Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Knirkemis
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf Knirkemis » 15. jan 2023, 14:14

Jeg har været på motorcykel roadtrip i Polen for nogle år siden, og vil helt sikkert anbefale en tur til Malbork. Det er korsriddernes hovedfæstning i området, og den blev voldsomt ødelagt under 2.verdenskrig, men de har restaureret den virkelig flot.
Også Słowinski nationalpark er et besøg værd. Det er en kæmpestor vandreklit ud til Østersøen.
Poznan er, som en anden nævner, en hyggelig by, men ligger et godt stykke fra Gdansk.
Vi rejste på et stramt budget, så jeg kan ikke anbefale nogle luksuriøse hoteller eller restauranter :genert:
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Kort karma: 266
Likede indlæg: 6960

Indlægaf 1234 » 15. jan 2023, 14:49

Knirkemis skrev:Jeg har været på motorcykel roadtrip i Polen for nogle år siden, og vil helt sikkert anbefale en tur til Malbork. Det er korsriddernes hovedfæstning i området, og den blev voldsomt ødelagt under 2.verdenskrig, men de har restaureret den virkelig flot.
Også Słowinski nationalpark er et besøg værd. Det er en kæmpestor vandreklit ud til Østersøen.
Poznan er, som en anden nævner, en hyggelig by, men ligger et godt stykke fra Gdansk.
Vi rejste på et stramt budget, så jeg kan ikke anbefale nogle luksuriøse hoteller eller restauranter :genert:

Både Malbork og Slowinsk er på listen! De er nævnt alle steder jeg har læst. Men ja tror vi dropper Poznan og holder os til kysten.
1
Brugeravatar
Den norske løve
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Indlægaf Den norske løve » 30. jan 2023, 19:58

Omsider tilbake, og først litt forklaring mht hvorfor jeg brått forsvant: Samme kveld som jeg hadde skrevet forrige innlegg på tråden ble jeg syk og stort sett sengeliggende med svært lite interesse for annet enn det helt nødvendige i nær familie + i et arbeid hvor jeg nok kan overlate en del til min nestkommanderende på to timers varsel, men som leder ikke alt så lenge jeg overhodet kan tenke en klar tanke og sette fot under meg. Straks jeg var kommet meg her nok til å kunne reise  ventet arbeidsreise allerede et døgn utsatt og tilsvarende mer hektisk opplegg for tur som var hektisk fra før. Først sent fredag fikk jeg derfor lest og oppdatert meg mht tråden, men da hadde jeg ingen som helst interesse av annet enn å kose en smule på armen til fru løve og så sovne tidlig og tungt. Lørdag + i dag ble hektisk arbeidsdag for å komme ajour på hjemmefront arbeidsmessig, søndag ble en dag i sykdommens tegn (ikke min, men man har ansvar for sin familie), så  først i dag fikk jeg altså tid og praktisk mulighet til et svar – og et ganske solid også selv om noen detaljer er utelatt til jeg vet om dette er hva TS søker.

FERJE/FERJEVALG
Jeg har notert meg TS har kommet frem til at det vil være fornuftig å bruke nattferje en vei på turen. At nattferje velges vil jeg gjerne applaudere, men absolutt IKKE valget av strekning. Selv er jeg vokst opp slik at enhver tur til «byen» i min oppvekst innebar nattrute (nattferje) både til og fra, så jeg hadde nok bedre erfaring med slikt allerede til konfirmantalderen enn mange rekker å skaffe seg i løpet av livet og jeg har også hatt tresifret  antall netter (muligens firesifret, gidder ikke telle) på nattferje/-båt senere i livet, inkl f eks to ganger t/r over Atlanterhavet. Jeg tør altså påstå jeg har en viss erfaring på området og at jeg startet tidlig med å samle den. Strekningen Gdynia – Karlskrona ville være absolutt og totalt uaktuelt hos oss, jeg vurderer nemlig ikke engang å seile med skip tilsvarende Estonia 2 om det ikke står om liv og helse uansett valg – ikke alene og enda mindre med familie medbrakt. Heldigvis finnes det i skoleferien også annet alternativ som er like godt egnet og ikke dyrere, men hvor man er mer begrenset mht valg av dag og hvor bestilling er en smule mer omstendelig og utfordrende, men absolutt ikke noe en person  med reiseerfaring som TS har problemer med å takle. Jeg kan komme med mer info vedrørende ferjen om dette lyder interessant for TS.

