Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf milisa » 23. jan 2018, 18:06

Ork satme. Masser af steder. Det har nu aldrig rørt mig. De gange, jeg har syntes, noget var for dyrt, er jeg jo bare gået igen.
0
Tally-ho
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf ExCoastal » 23. jan 2018, 18:23

Mange gange, det er jeg ikke spor i tvivl om. Jeg husker en sjov oplevelse fra en campingplads ved Gardasøen for nok 30 år siden. Min lillesøster arbejdede der hver sommer, og jeg benyttede mig altid af muligheden for en gratis ferie hvert år. Her oplevede jeg, at der var 3 priser på restauranterne på pladsen. En pris for ansatte, en pris for familie til ansatte og så turistprisen. Jeg betalte en tredjedel af prisen på alle barer og restauranter...
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf sigge » 23. jan 2018, 19:26

Min søster og nogle kollegievenner var på et tidspunkt i Prag for at besøge en tjekkisk udvekslingsstuderende, der havde boet på kollegiet. Der oplevede de, at billetter til diverse attraktioner var billigere, hvis man talte tjekkisk. På skiltene stod priser med tal ved den engelske tekst og med bogstaver ved den tjekkiske tekst - og det var ikke samme pris. F.eks. 100 CZK mod tredive CZK. Så de sparede en del penge på at have en lokal med.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 23. jan 2018, 20:00

Ja bestemt. I Afrika rundede vi markedet den ene dag, hvor jeg udpegede, og så tog eksmanden turen alene næste dag for at købe. Det var ok på netop det marked, da turistprisen var så ublu, at varen endda ville være dyr i Danmark, men når jeg ellers er på egen hånd, gider jeg ikke engang prutte om prisen på steder, hvor selv turistprisen er så lav, at det er smidt i nakken på dansk, og handlen nogle steder så sløv, at jeg gerne støtter de lokale lidt ekstra.
(undtaget som i første tilfælde, hvor værdien ikke står mål med værdien af det, jeg køber set med danske øjne)
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf TomKah » 23. jan 2018, 20:02

I mange lande er der da organiseret afblankning af turister. Cuzco, hvor turisterne skal køre med et bestemt tog til Macchu Picchu som koster 800 gange så meget som det lokale, og masser af steder er entrebilletterne da skiltet billigere for de lokale . jeg kan slet ikke huske alle de steder det er forekommet, men er 100% sikker på den store mur i Kina og Chichen Itza i Mexico.

Men der er faktisk også mange steder vi ikke er blevet hustlet. I Nicaragua betalte vi ret konskvent det samme som de lokale i busserne - det har jeg til gengæld aldrig oplevet at gøre i Indonesien. Etc.

Men jeg er virkelig skeptisk og kunne aldrig drømme om at være så naiv at konsumere først og spørge om prisen bagefter - nogensteder.
0
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Lykke » 23. jan 2018, 20:19

sigge skrev:Min søster og nogle kollegievenner var på et tidspunkt i Prag for at besøge en tjekkisk udvekslingsstuderende, der havde boet på kollegiet. Der oplevede de, at billetter til diverse attraktioner var billigere, hvis man talte tjekkisk. På skiltene stod priser med tal ved den engelske tekst og med bogstaver ved den tjekkiske tekst - og det var ikke samme pris. F.eks. 100 CZK mod tredive CZK. Så de sparede en del penge på at have en lokal med.



Hvilke attraktioner kunne det være?
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf bralle » 23. jan 2018, 20:53

Vi har også turistpriser i dk. Færgebilletten til mange øer er gratis eller til reduceret pris for de fastboende.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf LadyFox » 24. jan 2018, 05:49

TomKah skrev:I mange lande er der da organiseret afblankning af turister. Cuzco, hvor turisterne skal køre med et bestemt tog til Macchu Picchu som koster 800 gange så meget som det lokale, og masser af steder er entrebilletterne da skiltet billigere for de lokale . jeg kan slet ikke huske alle de steder det er forekommet, men er 100% sikker på den store mur i Kina og Chichen Itza i Mexico.

Men der er faktisk også mange steder vi ikke er blevet hustlet. I Nicaragua betalte vi ret konskvent det samme som de lokale i busserne - det har jeg til gengæld aldrig oplevet at gøre i Indonesien. Etc.

Men jeg er virkelig skeptisk og kunne aldrig drømme om at være så naiv at konsumere først og spørge om prisen bagefter - nogensteder.


