Mini-getaway med min mama!

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf 1234 » 25. maj 2018, 03:45

Hov nu husker jeg en anden pris vi var på Michelin til frokost og det kostede kun 500 kr. for 2 personer.

Men tjekkede lige restauranten er blevet noget dyrere 800 kr for en middag, men den så også fået to stjerner nu.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf sigge » 25. maj 2018, 06:32

Som jeg husker det, gav min far og jeg ca. 250 kr. for to personer for en ret, drikkevarer og drikkepenge på helt almindelige restauranter i Budapest.

Jeg tror, det dyreste, vi spiste, var fine isanretninger på Café Gerbaud. :)
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Kasper » 26. maj 2018, 17:02

Hvis I tager til Budapest, så prøv at se om I kan få bord på michelin-restauranten Onyx. Den koster ikke meget mere end en mellemklasse-restaurant i Danmark - ca. 450 kr. for en tre-retters frokostmenu (plus sjove "mellemretter" og en vild brødvogn). Det er vanvittigt lækkert og ville være en god, ekstra forkælelse for din mor.

Vi var sent ude, men havde skrevet os på venteliste, og blev ringet op i lufthavnen og tilbudt et bord samme dag pga. afbud: http://onyxrestaurant.hu/en/menu/

Eneste minus er, at Ungarn er ved at blive til et lorteland, rent politisk.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf 1234 » 26. maj 2018, 17:29

Da jeg for mange år siden var i Budapest fik jeg anbefalet denne restaurant af en debattør: http://hungarikumbisztro.hu/#prettyPhoto/0/
Den er fantastisk og virkelig hyggeligt. Det er en gammel bedstemor, der laver maden.
2
Missekat
Indlæg: 9
Tilmeldt: 1. nov 2015, 14:54
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Missekat » 26. maj 2018, 17:38

Nu skriver du godt nok, at feltet er snævret ind.
Men ellers kunne Riga måske også være interessant at tjekke ud. En times flyvetur, fin gammel bymidte, en masse flot art nouveau, relativ billig og mange seværdigheder. Jeg har ikke selv været der om sommeren, men forestiller mig, at der er masser af liv på de mange pladser i den gamle by. Vær opmærksom på, at der er stor byfestival i midten af august.
Om de har nogle gode wellness tilbud, ved jeg ikke, men de er meget langt fremme i forhold til økologisk hudpleje.
3
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 1. jun 2018, 01:23

Kasper skrev:Hvis I tager til Budapest, så prøv at se om I kan få bord på michelin-restauranten Onyx. Den koster ikke meget mere end en mellemklasse-restaurant i Danmark - ca. 450 kr. for en tre-retters frokostmenu (plus sjove "mellemretter" og en vild brødvogn). Det er vanvittigt lækkert og ville være en god, ekstra forkælelse for din mor.

Vi var sent ude, men havde skrevet os på venteliste, og blev ringet op i lufthavnen og tilbudt et bord samme dag pga. afbud: http://onyxrestaurant.hu/en/menu/

Eneste minus er, at Ungarn er ved at blive til et lorteland, rent politisk.


Seriøst, Kaps! Jeg må sgu da snart heller ikke tage nogen steder hen, uden du har en politisk bøf med landet, efterhånden.

Ej, tak. Jeg vil klart prøve at få bord dér, hvis vi vælger Budapest.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 1. jun 2018, 01:25

Missekat skrev:Nu skriver du godt nok, at feltet er snævret ind.
Men ellers kunne Riga måske også være interessant at tjekke ud. En times flyvetur, fin gammel bymidte, en masse flot art nouveau, relativ billig og mange seværdigheder. Jeg har ikke selv været der om sommeren, men forestiller mig, at der er masser af liv på de mange pladser i den gamle by. Vær opmærksom på, at der er stor byfestival i midten af august.
Om de har nogle gode wellness tilbud, ved jeg ikke, men de er meget langt fremme i forhold til økologisk hudpleje.


