Laver du budget for julen?

Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Anne Droid » 2. dec 2017, 14:30

Delvist. Jeg har sat et ca beløb af til julegaver og alt det andet her i december.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 15:07

xxx---xxx skrev:
Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:
musling skrev:I år bliver vanillestangen til desserten nok julens dyreste enkeltudgift :lol2:

De er godt nok også blevet dyre :gisp:


Læste lige en engelsk artikel, indkøb til deres traditionelle julemåltid med kalkun, ´tofler, rosenkål osv. er blevet 16% dyrere i år! og det er indkøbt i Aldi og ASDA som generelt er de billigste supermarkeder derovre :8: Velkommen til Jul, Brexit style :tie:

Vanilje prisen skyldes åbenbart en cyklon der ramte Madagaskar tidligere i år, og ødelage store områder der producerer vanilje, og det tager åbenbart over 3år før en ny plante producerer vanilje, så man kan ikke hurtigt øge produktionen, så fra en pris på 100$ pr. kg. i 2015 er prisen nu steget til 600$ pr. kg. her sidst i 2017 :whine:



Sjovt du lige nævner vanilje. Min svigermor har lige været i den lokale Irma i dag og efterspørger deres lækre vanilje som de plejer at sælge til jul.
Men de har valgt at de ikke skal have den hjem i år da den ellers ville koste over 200 kr for en enkelt stang :(

Jeg undrede mig også godt og grundigt da jeg var i Rema i går, der da ellers plejer at være leveringsdygtige i billige vaniljesyænger.

Godt nok billigere end 200 kr, men 30 kr. for én vaniljestang :8: Og det var vist bare et discountmærke.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 15:15

Jeg laver ikke noget særligt budget for julen som sådan, da jeg ikke har voldsomt store udgifter der end i andre måneder. Det skulle da lige være på klementiner :santa2:

Der er dog nogle ting jeg ikke går på kompromis med. Fx flæskestegen og anden. Det skal være en ordentlig kvalitet. Gerne økologisk og anbefalet af Dyrenes Beskyttelse.

Til gengæld deler jeg udgifterne med dem jeg holder jul med, så det kommer nok til at gå meget godt op.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 17:39

Dikus skrev:Jeg er overrasket over hvor mange, der ikke lægger budgetter, der omfatter mad, gaver og højtider.

Men altså, det er jo ikke jer, jul ig fødselsdage kommer bag på hvert år, så what ever works :D

Det kommer måske også an på hvordan man definerer et julebudget og hvordan ens økonomi ser ud? :genert:

Jeg har ikke de store udgifter til gaver og udgifterne til maden deles vi som sagt om. Og jeg har vist heller ikke specielle udgifter forbundet med jul, som fx et juletræ.

Mit madbudget for hele december er måske på 2000-3000 kr. Så det er jo reletivt nemt at holde sig indenfor det beløb, selvom jeg ikke går på kompromis med and og flæskesteg, men det er ikke sådan så jeg laver en plan for at flæskestegen højest må koste 150 kr, kartofler 20 kr. osv.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 18:07

Dikus skrev:
Juki skrev:
Dikus skrev:Jeg er overrasket over hvor mange, der ikke lægger budgetter, der omfatter mad, gaver og højtider.

Men altså, det er jo ikke jer, jul ig fødselsdage kommer bag på hvert år, så what ever works :D

Det kommer måske også an på hvordan man definerer et julebudget og hvordan ens økonomi ser ud? :genert:

Jeg har ikke de store udgifter til gaver og udgifterne til maden deles vi som sagt om. Og jeg har vist heller ikke specielle udgifter forbundet med jul, som fx et juletræ.

Mit madbudget for hele december er måske på 2000-3000 kr. Så det er jo reletivt nemt at holde sig indenfor det beløb, selvom jeg ikke går på kompromis med and og flæskesteg, men det er ikke sådan så jeg laver en plan for at flæskestegen højest må koste 150 kr, kartofler 20 kr. osv.


Det er rigtigt :)

Mit budget for julen er en del af mit almindelige budget, som selvfølgwlig tager højde for udgidter til gaver. Men posten er også ca. 14.000 - folk skal stoppe med at få børn...

Vi holder juleaften med træ, konfekt, småkager, mad, vin, portvin, mandelgaver... 6-7 mennesker fra klokken 15 til midnat... Det løber op og viole ikke rigtigt kunne rummes i dit madbudget :genert: oveni kommer nyyår og heg har fødselsdag også. Så decembers madpost er noget større end de øvrige måneder

Nej okay, 14.000 kr er ikke engang hvad jeg har til rådighed på en almindelig måned(altså inkl. mit madbudget, efter de faste udgifter er betalt, selvom jeg lægger mit "lallebeløb" og det jeg putter på en opsoaring hver måned oveni :lol: )

Hvis jeg skulle holde/deltage i en stor julesammenkomst ville jeg nok også lægge et budget og evt. spare op :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Wizzze » 2. dec 2017, 18:59

Dikus skrev:
Juki skrev:
Dikus skrev:Jeg er overrasket over hvor mange, der ikke lægger budgetter, der omfatter mad, gaver og højtider.

