Laver du budget for julen?

Xnaiv
Kort karma: 26
Likede indlæg: 264

Re: Laver du budget for julen?

Indlægaf Xnaiv » 3. dec 2017, 19:30

Nope..

Mht. julemad og hygge synes jeg det går fint op med alle de gange man er inviteret til bespisning. Vi holder så heller ikke juleaften.
Gaverne går ind under husholdningskontoen, hvor jeg overfører til den fra opsparingen, hvis den begynder at se lidt sølle ud når de nærmer os slut februar. I år bliver der nok ca. kr. 2.000 som svarer til det gavebeløb vi har købt for.

Det er meget forskelligt fra år til år, hvordan vi gør med gaver til hinanden. Oftest køber vi selv gaver fra vores lommepengekonto, men i år har vi købt en ret dyr ting til hjemmet som vi har aftalt gør det ud for gaver til hinanden i år.
Jeg ender dog nok med at købe en lille ting til ham udover det.

Men generelt ikke noget budget, men vi køber ca. gaver for det samme hvert år. Vi tager blot det vi kommer til at mangle fra opsparingen.
0
godtnavn
Kort karma: 463
Likede indlæg: 3849

Indlægaf godtnavn » 3. dec 2017, 19:53

Her overføres 2.000 ekstra til madbudgettet der dækker mad jul og nytår. Derudover tager vi 4.000 kr til gaver, juletræ og den slags fra opsparingen. Når jeg siger "tages fra opsparingen" er det en sandhed med modifikationer, alle vores penge går ind på opsparingen der så fordeler ud på andre poster, og det der er tilbage er så opsparing, men da der går mere end 6.000 kr ind på opsparingen om måneden betyder det jo bare der bliver sat mindre ind i december end andre måneder :)
0
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 238
Likede indlæg: 1430

Indlægaf Panton » 21. dec 2017, 20:09

Jeg sparer faktisk op til julegave og fødselsdag for min søn. Det hele ligger indenfor en måned. Han har ikke andet familie end hans far og jeg, så derfor får han ekstra store gaver og en del af dem. Han skal ikke straffes for gaver fordi han ikke har mere familie.

Dec og jan er dyre måneder hos os, men vi deler udgifterne til gaverne.
2
Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Whydontyouandi
Kort karma: 77
Likede indlæg: 344

Indlægaf Whydontyouandi » 22. dec 2017, 15:46

Jeg laver ikke budget.
Mine trækninger på dankortet går bare amok i december måned, selv om vi er ude hos familie juleaften + de to juledage. Jeg bruger nok 6-7.000 ekstra i løbet af december - altså oveni de almindelige udgifter.

Herunder tæller: Gaver til rigtig mange familiemedlemmer, konfektværksted, mandelgaveindkøb, værtindegaver til to husholdninger, nytårsmenu, kransekagetårn med flere kilo marcipan, vine, champagne m.m.
Tør slet ikke tænke på hvad det eventuelt vil løbe op i, hvis vi en dag selv skal stå for at holde jul og købe ind til julemiddagen og juledagene også :nerve:
0
No1
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2197

Indlægaf No1 » 23. dec 2017, 21:15

Jeg havde sat 4.000 kr. af til gaver, men det blev til lidt mere. Jeg kan åbenbart ikke moderere mig, når jeg skal købe til niecerne. :rulle: :D
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
No1
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2197

Indlægaf No1 » 23. dec 2017, 21:42

Dikus skrev:
No1 skrev:Jeg havde sat 4.000 kr. af til gaver, men det blev til lidt mere. Jeg kan åbenbart ikke moderere mig, når jeg skal købe til niecerne. :rulle: :D

Nogen har også glemt at fortælle mig, hvordan man holder et budget :rulle
Var ude at købe ind til juleaften. 3.000 kr. Og havde købt konfekt og vin :rulle:

Det lyder som gode mængder af vin. :love:
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 204
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kattefjæs » 23. dec 2017, 22:02

Nej, intet budget - i min familie laver vi hjemmelavede gaver, saa jeg koeber materialer i loebet af aaret naar der er udsalg. Jeg venter ikke til jeg lige staar og skal bruge det til en specifik gave. Saa naar november/december kommer, er alting egentlig mere eller mindre paa plads - jeg skal bare vaere hurtig nok med strikkepinde og haeklenaal. :lol: Jeg bruger maaske £25-50 hver maaned paa DIY-materialer, saa der er rigeligt til julegaver og det er ikke noget som pludselig skal koebes akut. Det er rimelig jaevnt fordelt over aaret.

Der er maaske nogle faa smaating der skal foejes til gaverne i december, men saa er det som regel for mindre end 500kr. og det kan godt sluges af det almindelige maanedsbudget.

Julen er meget billig i mad naar man ikke spiser koed - vi har koebt mad til d. 23., 24. og 25. december for under £30 til to personer, saa det er jo fint.

Paa dansk julemarked koebte jeg nisseoel, brunkager, vanillekranse og andre smaating - for under £15, saa det var heller ikke det vilde.

Jeg tror den stoerste udgift for en enkelt ting var at jeg gerne ville have en flaske gin, og manden ville gerne have en flaske whisky. :lol: Der er mange ting jeg ikke har behoevet koebe fordi jeg faar gaver af kolleger, fx behoever jeg ikke koebe chokolade, det har jeg faaet saa rigeligt af. Ogsaa vin og den slags.

Jeg brugte maaske lidt mange penge paa marcipan, for jeg ville gerne have almindelige marcipanbroed og de der smaa marcipanting med appelsin og dem med blomme i madeira... Den slags koeber jeg ikke i loebet af en almindelig maaned, saa det er ogsaa en ekstra udgift, men til to personer er den jo ikke overvaeldende.

Vi har faktisk slet ikke koebt dessert til jul for vi regner ikke med at vi kan spise det, saa det er jo ogsaa en udgift mindre.

De dage, hvor vi ikke spiser julemad, spiser vi bare suppe af diverse groentsagsrester med lidt broed til, saa jeg vil gaette paa at det bliver en rimelig gennemsnitlig maaned ifht. mad, med faa dage lidt dyrere og mange dage enten helt normale eller i den billige ende.

Det virker unoedvendigt at laegge et budget for julen, synes jeg, med mindre vi skal rejse - det kan snildt koste £500-1000, saa det ville kraeve noget mere planlaegning og opsparing.
0
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10081

Indlægaf fisken80 » 25. dec 2017, 11:45

Næææh.

Jeg har overskud hver måned, så det er ikke nødvendig, selvom jeg bruger lidt ekstra i december, så får jeg ikke brugt hele månedens indkomst alligevel.
Desuden har jeg en højrentekonto, og de renterpenge jeg får udbetalt på sidste bankdag i december dækker alle de julegaver jeg har skullet købe.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Tilbage til "Privatøkonomi"