Tak for forslag. Riga er et godt bud, men min mor har bare været der mange gange, fordi hendes bror boede der er i nogle år :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 1. jun 2018, 01:29

Nu sidder jeg lige og bliver totalt lykkelig igen i øvrigt. Har ikke haft tid til at tænke så meget på rejse den sidste uges tid, men nu så jeg lige min mama og mig på den der michelin-biks i Budapest for mig.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf dykkersild » 1. jun 2018, 10:52

Aima skrev:Nu sidder jeg lige og bliver totalt lykkelig igen i øvrigt. Har ikke haft tid til at tænke så meget på rejse den sidste uges tid, men nu så jeg lige min mama og mig på den der michelin-biks i Budapest for mig.


Jeg har spist på Onyx sidste år- og det er virkelig godt. Bedre end en del af de stjerne-restauranter jeg har besøgt i DK - med 1 stjerne. Som min mand sagde; for en gang skyld kunne jeg lide det hele.

Bonus - man kan komme til at sidde i sådan nogle tron-stole i sort velour - I kan allerede nu godt begynde at øve i lidt royal vink. Jeg blev kaldt dronningen den aften :lol:
3
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf dykkersild » 1. jun 2018, 10:53

Aima skrev:
Kasper skrev:Hvis I tager til Budapest, så prøv at se om I kan få bord på michelin-restauranten Onyx. Den koster ikke meget mere end en mellemklasse-restaurant i Danmark - ca. 450 kr. for en tre-retters frokostmenu (plus sjove "mellemretter" og en vild brødvogn). Det er vanvittigt lækkert og ville være en god, ekstra forkælelse for din mor.

Vi var sent ude, men havde skrevet os på venteliste, og blev ringet op i lufthavnen og tilbudt et bord samme dag pga. afbud: http://onyxrestaurant.hu/en/menu/

Eneste minus er, at Ungarn er ved at blive til et lorteland, rent politisk.


Seriøst, Kaps! Jeg må sgu da snart heller ikke tage nogen steder hen, uden du har en politisk bøf med landet, efterhånden.

Ej, tak. Jeg vil klart prøve at få bord dér, hvis vi vælger Budapest.


Brødet havde jeg glemt - der var helt seriøst nok 15 forskellige slags brød - helt tosset men meget skønt.
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Kasper » 1. jun 2018, 18:36

dykkersild skrev:Jeg har spist på Onyx sidste år- og det er virkelig godt. Bedre end en del af de stjerne-restauranter jeg har besøgt i DK - med 1 stjerne. Som min mand sagde; for en gang skyld kunne jeg lide det hele.

Bonus - man kan komme til at sidde i sådan nogle tron-stole i sort velour - I kan allerede nu godt begynde at øve i lidt royal vink. Jeg blev kaldt dronningen den aften :lol:


Selvom det er en "fin" michelin-restaurant, så synes jeg faktisk, at det var en ok afslappet oplevelse, trods alt. Der er skidegod service, men de er gode til at gøre det på en meget diskret facon, så man ikke føler sig overdrevet opvartet og observeret.

Og husk at bestil nogle ungarske vine, selvom de overhovedet ikke kan måle sig med hverken franske eller italienske. When in Rome, etc.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jun 2018, 19:53

Kasper skrev:
dykkersild skrev:Jeg har spist på Onyx sidste år- og det er virkelig godt. Bedre end en del af de stjerne-restauranter jeg har besøgt i DK - med 1 stjerne. Som min mand sagde; for en gang skyld kunne jeg lide det hele.

Bonus - man kan komme til at sidde i sådan nogle tron-stole i sort velour - I kan allerede nu godt begynde at øve i lidt royal vink. Jeg blev kaldt dronningen den aften :lol:


Selvom det er en "fin" michelin-restaurant, så synes jeg faktisk, at det var en ok afslappet oplevelse, trods alt. Der er skidegod service, men de er gode til at gøre det på en meget diskret facon, så man ikke føler sig overdrevet opvartet og observeret.