Men altså, det er jo ikke jer, jul ig fødselsdage kommer bag på hvert år, så what ever works :D

Det kommer måske også an på hvordan man definerer et julebudget og hvordan ens økonomi ser ud? :genert:

Jeg har ikke de store udgifter til gaver og udgifterne til maden deles vi som sagt om. Og jeg har vist heller ikke specielle udgifter forbundet med jul, som fx et juletræ.

Mit madbudget for hele december er måske på 2000-3000 kr. Så det er jo reletivt nemt at holde sig indenfor det beløb, selvom jeg ikke går på kompromis med and og flæskesteg, men det er ikke sådan så jeg laver en plan for at flæskestegen højest må koste 150 kr, kartofler 20 kr. osv.


Det er rigtigt :)

Mit budget for julen er en del af mit almindelige budget, som selvfølgwlig tager højde for udgidter til gaver. Men posten er også ca. 14.000 - folk skal stoppe med at få børn...

Vi holder juleaften med træ, konfekt, småkager, mad, vin, portvin, mandelgaver... 6-7 mennesker fra klokken 15 til midnat... Det løber op og viole ikke rigtigt kunne rummes i dit madbudget :genert: oveni kommer nyyår og heg har fødselsdag også. Så decembers madpost er noget større end de øvrige måneder


Dels så har vi et overdimensioneret husholdningsbudget i forvejen, og dels så er mad i december ikke så dyrt. Sødmælk og ris, koster ikke så meget :D og der er en del julefrokost invitationer, gratis bespisning :klap: Så har jeg derudover en vinkælder der kan levere de flasker vi skal bruge, og hvor genopfyldning spredes over resten af året, så december er heller ikke så dyr der. Det er faktisk kun gaver, pakkekalender osv. der koster ekstra i forhold til en "normalmåned", pynt er jo også mest genbrug år til år.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. dec 2017, 19:27

Dikus skrev:Jeg er overrasket over hvor mange, der ikke lægger budgetter, der omfatter mad, gaver og højtider.

Men altså, det er jo ikke jer, jul ig fødselsdage kommer bag på hvert år, så what ever works :D



Selve december, på mad og hyggesiden, regner jeg med koster ca. 1000-1500 kr mere end en normal måned.
Selve julemaden er ikke en voldsom stor post, og er også noget vi deles om med dem vi fejrer julen med.

gaverne laver jeg ikke budget for, dels så køber jeg ind løbende, særligt til mine egne børn, men også andre familiemedlemmer.
Men jeg er begyndt at lave overførsler i min netbank, og navngive posterne med f.x. "gave - navn"
Så kan jeg se hvor mange penge jeg har brugt over året på hver især (også andre poster end gaver)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf TomKah » 3. dec 2017, 15:46

Jeg har tre børn som hver får kalendergaver for ca 400 og julegaver for 500. Derudover giver jeg julegave til 3 andre børn for omkring 300 kr pr gave.

Både jul og nytår afholdes som sammenskudsgilde, så selvom vi går all in på nytår koster det os ikke mere end 1000. Juleaften bruger vi ca 500 kr på mad.

Vores rådihedsbeløb pr måned er højt så det er ikke noget vi mærker i det overordnede “budget.”
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf LaScrooge » 3. dec 2017, 18:15

Ja. Budget for både jul og nytår. Det har været mere striks end det er nu, men jeg har også skullet afholde flere gaver end jeg gør nu, hvor jeg kun giver til dem, jeg holder jul med og måske 1 eller 2 veninder. Jeg har en almen gaveopsparing på 200 kr pr måned, som jeg supplerer gaveindkøb med løbende, så den er ikke en decideret julegaveopsparing.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. dec 2017, 18:30

Nej, men når jeg har besluttet, hvad jeg vil købe, især når det gælder gaver, går jeg op i at få det til en god pris uden at gå på kompromis med kvaliteten.
0
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Xnaiv » 3. dec 2017, 19:30

Nope..

Mht. julemad og hygge synes jeg det går fint op med alle de gange man er inviteret til bespisning. Vi holder så heller ikke juleaften.
Gaverne går ind under husholdningskontoen, hvor jeg overfører til den fra opsparingen, hvis den begynder at se lidt sølle ud når de nærmer os slut februar. I år bliver der nok ca. kr. 2.000 som svarer til det gavebeløb vi har købt for.