Jeg vil også vide prisen før jeg køber noget, der jeg ville kunne blive snydt voldsomt er hvis jeg endte i en situation som dem med kaffen der endte med at betale en ret høj afgift for musikken. For et menukort er ofte den vej jeg vælger at få info om priser, og skal jeg bare have en kop kaffe på en café så læser jeg sjældent hele menuen men bare afsnittet med kaffe, så hvis der et helt andet sted står at der også også skal betales afgifter for alt muligt så ville jeg nemt overse det. Jeg har så heller aldrig været på en café hvor der har været andre priser for at sidde ved et bord frem for i baren, eller hvor der har været afgifter på musikken så jeg har ikke før jeg læste en artikel om det i går vidst det var noget man skulle være opmærksom på nogle steder.
0
...
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf sigge » 24. jan 2018, 07:04

Lykke skrev:
sigge skrev:Min søster og nogle kollegievenner var på et tidspunkt i Prag for at besøge en tjekkisk udvekslingsstuderende, der havde boet på kollegiet. Der oplevede de, at billetter til diverse attraktioner var billigere, hvis man talte tjekkisk. På skiltene stod priser med tal ved den engelske tekst og med bogstaver ved den tjekkiske tekst - og det var ikke samme pris. F.eks. 100 CZK mod tredive CZK. Så de sparede en del penge på at have en lokal med.



Hvilke attraktioner kunne det være?


Bl.a. borgen. Men det er flere år siden, og jeg har kun fået det genfortalt, så jeg kan ikke huske detaljerne længere.
0
You can't spell awesome without me.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Akehurst2 » 24. jan 2018, 08:23

Delfin skrev:Ja bestemt. I Afrika rundede vi markedet den ene dag, hvor jeg udpegede, og så tog eksmanden turen alene næste dag for at købe. Det var ok på netop det marked, da turistprisen var så ublu, at varen endda ville være dyr i Danmark, men når jeg ellers er på egen hånd, gider jeg ikke engang prutte om prisen på steder, hvor selv turistprisen er så lav, at det er smidt i nakken på dansk, og handlen nogle steder så sløv, at jeg gerne støtter de lokale lidt ekstra.
(undtaget som i første tilfælde, hvor værdien ikke står mål med værdien af det, jeg køber set med danske øjne)


Jeg krummede også tæer, da et par danske studerende lavede en scene for at få studerende pris ved en attraktion i Vietnam selvom de havde glemt deres studiekort. Hold nu op, ikke-studerende pris var fem kroner. Skam jer!
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 24. jan 2018, 08:38

Akehurst2 skrev:
Delfin skrev:Ja bestemt. I Afrika rundede vi markedet den ene dag, hvor jeg udpegede, og så tog eksmanden turen alene næste dag for at købe. Det var ok på netop det marked, da turistprisen var så ublu, at varen endda ville være dyr i Danmark, men når jeg ellers er på egen hånd, gider jeg ikke engang prutte om prisen på steder, hvor selv turistprisen er så lav, at det er smidt i nakken på dansk, og handlen nogle steder så sløv, at jeg gerne støtter de lokale lidt ekstra.
(undtaget som i første tilfælde, hvor værdien ikke står mål med værdien af det, jeg køber set med danske øjne)


Jeg krummede også tæer, da et par danske studerende lavede en scene for at få studerende pris ved en attraktion i Vietnam selvom de havde glemt deres studiekort. Hold nu op, ikke-studerende pris var fem kroner. Skam jer!


Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne holde min kæft i sådan en situation, og jeg går ellers ret stille med dørene i offentligheden :tie:
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf MOGA » 24. jan 2018, 08:38

Så sent som i sidste uge. Zoologisk have på Fuerteventura har én pris for indbyggere på Kanarieøerne og én pris for alle andre. Det skiltede de helt åbenlyst med på både spansk, engelsk og tysk.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Stitch » 24. jan 2018, 08:58

Har mange steder egentlig ikke det? altså en pris for lokale beboere og så en for alle andre. Ikke nødvendigvis udlænding - men bare ikke lokal.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Stitch » 24. jan 2018, 08:59

Det jeg forbinder med "turistpris" er ågerpriser. Hvor der eksempelvis ikke skiltes med priser men hvor der kigges på en og der derfra besluttes en pris.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Akehurst2 » 24. jan 2018, 08:59

Delfin skrev:
Akehurst2 skrev:
Delfin skrev:Ja bestemt. I Afrika rundede vi markedet den ene dag, hvor jeg udpegede, og så tog eksmanden turen alene næste dag for at købe. Det var ok på netop det marked, da turistprisen var så ublu, at varen endda ville være dyr i Danmark, men når jeg ellers er på egen hånd, gider jeg ikke engang prutte om prisen på steder, hvor selv turistprisen er så lav, at det er smidt i nakken på dansk, og handlen nogle steder så sløv, at jeg gerne støtter de lokale lidt ekstra.
(undtaget som i første tilfælde, hvor værdien ikke står mål med værdien af det, jeg køber set med danske øjne)


Jeg krummede også tæer, da et par danske studerende lavede en scene for at få studerende pris ved en attraktion i Vietnam selvom de havde glemt deres studiekort. Hold nu op, ikke-studerende pris var fem kroner. Skam jer!


Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne holde min kæft i sådan en situation, og jeg går ellers ret stille med dørene i offentligheden :tie:


Jeg begyndte også at fremture med min mening, men min mand stoppede mig :sur:
0

Tilbage til "Rejser"