I det siste tilfellet vil valg av ferje – gitt bil maks 4,99/1,99/2,09 meter lengde/bredde/høyde og registrert som personbil - stå mellom enten ferjen  Sniadecki (polsk matematiker ca år 1800)  som seiler ulik plan i par-/oddetallsuker eller ferjen Dzwoneczek (polsk navn på alven som i boken om Peter Pan heter Tingeling på norsk) som seiler lik plan alle uker i juli + første tre uker i august. Personlig er jeg mest tilhenger av Sniadecki, men dette har neppe å gjøre med annet enn at den har style som i mine øyne betyr litt mer sjarmfaktor a la min barndoms reiser: Kvaliteten teknisk er lik, komfortnivået er et svakt trinn høyere på Dzwoneczek, som også er størst (ca 200 mot ca 170 kahytter og ca 600 mot drøyt 450 passasjerer)  For case TS er også Dzwoneczek eneste reelle valg: Uten forespørsel med god saklig begrunnelse skrives ikke ut billetter for barn under to år med Sniadecki siden denne pga mangel på heis samt forholdsvis høye trappetrinn/dørterskler blir mindre egnet for barn som ikke er helt ut stødige på egne ben når ferjen ligger ved kai og ferjedekket er i vater. (Av samme grunn tar Sniadecki heller ikke andre passasjerer i rullestol/med betydelig nedsatt førlighet pr egne føtter.)

Seile med Dzwoneczek vil jeg si er absolutt mest naturlig på hjemtur, da seiler den juli/august 2023 fredag + søndag kveld slik at man kan bruke siste dag i Polen til å få med et par gode opplevelser innen man skal på ferjen, ene i praksis utilgjengelig uten å ha polske kontakter som kan informere i saken. Personlig ville jeg da lagt løpet for returen slik: Rute som krever knapt seks timers effektiv pausefri kjøring i feriemodus (regnet fra S7-ringveien rundt Gdansk og ved krysset jeg vil si er mest naturlige avkjøring til sentrum), i tillegg lunsjpause (meget velegnet sted rett i veikanten knapt fem timer)  og ankomst innen kl 1615 for å få med en meget spesiell opplevelse jeg kan komme tilbake til. Beregn tid her til kl 18 og pris knapt 400 DKK for dere fire. Etter denne 15-20 min kjøring til en ferje som seiler over en elv som med maks 20 minutter mellomrom i skoleferien, kun passasjerer, hver vei som 9-10 DKK/person uansett alder. Etter ferjeturen knapt to km til fots (delvis gjennom en flott park) til gågaten i en meget spesiell ferieby hvor man for skoleferien snart kan begynne å planlegge bestilling for sommeren 2025 (årets sommer er utsolgt til siste seng og 2024 er 80 % utsolgt). Retur med elveferjen samme vei og så ferjehavnen der man selv skal ha nattferje innen en halvtime. Lørdag/mandag morgen er man over Øresund-broen til tidlig lunsj, innen kl 10 dersom det er avgjørende viktig slik at man kjører hva remmer og tøy kan holde uten å bryte loven. Man kan selvfølgelig også droppe opplevelsen jeg nevnte, evt kjøre direkte til ferjehavnen fra Gdansk og droppe ferjeturen over elven, men til info: Ferjehavnen her er maksimum kjedelig sted hvor absolutt eneste tilbud som finnes innen seks-åtte minutters kjøring fra innsjekk og etter kl 1730 er en bensinstasjon med en høyst basic cafe som er åpen til ferjeavgang, men kun tilbyr kaffe/ulike boller/eggeskivesandwich. Fokuset her er nemlig nyttetransport,  skoleferie-seilingene til Sniadecki og Dzwoneczek er et lite tillegg havnen ikke er spesielt tilrettelagt for.

