Roadtrip i californien

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Roadtrip i californien

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 8. nov 2018, 20:30

Vi (mig, min mand og vores to piger på 12 og 15) påtænker at tage tre ugers roadtrip i autocamper i Californien, oktober 2019.
Hvad kan anbefales / frarådes at se? Vi er ikke så meget til storbyferie.
Kom frisk :)
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Roadtrip i californien

Indlægaf Æble » 8. nov 2018, 20:36

Highway One fra San Fransisco til Santa Barbara. Herunder 17 mile drive.

Selvom i ikke er til storby så San Fransisco.

Undgå LA.
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Roadtrip i californien

Indlægaf Wizzze » 8. nov 2018, 22:11

Kun Californien, eller nå der indgå nabo stater?

Jeg er enig i at Highway 1 skal køres fra nord mod syd, så er man i den rigtige side af vejen, og kan holde ind og nyde udsigten og de oplevelser der kommer under vejs.
Sacramento er ikke storby synes jeg, og man bør se hvor Californien rigtig startede, Området omkring Lake Tahoe er smukt og så kan man lige tage Reno og Virginia City med. Yosemite, Death Valley og Joshua Tree Nationalparkerne giver sig selv. De gamle missionsstationer er også virkelig flotte og spændende at besøge, og så kan man jo ende nede i San Diego, som har en masse oplevelser at byde på. Jeg kan også godt lide de gamle guldgraver byer langs rute 49. Jeg er ikke den store fan af interstate 5 området ned gennem den centrale stat. Og Bakersfield-Barstow korridoren synes jeg også er kedelig. Jeg er heller ikke den store fan af LA, men jeg kan godt lide Santa Monica, hvis man kommer langs kysten via Santa Barbara og Malibu. Generelt er områderne langs vandet, f.eks. Long Beach, Huntington og Newport Beach ok, mens det centrale LA og dalene ikke er min kop the.
Det nordlige Californien er vildere og mere tyndt befolket (og koldere), er man til natur og hiking/camping og small town America så er der flot, men igen synes jeg mest om området langs kysten. Men er man til fred og ro, så finder man det her, frem for længere sydpå.
4
Do as I say! :whip:
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Roadtrip i californien

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 9. nov 2018, 06:10

Wizzze skrev:Kun Californien, eller nå der indgå nabo stater?

Jeg er enig i at Highway 1 skal køres fra nord mod syd, så er man i den rigtige side af vejen, og kan holde ind og nyde udsigten og de oplevelser der kommer under vejs.
Sacramento er ikke storby synes jeg, og man bør se hvor Californien rigtig startede, Området omkring Lake Tahoe er smukt og så kan man lige tage Reno og Virginia City med. Yosemite, Death Valley og Joshua Tree Nationalparkerne giver sig selv. De gamle missionsstationer er også virkelig flotte og spændende at besøge, og så kan man jo ende nede i San Diego, som har en masse oplevelser at byde på. Jeg kan også godt lide de gamle guldgraver byer langs rute 49. Jeg er ikke den store fan af interstate 5 området ned gennem den centrale stat. Og Bakersfield-Barstow korridoren synes jeg også er kedelig. Jeg er heller ikke den store fan af LA, men jeg kan godt lide Santa Monica, hvis man kommer langs kysten via Santa Barbara og Malibu. Generelt er områderne langs vandet, f.eks. Long Beach, Huntington og Newport Beach ok, mens det centrale LA og dalene ikke er min kop the.
Det nordlige Californien er vildere og mere tyndt befolket (og koldere), er man til natur og hiking/camping og small town America så er der flot, men igen synes jeg mest om området langs kysten. Men er man til fred og ro, så finder man det her, frem for længere sydpå.

