Mini-getaway med min mama!

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 21. maj 2018, 01:54

Jeg har inviteret min mor på et lille getaway i anledningen af mors dag i sidste uge, men mest fordi hun er dejlig.

Hvis nogen kunne tænke sig at hjælpe med destination, ville det være så dejligt!

Mit liv er hektisk pt. så hvis jeg ikke får svaret eller givet likes og grønne, er det ikke manglende værdsættelse. Jeg læser alt løbende, og følger op. Bare så I ved!

Nå, men praktisk:

Tidspunkt: Midt eller slut-august.
Varighed: 3-4 dage. Det skal ligge i hverdage.
Ikke så langt væk, at vi bruger for meget tid på transport.

Jeg tænker sådan noget som Prag og Budapest. Jeg har ikke selv besøgt de byer før. London, Paris og Rom er også i tankerne, men jeg kunne helt vildt godt tænke mig det bliver et sted der er billigt at ‘forbruge’ i.

Jeg foretrækker små, intime hoteller. Hyggeligt men lækkert fremfor, I ved, store glasfacader og 500 værelser.

Vi kan begge godt lide at gå. 30-40.000 daglige skridt er ikke unormalt, når jeg er out and about og opleve wide world. Min mama er nogenlunde med dér, så vi vil gerne bo centralt og ikke være alt for afhængig af offentlig transport og taxa.

Vi skal hygge, slappe af og spise dejlig mad, primært. Sekundært være kulturelle på den aktive måde (man ser jo uanset en del, når man godt kan lide at gå rundt). En enkelt kirke eller et museumsbesøg kunne sikkert godt være noget, men det er ikke vigtigt, vi får set byens 15 mest kendte seværdigheder indefra.

Til gengæld gad jeg godt sådan noget som nogle lækre spa-behandlinger og den slags. Jeg husker fra Angelina, at Prag vist nok er både nice og billig hvad den slags angår.

Prag og Budapest er som sagt muligheder, men jeg er åben for andre steder også. Jeg har indenfor det sidste år oplevet København, Berlin, Malmø, Göteborg og Dubai på denne måde, og om lidt tager jeg til Istanbul, så de destinationer er ikke så aktuelle.

Det må gerne være billigt, men budgettet er ikke fast. Jeg kan bare godt lide at bestille en af alting, når jeg er ude at spise og sådan :)

Forslag og tips modtages med allerstørste taknemmelighed!
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Rapfisk » 21. maj 2018, 02:11

Krakow, måske?
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 21. maj 2018, 02:35

Rapfisk skrev:Krakow, måske?


Uh! Godt forslag! Havde selv glemt Polen fandtes. Den er på listen. Tak! :kys:
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Lykke » 21. maj 2018, 04:04

Ja Polen var også min første tanke.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf 1234 » 21. maj 2018, 04:55

Krakow, Budapest, Beograd og Sarajevo er byer jeg ville anbefale. Og hvis du gerne vil have anbefalet madsteder kan jeg en del gode!
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2581
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 176
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3854

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Anlewi » 21. maj 2018, 05:27

Krakow var også mit første bud
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Neenah » 21. maj 2018, 05:33

Krakow er for fedt! Vi var der for et par år siden. Man kan virkelig få lækker mad og oplevelser for ingen penge.
Gdansk var også en virkelig fin by - meget smuk og helt enormt billig at leve i. Vi boede på et 5-stjernet gammelt, klassisk hotel for ca 2000 kr (3 dage) og nød at gå ture i e gamle gader.
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3977
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5196

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf girl_beat » 21. maj 2018, 07:31

Budapest er fantastisk, billig, spændende, charmerende og en mase andet positivt, MEN der kan være hamrende varmt i juli/august - bare så I lige har det med. 35 grader eller mere er ikke unormalt, fordi byen ligger inde i landet og derfor ikke har den friske brise fra havet :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6808

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Selma156 » 21. maj 2018, 21:15

Budapest er SÅ fed en by. Har dog selv kun været der i oktober. Men skønne caféer, billige michelinoplevelser, termalske bade og den smukkeste arkitektur.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. maj 2018, 01:01

Prøv at tjekke takeoffer og travelbird, de har rigtigt mange af de der korte rejser rundt til europæiske destination, med og uden mad, med wellness og halløj, så giver det måske sig selv lige pludselig... uden du måske skal bruge en masse krudt på at fikse fly, hotel osv på egen hånd.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Elfenben » 22. maj 2018, 04:09

Wien! Virkelig smuk by, masser af smukke bygninger at sep å når man går rundt, de har mange offentlige badeanlæg som er skønne, god mad og stemning :)
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 23. maj 2018, 04:23

I er simpelthen så gode! Tusind tak for jeres bud indtil videre.

