Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf Lone » 14. jan 2018, 12:02

Kunne godt bruge nogle tips til en kommende ferie...
Vi har booket ferie i starten af april, og vil gerne have noget varme.
Pt. kigger vi på Cypern og de Kanariske øer...

Vi er ikke "chartertyperne" forstået på den måde, at vi vil opleve noget på vores ferie, ikke bruge hverken halve eller hele dage på at ligge ved pool/strand.
Vi vil gene ud at spise god mad og bagefter have et par drinks, gode øl eller vin.

Hvis vi kigger på de Kanariske øer, hvilke byer er så interessante? Pt. har vi mest kigget på Gran Canaria eller Tenerife, og fundet ud af, at det nok er sydøen vi skal til, men hvor vil det være godt at bo?
Og hvad med Cypern? Det ser umiddelbart mest ud til at være Ayia Napa, der er nemmest at komme til, men er der noget at opleve i området eller er det bare hoteller og atter hoteller?

Forresten rejser vi to voksne - ingen børn, hvis det gør en forskel
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf limitededition » 14. jan 2018, 12:18

Ayia Napa er fantastisk! :)
1
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf Lone » 14. jan 2018, 12:26

limitededition skrev:Ayia Napa er fantastisk! :)


Vil du uddybe? :)
Er det oplevelser eller noget andet, der gør stedet fantastisk?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf Æble » 14. jan 2018, 12:34

Jeg har været flere gange på de kanariske øer og synes der er skønt. Men det er ret meget charter agtigt synes jeg. Ved dog ikke om der er nogle destinationer der er mere autentiske end andre.
1
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf limitededition » 14. jan 2018, 13:21

Lone skrev:
limitededition skrev:Ayia Napa er fantastisk! :)


Vil du uddybe? :)
Er det oplevelser eller noget andet, der gør stedet fantastisk?


Der er smukt, strandene er lækre og det er muligt at opleve en masse forskellige ting. :)
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41294

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf LaMariposa » 14. jan 2018, 18:15

No1 skrev:Jeg har rejst meget til Gran Canaria. Puerto Rico er super hyggelig og et godt fest sted. Playa del inglés er også meget turistet/fest fikseret.

Hvis man skal væk fra det, så har jeg hørt at øen skulle være kendt for et rigt fugleliv også. Der er flere som har anbefalet ture rundt på øen i stedet for fx at slå sig ned i en af festbyerne. Mange af byerne på GC er bygget til turisme.

Til gengæld er der næsten altid lunt og strandene er fine. :)


Hvis I ikke er til charter vil jeg ikke anbefale Puerto Rico. Det er virkelig turistet på den ufede måde. Hvis I alligevel tager dertil, så hold jer fra centreret midt i byen. Det larmer til langt ud på natten, og det er umuligt at få lov at gå i fred og se på menukort derinde, uden at der kommer hververe og prøver at få jer ind i restauranten. Brug i stedet Trip Advisor til at finde restauranter. Hvis man går lidt ud af byen, er der flere hyggelige småbyer med gode restauranter.

Jeg elsker ellers Spanien, men det der var på alle måder bare for meget.

Tenerife er til gengæld skønt. Har været i Los Gigantes, og det var rigtig hyggeligt, selvom det stadig er ret turistet. Naturen er rigtig smuk, og den nordlige del af øen er super fint. Teide er også et besøg værd.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf vibbsen » 14. jan 2018, 18:37

Cypern er absolut fantastisk....Fantastiske menneske, fantastisk køkken, mega lækkert vejr skøn natur, nem at komme rundt på (husk at leje en bil med automat gear da man kører i den "forkerte" side af vejen dernede).

Vi har været i området omkring Fig Tree Bay /Proteras/Pernera de 2 gange vi har været der, og det er ikke så "turistet" som Ayia Napa....Og stranden i Proteras/Fig Tree bay er nok den bedste strand jeg har været på i Europa...Vi har også været i både Larnaca (Hvor man flyver til) og Limassol på en dags ture. Derudover kan vi også rigtig godt lide Paralimni som er en lidt mere "lokal" by ikke så langt fra Fig Tree Bay.

Noget af det vi rigtig godt kan lide ved Cypern er at det ikke virker så "turistfælde" agtigt som det gør mange steder sydpå. Vi har rejst en del i Grækenland, og Cypern minder faktisk på mange områder om Grækenland. Men med et tvist som gør at de faktisk er langt flinkere overfor turisterne og ikke helt så klistrede. De virker heller ikke helt så turist-trætte. Ihvertfald ikke der hvor vi var. Og maden er langt bedre på Cypern end den er i Grækenland.Som i klasser over....

Tenerife er også fantastisk. Vi tager derned på næste søndag og jeg glæder mig som et lille barn. Det er en virkelig skøn ø.

