskatten og sænke registreringsafgiften for at gøre livet lettere for familierne. Hvis vi havde to jobs, og der hverken var topskat eller registreringsafgift, ved jeg snart ikke hvad vi skulle med alle de ekstra penge, de ville nok bare stå og samle støv på en bankkonto, og det får man ikke meget vækst for. Til gengæld kan jeg finde på mange andre ting der kunne gøre livet lettere for familien, og det er ikke nogen jeg kan købe for skattelettelser.[/
helt enig. Vi betaler også topskat herhjemme. Det er vi fint tilfredse med, men vi kunne sagtens klare os for en indtægt. Hvilket vi faktisk alvorligt overvejer, specielt efter de sidste nedskæringer i de lokale institutioner, hvor vi begynder at synes at det ikke længere er forsvarligt. Som minimum skal en af os på nedsat tid. Og vi arbejder altså allerede præcis 37 timer om ugen. Hvis normeringerne blev bedre ville jeg arbejde mere. Jeg elsker nemlig mit arbejde - elsker bare mine børn mere... Og jeg vil meget gerne betale for det. Syntes faktisk det er helt fair at jeg betaler. Jeg kan jo sagtens betale mere, det er der så mange der ikke kan.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Studsgaard » 10. feb 2016, 19:54

Dikus skrev:
Wizzze skrev:Hvem betaler egentlig topskat?

Tjaa, rigtig mange forskellige, bl.a ca. 7.300 gymnasielærere
5000 Sygeplejersker
5000 Folkeskolelærere.
2800 Lastbilchauffører
2400 Mekanikere
2000 Elektrikere
1700 Pædagoger
1400 VVS´ere
1200 Tømrere
1000 Politifolk
200 Skraldefolk
200 Buschauffører

Bare for at nævne nogle, som man nok ikke så tit tænker på som topskatte betalere.

http://borsen.dk/nyheder/politik/artike ... n_her.html


Spørgsmålet er så, om topskattegrænsen er for lavt sat... Eller vi måske. Bare måske. Skulle holde op med at italesætte en del af disse mennesker som dårligt lønnede. For det er de jo tydeligvis ikke alle sammen.

Personligt er jeg sådan en, der synes, at topskattegrænsen godt kan være for lavt sat... samtidigt med, at man skal holde op med at italesætte en del af disse mennesker som dårligt lønnede.


Jeg kender et par lastbilchauffører der betaler topskat, og de har ikke en god timeløn, det er simpelthen fordi de arbejder så mange timer, de ender med at tjene så mange penge.

Jeg syntes der er forskel på hvordan man opnår grænsen for topskat. Om det er en relativ gennemsnitlig løn man har, men til gengæld har mange timer, eller om det er en fast høj løn med et normat antal timer, dvs en noget højre timeløn end andre.

Jeg ved godt at nogle med høje lønninger har store ansvarsområder og også arbejder mange timer, men de mennesker tænker jeg også, kommer noget længere over grænsen, end eks pædagoger og chauffører gør.

Jeg betaler ikke topskat, der er langt til den grænse for mig, da jeg arbejder deltid.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf godtnavn » 15. mar 2016, 18:17

Er på su, så nej :lol:
Kæresten gør heller ikke, men ville snildt kunne få et job hvor han gjorde
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Betaler du topskat?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 22. mar 2016, 11:27

Nope. Har betalt mine sidste penge i skat i Danmark.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Privatøkonomi"