Ellers kan jeg praktisk nevne at Dzwoneczek har to typer firesengslugarer (+ to typer tosengslugarer, men siden det er krav om at alle fylt tre år skal ha egen køy faller de bort i TS’ tilfelle), innvendig og utvendig med begrenset utsikt (=livbåtene stenger det meste av utsikten ). Prisforskjell er 70-80 DKK totalt, kvaliteten lik og helt utmerket gitt at dette er transportetappe kveld/morgen. Med rimeligste lugar er prisene temmelig lik som for nattferje Gdynia-Karlskrona med tilsvarende avbestillingvilkår og rimeligste lugarvalg, maks 100 DKK i forskjell for en smart/economybillett or dere og ikke nødvendigvis til fordel for Karlskrona-ferjen – som regel faktisk ikke. Vil dere ha fleksibel billett blir valget 90 % sikkert til Dzwoneczek-ferjens fordel økonomisk sett. Dzwoneczek har også to Baltic-minisuiter 30-40 % større enn standard firesengslugar og med TV, skrivebord og fri utsikt fra øverste dekk, disse er ca 800 DKK/tur dyrere enn standard firesengslugar og de er godkjent for tre personer + en baby. Morgenmatbord tilbys på Dzwoneczek dersom bestilt samtidig med ferjen, den er ikke bugnende, men høyst OK og koster drøyt 100/50 DKK for 12+/1-11 år. Personlig er jeg mer for annet valg når tidsmessig mulig, men er tid et issue er valg av morgenmat ombord på Dzwoneczek (eller Sniadecki) absolutt ikke feil.

(En liten helt praktisk opplysning til også, siden TS nevner fremtidig reise til Færøyene. IKKE se på en seiling over Østersjøen som «en fin lille test» for en seiling til Færøyane. De to turene kan overhodet ikke sammenlignes og eneste du/dere egentlig får klarlagt er følgende: Misnøye/tegn på sjøsyke på turen hos fr datter hva gjelder ferje over Østersjøen = en fr datter som sannsynligvis vil stå i bue av frustrasjon/kaste opp så innvollene er ferd med å komme ut hva gjelder ferje til Færøyene. Vår egen sønn – nyslått student i sommer – både var og er også glad i ferje med nattseiling akkurat som oss og eneste han egentlig beklaget på første ferd over Østersjøen sammen med far – alder seks-sju år – var at turen ikke var et par timer lengre. Turen til Færøyene et par år senere var han ikke like tilfreds med, selv om den også fikk OK-stempel. Vi hadde i hvert fall ikke dårligere vær enn vanlig sent i august på turen, så problemet lå ikke der (selv om seilingen alltid er noe mer urolig på den strekningen enn på Østersjøen, det har bare å gjøre med hav og havdybde) og vi så heller ikke noe til sjøsyke/oppkast på turen. Tur med avgang lørdag etter lunsj/ankomst mandag morgen og altså nær 1,5 døgn på ferje i åpent hav og med egentlig lite å gjøre på dagtid var imidlertid «bare litt for lang og kjedelig» til å være noen helt perfekt opplevelse sett med åtte-ni år gamle øyne. 

REISERUTE ELLERS/OVERNATTINGEN UNDERVEIS
Gitt ferje slik jeg skisserte for hjemtur ville jeg lagt turen frem slik: Først til Angermünde litt nordøst for Berlin og ca 250/450 km eller 3,5/5 effektive timer kjøring i feriemodus og uten pauser/mulige uventede trafikkforsinkelser fra Warnemünde/Puttgarden.  Flere ruter fører hit og jeg har ingen spesiell mening om det valget. Fra Angermünde ville jeg fulgt vei 120 nordover til den møter vei 113, tatt skarpt høyre til veinummer endres fra 113 til 120 ved grenseovergangen på polsk side av Odra/Oder-elven, forblitt på vei 120 gjennom Gryfino og videre frem til Kobylanka, tatt venstre her mot påkjøring S10/10 og fulgt S10/10 til det var mulig å ta av vei 22 mot nordøst (man kommer fra nord/nordvest), derfra vurderer jeg vei 22 som klart beste valg til skiltet avkjøring Chojnice langs vei 212. Regn ca 5,5 timers kjøring fra Angermünde under tilsvarende forsutsninger som jeg har nevnt,  Litt natur verdt å stoppe fem minutter for å se nærmere på finner man jevnlig, ellers ingen spesiell grunn til stopp på strekningen. Videre nå ville min ferd vært få km langs vei 212 til Chojnice sentrum, deretter til Tulchoka naturpark som starter en halv times kjøring senere og krever mer detaljert kjøreanvisning jeg kan komme tilbake til å for å finne og ikke kjøre utenom. Med unntak av et par steder TS selv har eliminert gjennom standpunktet «kun en ovenatting» (bl a er Tulchoka naturpark regnet som det absolutt mest naturskjønne stedet i den delen av Polen som ligger først nord for en linje tysk grense- Oder-/Odra-elven-Posznan Wisla-elven, deretter nord/nordøst for denne frem til til Warzawa og til slutt en linje fra Warszawa rett nord til polsk grense. «Park» skal ellers forståes med en solid pølseklype salt, nordmenn vil beskrive dette som utmark (ikke-dyrket mark/ikke-inngjerdet beite) godt tilrettelagt for naturopplevelser. Imidlertid bruker jeg det polske "park"-begrepet videre.

