Din første rejse

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Din første rejse

Indlægaf TomKah » 14. jul 2018, 15:11

Hvordan gik din første rejse hvor du selv havde ansvaret? Er der nogen særlige minder du kan dele eller råd til os med store børn?
Hvordan var du blevet rustet til det?

Jeg blev inspireret til tråden af Pomfreys indlæg om sin tur til Budapest. Jeg kan godt selv huske min første rigtige alene rejse. Jeg var 16 og i Calella med bus (det var ung rejs i 90erne). En enkelt dag skulle vi til Barcelona og vi anede intet. Det var så kikset - vi havde et kort og gik rundt men vi anede ikke var vi kiggede efter. Vi missede feks Ramblaen har jeg tænkt over senere.
Vi så en El Corte Inglés og La Sagrada Familia udefra og resten af dagen brugte vi på at fare vild.

Jeg har ellers gradvist lært st klare mig selv ved rejser med diverse ungdomsorganisationer, men at stå på helt egne ben i en ukendt storby var alligevel lidt vildt.
Året efter tog min veninde og jeg til Rhodos - det var lidt mere overskueligt :)
1
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Din første rejse

Indlægaf hyben » 14. jul 2018, 15:50

Min første rejse uden forældre bleve 3 uger til Italien som 17-årig - helt alene. Jeg havde en teori om, at det ville gøre mig godt at rejse alene, fordi det tvang mig til at være social. Jeg husker det som en rigtig god tur - men også en tur, hvor jeg følte mig meget alene. Det var før mobiltelefoner og internet. Jeg var ikke i kontakt med nogen i DK i de 3 uger.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Din første rejse

Indlægaf 1234 » 14. jul 2018, 16:08

Min første tur uden forældre var som 18 årig til London med min gode veninde. Det var en helt fantastisk tur! Selvom jeg da helst sikkert ville kunne planlægge den bedre i dag. Jeg synes London er en god begynderby for selvom du farer vild kan du altid komme hjem med metroen og du kan altid henvende dig til folk og få hjælp. Plus alle ved noget de gerne vil se i byen uden den store research.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Din første rejse

Indlægaf Delfin » 14. jul 2018, 17:02

Jeg har aldrig rejst udenlands med forældre, hvis vi fraregner smut over grænsen, mens vi boede i Sønderjylland.
Mine første to udlandsrejser var studierejser, så der var jeg ikke helt på egen hånd

Første rejse helt på egen hånd gik til Spanien med min 9årige. Vi opholdt os mest i lokalområdet med småture i byen og ved stranden. Det kom bag på mig, at poolen var hundekold, men vi hoppede troligt i og tog en svømmetur hver dag, mens de andre gæster gloede forundret, da det var noget af det barnet havde set frem til. Jeg lærte at man skal sætte sig lidt bedre ind i temperaturer i december, men der var dejligt lunt i dagtimerne, og vi kunne sagtens gå rundt i shorts og t-shirt. :-p Hotellet var fortrinsvis beboet af ældre pensionister på langtidsferie, så der lærte jeg også noget om sæson og valg af hoteller, men der var altså heller ikke noget internet at spørge til råde dengang, og de glitrende rejsekataloger var taknemmeligt papir. Ellers gik alt fint og det var en stor oplevelse for os begge. Der skal nok noget mere til at imponere os i dag. :D
2
14 11 14
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Din første rejse

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. jul 2018, 17:54

Min første rejse, på egen hånd, som åbenbart inspirerede til tråden her :D

Jeg var lige flyttet sammen med min kæreste igennem 2 år, vi var begge 19 år gamle, og vi ville ud og se verden.
Valget faldt på Budapest, og med busrejse, det var overkommeligt i pris, og trygt at blive kørt fra en station kbh, og direkte til hotellet.
Hotellet var ganske ok, og lå lidt i udkanten af byen, men tæt på metro, så vi kunne nemt komme rundt.

Min egen rejseerfaring var ikke vildt stor, alle barndommens somre var tilbragt ved familie i Norge. Jeg havde været på et par skiferier med ungdomsklub og ungdomsskole, og studierejse med min HF-klass (Prag, hvilket gik aldeles glimrende) Jeg var ikke verdens bedste til engelsk, men jeg kunne sagtens forklare mig og kommunikere med folk.

Min kæreste havde ikke rigtig rejseefaringer, det var ferier hjemme eller rundt omkring i Dk. Han var ikke specielt stærk i Engelsk.

For ham var det åbenbart meget angstprovokerende at stå på egne ben i det store fremmede udland, og han gik helt i baglås, hvor han tilsidst ikke var til at drive uden for en dør. Der var ikke mange ting han havde lyst til at prøve eller opleve. Den sidste dag måtte jeg tage ud på tur alene, fordi han nægtede at gå med nogen steder, nærmeste pizza restaurent 300 meter fra hotellet var hvad han kunne svinges op til.
Først da vi var tæt på færgen i Tyskland kunne han igen tale til mig, og undskylde sin opførsel, men dog ikke forklare den. Det var virkelig mærkeligt, og ærgerligt, spild af god ferie :(
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23208

Re: Din første rejse

Indlægaf Mani » 14. jul 2018, 18:21

Min første rejse alene (fraregnet studietur, hvor et par lærer havde styr på os) var et år tværs over det nordlige USA som 18 årige. Jeg fik kost & logi en stor del af tiden hos langt ude familie, som vi aldrig tidligere havde mødt - men korresponderet med året op til.
Det var en fed tur, selv om jeg følte mig lidt alene ved første mellemlanding i Heathrow :blush2:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Din første rejse

Indlægaf Spjaerten » 14. jul 2018, 19:18

Druktur til Calella i 90’erne ;)

Endte til udpumpning :genert:
2
Tryk på * :slem:
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Din første rejse

Indlægaf MOGA » 14. jul 2018, 19:31

Første gang jeg på egen hånd skulle håndtere situationen var, da jeg, 17 år gammel, var på vej på et års udveksling. Da vi nåede til NY blev flyet videre aflyst grundet uvejr. Jeg måtte selv få fat i flyselskabet og få arrangeret hotel og taxa og den videre tur, der også inkluderede en mellemlanding i Boston, kontakt til værtsfamilie m.m. Det var før mobiltelefonens tid...