Nabostater er også ok! Tak for de fine anbefalinger :)
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Roadtrip i californien

Indlægaf ExCoastal » 9. nov 2018, 08:18

Alene området omkring San Francisco Bay Area har masser at byde på. Napa Valley og Sonoma er begge smukke, men har også nogle af de bedste vinområder i verden. Carmel og Monterey er også værd at besøge, og som Wizzze skriver, så ligger langt de fleste interessante områder langs kysten. Jeg har selv boet i en lille by ved Highway 1 (El Granada), som bliver overrendt af turister næsten året rundt, men jeg forstår det godt. Turisterne gør det nemlig muligt at holde liv i en masse gode restauranter, mikrobryggerier, caféer osv, men det er nok selve havnen, der trækker det tunge læs. Lige nu bliver der langet dungeness krabber over kajkanten i et imponerende tempo :D

Selve SF Bay Area har også meget at byde på udover selve San Francisco (husk billetter på forhånd til Alcatraz!). Hele halvøen syd for SF har masser af små byer med hyggelige downtown områder (Palo Alto og Mountain View er personlige favoritter), og selvom San Jose måske for mange er endnu en amerikansk storby, så er Winchester Mystery House og Santana Row værd at opleve. Og så kan man jo selvfølgelig køre forbi Facebook, Google, Apple og alle de andre og tage billeder foran deres skilte. Specielt Facebook er populær, de har endda en sikkerhedsvagt ansat til at styre alle dem, der tager billeder foran Facebook skiltet :lol:

Jeg er heller ikke stor fan af LA, men som turist bør man se Hollywood Blvd og alle stjernerne i fortovet. Santa Monica er absolut hyggelig, og man bør vel tage en tur gennem Beverly Hills (Rodeo Drive) og op i bakkerne på Mulholland Drive med udsigt til San Fernando Valley og Los Angeles på den anden side.

Jeg har et andet forhold til San Diego, min eks og min søn bor der, så jeg kommer der ret ofte. Downtown er vildt fedt, masser af skyskrabere men også hyggelige områder som f.eks. Gaslamp district. Jeg kan også anbefale Balboa Park, udover en botanisk have er det også hjem til San Diego Zoo. Der er Sea World i San Diego og Legoland i Carlsbad. Men det er kysten, der trækker igen. Ocean Beach er mit favoritkvarter, surfere, hippier og mange gode steder at spise.
2
Nikitalys
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. mar 2019, 04:18
Kort karma: 0

Re: Roadtrip i californien

Indlægaf Nikitalys » 27. mar 2019, 04:55

Det kan anbefales at køre den smukke rute på Highway 1 mellem San Francisco og Los Angeles. Der er selvfølgelig også Yosemite National Park og Death Valley National Park. Glem heller ikke at opleve nogle af de kæmpestore redwood-træer i Californien. Vi var især vilde med Sequoia National Park, som byder på mange enorme og specielle træer.
Her er en hel liste med Californiens største og bedste oplevelser:Link fjernet af moderator
Selvom at Los Angeles er en storby med timelange bilkøer, så kan det anbefales at besøge Universal Studios Hollywood. Det er som regel en perfekt oplevelse for børn på alder med jeres. :)
Mvh Nikita
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Roadtrip i californien

Indlægaf fisken80 » 27. mar 2019, 06:26

Nikitalys skrev:Det kan anbefales at køre den smukke rute på Highway 1 mellem San Francisco og Los Angeles. Der er selvfølgelig også Yosemite National Park og Death Valley National Park. Glem heller ikke at opleve nogle af de kæmpestore redwood-træer i Californien. Vi var især vilde med Sequoia National Park, som byder på mange enorme og specielle træer.
Her er en hel liste med Californiens største og bedste oplevelser: Link fjernet af moderator Selvom at Los Angeles er en storby med timelange bilkøer, så kan det anbefales at besøge Universal Studios Hollywood. Det er som regel en perfekt oplevelse for børn på alder med jeres. :)
Mvh Nikita


Du må ikke reklamere på debatten, så dit indlæg er anmeldt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Rejser"