Og husk at bestil nogle ungarske vine, selvom de overhovedet ikke kan måle sig med hverken franske eller italienske. When in Rome, etc.


Jeg havde noget nær den modsatte oplevelse, men det er også snart fem år siden, og det næste, jeg skriver, er ikke negativt ment.
Min veninde og jeg havde bestilt bord til den sidste frokostseating, og der var ikke særlig mange andre i restauranten. Måske var det derfor, at vi næsten bogstaveligt talt havde en tjener på hver finger, og den ikke fik for lidt med synkron servering og ophældning, kontinuerlig fjernelse af brødkrummer fra dugen, omhyggelig placering af min praktiske skuldertaske, som havde det været en kostbarhed, og gennem hele seancen minimum to tjenere omkring os, der bare stod med hænderne på ryggen, rank holdning og et fast blik fremad.

Jeg er typen, der kvier mig ved at betale andre for at gøre rent for mig, ikke pga. pengene, men fordi det åbenbart emotionelt udfordrer mit lighedsideal, men den megalomane del af mig elskede hvert et sekund på Onyx, og min veninde og jeg mindes ofte netop opvartningen.

PS: Maden var også eminent!
1
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Kasper » 1. jun 2018, 21:17

DetSorteCirkus skrev:Jeg havde noget nær den modsatte oplevelse, men det er også snart fem år siden, og det næste, jeg skriver, er ikke negativt ment.
Min veninde og jeg havde bestilt bord til den sidste frokostseating, og der var ikke særlig mange andre i restauranten. Måske var det derfor, at vi næsten bogstaveligt talt havde en tjener på hver finger, og den ikke fik for lidt med synkron servering og ophældning, kontinuerlig fjernelse af brødkrummer fra dugen, omhyggelig placering af min praktiske skuldertaske, som havde det været en kostbarhed, og gennem hele seancen minimum to tjenere omkring os, der bare stod med hænderne på ryggen, rank holdning og et fast blik fremad.

Jeg er typen, der kvier mig ved at betale andre for at gøre rent for mig, ikke pga. pengene, men fordi det åbenbart emotionelt udfordrer mit lighedsideal, men den megalomane del af mig elskede hvert et sekund på Onyx, og min veninde og jeg mindes ofte netop opvartningen.

PS: Maden var også eminent!


Jeg har det på samme måde som dig. Jeg var der i '15, og var, som sagt, ret imponeret over hvor diskrete de var, selvom de omvendt også er de allermest servicemindede tjenere, jeg har oplevet.

God situationsfornemmelse, vil jeg kalde det. Eller også havde jeg bare fået så meget ungarsk vin, at jeg ikke lagde mærke til det :D

Det her var vist noget lamme-agtigt:

Billede
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf avdotja » 2. jun 2018, 14:18

Jeg har også været på Onyx :D Men lige netop brødet imponerede mig ikke. Vognen og det kæmpe udvalg var da ganske fancy at se på, men hold op hvor er der altså bare meget udenlandsk brød som er intetsigende :genert:
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mini-getaway med min mama!

Indlægaf Aima » 23. jul 2019, 00:11

Nå, men vi kom aldrig afsted, fordi den ene af os jo som bekendt (hvis man har læst mine indlæg herinde, hvert fald), fik hovedet fuld af parasitter.

Min mor har fødselsdag i morgen, og jeg prøver lige igen, altså at forære hende en rejse. Jeg kan se på mine indlæg fra sidste år, at jeg nærmest havde besluttet mig for Budapest, så jeg tænker, at det er mit udgangspunkt, men jeg er absolut åben for andre idéer, hvis nogen lige sidder og kender til et godt tilbud et eller andet sted hen.

Kriterierne er cirka de samme som sidste år. Storby-agtigt og der skal helst være godt vejr i slutningen af august eller starten af september, tilforladelige priser og ikke for lang transporttid. Spa-halløj har jeg dog mistet al lyst til siden sidst.

For at starte et sted, kender nogen så til fine hoteller i Budapest?
4
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Rejser"