Området grenser mer og mindre mot vann på tre sider, innenfor er knapt 12000 hektar/120 kvadratkilometer og mest med relativt sett åpen og lys furuskog (furu = fyr), men ellers så assortert utvalg natur breddegrad + terreng maks høyde >150 meter gjør praktisk mulig. (Mangel på høyere luftlag enn 150 meter er eneste negative jeg for min del fører opp for området, jeg har generelt følelse av dette ses lettere på med danske enn norske øyne. Uansett hvordan man vurderer her er uansett dette ramme man bare MÅ forholde seg til med forutsetninger barnevennlig tur København-Gdansk og maks et overnattingssted underveis.) Gjennom området går to vandrestier kjent som rød og blå sti, begge disse er rundt 50 km og starter/slutter utenfor området, innenfor parkområdet  knyttes de sammen  med en gul sti på 4-5 km slik at man veksle rødt/blått. Innen for Turchola-parken er også tre "pedagogiske stier"(=fullt fremkommelig med litt robust trille/paraplyvogn, mange infotavler, kun polsk tekst og ofte informative bilder), disse tar knapt fem timer hver t/r i rimelig barnevennlig tempo med 2,5-3 km/t effektiv marsjhastighet. Det er også ca et hektar  "botanisk område" inne i parken, på kryss og tvers i dette går en sti med ti infotavler underveis om ulike typer planter før man avslutter vender ved en duftende krydderhage som tiltrekker seg mye sommerfugler. Så vel sittebenker - ofte med utsikt mot  vann det  finnes en del av i området - som plante-/fugle-/dyreliv finnes i mengder,

For å holde masseturisme borte er Tulchola-parken bevisst dårlig/uklart anvist vei til pr skilt, og det er av samme grunn også høyst begrenset overnattingstilbud innenfor en times kjøring. Alt er for polsk skoleferie (= fra ca St Hans til første mandag i september) var pr i går fullbooket unntatt a) en teltplass som krever medbrakt telt som må bæres 20-30 min fra parkering samt tilbyr fasilitetene vann fra bekken og toalett type «hull i jorden» + b) ett «rekreasjonsanlegg» som er stedet i området med best kapasitet og hvor jeg av mine polske kontankter fikk vite det  juni-august «bare» var 85-92 % fullt  for de to overnattingsmulighetene som kan velges dersom man ikke vil ha ukesopphold. Vil dere hit har du altså god grunn, TS, til å a) takke din Gud og skaper for at du var så «ekstremt tidlig» med tanke på ferieplanleggingen samt b) smøre hasene mht å få bestilt. Jeg kan også nevne at ellers langs hele ruten jeg har foreslått finnes  ingen overnatting innenfor en times kjøring fra ruten unntatt et par tvilsomme steder like ved tysk grense samt et hotell * ved Chojnice med kun noen få enkeltdatoer i tosengsværelser ledige og da priser a la d’Angelterre i Købehavn (3500-5000 DKK/værelse/natt og behov for minst to siden absolutt maks tre personer uansett alder tillates pr værelse.)

