Længerevarende rejse - Asien

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. aug 2015, 17:40

Vi har udsat forældreorlov fra vores 2 yngste, og planen er at vi inden for de næste år vælger at bruge vores tilgodehavende i statskassen, og trækker stikket ud fra hverdags trummerummet i en 3 måneders tid.
Vi har gjort det før, hvor vi rejste i 7 uger i Florida og Mexico.
Vi har snakket om USA igen, men vi drømmer i den grad også om Asien, primært Thailand og div. små bountyøer.


Om vi rejser om 2 år, eller 3 år, det ved vi ikke endnu, der skal spares nogle knaster sammen!
Vi vil gerne gøre sådan en backpacker light stil, bo i bambushytter på stranden, bade, snorkle, dykke, opleve natur.
Men også krydre det lidt med nogle lækre hoteller.

Men hvor, hvordan finder man frem til de her skønne autentiske oaser, der ikke er overrendt af turister :P

Jeres personlige viden, links til rejseblogs m.m. modtages med kyshånd :)

jeg ved at mange der rejser i længere tid i Asien gør det sådan lidt i "vi ser hvor vi lander" stilen, og det ville jeg også være ok med, men jeg ved samtidig at min mand har et tilpas stort kontrolbehov, så han faktisk har det bedst med en færdig plan, eller ihvertfald at vi har oversigt og overblik over hvad, hvor, og mulighederne de respektive steder.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Annione » 14. aug 2015, 21:33

Der er ikke mange steder i Thailand, hvor der ikke er mange turister. Selv på de små, nærmest oversete øer, er turistede.
Malé kunne være et bud. Der kan man også bo for en rimelig penge.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. aug 2015, 10:13

Jeg har fundet en blog/instagram, med en familie der har rejst i asien i 1,5 år - hun har nogle anbefalinger "bounty øer" hvor de lokale holder ferie, og der ikke er så mange skandinaviske turister, så det skal klart tjekkes efter :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2015, 18:07

FruDulle skrev:Jeg tror ikke at du finder den store diversitet ved at have Thailand som dit primære mål for en rundrejse i Asien. Det er ret meget same same



Ja det er det nok, men sidst erfarede vi at 7 uger virkelig flyver afsted..... denne gang satser vi på 3 måneder / 12 uger, men tiden skal også bruges på bare at være, være til stede i nuet, uden at stresse afsted :)
Og så har jeg mig en mand der elsker at dykke, og et ældstebarn der rigtig gerne vil lære det, så tanken er at han enten før eller undervejs skal have et padi junior kursus, så ham og farmand kan bruge en del af tiden på at dykke, og at vi alle fælles skal snorke, bade, dase i hængekøjer.

Og så vil vi self. gerne have nogle kulturoplevelser med hjem også, - vi snakker lidt om Vietnam også dog, og evt sydøst asiatiske øer.

Men en ting er sikkert, jeg vil hellere have tid til at vi alle kan suge til os, fremfor vi skal stresse rundt.
og jeg har mig en mand der stresser ret meget i skift, - altså i lufthavne, evt. afhenting og aflevering af lejebil osv. han er ikke fantastisk god til at trække vejret dybt ned i maven, tænke rolig nu, vi når det nok... så det går ud over ALLE i familien.
Så det ville passe MIG glimrende, hvis vi bare på en eller anden måde kunne jappe rundt i f.x. Thailand, kombinere det med Bangkok, noget jungleværk, og massere af bountystrand :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2015, 18:08

DD_81 skrev:
FruDulle skrev:Jeg tror ikke at du finder den store diversitet ved at have Thailand som dit primære mål for en rundrejse i Asien. Det er ret meget same same



Ja det er det nok, men sidst erfarede vi at 7 uger virkelig flyver afsted..... denne gang satser vi på 3 måneder / 12 uger, men tiden skal også bruges på bare at være, være til stede i nuet, uden at stresse afsted :)
Og så har jeg mig en mand der elsker at dykke, og et ældstebarn der rigtig gerne vil lære det, så tanken er at han enten før eller undervejs skal have et padi junior kursus, så ham og farmand kan bruge en del af tiden på at dykke, og at vi alle fælles skal snorke, bade, dase i hængekøjer.