Det er meget forskelligt fra år til år, hvordan vi gør med gaver til hinanden. Oftest køber vi selv gaver fra vores lommepengekonto, men i år har vi købt en ret dyr ting til hjemmet som vi har aftalt gør det ud for gaver til hinanden i år.
Jeg ender dog nok med at købe en lille ting til ham udover det.

Men generelt ikke noget budget, men vi køber ca. gaver for det samme hvert år. Vi tager blot det vi kommer til at mangle fra opsparingen.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf godtnavn » 3. dec 2017, 19:53

Her overføres 2.000 ekstra til madbudgettet der dækker mad jul og nytår. Derudover tager vi 4.000 kr til gaver, juletræ og den slags fra opsparingen. Når jeg siger "tages fra opsparingen" er det en sandhed med modifikationer, alle vores penge går ind på opsparingen der så fordeler ud på andre poster, og det der er tilbage er så opsparing, men da der går mere end 6.000 kr ind på opsparingen om måneden betyder det jo bare der bliver sat mindre ind i december end andre måneder :)
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Panton » 21. dec 2017, 20:09

Jeg sparer faktisk op til julegave og fødselsdag for min søn. Det hele ligger indenfor en måned. Han har ikke andet familie end hans far og jeg, så derfor får han ekstra store gaver og en del af dem. Han skal ikke straffes for gaver fordi han ikke har mere familie.

Dec og jan er dyre måneder hos os, men vi deler udgifterne til gaverne.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Whydontyouandi » 22. dec 2017, 15:46

Jeg laver ikke budget.
Mine trækninger på dankortet går bare amok i december måned, selv om vi er ude hos familie juleaften + de to juledage. Jeg bruger nok 6-7.000 ekstra i løbet af december - altså oveni de almindelige udgifter.

Herunder tæller: Gaver til rigtig mange familiemedlemmer, konfektværksted, mandelgaveindkøb, værtindegaver til to husholdninger, nytårsmenu, kransekagetårn med flere kilo marcipan, vine, champagne m.m.
Tør slet ikke tænke på hvad det eventuelt vil løbe op i, hvis vi en dag selv skal stå for at holde jul og købe ind til julemiddagen og juledagene også :nerve:
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Kattefjæs » 23. dec 2017, 22:02

Nej, intet budget - i min familie laver vi hjemmelavede gaver, saa jeg koeber materialer i loebet af aaret naar der er udsalg. Jeg venter ikke til jeg lige staar og skal bruge det til en specifik gave. Saa naar november/december kommer, er alting egentlig mere eller mindre paa plads - jeg skal bare vaere hurtig nok med strikkepinde og haeklenaal. :lol: Jeg bruger maaske £25-50 hver maaned paa DIY-materialer, saa der er rigeligt til julegaver og det er ikke noget som pludselig skal koebes akut. Det er rimelig jaevnt fordelt over aaret.

Der er maaske nogle faa smaating der skal foejes til gaverne i december, men saa er det som regel for mindre end 500kr. og det kan godt sluges af det almindelige maanedsbudget.

Julen er meget billig i mad naar man ikke spiser koed - vi har koebt mad til d. 23., 24. og 25. december for under £30 til to personer, saa det er jo fint.

Paa dansk julemarked koebte jeg nisseoel, brunkager, vanillekranse og andre smaating - for under £15, saa det var heller ikke det vilde.

Jeg tror den stoerste udgift for en enkelt ting var at jeg gerne ville have en flaske gin, og manden ville gerne have en flaske whisky. :lol: Der er mange ting jeg ikke har behoevet koebe fordi jeg faar gaver af kolleger, fx behoever jeg ikke koebe chokolade, det har jeg faaet saa rigeligt af. Ogsaa vin og den slags.

Jeg brugte maaske lidt mange penge paa marcipan, for jeg ville gerne have almindelige marcipanbroed og de der smaa marcipanting med appelsin og dem med blomme i madeira... Den slags koeber jeg ikke i loebet af en almindelig maaned, saa det er ogsaa en ekstra udgift, men til to personer er den jo ikke overvaeldende.

Vi har faktisk slet ikke koebt dessert til jul for vi regner ikke med at vi kan spise det, saa det er jo ogsaa en udgift mindre.

De dage, hvor vi ikke spiser julemad, spiser vi bare suppe af diverse groentsagsrester med lidt broed til, saa jeg vil gaette paa at det bliver en rimelig gennemsnitlig maaned ifht. mad, med faa dage lidt dyrere og mange dage enten helt normale eller i den billige ende.

Det virker unoedvendigt at laegge et budget for julen, synes jeg, med mindre vi skal rejse - det kan snildt koste £500-1000, saa det ville kraeve noget mere planlaegning og opsparing.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"