Rekreasjonsanlegget ligger akkurat innenfor grensene til selve Tulchoka, til der «rød pedagogisk sti» starter er få minutters kjøring og fullt mulig å gå også for en treåring som VIL gå + har enliten smule erfaring med å gå i terreng fra før. Det består av to toetasjes bygg med familieværelser økonomi + tosengsværelser superior (tross "økonomi" har familieværelsene både bad og balkong vendt mot innsjøen,eneste reelle forskjell mellom økonomi og superior er at de siste har dobbeltseng, kun er tillatt for to personer 12+ år, har lite skrivebord/lite kjøleskap og er en smule større) og ett overnattingsbygg med åttesengsværelser som som tre uker hver sommer brukes som hostell og seks-sju uker som overnattingsbygg for polsk «grønn skole». (Ukeleirer mulig å bestille for polsk skoleungdom 12-14 eller 15-17 år, meget populære og krever derfor gode karakterer + absolutt toppkarakter innen orden/oppførsel få å få bestilt plass. Man har ved disse leirene altså å gjøre med høyst veloppdragne tenåringer som utmerket godt vet at livet blir best for alle når det er disiplin i leiren inkl absolutt ro der kl 22-6 og som innretter seg etter det. Ser man på den blotte tilstedeværelse av ungdom 12-17 år som uønsket er rekrasjonanlegget altså ikke riktig sted, ser man derimot på dette – inkl lyd som alltid følger med fokusert og aktiv ungdom – som problemløst er ingen grunn til å la bestilling være. Ungdommene bruker altså en avsatt del av anlegget til sine aktiviteter og fellesbygget ihht ukens plan for dette.) I tillegg til disse tre overnattingsbyggene finnes fellesbygg, seks hytter type D (D2-D7) liggende litt mer ensomt mot skogen og uten sjøutsikt + en del hytter og mobile homes som juni-august kun er for utleie lørdag-lørdag (og pt er fullbooket unntatt kanskje et valg en enkelt uke).

Unntatt valg av hytter kun for utleie lørdag-lørdag er minimum oppholdstid  i skoleferien tre døgn, fire i den grad lørdag/søndag er ene (søndag er ellers stengt for all innsjekk).  Plass må bestilles direkte pr telefon med bestilling bekreftet pr post (IKKE e-post!). Engelsk fungerer, men i praksis øker hastigheten for fullført bestillingsprosess 1-2 dager ved bruk av tysk (og enda 1-2 dager ved bruk av polsk om du har noen som kan gi bistand her. Vær også OBS på at engelsk er periodevis ganske slitsomt språk å bruke i resepsjonen, spisesalen etc, tysk går langt bedre så lenge den holdes på rimelig basic nivå.

Fellesbygg vil si spisesal hvor morgenmat serveres kl 8-9, middag/dagens varme måltid kl 13-1345 eller 14-1445 (man velger bordsetting I/II  ved bestilling eller - så langt plass - ved  innsjekk) og kveldsmat kl 18-1845 eller 19-1945 (igjen velger man bordsetting I/II, må være som for middag). Både morgenmat (sniadanie), middag (obiad) og kveldsmat (koladcja) er buffetform og typisk polsk «feriemat», jeg velger derfor de polske måltidsbegrepene videre:
Sniadanie med havregrøt/brunt sukker/rosiner, cornflakes, mysli, et par typer grovt brød (gjerne en type som groveste danske rugbrød, en type mer som grovt grahambrød), margarin (knapt noen polakk over 40 vil gi en morgenmat mer enn *-** uten) , to-tre-fire typer syltetøy (på typisk polsk vis stort sett 2/3 sukker og så stivt det kan skjæres i terninger), et par typer ost, spekepølse, polsk «legepølse» som minner mye om en fast mortadellapølse med liten diameter og skåret i litt tykke skiver, leverpostei eller kyllingleverpostei, gjerne ferdig tilsatt agurk eller tomat, fat agurk/tomat/paprika, kalde pannekaker med hytteost-fyll  og enten kalde halve egg eller varme kokte pølsebiter i solid størrelse (+klassisk polsk bordsennep, altså slik at fransk Dijon-sennep av litt mildere type nesten blir barnegrøt i sammenligning). Drikkebuffeten består av kaffe/svart te/urtete/søt melk/syrnet melk/eplenektar (til dels tilsatt gulrotjuice)/isvann.
Obiad med dagens rett, gjerne pastatype (Polen og Italia har mer felles her enn mange tenker over, les litt polsk historie og forstå hvofor), gryterett basert på kylling, svin eller kalkun + ris/potetmos, karbonader/varm potetsalat eller 1-2 typer pølser/potetmos (polakkene har høy ekspertise innen kvalitetspølser og setter dette særlig høyt i ferietid, se opp for mulig Kaszanka-pølse som etter å ha blitt skåret i to lukter som et halvt dusin knuste råtne egg på tallerkenen). Obiad-tilbehør er dagens grønne salat (varm eller kald), dagens coleslaw  eller liten salatbar + dagens suppe (en obiad uten suppe i Polen utenfor storbyer oppleves noenlunde like riktig og naturlig som sausefri flæskesteg med ris eller couscous for Knud/Karen  Danske på 70+), etter obiad nytes et beger kaffe/te + gjerne en bit kake type langpanne (bradepande). Drikkebuffet til obiad med vann tilsatt agurk, sitrusfruktskiver, eplebiter eller tilsvarende.
Koladcje med et par typer brød, spekepølse, to-tre ulike typer av alle påleggsrullene Polen minst 123ulike av, leverpostei, oftest sild i passe (les tykk og fet) saus og/eller brisling (sardiner type Sprattus Sprattus, altså «norsk» type) i olje  en eller to typer ost, grønnsakfat eller grønn salat, enten litt søt gjærbakst, gele med frutbiter eller oppskårede eplebåter, samt litt småvarmt: Suppe, stekt pølse/poteter/løk i terninger, classic hotdog eller eggepudding (som eggerøre/røræg og stekt i form) med passe grønnsaktilsetting. Drikkebuffet til koladcje som til sniadanie eks  kaffe/syrnet melk, men inkl «danskvand» og litt ekstra utvalg frukt-/urtete.