Og så vil vi self. gerne have nogle kulturoplevelser med hjem også, - vi snakker lidt om Vietnam også dog, og evt sydøst asiatiske øer.

Men en ting er sikkert, jeg vil hellere have tid til at vi alle kan suge til os, fremfor vi skal stresse rundt.
og jeg har mig en mand der stresser ret meget i skift, - altså i lufthavne, evt. afhenting og aflevering af lejebil osv. han er ikke fantastisk god til at trække vejret dybt ned i maven, tænke rolig nu, vi når det nok... så det går ud over ALLE i familien. Også selvom vi har vildt god tid, vi har præsteret at sidde effin 4 timer i en lufthavn i Florida, fordi han ville være sikker på at kunne finde stedet hvor vi skulle aflevere bil, og komme derfra til tjek in m.m. :sarkasme:
Så det ville passe MIG glimrende, hvis vi bare på en eller anden måde kunne jappe rundt i f.x. Thailand, kombinere det med Bangkok, noget jungleværk, og massere af bountystrand :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Annione » 25. aug 2015, 12:31

Som tidligere skrevet, så kunne Malé, i Maldiverne. godt være et bud. Det er ikke det voldsomt dyre dase-liv på småøerne, men der er stadig lækre strande, lækkert vand og mulighed for båd-ture. Vi skal have en overnatning i Malé, nær lufthavnen, til februar - så der kommer et nyt blog indlæg til den tid.

Malaysia kunne også være en mulighed. Man skal dog være meget opmærksomme på vejret og årstiderne. Vi var fx. på Penang, da vandet var grumset - det er jo bare dumt ikke at tjekke den slags :-D

Min blog kan du finde her http://www.ude-paa-noget.blogspot.no
Vi har rejst rundt, bl.a. i Asien, i 2010 og 2012. I løbet af 2015 og 2016 kommer der lidt mere fra Asien.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf TomKah » 25. aug 2015, 20:35

Jeg synes I skulle tage et par andre lande også... 12 uger i Thailand er virkelig længe.
Mine unger var 3 og 6 år, da vi var i Cambodia og jeg synes det var det mest fantastiske sted vi har været. Angkor Wat er så fedt og maden er eminent. Whats not to like?
I øvrigt tager det kun 5-6 timer at komme til Siam Reap fra Bangkok, så det er faktisk ikke en dagsrejse, kun en halv.

Det er også en oplevelse i sig selv at køre med nattog i Thailand. Det er virkelig hyggeligt synes jeg.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. aug 2015, 20:51

Åh vi vil også gerne mere end Thailand, men vil bare have tid til at suge til os af der hvor vi lander, og bare være, ikke stresse afsted og være 2 dage her, 3 dage der, og sådan, -så kommer man jo aldrig rigtig i dybden :)

Men tusind tak for de gode forslag! - det lyder skønt alt sammen :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf TomKah » 25. aug 2015, 21:00

Her i efteråret var vi på Perhentian Islands i Malaysia - det synes jeg virkelig var den smukkeste strand vi har været ved. Skønnere end vi har set i Thailand. Singapore er dyrt, men dejligt. Man kan hurtigt brænde penge af.
Vi har også været i Laos, det er der nogen som synes er fantastisk. Vi fandt det en lille smule FOR slowgoing og kedede os lidt.
Hvis I alligevel vælger at tage til Laos, så vi jeg anbefale My Dream Resort i Luang Prabang. Navnet er voldsomt tacky, men det var virkelig et hyggeligt lille guest house - rigtig lækkert.

Vietnam og Myanmar har jeg været i før jeg fik børn. Det samme med Indonesien. Så det synes jeg er for mange år siden til jeg kan sige noget fornuftigt om det.
Jeg gad virkelig godt det var mig. Hvordan kan i tage børn ud af skolen så længe?
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. aug 2015, 21:39

TomKah skrev:Her i efteråret var vi på Perhentian Islands i Malaysia - det synes jeg virkelig var den smukkeste strand vi har været ved. Skønnere end vi har set i Thailand. Singapore er dyrt, men dejligt. Man kan hurtigt brænde penge af.
Vi har også været i Laos, det er der nogen som synes er fantastisk. Vi fandt det en lille smule FOR slowgoing og kedede os lidt.
Hvis I alligevel vælger at tage til Laos, så vi jeg anbefale My Dream Resort i Luang Prabang. Navnet er voldsomt tacky, men det var virkelig et hyggeligt lille guest house - rigtig lækkert.

