Berlin med historeinteresseret 15-årig

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. aug 2018, 18:43

Wizzze skrev:Hvis I går fra Brandenburger Tor ned til det jødiske mindesmærke, og ser det. Så kan i bagefter på den anden side side se et atletik og løbestadion, og overfor det en parkeringsplads. Parkeringspladsen var der hvor førerbunkeren lå, og hvor Hitler og Eva Braun begik selvmord, og atletikstadionet var den gamle ministeriehave hvor ligene af Hitler og frue blev brændt, og resterne senere fundet af russerne. Der er en enkelt tavle ved parkeringspladsen med lidt info, og så er der tit guider og turer der kommer forbi også, hvor man kan lytte lidt med.
Går I videre af Gertrud Kolmar Strasse så kommer i til det nye center ved Potzdammer platz og nede på den anden side af pladsen (hvor der stadig er lidt af muren tilbage) så har man ved Anhalter stationen genopført en kopi af Hitlers bunker, som man kan komme ind og se.
Nu I kun har en weekend, så kunne en miniudflugt i Berlin være ud til Wannsee, det er kun en kort taxatur fra centrum. Wannsee huset, hvor konferencen fandt sted findes stadig, jeg har personligt aldrig kunnet få mig til at tage turen, men en dag skal jeg nok. Men inden skal man næsten se


Der er ingen grund til at tage taxa til Wannsee, da der går tog derud fra alle de store stationer i Berlin, og turen ikke tager særlig lang tid og er omfattet af helt almindelige billetter og buskort til zone AB.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. aug 2018, 19:17

Jeg kan også anbefale området ved Bernauer Strasse med tilhørende museum og udsigtsplatform, der ligeledes er gratis. Jeg var der med min klasse i april, og når tiden er knap, er der efter min mening ingen grund til at se mere bevaret mur end det, da stedet dækker det hele. Det skulle lige være East Side Gallery på grund af udsmykningen.

Derudover vil jeg gerne slå et slag for historiske steder, som er relateret til andet end krigen og muren. Måske kommer I alligevel forbi noget af det på vejen.

- Museumsøen, som også udefra er imponerende. http://www.berlin-guide.dk/index.php/te ... museumsoen
- Humboldt Box - et lille gratis museum, der følger opførelsen af det nye Berlin Slot. Det gamle blev bombet under krigen og ekspropieret af DDR-styret for at give plads for en parlamentsbygning, men genopføres nu i en version, hvor hver side af bygningen arkitektonisk reflekterer en periode af det gamle slots historie. https://www.visitberlin.de/en/humboldt-box
- Unter den Linden med alle sine fine bygninger fra den preussiske storhedstid. Brugt til militærparader (også af nazisterne).
- Barokslottet Charlottenburg (også flot udefra)
- Siegessäule, der blev opført for at fejre sejren over Danmark i 1864 og derfor bl.a. er bygget med dele fra erobrede danske kanoner. Man kan gå op i søjlen. http://www.berlin-guide.dk/index.php/se ... iegesseule
- Königskolonnaden ved Heinrich von Kleist Park. Midt i et tætbefolket bolig- og butiksområde ligger pludselig en imponerende søjlegang fra et preussisk pragtbyggeri.
- Knoblauchhaus - velbevaret borgerhus fra 1800-tallet, der giver et interessant indblik i det gamle Berlin, som nærmest blev udslettet under krigen. https://www.stadtmuseum.de/knoblauchhaus
- Rathaus Schöneberg med balkonen, hvor John F. Kennedy holdt sin berømte "Ich bin ein berliner"-tale
- Bebelplatz, hvor nazisternes bogbrændinger fandt sted, hvilket har fået et helt specielt mindesmærke
- Roma- og LGBT-mindesmærkerne, der ligger lige i nærheden af det for Holocaust.

Ja, så kom der også lidt krig og mur med tilsidst...
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. aug 2018, 19:21

Hvor skal I bo? Hvis man ved det, er det lidt lettere at komme med anbefalinger til spisesteder.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2018, 19:25

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Hvis I går fra Brandenburger Tor ned til det jødiske mindesmærke, og ser det. Så kan i bagefter på den anden side side se et atletik og løbestadion, og overfor det en parkeringsplads. Parkeringspladsen var der hvor førerbunkeren lå, og hvor Hitler og Eva Braun begik selvmord, og atletikstadionet var den gamle ministeriehave hvor ligene af Hitler og frue blev brændt, og resterne senere fundet af russerne. Der er en enkelt tavle ved parkeringspladsen med lidt info, og så er der tit guider og turer der kommer forbi også, hvor man kan lytte lidt med.
Går I videre af Gertrud Kolmar Strasse så kommer i til det nye center ved Potzdammer platz og nede på den anden side af pladsen (hvor der stadig er lidt af muren tilbage) så har man ved Anhalter stationen genopført en kopi af Hitlers bunker, som man kan komme ind og se.
Nu I kun har en weekend, så kunne en miniudflugt i Berlin være ud til Wannsee, det er kun en kort taxatur fra centrum. Wannsee huset, hvor konferencen fandt sted findes stadig, jeg har personligt aldrig kunnet få mig til at tage turen, men en dag skal jeg nok. Men inden skal man næsten se


Der er ingen grund til at tage taxa til Wannsee, da der går tog derud fra alle de store stationer i Berlin, og turen ikke tager særlig lang tid og er omfattet af helt almindelige billetter og buskort til zone AB.


Ja, men stationen ligger bare på den anden side af søen i forhold til Wannsee huset, derfor mit forslag om taxa, man kan også bare gå rundt langs søen hvis vejret er godt, det er et flot område. Som et lille kuriosum kan nævnes at der står en kopi af den danske Istedløve, i parken ved siden af Wannsee huset. Kopien blev lavet mens løven var krigsbytte i Berlin, inden den blev "reddet" tilbage til Danmark i 1945.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Æble » 12. aug 2018, 19:34

DetSorteCirkus skrev:Hvor skal I bo? Hvis man ved det, er det lidt lettere at komme med anbefalinger til spisesteder.


Tæt ved Hackescher Markt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. aug 2018, 19:39

Æble skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hvor skal I bo? Hvis man ved det, er det lidt lettere at komme med anbefalinger til spisesteder.


Tæt ved Hackescher Markt.


Ja, det så jeg lige :genert:
0
Dingo
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. aug 2015, 06:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Dingo » 15. aug 2018, 19:32

Jeg har været i Berliner Unterwelten i dag. Var på tour 1, dark worlds, og var ret godt tilfreds. Synes guiden var rigtig god og hun svarede fyldestgørende på spørgsmål. Kunne især godt lide rummet med en speciel maling :)

Det er en god ide at købe billet tidligt, tror jeg. Jeg var der ca. to timer i forvejen og der var der vist 19 billetter tilbage (går ud fra, det var ud af to grupper af 26). Da jeg kom tilbage en halv time før start, var der udsolgt.

Jeg kombinerede med en tur til Bernauerstrasse og muren. Skulle have afsat mere tid, for det blev lidt pres med tur frem og tilbage med u-Bahn.

Der er også en tour kl. 17, som vist ikke er på deres hjemmeside. Og der er danske guider lørdag og søndag 12.30 (og mandag indtil oktober).
1

Tilbage til "Rejser"