Jeg har besluttet at indskærpe til tre mulige destinationer: Budapest, Prag eller Krakow. Det bliver en af dem.

Varmen i Budapest har jeg faktisk hørt om fra en ven der var der i sommer, men som udgangspunkt er den ikke et problem, for mig, that is. Jeg kunne bo i en sauna. Jeg vender lige den del med min yndlingsginger, men hun er i forvejen i full blown overgangsalder, så hun koger konstant uanset :D

Ej, jeg rejser til Istanbul om halvanden uges tid, så det er SÅ fedt at sidde og researche og nørde denne tur OG vide, at ferie- og oplevelses-krilleren i maven allerede bliver tilfredsstillet lige om lidt.

Min mor inviterede mig på sådan et getaway her for nogle år siden, i øvrigt, hvor det endte med, jeg måtte takke nej, dels pga. mit arbejdsliv, jeg følte ikke, jeg kunne tage tre dage ud af landet med ro i maven, og dels fordi jeg simpelthen ikke ejede Kongens mønt. Selvom hun inviterede, ville jeg ikke engang have råd til at købe en kaffe til os. Hun vidste aldrig at dét også var en del af årsagen til at den tur aldrig blev realiseret, for hun vidste ikke, hvor fattig jeg reelt var.

I dag er mit liv helt anderledes. Helt, helt anderledes. Jeg arbejder som en gal, men jeg kan sagtens holde en masse fri i lange perioder og rejse ud og opleve verden. Og nu har jeg endda også øjne der kan se og en konto der svømmer over i penge. Altså ikke for at blære mig, vel. Det er bare nyt for mig. Jeg glæder mig SÅ meget til at behandle hende som en dronning på den tur. Give gode oplevelser og middage og spa-treatments. Ikke at hun ikke selv har råd, hun har altid været kick-ass med økonomi, men jeg ved bare hvor meget det vil betyder for hende, at jeg kan. Giver det mening? Hun vil bestemt værdsætte forkælelsen, men dét faktum at jeg er kommet hertil nu, hvor jeg har muligheden, vil gøre hende lykkelig ind i knoglerne at opleve.

Nå, jeg rabler bare løs. Sorry. Jeg synes bare alt er så dejligt og jeg har desuden fri til torsdag klokken 17.

Fordele/ulemper, tips, forslag mm. til hhv. Krakow, Budapest og Prag modtages med kyshånd. Og tak igen!
11
I'll stick with hell no's and headphones...
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf 1234 » 23. maj 2018, 04:49

Altså både Krakow, Prag og Budapest kan blive ret varme, fordi de har fastlandsklima, men Budapest er nok lidt varmere.
Jeg var personlig selv vildeste med Budapest af de 3. For mig ville en Krakow tur også inkluderer et besøg til Auschwitz, så derfor bliver det nok aldrig en fullblown afslapning destination for mig. Prag synes jeg bare et lidt for fyldt med segways og fulde englænder :lol: Men der var jeg der så også midt i højsæsonen.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 23. maj 2018, 05:36

1234 skrev:Altså både Krakow, Prag og Budapest kan blive ret varme, fordi de har fastlandsklima, men Budapest er nok lidt varmere.
Jeg var personlig selv vildeste med Budapest af de 3. For mig ville en Krakow tur også inkluderer et besøg til Auschwitz, så derfor bliver det nok aldrig en fullblown afslapning destination for mig. Prag synes jeg bare et lidt for fyldt med segways og fulde englænder :lol: Men der var jeg der så også midt i højsæsonen.


Vi har faktisk begge været j Krakow og besøgt Auschwitz, så den er ude af ligningen. Vi vil ikke ofre en hel dag på det :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Lurende Peber » 23. maj 2018, 06:55

Saltminerne i nærheden af Krakow er også imponerende. Hvis man er til den slags. Du lyder i øvrigt som en dejlig og betænksom datter :gogo:
3
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Rejser"