Gran Canaria har jeg også været på...Og her vil jeg sige at Tenerife er bedre.

Men kunne jeg frit vælge, så tog jeg Cypern....Det er altså et virkelig fedt land. Vi snakker om at tage derned til sommer igen. Og denne gang så VIL jeg til Nicosia som skulle være en mega fed by.....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf Annione » 14. jan 2018, 19:09

Hvis jeg havde valget mellem de Kanariske øer og Cypern ville jeg vælge Cypern.
Vi var der i sommers, og det var så skønt!
Vi solbadede dog rigtig meget, men vi havde også ture i bilen, ud til små byer og en skøn bådtur.
Folk er søde og venlige - klimaet er skønt og maden var fantastisk.
Jeg vil rigtig gerne tilbage igen.
2
Citronmåne
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. aug 2016, 15:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 131

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf Citronmåne » 14. jan 2018, 19:27

vibbsen skrev:Cypern er absolut fantastisk....Fantastiske menneske, fantastisk køkken, mega lækkert vejr skøn natur, nem at komme rundt på (husk at leje en bil med automat gear da man kører i den "forkerte" side af vejen dernede).

Vi har været i området omkring Fig Tree Bay /Proteras/Pernera de 2 gange vi har været der, og det er ikke så "turistet" som Ayia Napa....Og stranden i Proteras/Fig Tree bay er nok den bedste strand jeg har været på i Europa...Vi har også været i både Larnaca (Hvor man flyver til) og Limassol på en dags ture. Derudover kan vi også rigtig godt lide Paralimni som er en lidt mere "lokal" by ikke så langt fra Fig Tree Bay.

Noget af det vi rigtig godt kan lide ved Cypern er at det ikke virker så "turistfælde" agtigt som det gør mange steder sydpå. Vi har rejst en del i Grækenland, og Cypern minder faktisk på mange områder om Grækenland. Men med et tvist som gør at de faktisk er langt flinkere overfor turisterne og ikke helt så klistrede. De virker heller ikke helt så turist-trætte. Ihvertfald ikke der hvor vi var. Og maden er langt bedre på Cypern end den er i Grækenland.Som i klasser over....

Tenerife er også fantastisk. Vi tager derned på næste søndag og jeg glæder mig som et lille barn. Det er en virkelig skøn ø.

Gran Canaria har jeg også været på...Og her vil jeg sige at Tenerife er bedre.

Men kunne jeg frit vælge, så tog jeg Cypern....Det er altså et virkelig fedt land. Vi snakker om at tage derned til sommer igen. Og denne gang så VIL jeg til Nicosia som skulle være en mega fed by.....


Hvor varmt er der på Tenerife nu? Vi skal derned om en måned og jeg er spændt på om det er badevejr :love2:
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41294

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf LaMariposa » 14. jan 2018, 19:34

Hvis I er til sport og aktiviteter er der jo også LaSanta sport. Har ikke været der, men har hørt rigtig godt om det.
1
:lun: Be brave
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf MOGA » 15. jan 2018, 11:03

Jeg er på Fuerteventura nu, og hvis man er til naturoplevelser, er her fantastisk. Vi har lejet bil og har været i (stort set) alle flækker, og har set alt fra bjerge, voldsomme bølger og golde sletter til kirker og små hyggelige havne. Spændende mad kan være svært at finde, især fordi der i nogle flækker kun er én restaurant.
Øen er i øvrigt også glimrende til vandre- og cykelture.

Vi har hver dag haft 20-22 gr., for os er det til shorts og T-shirt. På østkysten kan man godt bade i havet. Der er for det meste vind i varierende grad, men vinden er lun.
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf twinkle » 15. jan 2018, 21:07

MOGA skrev:Jeg er på Fuerteventura nu, og hvis man er til naturoplevelser, er her fantastisk. Vi har lejet bil og har været i (stort set) alle flækker, og har set alt fra bjerge, voldsomme bølger og golde sletter til kirker og små hyggelige havne. Spændende mad kan være svært at finde, især fordi der i nogle flækker kun er én restaurant.
Øen er i øvrigt også glimrende til vandre- og cykelture.

Vi har hver dag haft 20-22 gr., for os er det til shorts og T-shirt. På østkysten kan man godt bade i havet. Der er for det meste vind i varierende grad, men vinden er lun.


Kan varmt anbefale at bruge tripadvisor, på den måde fandt vi nogle virkelig spændende og autentiske spisesteder :gogo:
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf MOGA » 15. jan 2018, 22:28

twinkle skrev:
MOGA skrev:Jeg er på Fuerteventura nu, og hvis man er til naturoplevelser, er her fantastisk. Vi har lejet bil og har været i (stort set) alle flækker, og har set alt fra bjerge, voldsomme bølger og golde sletter til kirker og små hyggelige havne. Spændende mad kan være svært at finde, især fordi der i nogle flækker kun er én restaurant.
Øen er i øvrigt også glimrende til vandre- og cykelture.