Vietnam og Myanmar har jeg været i før jeg fik børn. Det samme med Indonesien. Så det synes jeg er for mange år siden til jeg kan sige noget fornuftigt om det.
Jeg gad virkelig godt det var mig. Hvordan kan i tage børn ud af skolen så længe?



Mht skole så tænker jeg at det jo er vores børn, så det er os der bestemmer, og der er jo ikke skolepligt men undervisningspligt - så den del skulle vi jo nok kunne overkomme for en korte bemærkning. Umiddelbart er det de sidste 6-8 uger af skoleåret vi kommer til at tage dem ud, så de får jo størstedelen af årets undervisning med sig, plus de har nogle kvikke hoveder og er rigtig stærke fagligt, så jeg regner ikke med det har den store betydning.

Og så er der jo også enormt meget læring i at komme ud og opleve og suge til sig, det kommer nærmest helt af sig selv på rejser synes jeg, og det er læring skolen ALDRIG vil kunne give dem :)

Men vi må fordybe os i mulige destinationer, der ligger med rimelig afstand, hvor vi kan slå os ned i 1-2 uger af gangen, se, mærke, opleve, leve :) mulighederne er jo så mange, og dermed også lidt uoverskuelige indimellem, og jeg har brug for vi har en plan, så vi ikke "spilder" tiden, fordi vi skal lægge den undervejs, men samtidig også en plan der er nogenlunde åben så man kan vælge at tage videre lidt tidligere eller blive en uge mere... det skal krydres med noget storby, og kulturen der, men mest bare natur i alle mulige afskygninger, hav - jungle, og mindre lokalbefolkninger og deres kultur :) Og så skal det self. kunne arrangeres inden for en økonomisk ramme, hvilket kan sætte visse begræsninger for f.x. flyvninger imellem destinationer. Tog er absolut oplagt, og sikkert også en kæmpe oplevelse!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. aug 2015, 21:42

DD_81 skrev:
TomKah skrev:Her i efteråret var vi på Perhentian Islands i Malaysia - det synes jeg virkelig var den smukkeste strand vi har været ved. Skønnere end vi har set i Thailand. Singapore er dyrt, men dejligt. Man kan hurtigt brænde penge af.
Vi har også været i Laos, det er der nogen som synes er fantastisk. Vi fandt det en lille smule FOR slowgoing og kedede os lidt.
Hvis I alligevel vælger at tage til Laos, så vi jeg anbefale My Dream Resort i Luang Prabang. Navnet er voldsomt tacky, men det var virkelig et hyggeligt lille guest house - rigtig lækkert.

Vietnam og Myanmar har jeg været i før jeg fik børn. Det samme med Indonesien. Så det synes jeg er for mange år siden til jeg kan sige noget fornuftigt om det.
Jeg gad virkelig godt det var mig. Hvordan kan i tage børn ud af skolen så længe?



Mht skole så tænker jeg at det jo er vores børn, så det er os der bestemmer, og der er jo ikke skolepligt men undervisningspligt - så den del skulle vi jo nok kunne overkomme for en kortere bemærkning. Umiddelbart er det de sidste 6-8 uger af skoleåret vi kommer til at tage dem ud, så de får jo størstedelen af årets undervisning med sig, plus de har nogle kvikke hoveder og er rigtig stærke fagligt, så jeg regner ikke med det har den store betydning.
Tanken er bl.a. at de 2 store med fordel kunne blogge om eventyret, da formidling jo er en ret god øvelse. Det bliver ikke røv på stol undervisning, terpen af brøker o.a. det bliver leg med sprog, at læse op på og forberede sig, at sætte sig ind i fakta om området m.m.