I tillegg til spisesal har fellesbygget- åpent kl 8-2130 - resepsjon åpen kl 8-10/15-1730/20-2130 med  salg av litt ispinner (10-20 DKK/stk) + div utvalg av de små 0,2-0,25-flaskene med noen av de mange typene kullsyret eller ikke-kullsyret fruktdrikk som polske barn gjerne nyter i ferietid (sjelden over 10 DKK + pant) + utleie av sykler og kanoer på time- eller halvdagsbasis. Det er også bordtennissal, (baller tas med, utlån racketer mot depositum i resepsjon), tegne-/lekeværelse, dagligstue med brettspill og dartrom (utlån av piler i resepsjon mot depostium. Uteområdet kan brukes kl 0730-22 og har flere små lekeplasser, flere badmintonbaner (utlån av racketer mot depostium, badmintonfluer tas med) og flere sitteområder med hagemøbler. Noter at rekreasjonsanlegget utelukkende  sjekker inn kl 15-1730/20-2130 og ut kl 8-10, likeså at stedet -som alle gode familieferiesteder i Polen i dag er alkoholfritt utenfor egen værelsesdør bortsett fra at øl selges på bestilling under bordsetting II ved kveldsmaten. (Tulchokaparken tillater ellers heller ikke bruk av alkohol noe sted public tilgjengelig og det er absolutt tobakksbud innenfor områdets grenser eks bostedenes evt helt private eiendom.

Pris for opphold i rekreasjonanlegget i skoleferien 2023 og for tre personer 2+ år ligger på ca 1300-1400 DKK/natt for famileværelse økonomi og 1400-1550 DKK/natt for hytter type D , generelt høyest fredag/lørdag/søndag natt, men også annet spiller inn. Disse prisene er da inkl (obligatorisk helpensjon), men har man første natt avtalt at man først ankommer/sjekker inn tidligst kl 20 er fradrag på 150-160 DKK for den kvelden. Tillegget for hr/fr baby er 100-110 DKK/natt for for ekstra oppredd seng i familieværelse (har fire senger 80/200 cm, alle i gulvhøyde og uten mulighet for å sette sammen), evt 30 DKK/natt om siste seng ikke skal brukes eller hytte velges. Skal hr/fr baby (barn 0-23 måneder) være med i spisesalen til måltider er tillegg for det ca 30 DKK/enkeltmåltid  evt drøyt 70 DKK/døgn likegyldig om han/hun spiser eller ikke.