Vi har hver dag haft 20-22 gr., for os er det til shorts og T-shirt. På østkysten kan man godt bade i havet. Der er for det meste vind i varierende grad, men vinden er lun.


Kan varmt anbefale at bruge tripadvisor, på den måde fandt vi nogle virkelig spændende og autentiske spisesteder :gogo:


Det bruger jeg i stor stil, men nogle steder er der ikke noget at vælge imellem :-D
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf missme » 15. jan 2018, 23:31

Jeg har været en del gange på de kanariske øer og et par gange på Cypern, hvor vi boede i Pernera området ved Fig Tree bay. Hvis i gerne vil ud og se noget, så ville jeg nok foretrække Cypern. Vi ligger mest ved poolen, tager måske en enkel bustur ind til en nærliggende lille by og en bådtur, så jeg kan ikke anbefale dig konkrete ture. Men ved at en af byerne på vestkysten af Cypern har været Europæisk kulturby, der er en konfliktfyldt historie på øen og man kan besøge den tyrkiske del af øen.
Af de kanariske øer holder jeg mest af Lanzarote. Det virker ikke helt så turistpræget, hotellerne er ikke så høje og dominerende i landskabet. Men på Tenerife og Gran Kanaria er der også små byer, hvor der ikke er helt så mange mennesker og hvor der ikke er helt så mange gadesælgere ;)
2
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Cypern/De Kanariske Øer....tips søges

Indlægaf Goozilla » 16. jan 2018, 13:00

Hvis du helst vil være fri for charter-stilen, så skal du ihvertfald holde dig fra sydøen på Gran Canaria! Der er masser af varme, sandstrande med betalingsliggestole og friturestank på den del af øen. Jeg har ikke været på Cypern, men jeg har boet på Gran Canaria de sidste tre år og jeg tager kun ned til sydøen, hvis jeg ikke kan undgå det.

Til gengæld er der en hel masse andre spændende steder, hvis man har en bil og er villig til at prøve de lidt mindre turistede egne af øen. Cruz de Tejeda, Guayadeque, Vegueta og Teror er nogle af mine favoritsteder til en udflugt. Guayadeque er gamle hulebyer, hvor folk har boet i hjem, der er gravet ud af klipperne. Det er en attraktion, så maden er so so, men helt bestemt en hyggelig tur værd. Teror er en af de ældste byer på øen med masser af fine gamle huse fra de tidlige nybyggere. Om søndagen har de et meget fint marked deroppe, hvor der er lidt mere fokus på lokale varer og knapt så meget på fake Michael Kors tasker. Vegueta er den ældste del af Las Palmas, hvor blandt andet Columbus tog ophold inden sine rejser over Atlanten.

Selv bor jeg i centrum af Las Palmas, hvor der er masser af liv på en lidt mere tilbagelænet måde end nede syd på øen. Her drikker folk en G&T på caféerne for at nyde selskabet og ikke bare for at ryge i hegnet, som det ofte er tilfældet i Puerto Rico eller Playa del Inglés. Maden på restauranterne er også langt bedre, mere lokal og ca. 20% billigere end på bulderpaladserne nede sydpå. Det eneste problem er, at det regner meget mere i Las Palmas om vinteren og generelt er her 5 grader køligere end på sydøen året rundt. Her er perfekt om sommeren! Til gengæld kan man køre til en af strandene sydpå, hvis dagen er for kold heroppe. Det tager 30-40 minutter og parkeringsforholdene er helt fine, hvis man ikke kommer slaskende sidst på formiddagen. Det er også nemt nok at finde strandene, da man bare skal køre efter lugten af friture. :lol:

Jeg kender ikke så forfærdeligt meget til Tenerife, men La Laguna er et superhyggeligt sted og øen er generelt lidt mere landlig i det. Naturparken omkring Teide (vulkanen) skulle også være helt speciel.

Som det nok kan fornemmes, så kan jeg ikke fordrage typisk charterturisme, men det er altså heller ikke helt umuligt at undgå på øerne, selvom man måske godt kunne få den opfattelse, når man tænker på, at vi har over 6 millioner turister om året hernede. Der er masser af små perler, hvis man gider lede og de lokale er meget mere imødekommende, når man kommer lidt væk fra turiststederne og viser interesse i deres kultur.

Mht. hvor i skal bo, så find et hotel i Las Palmas, for det er her maden er bedst og billigst og stemningen hyggeligst om aftenen til et glas rødvin eller en drink.
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!

Tilbage til "Rejser"