Og så er der jo også enormt meget læring i at komme ud og opleve og suge til sig, det kommer nærmest helt af sig selv på rejser synes jeg, og det er læring skolen ALDRIG vil kunne give dem :)

Men vi må fordybe os i mulige destinationer, der ligger med rimelig afstand, hvor vi kan slå os ned i 1-2 uger af gangen, se, mærke, opleve, leve :) mulighederne er jo så mange, og dermed også lidt uoverskuelige indimellem, og jeg har brug for vi har en plan, så vi ikke "spilder" tiden, fordi vi skal lægge den undervejs, men samtidig også en plan der er nogenlunde åben så man kan vælge at tage videre lidt tidligere eller blive en uge mere... det skal krydres med noget storby, og kulturen der, men mest bare natur i alle mulige afskygninger, hav - jungle, og mindre lokalbefolkninger og deres kultur :) Og så skal det self. kunne arrangeres inden for en økonomisk ramme, hvilket kan sætte visse begræsninger for f.x. flyvninger imellem destinationer. Tog er absolut oplagt, og sikkert også en kæmpe oplevelse!
Senest rettet af Madam Pomfrey 26. aug 2015, 08:38, rettet i alt 4 gange.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Hunkat » 26. aug 2015, 07:03

I Thailand vil jeg anbefale at kigge mod nord. Som flere siger så er der mange turister stort set overalt i Thailand men nordthailand bliver ofte glemt lidt og det er synd for der er virkelig dejligt og smukt. Det gode ved Thailand er at man kan færdes rimelig trygt. Jeg har aldrig følt mig utryg og jeg boede i en bygning som havde bagindgang i en virkelig skummel gyde.

Hvis jeg skulle rejse rundt i Asien så skulle Singapore klart stå på listen. Det er dyrt men jeg elsker den by.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf TomKah » 26. aug 2015, 07:10

Jeg ville tage de østlige øer i Indonesien - Komodo, Flores og måske endda Sulawesi.

Mht Nordthailand så er jeg enig med Hunkat i at man sagtens kan finde nogle steder hvor der ikke er særlig mange turister. Jeg kan huske vi var i Phrae, Lampang og Kampang Phet - men omvendt var der heller ikke ret mange aktiviteter og turistinfrastruktur - så det er jo en balance mellem at være alene og have faciliteter.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf Hunkat » 26. aug 2015, 07:14

TomKah skrev:Jeg ville tage de østlige øer i Indonesien - Komodo, Flores og måske endda Sulawesi.

Mht Nordthailand så er jeg enig med Hunkat i at man sagtens kan finde nogle steder hvor der ikke er særlig mange turister. Jeg kan huske vi var i Phrae, Lampang og Kampang Phet - men omvendt var der heller ikke ret mange aktiviteter og turistinfrastruktur - så det er jo en balance mellem at være alene og have faciliteter.


Ja man skal gå efter f.eks. naturoplevelserne, trekking og den slags. Hvis man vil have hoteller af glas og stål og infinity pools så skal man sydpå :)
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Længerevarende rejse - Asien

Indlægaf TomKah » 26. aug 2015, 07:28

Hunkat skrev:
TomKah skrev:Jeg ville tage de østlige øer i Indonesien - Komodo, Flores og måske endda Sulawesi.

Mht Nordthailand så er jeg enig med Hunkat i at man sagtens kan finde nogle steder hvor der ikke er særlig mange turister. Jeg kan huske vi var i Phrae, Lampang og Kampang Phet - men omvendt var der heller ikke ret mange aktiviteter og turistinfrastruktur - så det er jo en balance mellem at være alene og have faciliteter.


Ja man skal gå efter f.eks. naturoplevelserne, trekking og den slags. Hvis man vil have hoteller af glas og stål og infinity pools så skal man sydpå :)


Det var nu ikke helt det jeg tænkte på.
I de byer jeg nævnte kan det være svært at få arrangeret en trekkingtur eller leje en scooter, fordi der kommer så få turister. Sådan var det i hvert fald da jeg var der. Men det er også 10 år siden.
0

Tilbage til "Rejser"