Rent praktisk mht vurdering familieværelse/D-hytte (så langt valg da er praktisk mulighet på ønsket tidspunkt): Man får ikke ta med barnevogn/overdel av barnevogn inn på værelset, disse skal parkeres i dertil velegnet carport når de ikke triller med baby ombord. Familieværelsene har fire enkeltsenger 80/200 cm i gulvhøyde og som ikke kan settes sammen, hyttene av D-type har sovealkove med to enkeltsenger 80/200 cm som ikke kan settes sammen + stue/kjøkken/gang med oppredning for barn på sovesofa ca 115/175 cm. Så vel hyttene som familieværelsene  har bad/TV, hyttene også en liten kjøkkenbenk med vask (vann må hentes på badet), skap med krus/asjetter/kniver/teskjeer med tanke på mellommåltider og mulighet for å bruke medtatt vannkoker i hendig plassert stikkontakt for dette. (Sikringen for hver hytte er 10A slik at alt annet  inkl varmtvann må være avslått når vannkoker 2000-2150 W slås på. Vnnkokeren må være nettopp absolutt maks 2150 W og må ha jordet støpsel type som  https://www.worldstandards.eu/wp-conten ... 09x300.jpg siden de polske jordede stikkontakter har en solid plugg som skal inn i hullet øverst på støpselet vist på bildet og ikke fungerer uten at den får jordingskontakt i apparatet. Siste bør for øvrig også tas med i vurderingen for alt annet som skal tilkobles polsk stikkontakt av nyere type under Polen-oppholdet.)

Noter også at det for alle besøk av/all passering av Tulchoka-sonen er gebyr å betale på 6 PLN/person/dag uansett alder og at at dette skal betales i PLN og pr dato, altså inkl både ankomst- og avreisedato. Gebyret kan ikke betales on-site det skal være godskrevet parkens bankkonto minst åtte dager før ankomst og kvittering fra banken skal medbringes under oppholdet (hvert enkelt opphold sin kvittering), ellers er man ved kontroll i teorien hjemfallen til straff inntil 6 måneder, praksis vil si: Ingen innsjekk uten kvittering, kontroll i parkområdet = 500-1000 PLN/person etter kontrollørens dagshumør samt bilen konfiskert til 1-2 arbeidsdager etter at beløpet er mottatt på parkens bankkonto. Det er også parkeringsavgifter å betale i parkområdet, gjerne 5 PLN/10 PLN for inntil tre timer/frem til parken stenger for dagen for besøk (kl 2130 i polsk skoleferie, den åpner samme tid kl 0830), disse er bare mulig å betale med polsk seddel 5/10 PLN. 

I tillegg til Tulchoka er Chojnice by også verdt å besøke: Byen har 18000-20000 innbyggere, ingen egentlige severdigheter tredje (eller for den del annen) grad og er sett på  få timer, men har rimelig hyggelig sentrum å «dase» i (noter imidlertid mye rimelig nedslitt brostein, til dels høye fortauskanter som kan være slitsomme for treåring og dårlig fremkommelighet med trille/paraplyvogn), har historie fra midt på 1400-tallet, har forbausende mange store/flotte boliger fra 1800-tallet i forhold til bystørrelsen, har tre velbevarte gamle byporter (ene i fem etasjer), har et prektig 120 år gammelt rådhus ved torget og har et par gode iskremutsalg (særlig ett i en meget markant turkis campingvogn).

Er det interessant å stoppe ved Tulchoka/rekreasjonsanlegget kommer jeg gjerne tilbake med noen bilder, telefonnummer for bestilling, mer presis kjøreanvisning og litt andre detaljer som da er av interesse, f eks reglene for opphold innenfor Tulchokaparkens område. (I hvert fall for en nordmann ingen som helst overraskelser med tanke på at dette er flott naturområde som skal tas vare på. Reglene håndheves imidlertid til siste komma og med tysk presisjon av tilsynsvaktene slik at ethvert   brudd betyr minst en natt i arresten og bot man husker en stund betalt av «noen» før man kommer ut, så de bør være kjent geografi og lest litteratur før man passerer grensen.) Ellers minner jeg igjen om at langs denne ruten inkl en times tid kjøring til begge sider ikke er andre overnattingsmuligheter enn dem jeg nevnte i innledningen + evt tilfeldig «rom til leie» av laveste standard, uten mulighet for forhåndsbestilling og med vert som neppe er mer språkkyndig enn polsk + maks ti tyske gloser