I dag kan jeg få helt åndenød ved tanken om, at et af mine børn skulle stå i den situation som 17-årig, men jeg husker det helt ærligt ikke som angstfyldt. Jeg var i USA, det føltes ikke farligt og jeg kunne tale sproget.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Din første rejse

Indlægaf Myresluger » 14. jul 2018, 19:43

Jeg var på sprogrejse i England da jeg var 14, alene i den forstand at jeg ikke kendte nogen. Der jeg boede hos en engelsk familie og der var undervisning man-fre men ellers var det ret meget på egne ben. Det var også før internet og mobiltelefoner, så der var ingen kontakt med mine forældre i de tre uger jeg var væk. Jeg havde en fest.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Din første rejse

Indlægaf sigge » 14. jul 2018, 20:54

Min første rejse på egen hånd var som 21-årig, hvor jeg besøgte min kusine i England, hvor hun var au pair. Så det var kun flyrejsen, jeg skulle håndtere alene, og så blev jeg hentet og afleveret i lufthavnen. Men da rejsen var med mellemlanding i Paris, var jeg alligevel noget nervøs ved det.
Tidligere havde jeg kun få erfaringer med at flyve: 3 år i Grønland med en årlig rejse til Danmark med min familie og studietur til Istanbul, hvor jeg bare fulgte flokken.

Min anden rejse var 2 år senere, hvor føromtalte kusine og jeg var på charterferie til Tenerife (ikke noget Ung Rejs). Det var egentlig en meget fin og tryg måde at lære at rejse på, fordi der var sørget for alt, og der var guider, man kunne spørge om hjælp hele vejen igennem.
0
You can't spell awesome without me.
PucciGucci
Indlæg: 39
Tilmeldt: 3. nov 2017, 19:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 14

Re: Din første rejse

Indlægaf PucciGucci » 14. jul 2018, 20:59

Min første rejse alene var på en sprogrejse i det sydlige England. Jeg var 15 og havde virkelig meget hjemve i de tre uger jeg var væk :p Jeg husker dog rejsen som positiv - boede hos den sødeste værtsfamilie og mødte nogle søde og sjove jævnaldrende på turen.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Din første rejse

Indlægaf TomKah » 15. jul 2018, 05:41

Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Din første rejse

Indlægaf Kalimsofie » 15. jul 2018, 07:11

TomKah skrev:Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.


Jeg var spejder, så det med kortet var det mindste :-D

Ud over de mange sommerlejre til bl.a. Sverige og Polen, som jeg meget tidligt havde ansvar for at planlægge sammen med to jævnaldrende veninder, var min første udlandsrejse uden forældre nok en tur til London med tre veninder i 2.g. Vi boede på det hedengangne Regent Palace, hvor alle jeg kender, der har været på budgettur til London, har boet.
Ud over shopping og sightseeing, var vi inde at se en ny musical hver aften. Er egentlig imponeret over, hvordan vi bare tog ud til billetsælgerne og skaffede de bedste deals. I dag ville jeg bestille alt på nettet :lol:
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Din første rejse

Indlægaf 1234 » 15. jul 2018, 07:17

TomKah skrev:Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.

Jeg er også spejder, så var overhovedet ikke et problem. Tilgengæld har jeg lidt for tit ladet ikke spejdere finde vej virkelig dårlig idé!
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Din første rejse

Indlægaf sigge » 15. jul 2018, 08:20

Kalimsofie skrev:
TomKah skrev:Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.


Jeg var spejder, så det med kortet var det mindste :-D

Ud over de mange sommerlejre til bl.a. Sverige og Polen, som jeg meget tidligt havde ansvar for at planlægge sammen med to jævnaldrende veninder, var min første udlandsrejse uden forældre nok en tur til London med tre veninder i 2.g. Vi boede på det hedengangne Regent Palace, hvor alle jeg kender, der har været på budgettur til London, har boet.
Ud over shopping og sightseeing, var vi inde at se en ny musical hver aften. Er egentlig imponeret over, hvordan vi bare tog ud til billetsælgerne og skaffede de bedste deals. I dag ville jeg bestille alt på nettet :lol:



Ha ha, der boede jeg også på min første rejse til London. :lol2: Vi havde dog flottet os og bestilt værelse med eget bad - det er det største stykke formstøbt, laksefarvet plast, jeg nogensinde har set. Men det virkede fint. Og der var kun én nat med brandalarm. Vi skulle faktisk have boet der igen, da vi var i London 2. gang, for det lå jo ret perfekt. Men der havde de vandskader på nogle værelser, så vi blev tilbudt at flytte til et 4-stjernet hotel "i nærheden". Det viste sig så at være helt ude ved Harrod's, men hotellet var fint, og deres morgenmadsbuffet var betydeligt bedre end Regent Palace's. :-D
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Rejser"