LITT ANNEN INFO
Veien videre fra Tulchoka/Chojnice til Gdansk anbefaler jeg legges via vei 22 til man kommer til Malbork og tar av vei 55 mot Nowy Dwor Gdanski, deretter S7 mot ytre Gdansk, en kjøretur på ca fire timer mellom grensen for Tulchokaparken og samme sted jeg nevnte for strt til ferjen i innledningen slik at man da rekker å se Malbork underveis (velger man ruten jeg skissterte ser man Mariaborgen på motsatt side av elven mens man kjører vei 55, bare å parkere på en stor plass jeg kan fortelle mer om dersom interessant og så gå 12-14 min inkl turen over gangbroen). Fra S7 er – når trafikken flyter på det beste - 25-50 minutter til relevante sentrumsnære områder av Gdansk og 50-90 minutter til sentrumsnære områder av Sopot/Gdynia som jeg kommer mer tilbake til senere når dere har tatt standpunkt til antall dager tilgjengelig for Tricity-området.

Jeg anbefaler også helt generelt Słowinski, men husk da: For å nå selve vandreklitten i dag skal man først ha to timer i bil fra ringveien rundt Gdansk, deretter 22-23-24 km til fots i MEGET bløt sand der ingen barnetrille/paraplyvogn har noen reell sjanse og til slutt samme vei (eller lengre) tilbake. Det er ikke helt hva jeg vil beskrive som passe tur for en treåring med mindre nevnte treåring er helmotivert for fire-fem mil vandring med stadig sand i støvlene om ikke de rekker til knes + erfaring tilsier teorien også vil holde i praksis.

En helt praktisk bit info til: Bolt er fra og med 2.1.23 kl 12:00:00 og inntil ny beskjed er gitt blitt straffbar handling  å så vel bruke som ha installert på mobiltelefonen i Polen. Avgjørelsen er begrunnet i at Bolts røtter/eierskap er i Russland, akkurat som Yandex, også tidligere ganske populær taxiapp i deler av Polen. Det ble like før jul i hast prøvd å unngå Bolt-sanksjoner fra EUs side ved å overføre selskapskontrollen delvis til Estland og delvis til Tyrkia, men polske myndigheter – som jo støtter Ukrainas side i krigen mer enn EU-gjennomsnitt - har altså ignorert alt foretatt her og under straffeansvar forbudt både å bruke og ha installert Bolt-appen på polsk territorium. I den grad faktisk at forsøk på bruk av den iflg mine kilder betyr man må forvente å  se innsiden av et polsk fengsel seks-åtte-ti uker, mens en installasjon observert betyr telefon inndratt/kastet + bot tilsvarende en polsk minimums månedslønn eller pt knapt 6500 DKK med økning 12-15 % i løpet av våren + (for EU-/EØS-borger) instruks om å ha forlatt landet innen 24 timer og ikke returnere første første 365 dager.
0
1234

Indlægaf 1234 » 19. feb 2023, 12:54

Så fik vi min mands ferie på plads. Vi har ændret lidt planer siden sidst. Vi er endt med at flyve. Det var simpelthen markant billigere og tog kun 1 time fra kbh, så kunne ikke rigtig overbevise min mand om at køre med en baby og en 3 årig var meget federe.

Jeg kiggede lidt på Tulchoka du nævner norske løve og det er ikke lige det vi leder efter den her gang. Vi ender nok ved havet efter lidt snak frem og tilbage om, hvad vi egentlig vil også selvom det nok er mere crowded end en fredfyldt skovsø længere inde i landet. Jeg skal bare have fundet præcist ud af hvor, så det er målet for de næste par ugers ferie research.
0
1234

Indlægaf 1234 » 19. feb 2023, 13:01

girl_beat skrev:En stor anbefaling af Kołobrzeg og Østersøkysten generelt - det er klassiske 'gamle' badebyer med god sandstrand, promenade og fine hoteller :)

Har du nogen konkrete overnatningssteder eller områder? Jeg er lidt ved kigge på de forskellige steder, men synes det svært at skelne dem.
0

Tilbage til "Rejser"